Jump to content

Hei! Råd angående helårsboende i båt - båttype - tromsø


Rocksolid

Recommended Posts

9 døgn fra Oslo til Tromsø? Det har jeg vanskeligheter for å tro på at kan være mulig selv under helt optimale forhold, i allefall med en "allminnelig" turseilbåt.

Tabita er en motorseiler med "hele" 18 hesters motor. Dessverre hadde vi vind midt i mot store deler av turen, bortsett fra Lista til Jærens rev, der vi hadde kuling og regn. Oslo - Tromsø er ca dobbelt så langt som Grimstad-Trondheim.

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Strake veien, Oslo -Tromsø, non stop og 6 knop i snitt: 183 timer eller nesten 8 døgn (1100 nm). I praksis bør man vel regne i hvertfall 10 døgn, og ha rom for avbrudd grunnet vær, reparasjoner og bunkring. Som mange her skriver ville jeg heller gjort turen til en del av ferien, og seilt ca 8 timer hver dag. Da kommer du deg opp på en måned. Alternativt heller kjøpe en båt som ligger nærmere. Tror det kommer en del gode bruktbåter til salgt i Bodø til våren da jeg vet flere der har kjøpt seg større båter grunnet ny havn.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Var å sjekka ut havna på skattøra, så bra ut med litt off beliggenhet. Skal se på den i byen også.

 

Som fler sier både her og andre steder er at det troligvis er lønnsomt å vente uansett. Innflytt blir ikke aktuelt før nærmere våren grunnet 3 mnd oppsigelsestid og vinter.

 

Takk igjen folkens:-)

 

Har 60 dager til disposisjon hvis jeg ikke får et jobbtilbud jeg ikke kan takke nei til, da må kjøp skje i nærområdet, men på den andre siden kan jeg legge til 50-80k

Redigert av Rocksolid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tabita er en motorseiler med "hele" 18 hesters motor. Dessverre hadde vi vind midt i mot store deler av turen, bortsett fra Lista til Jærens rev, der vi hadde kuling og regn. Oslo - Tromsø er ca dobbelt så langt som Grimstad-Trondheim.

Jeg ville trodd det var mer enn dobbelt så langt, men jeg får vel ta deg på ordet :-)

Link to post
Share on other sites

Men var det 24/7, eller med overnattingsstopp? Korte overnattingsstopp, eller kveldskos med rødvin? Dagsturer på land? Jeg er sikker på at det er mulig å bruke et halvt år på turen også, om man først går inn for det :-)

 

9 døgn fra Oslo til Tromsø? Det har jeg vanskeligheter for å tro på at kan være mulig selv under helt optimale forhold, i allefall med en "allminnelig" turseilbåt.

 

Det var som ferietur med vanlige dagsettapper på 3-6 timer. Vi stoppet også flere dager i både Bodø, samt en avstikker på 3 dager til Trondheim.

 

Vi tok også med oss Lofoten med Svolvær og Henningsvær.

 

Nordland er en perle av en skjærgård, skulle gjerne brukt den doble tiden - god tur :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Angående skattøra har jeg av og til lagt meg på utsiden av bølgebryteten. Det er ikke smart, hekkbølgene fra passerende skip kan nå enorme proporsjoner. Jeg ville imidlertid ikke ha betenkeligheter med å ha plass på innsiden.

 

Skattøra Marina er desverre skjemmet av bølger fra passerende båttrafikk medmindre du er på de (den?) nordre piren(e). Spesielt plagsom er den  fordømte  losbåten som gjerne passerer tett opptil og lager tre meter høye bølger. Er sikker på at noen  må ha fått skader på båtene....

 

Jeg bor forøvrig i båt der. 38 fots seilbåt. Oppvarmingen er elektrisk; har ikke brukt dieselvarmeren på flere år. Strømregning ca. 7000kr i året.

Kjøp luftavfukter; hindrer fuktproblemer selv når du koker spaggeti. Betalte 1600kr på Jula.

Å bo i båt anbefales; særlig i Tromsø der boligprisene er hinsides......

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Å bo i båt anbefales; særlig i Tromsø der boligprisene er hinsides......

Hei Voff!

 

Takk for tips om Skattøra, har fått meg båtplass i Indre havna under brua, den ligger relativt bra skjermet. 7000 hel/år hørtes fryktelig billig ut, kan jeg spørre hva kw prisen er? Selv kommer jeg til å betale 2,50 kr/kw.. Solcellepanel og avfukter er nok det første som blir innhandlet. Har skattøra noen fasiliteter eller gjør du alt på båten, do dusj osv.

Link to post
Share on other sites

Mener at KW prisen er 1.40 (eller var det 1.50?). Jeg er borte (ferie) sånn bortimot 2 måneder på sommeren og bruker da følgelig ikke strøm. Aner ærlig talt ikke om det er fasititeter på marinaen! Skal sjekke det ut. Seriøst dobesøk blir gjort mens jeg er på jobb. Jeg dusjer i båten. Er lagt ut vann på pirene fra slutten av april til uti oktober en gang.

Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Takk for informasjon, du veit ikke om noen leier ut båtplass på 4-4,5m? Langstidsboende i den havna der jeg nå har fått båtplass i var ikke helt velkomment, venter på mail fra styret. Sier reglementet deres noe om nettopp dette?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...