Jump to content

Tæring/rust/korrosjon på 40hk Yamaha


kjetillunde

Recommended Posts

Leste en amerikansk test på diverse produkter for å løsne rustede bolter. Det som vant med stor margin var et heimbrygg på 50% aceton og 50% ATF automat girolje.

 

... og tilsetter man litt parafin så får man en hjemmebrygget våpenolje kalt "Ed's Red" , også etter sigende ganske effektiv sammenlignet med kommersielle produkter

 

http://handloads.com/articles/default.asp?id=9

 

Min favoritt til rustløsing er spray av "freeze shock" typen, den trenger bedre inn enn vanlige rustløsere iallefall.     Men må vel blande meg litt av den ATF mixen å prøve også

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

 

 

Problemet med slike bolter når de først sitter kan være at de trenger en real omgang juling for å komme ut. Vær forsiktig så du ikke stuker enden. Glidehammer er best, men det hender at man må ha tilgang på sveiseapparat eller gjengeverktøy for å få det til.

 

Kan denne glidehammeren fra Biltema gjøre jobben?

 

Jeg kjøpte meg noen sveiseelektroder og en Elektrode Holder så jeg kan prøve meg på sveising med 24V eller 36V batterier. :smiley:

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post

Hei Kjetil :smiley:

 

Glidehammeren du viser til fungerer. Jeg har en slik selv i garasjen og har brukt den mye. Men sveiseoperasjonen du skisserer bør du glemme fortest mulig.

 

Hvis du vil ha noen flere konkrete råd må du legge ut noen flere bilder av boltene du skal ha og tilkomsten til disse. På jolla mi er det nok et hakk verre, der er det pontonger som stikker ut en halv meter bak akterspeilet, så der er det håpløst å komme til. Det andre er hvordan man skal få tak på bolten. Hvis du skal sveise er det ofte greiest å sveise fast en skrue i bolten som du kan skru overgangen til glidehammeren rett på. For å få noe hold i dette må det utføres av en som har sveiset før og med skikkelig utstyr, helst tig, da slipper du sprut og har mer kontroll på smeltebadet. Den andre alternativet som jeg nevnte er å gjenge opp et hull. Det er nok det enkleste for folk som ikke har sveiseutstyr tilgjengelig. En forutsetning er imidlertid at du kommer til å få boret rett i senterlinjen til bolten. Det du må gjøre da er å skaffe deg et gjengebor og en gjengetapp i passende størrelse. M8 burde duge til dette. Gjengebor er 6,8, men du kan med fordel bruke et 7,0 bor, og heller bore litt dypere. Bore i syrefaste aksler med drill er heller ikke det enkleste om man mangler erfaring, men det går greit om man vet hva man driver med. Det som er viktig å passe på er at du har riktig hastighet (lav nok), riktig mating (kraften du presser med), og smøring, til det kan du bruke spesiell skjæreolje, men hvilken som helst olje duger. Det de fleste gjør feil er å kjøre på for høy hastighet, da brenner boret og blir ødelagt før du får begynt. Det er også vanlig å mate for lite. Da får du ikke riktig avsponing, og varmeutviklingen blir i boret og grunnmaterialet i stedet for å bli med sponet bort. Det er også viktig at du holder jevn mating, altså dytter på med jevn kraft. Tenk på at kraften du skyver med skal overføres linjert med senterlinjen. Hvis du ikke klarer det knekker boret lett, særlig tynnere bor. Det kan også være en fordel for deg å forbore, dvs. at du borer med et tynnere bor før du går på med gjengeboret. Hvis du gjør det må du være veldig forsiktig med matekraften når du bruker gjengeboret, ellers har det en tendens til å "hugge" og knekke. Det siste jeg vil advare mot er når du skal gjenge opp. For det første bør du ha en tapp i god kvalitet, ellers funker det dårlig på syrefast. Dvs. at temapapper ol. er et dårlig valg her. Så er det viktig at du styrer tappen i rett linje, ellers har den en tendens til å dra seg litt skjevt i hullet. Tørn tappen 1/4 eller 1/2 omdreining, og vri tilbake slik at du bryter sponet. Ta den ut med jevne mellomrom for å tømme sponet. Bruk skjæreolje eller gjengefett. Hvis du får en gnisselyd må du stoppe, da er det noe feil, og antagelig like før tappen skjærer seg og knekker.

