Steini Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 (redigert) Har ikkje prøvd den i slik vind, og heller ikkje noko særlig sjø. Men eg kan tenka meg at om da går, så går da jallfall ikkje fort, hehe. Trur nok eg ville tenkt meg om to ganger jallfall, og hatt godt opplada batteri om ein skal lengre en nokre gode hundre meter i slikt ver. Sjølv kommer eg til å kjøpa meg ein 9,9 firetakter i tillegg. med det er helst for å komma i plan, litt lenger, litt fortare med 2 personer pluss dykkerutstyr. Til alt anna er el påhenger meget enkelt og sutalaust. Så eg kjemper fortsatt litt med meg sjølv om eg virkelig trenger ein 9,9. Men litt fart er jo kjekkt innimellom...... Redigert 15.September.2015 av Steini (see edit history) -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Steini Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Da finst vel kraftigare utgaver om ein skal holde på i åpent farvann, med ein del vind, bølger og strøm. -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Careka Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 (redigert) jeg liker meg til anker, og da kan det være et stykke in til en kai eller butikk, og jeg er drittlei den tunge påhengsen på 10hk, (og den er 2 takt sikkert lettere en 4 takt) jeg trenger ikke farten, Men må komme fram til målet, og tilbake igjen. Strøm har jeg plenty av ombord så det er ikke noe problem. Nå som barna/ungdommen ikke er med lengre, så har vi god tid. Vil også slippe og ha denne bensinen ombord. Redigert 15.September.2015 av Careka (see edit history) Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Har litt av den samme utfordringen men har en eldre 5hk Mariner. Ikke veldig tung men akkurat så tung at jeg alltid gruer meg litt for å klatre rundt med den motoren i hånda ned i gummijolla, pluss mas med bensintank, olje og bensin osv.. Min kotaen vi har hatt i ganske mange år har blitt stasjonert på hytta for bruk til kanoen. Med freshe batterier holder den overraskende lenge. Jeg har hele tiden hatt to mindre batterier i stedet for et svært og tungt ett. Mener det er 40A eller noe de jeg har nå. Holder lenge og når det er tomt har en ett opplada som en kan ta i bruk. ------ Tror jeg skal gruble meg frem til at en ny Min kota og et par batterier er noe jeg trenger til neste sommer. Er jo både billig og praktisk med el-motor. Og ikke minst stille og fredelig. Må innrømme at det var pinlig å fyre opp påhengsen ved et par veldig stille svaiplasser med andre båter i sommer. Med el-motor kan jo ungene kjøre litt på oppdagelsesturer osv uten å plage nabolaget, så kan vi heller bruke 5 hesteren når det er absolutt nødvendig. Link to post
magnuje Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 Hvordan lades disse batteriene til påhengeren? Har dere laget en løsning (ladestasjon) for å sette disse i batterirommet for å lades under gange? Kan de bare kobles rett på samme ladekrets som de fastmonterte batteriene eller må man ha egen lader? Link to post
Cral Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 (redigert) Gammeltråd, men det er fortsatt ikke kommet en konklusjon her.For meg virker det nesten som om man kan sammenligne diskusjonen over med "hvor langt er et tau"Men tilbake til emnet.Fra Torqeedo sine hjemmesider kan man lese følgende spesifikasjoner Comparable petrol outboards (propulsive power) 3 HPComparable petrol outboards (thrust) 4 HPMaximum overall efficiency in % 48Static thrust in lbs* 68 * Torqeedo static thrust measurement is based on internationally accepted ISO standards. Static thrust figures for conventional trolling motors are typically measured differently, which results in higher values. To compare Torqeedo static thrust data with conventional trolling motors, add approximately 50% to the Torqeedo static thrust values. Og skal man ta Torqeedo på ordet å sette MinnKota og MotorGuide i 50% båsen, så ville man trengt en MK/MG på 126 lbs. Eller ca 30 lbs thrust per hk (trust) eller 40 lbs thurst per hk (propulsive power) Nå har ingen av de leverandørene så store elmotorer, MK stopper på 112 lbs og MG på 105 lbs, og da snakker vi 36V (tre batterier i serie kobling), og det blir jo litt styr, men om man kan godta 2/2,66 hester motor så kan greie seg med en 24V og Velger man 2 små 12V batterier så går de i samme batterikasse... Den største 12V utgaven av disse motorene er 