Lars K Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Det er nok to skruer på baksiden av motoren også,det spørs bare om du kommer til med pipe og forlenger. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Hvilken glidehammer passer til formålet og hvordan kan den festes til bolten? Tror jeg har beskrevet det tidligere i tråden, har jeg ikke? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 (redigert) Leste en amerikansk test på diverse produkter for å løsne rustede bolter. Det som vant med stor margin var et heimbrygg på 50% aceton og 50% ATF automat girolje. ... og tilsetter man litt parafin så får man en hjemmebrygget våpenolje kalt "Ed's Red" , også etter sigende ganske effektiv sammenlignet med kommersielle produkter http://handloads.com/articles/default.asp?id=9 Min favoritt til rustløsing er spray av "freeze shock" typen, den trenger bedre inn enn vanlige rustløsere iallefall. Men må vel blande meg litt av den ATF mixen å prøve også Redigert 6.Mai.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Tror jeg har beskrevet det tidligere i tråden, har jeg ikke? Jeg greide ikke finne det? Har aldri brukt glidehammer før, men det kunne vært artig å prøvd. Men jeg skjønner ikke hvordan den skal festes i bolten? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Problemet med slike bolter når de først sitter kan være at de trenger en real omgang juling for å komme ut. Vær forsiktig så du ikke stuker enden. Glidehammer er best, men det hender at man må ha tilgang på sveiseapparat eller gjengeverktøy for å få det til. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Åja, må man sveise eller gjenge fast glidehammeren? Da må jeg kjøpe glidehammer og sveiseapparat? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 (redigert) Problemet med slike bolter når de først sitter kan være at de trenger en real omgang juling for å komme ut. Vær forsiktig så du ikke stuker enden. Glidehammer er best, men det hender at man må ha tilgang på sveiseapparat eller gjengeverktøy for å få det til. Kan denne glidehammeren fra Biltema gjøre jobben? Jeg kjøpte meg noen sveiseelektroder og en Elektrode Holder så jeg kan prøve meg på sveising med 24V eller 36V batterier. Redigert 8.Mai.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Hei Kjetil Glidehammeren du viser til fungerer. Jeg har en slik selv i garasjen og har brukt den mye. Men sveiseoperasjonen du skisserer bør du glemme fortest mulig. Hvis du vil ha noen flere konkrete råd må du legge ut noen flere bilder av boltene du skal ha og tilkomsten til disse. På jolla mi er det nok et hakk verre, der er det pontonger som stikker ut en halv meter bak akterspeilet, så der er det håpløst å komme til. Det andre er hvordan man skal få tak på bolten. Hvis du skal sveise er det ofte greiest å sveise fast en skrue i bolten som du kan skru overgangen til glidehammeren rett på. For å få noe hold i dette må det utføres av en som har sveiset før og med skikkelig utstyr, helst tig, da slipper du sprut og har mer kontroll på smeltebadet. Den andre alternativet som jeg nevnte er å gjenge opp et hull. Det er nok det enkleste for folk som ikke har sveiseutstyr tilgjengelig. En forutsetning er imidlertid at du kommer til å få boret rett i senterlinjen til bolten. Det du må gjøre da er å skaffe deg et gjengebor og en gjengetapp i passende størrelse. M8 burde duge til dette. Gjengebor er 6,8, men du kan med fordel bruke et 7,0 bor, og heller bore litt dypere. Bore i syrefaste aksler med drill er heller ikke det enkleste om man mangler erfaring, men det går greit om man vet hva man driver med. Det som er viktig å passe på er at du har riktig hastighet (lav nok), riktig mating (kraften du presser med), og smøring, til det kan du bruke spesiell skjæreolje, men hvilken som helst olje duger. Det de fleste gjør feil er å kjøre på for høy hastighet, da brenner boret og blir ødelagt før du får begynt. Det er også vanlig å mate for lite. Da får du ikke riktig avsponing, og varmeutviklingen blir i boret og grunnmaterialet i stedet for å bli med sponet bort. Det er også viktig at du holder jevn mating, altså dytter på med jevn kraft. Tenk på at kraften du skyver med skal overføres linjert med senterlinjen. Hvis du ikke klarer det knekker boret lett, særlig tynnere bor. Det kan også være en fordel for deg å forbore, dvs. at du borer med et tynnere bor før du går på med gjengeboret. Hvis du gjør det må du være veldig forsiktig med matekraften når du bruker gjengeboret, ellers har det en tendens til å "hugge" og knekke. Det siste