 

Håper dette hjalp litt. Hvis ikke får du legge ut noen bilder som viser problembarnet :flag_bp:

Link to post

Takk for kjempebra svar Komodo. :smiley: Legger ved et bilde med problembarnet.

Dersom jeg gjenger opp et hull kan jeg vel ikke bruke bolten igjen? Jeg har faktisk liggende en M6 gjengetapp. Kan jeg bruke den sammen med et 5mm metallbor?

Og den utvendige knappen får jeg kanskje av ved å dore ut låsesplinten?

 

Takk for veldig god veiledning. :thumbsup:

 

bilde

Link to post

Jeg fikk tatt vekk noe rust med Ferrobet Rustvask. Samtidig fylte jeg trimtilt-huset med olje.

Ut ifra bildene, ser det ut til at jeg kan komme til de siste skruene til trimtilt-huset uten å måtte ta av motoren? Det er to stjerne-skruer ved trimtilt-huset pluss fire torx-skruer nedenfor, må jeg skru ut alle for å få av trimtilt-huset?

 

Før:

 

bilde

 

Etter:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post

Pro-Long Universal+ er tingen. Kan kjøpes på 200 eller 400ml spray. Se på nettet hvor den forhandles i ditt distrikt,Tools har den noen steder ser jeg.

Les på nettet om egenskapene, og du vil bli overrasket over effekten. Jeg kjenner det fra offshore, og er imponert.

Men, det må få tid til å virke,

Det største problemet her er vel at rusten og aluminiumen sprenger.

Noen her nevner Fluid Film som også er et godt produkt.

Ser ikke helt hva Owatrol har med rustløsingn å gjøre....

Lykke til

Link to post

Hei kjetillunde

 

Ett lite tips til deg når du driver og skrur og er litt usikker på hvordan ting er satt sammen er sprengskissene som du finner over motoren din

http://www.boats.net , her kan du i detalj se hvordan ting er bygget opp og hva de koster om du vurderer å kjøpe nytt.

 

larss

 

Ja det var lurt, men jeg finner ikke modellen min som heter Yamaha F40 BET 2003 67C

 

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post

Ser ikke helt hva Owatrol har med rustløsingn å gjøre....

Lykke til

 

Owatrol penetrerende olje er ikke for å løse rust, men for å male over rust / blande i maling. Den kryper inn og forsegler, på lignende måte som fluid film , men danner en mer permanent film. 

 

Har ikke vært borti pro-long , men høres ut til at den må sjekkes ut. 

 

Ja det var lurt, men jeg finner ikke modellen min som heter Yamaha F40 BET 2003 67C

 

 

de har litt annen måte å angi modellene på borti Amerika.   Tipper din modell er samme som F40 TLRB der

 

http://www.maxrules.com/fixyamahamodels.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 3 år senere...
kjetillunde skrev On 10.11.2014 at 6.54:

Vippestøttehendelen har rustet helt fast som en ser på bildet. Har prøvd å spraye på olje uten at det har hjulpet. Kan denne rusten spre seg?

 

Jeg har en flaske med Ferro-bet rustvask, burde jeg spraye på med den?

 

bilde

 

Nå har jeg endelig fått ut bolten etter 4 år. ? 

Det var også en plast dings som bolten var inni, men den ble ødelagt. Prøvde finne delen på boat.com men fant den ikke. Noen som vet hvordan jeg fester denne igjen og hvor man får ny plast dings? ☺

 

 

20180602_201825.jpg

20180602_195431.jpg

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...