Jump to content

Hvor står stopprelé på yanmar 4LHA STP?

Jompa2

Recommended Posts

Hallo

Finner ikke stopp releet på min Yanmar 4 LHA STP. Problemet er at motor ikke kan stoppes via stopknapp. Jeg må ned i motorrom og stoppe motoren.

Stopp knapp fungerer, solenoid fungerer og vaier fra solenoid til stopparm går som smurt. Klarer ikke å følge ledningene fra stopknappen i rorhuset og bak til motor.

Skal være et helt ordinært lite rele.(mindre enn startreleene)

Feilsøkingsen tilsier ikke noe annet enn rele eller ledningsbrudd. Kommer ikke spenning inn på solenoiden.

Noen som har erfaring/kunnskap her?

Frustrert feilsøker.

Beklager, kan nok ikke hjelpe deg. Men jeg er veldig nysgjerrig hvis noen kan. I våres når jeg skulle sjøsette opplevde jeg at stoppknappen ikke lystret (på land :sweat: ) Tok det for gitt at impelleren gikk føyken, men den tålte visst 2-3 minutter tørrgange uten å ta skade av det. Ikke verst for en 10 år gammel impeller!

Kopler jeg fra dette releet ved peilepinnen, så starter ikke motoren. Dette er et stort rele, mens stopp rele skal være et lite standardrele. Har tidligere hatt problemer med dette releets ledninger. Motorvibrasjoner hadde gnaget hull på en ledning og lagt denne mot jord, med det til følge at intet skjedde når man skulle starte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...