jeg vil advare mot er når du skal gjenge opp. For det første bør du ha en tapp i god kvalitet, ellers funker det dårlig på syrefast. Dvs. at temapapper ol. er et dårlig valg her. Så er det viktig at du styrer tappen i rett linje, ellers har den en tendens til å dra seg litt skjevt i hullet. Tørn tappen 1/4 eller 1/2 omdreining, og vri tilbake slik at du bryter sponet. Ta den ut med jevne mellomrom for å tømme sponet. Bruk skjæreolje eller gjengefett. Hvis du får en gnisselyd må du stoppe, da er det noe feil, og antagelig like før tappen skjærer seg og knekker. Håper dette hjalp litt. Hvis ikke får du legge ut noen bilder som viser problembarnet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Takk for kjempebra svar Komodo. Legger ved et bilde med problembarnet. Dersom jeg gjenger opp et hull kan jeg vel ikke bruke bolten igjen? Jeg har faktisk liggende en M6 gjengetapp. Kan jeg bruke den sammen med et 5mm metallbor? Og den utvendige knappen får jeg kanskje av ved å dore ut låsesplinten? Takk for veldig god veiledning. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 (redigert) Jeg fikk tatt vekk noe rust med Ferrobet Rustvask. Samtidig fylte jeg trimtilt-huset med olje. Ut ifra bildene, ser det ut til at jeg kan komme til de siste skruene til trimtilt-huset uten å måtte ta av motoren? Det er to stjerne-skruer ved trimtilt-huset pluss fire torx-skruer nedenfor, må jeg skru ut alle for å få av trimtilt-huset? Før: Etter: Redigert 13.Mai.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Hei kjetillunde Ett lite tips til deg når du driver og skrur og er litt usikker på hvordan ting er satt sammen er sprengskissene som du finner over motoren din På http://www.boats.net , her kan du i detalj se hvordan ting er bygget opp og hva de koster om du vurderer å kjøpe nytt. larss Sitér dette innlegget Link to post
fiat Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Pro-Long Universal+ er tingen. Kan kjøpes på 200 eller 400ml spray. Se på nettet hvor den forhandles i ditt distrikt,Tools har den noen steder ser jeg. Les på nettet om egenskapene, og du vil bli overrasket over effekten. Jeg kjenner det fra offshore, og er imponert. Men, det må få tid til å virke, Det største problemet her er vel at rusten og aluminiumen sprenger. Noen her nevner Fluid Film som også er et godt produkt. Ser ikke helt hva Owatrol har med rustløsingn å gjøre.... Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Hei kjetillunde Ett lite tips til deg når du driver og skrur og er litt usikker på hvordan ting er satt sammen er sprengskissene som du finner over motoren din På http://www.boats.net , her kan du i detalj se hvordan ting er bygget opp og hva de koster om du vurderer å kjøpe nytt. larss Ja det var lurt, men jeg finner ikke modellen min som heter Yamaha F40 BET 2003 67C Redigert 16.Mai.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Ser ikke helt hva Owatrol har med rustløsingn å gjøre.... Lykke til Owatrol penetrerende olje er ikke for å løse rust, men for å male over rust / blande i maling. Den kryper inn og forsegler, på lignende måte som fluid film , men danner en mer permanent film. Har ikke vært borti pro-long , men høres ut til at den må sjekkes ut. Ja det var lurt, men jeg finner ikke modellen min som heter Yamaha F40 BET 2003 67C de har litt annen måte å angi modellene på borti Amerika. Tipper din modell er samme som F40 TLRB der http://www.maxrules.com/fixyamahamodels.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) kjetillunde skrev On 10.11.2014 at 6.54: Vippestøttehendelen har rustet helt fast som en ser på bildet. Har prøvd å spraye på olje uten at det har hjulpet. Kan denne rusten spre seg? Jeg har en flaske med Ferro-bet rustvask, burde jeg spraye på med den? Nå har jeg endelig fått ut bolten etter 4 år. ? Det var også en plast dings som bolten var inni, men den ble ødelagt. Prøvde finne delen på boat.com men fant den ikke. Noen som vet hvordan jeg fester denne igjen og hvor man får ny plast dings? ☺ Redigert 3.Juni.2018 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Noen som vet? ☺ Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Hvor får jeg tak i en slik plast hylse som bolten sitter i? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Plast hylsen rundt bolten finner jeg ikke på http://www.boats.net/ Noen tips? Redigert 20.Juni.2018 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Ta noen mål, diameter bolt og lengde plasthylse. Så kan jeg lete i skrotet mitt.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.