55lbs. Allså vil den nesten tilsvare en 2 hester påhengsmotor (55/30 = 1,83 hk) to stk 12 volts batteri på 40ah koblet i serie og på en 24V elmotor vil ha lengre driftstid på samme båt, ved samme forhold (vind, fart, strøm, last i båten etc) enn et 12V batteri på 80 ah (eller 2 12V batteri på 40ah koblet parallelt) på en 12V elmotor. Men det var om man går 100% for Torqeedos utsagn på at de andre ikke måler korrekt. MK og MG er to av de største produsentene for elmotor, og jeg tror nok ikke selgerene i de respektive firmaene vil gå med på at de måler feil. :) http://www.minnkotamotors.com/Support/FAQs/FAQ-Details/How-does-horsepower-compare-to-thrust--How-do-I-convert-thrust-into-horsepower-/ Men som MinnKota sier selv, det blir å sammenligne epler og pærer. Redigert 16.September.2015 av Cral (see edit history) ~Cral Link to post
tobixen Svart 16.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 Jeg er uenig i "ingen konklusjon". :) Med Minn Kota og tilsvarende får man ikke mye fart. Jeg liker å ro - så jeg må ha litt bedre fart enn som så for å legge bort årene. Andre har konkludert motsatt. Smak og behag. Torqueedo er svindyrt og man risikerer fortsatt å ikke ha nok oomph for å plane jolla. Dette blir derfor for de spesielt interreserte eller de som har særs god råd. Eldrift gir ellers mange fordeler. http://www.baatwiki.no/wiki/Eldrift Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Steini Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 Hvordan lades disse batteriene til påhengeren? Har dere laget en løsning (ladestasjon) for å sette disse i batterirommet for å lades under gange? Kan de bare kobles rett på samme ladekrets som de fastmonterte batteriene eller må man ha egen lader? Sjølv lader eg batteriet fra mppt controlleren som får strøm fra solceller ombord. Skal også laga til ein liten hurtigkobling fra landstrøm laderen. Kan kansje ver greit i vinterhalvårt. Men på sommaren, lader eg alt av batterier ombord greit med 200w solceller. -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Careka Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 test. http://demandware.edgesuite.net/aaud_prd/on/demandware.static/-/Library-Sites-TQShared/default/dw19bc1536/about-torqeedo/tests/yr_artikel_81581.pdf Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 17.September.2015 Link til dette innlegget Svart 17.September.2015 Jeg tror denne skal gjøre jobben for oss. http://www.torqeedo.com/en/products/outboards/travel/travel-1003/M-1142-00.html Så da har jeg en 10-15 hk mariner 2 taketer til salgs, som sikkert ikke har 20 timer enda. Ser ut som ny :) får legge den på finn når T dyret er I boks. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 18.September.2015 Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 Da skal en 1003S testes når jeg får den og se hvordan den klarer vind og sjø. kommer tilbake I oktober en gang med en liten test :) Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
sebba2 Svart 18.September.2015 Link til dette innlegget Svart 18.September.2015 det er noe drit.. kjøp deg noe som virker -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Careka Svart 20.September.2015 Link til dette innlegget Svart 20.September.2015 det er noe drit.. kjøp deg noe som virker Fortell mer............ hva er dritt, og hvorfor ? den koster jo litt, så da må man tro at den er bra. den har jo også garantier. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
offpist Svart 20.September.2015 Link til dette innlegget Svart 20.September.2015 Tror du vil bli fornøyd jeg. Men det er jo mye plastikk på disse motorene, og svinedyre deler. Link to post
Careka Svart 1.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2015 Første test tur var heilt grei. litt vind, og det klarer den fint. får vente til vi får godt med vind, da skal jeg utpå igjen og teste. Montering og fjerning var en enkel sak i forhold til en 10hk, Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Shore Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Tar opp denne tråden igjen. Hvordan er situasjonen etter 1 1/2 sesong Careka? Lurer også på å sette el.motor på en liten gummibåt. Har en som er beregnet på ferskvann, men om jeg skyller den etter bruk i saltvann, kan den kanskje brukes en sommerferie med noen få turer isaltvann? Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn