Jump to content

Elektrisk påhengsmotor for jolle - erfaringer?


tobixen

Recommended Posts

Har ikkje prøvd den i slik vind, og heller ikkje noko særlig sjø. Men eg kan tenka meg at om da går, så går da jallfall ikkje fort, hehe.

Trur nok eg ville tenkt meg om to ganger jallfall, og hatt godt opplada batteri om ein skal lengre en nokre gode hundre meter i slikt ver. Sjølv kommer eg til å kjøpa meg ein 9,9 firetakter i tillegg. med det er helst for å komma i plan,  litt lenger, litt fortare med 2 personer pluss dykkerutstyr.

Til alt anna er el påhenger meget enkelt og sutalaust. Så eg kjemper fortsatt litt med meg sjølv om eg virkelig trenger ein 9,9. Men litt fart er jo kjekkt innimellom......

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg liker meg til anker,  og da kan det være et stykke in til en kai eller butikk,  og jeg er drittlei den tunge påhengsen  på 10hk,

(og den er 2 takt sikkert lettere en 4 takt)

jeg trenger ikke farten,  Men må komme fram til målet, og tilbake igjen.

  Strøm har jeg plenty av ombord  så det er ikke noe problem.

Nå som barna/ungdommen ikke er med lengre,  så har vi god tid.

Vil også slippe og ha denne bensinen ombord.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har litt av den samme utfordringen men har en eldre 5hk Mariner. Ikke veldig tung men akkurat så tung at jeg alltid gruer meg litt for å klatre rundt med den motoren i hånda ned i gummijolla, pluss mas med bensintank, olje og bensin osv..

 

Min kotaen vi har hatt i ganske mange år har blitt stasjonert på hytta for bruk til kanoen. Med freshe batterier holder den overraskende lenge. Jeg har hele tiden hatt to mindre batterier i stedet for et svært og tungt ett. Mener det er 40A eller noe de jeg har nå. Holder lenge og når det er tomt har en ett opplada som en kan ta i bruk. 

------

 

Tror jeg skal gruble meg frem til at en ny Min kota og et par batterier er noe jeg trenger til neste sommer. Er jo både billig og praktisk med el-motor. Og ikke minst stille og fredelig. Må innrømme at det var pinlig å fyre opp påhengsen ved et par veldig stille svaiplasser med andre båter i sommer. Med el-motor kan jo ungene kjøre litt på oppdagelsesturer osv uten å plage nabolaget, så kan vi heller bruke 5 hesteren når det er absolutt nødvendig.  

Link to post
Share on other sites

Gammeltråd, men det er fortsatt ikke kommet en konklusjon her.

For meg virker det nesten som om man kan sammenligne diskusjonen over med "hvor langt er et tau"

Men tilbake til emnet.

Fra Torqeedo sine hjemmesider kan man lese følgende spesifikasjoner
 
Comparable petrol outboards (propulsive power) 3 HP
Comparable petrol outboards (thrust) 4 HP
Maximum overall efficiency in % 48
Static thrust in lbs* 68
 
* Torqeedo static thrust measurement is based on internationally accepted ISO standards. Static thrust figures for conventional trolling motors are typically measured differently, which results in higher values. To compare Torqeedo static thrust data with conventional trolling motors, add approximately 50% to the Torqeedo static thrust values.
 
Og skal man ta Torqeedo på ordet å sette MinnKota og MotorGuide i 50% båsen, så ville man trengt en MK/MG på 126 lbs. Eller ca 30 lbs thrust per hk (trust) eller 40 lbs thurst per hk (propulsive power) 

Nå har ingen av de leverandørene så store elmotorer, MK stopper på 112 lbs og MG på 105 lbs, og da snakker vi 36V (tre batterier i serie kobling), og det blir jo litt styr, men om man kan godta  2/2,66 hester motor så kan greie seg med en 24V og Velger man 2 små 12V batterier så går de i samme batterikasse... 

Den største 12V utgaven av disse motorene er 55lbs. Allså vil den nesten tilsvare en 2 hester påhengsmotor (55/30 = 1,83 hk)
 
to stk 12 volts batteri på 40ah koblet i serie og på en 24V elmotor vil ha lengre driftstid på samme båt, ved samme forhold (vind, fart, strøm, last i båten etc) enn et 12V batteri på 80 ah (eller 2 12V batteri på 40ah koblet parallelt) på en 12V elmotor. 
 
Men det var om man går 100% for Torqeedos utsagn på at de andre ikke måler korrekt. MK og MG er to av de største produsentene for elmotor, og jeg tror nok ikke selgerene i de respektive firmaene vil gå med på at de måler feil. :)
 
http://www.minnkotamotors.com/Support/FAQs/FAQ-Details/How-does-horsepower-compare-to-thrust--How-do-I-convert-thrust-into-horsepower-/
 
Men som MinnKota sier selv, det blir å sammenligne epler og pærer.

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post
Share on other sites

Jeg er uenig i "ingen konklusjon". :)

 

Med Minn Kota og tilsvarende får man ikke mye fart. Jeg liker å ro - så jeg må ha litt bedre fart enn som så for å legge bort årene. Andre har konkludert motsatt. Smak og behag.

 

Torqueedo er svindyrt og man risikerer fortsatt å ikke ha nok oomph for å plane jolla. Dette blir derfor for de spesielt interreserte eller de som har særs god råd.

 

Eldrift gir ellers mange fordeler. http://www.baatwiki.no/wiki/Eldrift

Link to post
Share on other sites

Hvordan lades disse batteriene til påhengeren? Har dere laget en løsning (ladestasjon) for å sette disse i batterirommet for å lades under gange? Kan de bare kobles rett på samme ladekrets som de fastmonterte batteriene eller må man ha egen lader?

Sjølv lader eg batteriet fra mppt controlleren som får strøm fra solceller ombord. Skal også laga til ein liten hurtigkobling fra landstrøm laderen. Kan kansje ver greit i vinterhalvårt. Men på sommaren, lader eg alt av batterier ombord greit med 200w solceller.

Link to post
Share on other sites

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • Jeg tror denne skal gjøre jobben for oss.

http://www.torqeedo.com/en/products/outboards/travel/travel-1003/M-1142-00.html

 

Så da har jeg en 10-15 hk mariner  2 taketer til salgs,  som sikkert ikke har 20 timer enda.  Ser ut som ny :)  får legge den på finn når T dyret er I boks.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

det er noe drit.. kjøp deg noe som virker

Fortell mer............  hva er dritt, og hvorfor ?  den koster jo litt,  så da må man tro at den er bra.  den har jo også garantier.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Første test tur  var heilt grei.  litt vind,  og det klarer den fint.  får vente til vi får godt med vind,  da skal jeg utpå igjen og teste. 

Montering og fjerning var en enkel sak i forhold til en 10hk, 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp denne tråden igjen. Hvordan er situasjonen etter 1 1/2 sesong Careka?  Lurer også på å sette el.motor på en liten gummibåt. Har en som er beregnet på ferskvann, men om jeg skyller den etter bruk i saltvann, kan den kanskje brukes en sommerferie med noen få turer isaltvann?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...