Jump to content

Tips til gratis AIS mottager

Mamma Mia

Recommended Posts

Har dere et Android Nettbrett, kan dette med letthet gjøres om til en velfungerende AIS mottager.

Gå inn på Google Play butikken og last ned Boat Beacon. Jeg har testet dette oppsettet i høst og funnet ut at dette gir nøyaktig samme info som en AIS mottager som er koblet opp mot plotter. Eneste forskjellen er at det ikke er mulig å sende mmsi direkte til en båt. Det er selvsagt mulig å taste inn mmsi manuelt på VHF'en etter avlesning på nettbrettet.

Med i APPEN er det også et enkelt kart som viser båter med AIS. GPS funksjonen må aktiviseres hvis du skal ha full utnyttelse av programmet. Har en i tillegg trådløst nett ombord så blir nøyaktigheten enda bedre.

Sender med følgende info: COG, SOG, By engine or By Anchor, MMSI nr, Båtnavn, Nasjonalitet, time for approach. ANBEFALES PÅ DET STERKESTE hvis du lurer på å kjøpe AIS mottager

Det tror jeg ikke på i det hele tatt. Andriod nettbrett har ikke VHF mottager, dette vil være avhengig av Internett dekning.

Ehhhh. Hvilket motiv skulle jeg ha for å lyve om dette. Hvis jeg sier at jeg har prøvd dette, så mener jeg faktisk det. Har også AIS mottager som er koblet opp mot plotter. Nettbrettet mitt gir nøyaktig samme infå. Jeg har forresten ikke sagt at nettbrettet har VHF mottager. Mulig jeg forklarte det litt dårlig. Koblet opp mot nettet et selvsagt det beste, i mange tilfeller holder det også med 4g.

Poenget er at også denne appen bruker mAIS -teknologi. Først har en vhf motaker motatt ais-dataene for så å videresende de over www. Din android enhet med nevnte app laster ned signalene fra www, via wifi eller 3/4g. Det vil si at den henter ais-dataene fra www. Det kan tenkes at noen utstyrte nettbrettet med vhf mottaker i tilegg til wifi, bluetouth og FM. Men det vil antakelig medføre ekstra godkjenningskrav. Behov for ekstra antenne tilsvarende fm-mottakeren, men for ais-båndet. Og foreløpig er vel det bare en eller flere tanker!

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Desuden tror jeg ikke på at en app kan udregne CPA og TCA præcist nok. Der er som regel en vis forsinkelse på internet-AIS

Ja og nei.

Hvert telegram har en timestamp.

Problemet kommer hvis target forandre kurs eller fart.

Edit. De har nok ordene til en viss grad i behold.

Den har muligheter for AIS over Wi-Fi.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...