Mamma Mia Startet 17.November.2014 Link til dette innlegget Startet 17.November.2014 Har dere et Android Nettbrett, kan dette med letthet gjøres om til en velfungerende AIS mottager. Gå inn på Google Play butikken og last ned Boat Beacon. Jeg har testet dette oppsettet i høst og funnet ut at dette gir nøyaktig samme info som en AIS mottager som er koblet opp mot plotter. Eneste forskjellen er at det ikke er mulig å sende mmsi direkte til en båt. Det er selvsagt mulig å taste inn mmsi manuelt på VHF'en etter avlesning på nettbrettet. Med i APPEN er det også et enkelt kart som viser båter med AIS. GPS funksjonen må aktiviseres hvis du skal ha full utnyttelse av programmet. Har en i tillegg trådløst nett ombord så blir nøyaktigheten enda bedre. Sender med følgende info: COG, SOG, By engine or By Anchor, MMSI nr, Båtnavn, Nasjonalitet, time for approach. ANBEFALES PÅ DET STERKESTE hvis du lurer på å kjøpe AIS mottager Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Det tror jeg ikke på i det hele tatt. Andriod nettbrett har ikke VHF mottager, dette vil være avhengig av Internett dekning. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Dette er bare ennå en mAIS-variant. Like avhengig av mobilnettet og basestasjoner på land som andre løsninger Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mamma Mia Svart 17.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Det tror jeg ikke på i det hele tatt. Andriod nettbrett har ikke VHF mottager, dette vil være avhengig av Internett dekning. Ehhhh. Hvilket motiv skulle jeg ha for å lyve om dette. Hvis jeg sier at jeg har prøvd dette, så mener jeg faktisk det. Har også AIS mottager som er koblet opp mot plotter. Nettbrettet mitt gir nøyaktig samme infå. Jeg har forresten ikke sagt at nettbrettet har VHF mottager. Mulig jeg forklarte det litt dårlig. Koblet opp mot nettet et selvsagt det beste, i mange tilfeller holder det også med 4g. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 (redigert) en AIS mottaker må jo kunne ta imot VHF-signaler... og det kan ikke et nettbrett sånn helt uten videre. Redigert 17.November.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
free Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Jeg sier ikke at du lyver, men at denne appen kan erstatte en AIS mottager er ikke riktig. Straks du er uten datadekning på ditt nettbrett vil dette ikke fungere Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Det er vel en kombi af Marinetraffic og mAIS. Uanset, så er den vigtigste grund til at jeg har AIS at andre skibe ser mig. Og det klarer en app ikke. Desuden tror jeg ikke på at en app kan udregne CPA og TCA præcist nok. Der er som regel en vis forsinkelse på internet-AIS Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 (redigert) Poenget er at også denne appen bruker mAIS -teknologi. Først har en vhf motaker motatt ais-dataene for så å videresende de over www. Din android enhet med nevnte app laster ned signalene fra www, via wifi eller 3/4g. Det vil si at den henter ais-dataene fra www. Det kan tenkes at noen utstyrte nettbrettet med vhf mottaker i tilegg til wifi, bluetouth og FM. Men det vil antakelig medføre ekstra godkjenningskrav. Behov for ekstra antenne tilsvarende fm-mottakeren, men for ais-båndet. Og foreløpig er vel det bare en eller flere tanker! Redigert 17.November.2014 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Mulligan Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 (redigert) Desuden tror jeg ikke på at en app kan udregne CPA og TCA præcist nok. Der er som regel en vis forsinkelse på internet-AIS Ja og nei. Hvert telegram har en timestamp. Problemet kommer hvis target forandre kurs eller fart. Edit. De har nok ordene til en viss grad i behold. Den har muligheter for AIS over Wi-Fi. Redigert 17.November.2014 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Dette er tull. Ais må motta VHf som de andre sier over her. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Den kan brukes mot denne mottageren. http://www.seatronic.no/ais-c-15/digital-yachts-iais-p-2665 Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Ja, jeg så det. Og den kan interface med et system, der har fx Simrads Gofree. Men har man gofree og AIS har man sandsynligvis også plotter, og så falder noget af ideen jo væk, ikke? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Den kan brukes mot denne mottageren. http://www.seatronic.no/ais-c-15/digital-yachts-iais-p-2665 Synes det var himla dyrt for en gratis AIS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.