Jump to content

Elektrisk påhengsmotor for jolle - erfaringer?


tobixen

Recommended Posts

Jeg prøvde å stille spørsmålet i en parallell tråd, men det druknet litt i støyen.

 

Det er pr i dag tilsynelatende enkelt å få kjøpt en elektrisk påhengsmotor. Faktisk, da jeg skulle søke på nett og finne pris på en vanlig påhengsmotor, så fant jeg ved første forsøk bare elektriske. Det virker som at en rekke båtutstyrbutikker (og biltema) selger elektriske påhengsmotorer, mens kun spesialiserte butikker selger forbrenningsmotorer. Vel, jeg regner med at forbrenningsmotorer er litt mer krevende mtp service, garanti etc - men, når de elektriske påhengsmotorene virker å være så utbredt på markedet, så må det jo være en viss etterspørsel etter dem - og dersom det er etterspørsel etter dem, så må det vel være folk her på forumet som har erfaringer?

 

Jeg tenker som så at det kan være fordelaktig å motorisere jolla (gummibåten - en Biltemajolle, men vi vurderer å oppgradere) - og jeg tenker at elektrisk fremdrift vil passe bedre, ettersom man slipper unna med en mye mindre vedlikeholdsbyrde og slipper unna en god del støy, bråk og lukt. Ulempen er kort rekkevidde, kanskje lite effekt, og kanskje en relativt stor kostnad - vel, så lenge disse størrelsene kan kvantifiseres så aksepterer jeg det, men jeg er skeptisk til å kjøpe uten å vite hva jeg går til.

 

I stedet for å oppgi kW eller hk oppgis ofte "skyvekraft i kg" - ja, hva er nå det? Jeg kan forstå skyvekraft i Newton, men uansett er det jo vanskelig å sammenligne dette med forbrenningsmotorer som "alltid" har effektstørrelse angitt i hestekrefter - og selv da er det vanskelig for meg å vite hva jeg trenger, ettersom jeg ikke har erfaringer med påhengsmotorer. Trenger jeg mulighet til å plane jolla? Det er et opplagt minimumskrav at jeg kommer meg vesentlig fortere frem med motoren enn med årer. Trenger jeg mulighet for å plane? Hvor fort går egentlig en motorisert gummijolle? Hvor går planingsgrensa? Jolla vil jo ha en vesentlig større bruksverdi dersom den faktisk kan gå fortere enn moderskipet (vi holder sjeldent mer enn 6 knop). På den andre siden er det vel også en fordel om den vil være lovlig håndterbar for ungene - dvs under 10 knop med lett last. Hm.

 

Også rekkevidde da - det er utvilsomt fordelaktig med en moderne Li-Ion-bank, og skal man ha effekt i størrelse kW på motoren er det vel også utvilsomt en fordel med høyere spenninger enn 12V. Videre må batteribanken være utformet eller pakket inn på en slik måte at den tåler adskillige mengder saltvann. Hvor får man tak i batterier, og hva koster de? 5-10 nm rekkevidde er sikkert tilstrekkelig - jeg ser ikke for meg at vi kommer til å ta lange utflukter uten å ha med moderskipet.

 

Det mest essensielle spørsmålet her er om noen har erfaringer, eller som har gjort research på dette selv.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt en elektrisk motor på hytta. Den kunne vi uten problem kjøre i ca 3 knop i 4-5 timer. Vi kjørte den da på trinn 2. Den hadde fire trinn. Husker at trinn 1 var passelig fart når vi skulle sette garna. Batteriet som vi brukte var på 120 amp. Husker ikke hvor kraftig motoren var. Den motoren var noen år og jeg regner med dagens motorer bruker mindre strøm og er kraftigere. Så skal du bruke gummibåten når du ligger på svai og slikt er de motorene sikkert helt greie.

Redigert av KennethStrand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har hatt el-påhenger, min-kota, i noen år. Brukt den til en jaktkano og en jolle ved hytta. Fungerer fint og har helt grei rekkevidde men det går sakte.

 

Til å begynne med brukte vi et stort batteri, type "bilbatteri" størrelse. Men det er jækla tungt å bære ned til båten/kanoen. Så da dro jeg på Biltema og kjøpte to mindre batterier i stedet. Husker ikke helt hvor mange amp, men kanskje 50-60? I praksis har jeg kun brukt 1 av de mindre batteriene når jeg har brukt kanoen.

 

På lengre turer tar jeg med begge. Når jeg merker at futten begynner å gå ut så har jeg på en måte halv tank igjen i batteri nr. 2.

---------

 

Rent teknisk har det aldri vært noe tull med motoren. Har aldri gjort noe spesielt med den og den bare virker. Det er jo på en måte bare en motor på en stang med en regulator.

----------

 

Til båten har jeg maritmgummien med 2t 5hk og kommer ikke til å bytte til el-motor før den motoren evt. konker. Men da blir nok el-motoren tatt i bruk. El-motoren har jo den store fordelen at en slipper å grise med bensin og olje, den er utrolig enkel og grei, ingen lyd og bare stas. Det går sakte, javel, men bedre enn å ro. Og gummijolle er jo noe dritt å ro så det er nesten ikke et alternativ.

 

Hadde helt klart valgt el-motor fremfor feks 2 eller 2,5 hk. Hadde 2hk yamaha på kanoen og jolla på hytta tidligere. Kjekk motor det men støy uten at det går fort er kjedelig.

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg fryktet med disse Minn Kota greiene - det ser ut som svake greier. Jeg liker å ro (selv om gummibåtene jeg har hatt erfaring med sant nok ikke er særlig velegnet til å ro - særlig når hele familien er i jolla og jeg ikke har god nok plass til å ro), tipper jeg kommer meg opp i et par knop når jeg fossror og er alene i jolla - å erstatte dette med eldrift blir bare dumt. Men vedlikeholdsbyrden høres ut til å være akkurat slik jeg ønsker den - at ting bare virker kan jeg like, selv om det kan være et slit å løfte batterier inn og ut (men dette finner jeg sikkert en ordning på - det var en stund jeg hadde seilbåt uten fungerende motor og uten solcellepanel liggende på bøye - eneste måte å lade batteriene på var å ta dem med i jolla, ro i land, bære batteriene opp en bratt bakke og lade dem hjemme)

 

Torqueedo virker litt mer kraftig - f.eks. http://westsystem.no/p/13259/torqeedo-travel-1003

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En terhi micro fun er en tung båt med relativt høyt fribord. Ikke rart om det går veldig sakte. En gummi går nok en knop eller to bedre, men aldri fort. Og møter du vind så bremser det fort opp. Med kano så holder en farten litt bedre siden vindfanget er lite om en går med baugen mot vinden.

 

Vi kikket i sin tid på Torqueedo men prisen var avskrekkende... ser at Bakken motor tar over 18 000,- for en motor som tilsvarer 4hk, og det er jo latterlig dyrt, syns jeg.

 

En annen ting er at Min-Kota er befriende ukomplisert, Turqmotoren ser/virker mer komplisert, vil det bety noe ifht levetid osv? Og tyverifaren er jo også noe å tenke på når en motor er verdt sin vekt i gull.

Link to post
Share on other sites

Min sønn har brukt en gummibåt med en Yamaha på. Husker ikke rekkevidden men det var mange timer. Det gikk ikke mere enn 2,3 knop på full gass da vi begge to var i båten. Når det ble litt strøm i fjorden var det ikke særlig mye krefter! Ville følt det tryggere med en 2,5hk bensinmotor! veldig lett å manøvrere med da motoren kan snurres helt i rundt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Her er prisliste fra West System på Torquedoo'ene - samme pris som på Bakken motor for "Travel 1003"-modellen m/ innebygd batteri (4 hk), og sinnsvakt dyrt for Cruise-modellene: http://www.westsystem.no/files/files/01prislister/torqeedo.pdf

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er prisliste fra West System på Torquedoo'ene - samme pris som på Bakken motor for "Travel 1003"-modellen m/ innebygd batteri (4 hk), og sinnsvakt dyrt for Cruise-modellene:

Den 9,9-hesteren deres med lithiumbatteri og lader kommer jo på godt over 100 laken :eek: Nei, takke meg til bensinmotor i mange år til hvis det skal koste såpass å være miljøvennlig.. Ikke rart MinnKota og de andre småelektriske motorene blir de eneste reelle alternativene om man ønsker seg en elektrisk motor.

Link to post
Share on other sites

fyller mye bensin for 90.000! Mye som taler for en el-motor men prisen for å kjøre miljøvennlig er ikke tilsiktet vanlige lønnstakere. skal man utruste en jolle med en moderne el-motor med nok krefter til ordinær bruk blir prisen på motoren 4-5 ganger dyrere enn båten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Folk kjøper nok ikke elbil for å være miljøforkjempere :-) i så fall en liten promille!

elmotor i bil er noe helt annet enn båt fordi motor ikke belastes så mye. på en båtmotor er belastningen høy og man forbruker mye energi. Hør med dem som har kjørt Tesla på Autobahn der det lov å kjøre 130 eller frifart! da går nok rekkevidden drastisk ned i forhold til å puttre rundt i 70-80

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Folk kjøper nok ikke elbil for å være miljøforkjempere :-) i så fall en liten promille!

Jeg pleier å tenke "miljøsvin" når jeg hører knatringen til piggdekkene på en elbil midt i oslogryta :p

 

elmotor i bil er noe helt annet enn båt fordi motor ikke belastes så mye. på en båtmotor er belastningen høy og man forbruker mye energi.

Sant. Man "trenger" masse hestekrefter for å gi bilen et kraftig dytt eller for å holde god fart i oppoverbakker, men når man først ligger på motorveien i 90-100 km/h på flat vei like bak en buss kreves det ikke så stor effekt for å holde farta vedlike. Til sammenligning er det allminnelig å ta ut kanskje 80% av tilgjengelig effekt i en båtmotor konstant i timesvis. Men, dette går først og fremst på rekkevidde og batteribehov. Det jeg er overrasket over er at selve motoren skal være så fordømt dyr når man bikker 4 hk. At batteripakken er dyr og rekkevidden kort, det hadde jeg på sett og vis forventet.

 

Forøvrig kan det være nyttig å ha ekstra effekt til rådighet i båt også, f.eks. ifbm krisehåndtering når ting ikke går som planlagt i havnebassenget eller for å få rettet baugen mot vinden når det blåser som værst. Jeg hadde en tro på at elmotorer var mer egnet enn forbrenningsmotorer akkurat på dette punktet (ekstra tilgjengelig effekt), jeg trodde man kunne doble makseffekten fra en elmotor uten signifikant påslag på størrelse, vekt og pris. Dersom prisene fra Torqueedo er toneangivende tok jeg feil.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg skal teste en el påhengs på jola/ribben vår i morgen  den er 3.10  stor,  og har i dag en 15hk bensin  og da går den rundt 20 knop.  nå er ikke våre barn med lengre  og vi kan godt bruke litt mer tid in og ut med jolla,  og så sliper jeg bensinkanna. jeg har solceller som gir meg overskudd av strøm,  så batteriet lader jeg fort opp igjen.

den jeg skal prøve skulle de bare ha 1800- for.  den er for saltvann,  husker ikke  hva den skulle tilsvare i hk.  men forbruk på fullt var 41 amp  og den er 12V.

Watski  selger denne.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

41A*12V=492W=0.66hk.

 

(Kan kanskje ikke sammenlignes direkte - det påstås at man får mer ut av elektriske hestekrefter enn bensindrevne hestekrefter. Ikke vet jeg, men det er opplagt at du ikke oppnår planingsfart med denne - og jeg skulle ville tro at det er mulig å ro omtrent like fort, og da utgår min interesse)

 

Siden sist har jeg fått slengt etter meg en gammel bensinmotor på 3 hk ellerno. Den starter visstnok, men dør rimelig fort - antageligvis hjelper det å bytte tennplugger eller renske forgasser. Men jeg er ikke motormann, jeg vet ikke engang hvor mye olje man må blande med bensinen og hvordan bensinkanna skal festes til motoren, så den har stått ubrukt på moderskipet gjennom hele sommeren. Er det rart jeg ønsker eldrift? :-)

Link to post
Share on other sites

41A*12V=492W=0.66hk.

 

OK  det var ikke mye,  Planingsfart er jeg ikke ute etter,  bare den kommer fram i motvind,  om den bruker 10 min eller 15 min  spiller ingen rolle,  bare den kommer fram.

Men 0.66hk  var jo veldig lite.

 

http://www.watski.no/Trollingmotor-12V-113kI

 

Den skal kunne brukes på båt opp til 400kg,  eller 5.5 meter.

skyvkraft skal være 55 lbs, eller 24.6 kg.  (bør jo gå fremover da )

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg el. Påhenger på netthandelen for 3-4 år siden som ungene brukker på gummi jolla, hva farten er vet jeg ikke men opp mot 5 knop tror jeg nok. Får huske å måle engang det passer seg slik. Har og en 6hk bensin til jolla men siste året har den hvert ubrukt og el. foretrukket. Gutten er 15 år og sier at for fisking kan komforten ikke måle seg.

 

Da en kollega fattet innteresse for denne la vi inn bud på netthandelen for 14 dager siden og vant på 3. Forsøk. Pris 805,- pluss frakt og omkostninger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en mistanke om at det er bevisst at det benyttes måleenheter som ikke kan sammenliknes: Effekt (HK/kW) for forbrenningsmotorer og kraft (kg/lbs) for elektriske. (Nå er kg eller pund heller ikke mål for kraft, men masse, men jeg kan la det ligge.)

Effekt (P) er lik kraft (F) multiplisert med hastighet (v), slik at P=F*v.

Resultatet er at du (i alle fall i teorien) kan oppnå hvor stor kraft du ønsker fra en liten motor ved å benytte en utveksling som gjør at det går sakte.
Det virker som at det er akkurat det noen små el-motorer gjør. De har liten stigning på propellen, de kan trekke noen ti-talls kilo (kraft :-) når de sitter fast i brygga, men mister futten når de skal bevege seg framover.

Sånn for moro:
12V * 41A = 492 W
Dette er opptatt (elektrisk) effekt, ikke avgitt (mekanisk) effekt. Kan vi gjette på at avgitt effekt er ca halvparten?

Dersom denne motoren skal gi 24,6 kg "kraft":
24,6 kg *9,81 m/s^2 = 241 N (Newton, 'ekte' kraft)

Fra formelen P=F*v får vi v=P/F
v = 246 W/241 N = 1 m/s, ikke så langt fra 2 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg burde presisert at 2 kn ikke er noen maksfart for motoren med de nevnte egenskaper.
Dersom den skal drive en båt raskere, er det en forutsetning at det kreves mindre kraft for å dra/skyve båten.
2 kn er altså den største hastigheten hvor 246 W (antatt 50 % virkningsgrad) er nok til å kunne dra med en kraft på 241 N (24,6 kg).

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg ein slik Minn Kota Endura 30" C2 i sommar, som eg bruker på gummibåten.

Har eit 80 AH batteri til den. Då me ligger ein del til ankers, så er denne blitt flittig brukt når me skal til land. Då er me to voksne og ein unge i gummibåten. Pluss evt varer fra butikken på veg ombord.

Har også brukt den til å utforske nye plasser. Den går ikkje så fort, men den går ein del fortare en eg kan ro jallfall.

 

Eg synst da er heilt topp med ein slik elektrisk motor. Heilt stille, ingen søl av bensin osv, pluss at motoren veger jo veldig lite. Batteriet veger nokon kilo, med dette er jallfall forma så det er lett å løfte ombord.

Ein anna fordel er jo at eg lader batteriet ombord i seilbåten ved hjelp av solceller.

 

Eg har ikkje målt kor lenge batteriet holder, men det holder jallfall mangen tima. Har brukt gummibåten stort sett ein heil dag, med både mindre og "lengre" turer, uten å måtte lade.

Det er forresten batteri indikator i påhengsen.

 

Så for min del, så kommer denne til å bli brukt mykkje i tida framover.

 

 

 

 

 
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...