Jump to content

Hei! Råd angående helårsboende i båt - båttype - tromsø


Rocksolid

Recommended Posts

En tommelfingerregel er ca 50-100 tusen pr 2 fot. Så prisen er ikke gale. Husk at motor er ny, nyere seil mm.

Ja, du må ha en diesel eller parafinvarmer. På nettsiden bluemarlin.no finner du webasto-kopi til under 6000kr. Men best er det å velge noe som eventuelt passer med det som måtte være av eksisterende opplegg.

 

Som nevnt før, fukt er ikke noe problem om du har avfukter. Ville ikke kjøpt Elkjøp sin Sandstrøm da vifta går kontinuerlig i den. Da er det bedre med originalen Meaco DD8L som koster ca 3000 kr. Der går vifta kun når den avfukter, og montitorerer lufta hvert 30. minutt når det er tørt. -trenger ikke mere viftestøy enn nødvendig :)

Mange mener at bruk av dieselvarmer er tilstrekkelig om den brukes hele tiden. -henter kald/ tørr uteluft og blåser den inn i båten.

 

Men du merker fort om det ikke blir tørt i båt, klær, dyne og madrass. :) da løser du det fort med en avfukter.

Link to post
Share on other sites

Så gjennom annonsen en gang til.

Dieselvarmer er det jo der.

Eneste som du må gjøre er som det blir nevnt, et bedre opplegg for matlaging, men det funker det som står der...

Så plukker du bort putene i køya og skjerer til en tykk skummadrass og spilebunn under.

 

Så har du det du trenger. -jo en ting til. Det står ikke noe om skikkelig landstrøm 230V anlegg med jordfeilbryter og sikringer. Det må du ha. Startpakke plug-and-play begynner på 3-4 tusen.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp!!:)

 

Eureka, nei landestrøm er det ikke, de hadde visstnok bare trekt inn en skøyteledning.

 

Får se hva jeg får til på den økonomiske fronten, kanskje det blir å dra på visning på maxi 95en i jula:)

 

Synd båten ikke har dusj, men man kan vel ikke få alt. Usikker på fasiliteter i havna, men det holder i massevis med skole/treningssenter... En god grunn til å hanke seg dit..

Redigert av Rocksolid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Landstrøm ordner du greit med plug-and-play pakke. Består jo av selve inntaket, sikringsskap og ferdige kabler med hurtigkoblinger. Så legger du opp stikkontakter der du trenger.

For din del, en kurs til vv-bereder, en til batterilader og et stikk sentralt i salongen til pc/tv, varmeovn etc. Så bygger du ut etterhvert.

 

Dusj kan du løse på to måter om det ikke er mulig å montere på badet ( mtp materialer på skott og sluk i dørken) monter dusj i cockpit eller bytt ut kranen i byssa til en som er ment for bad, type servantkran med dusjhode og slange.

Dog, vanskeklut er undervurdert. Helt supert, men det betinger at man holder håret på hodet kortklipt, for sovesveisen klarer den ikke vaske ut.

:)

 

Vil nevne en viktig ting: båtlukt! Gamle båter kan lukte. Det være seg mugg, sopp, olje, diesel... Båtlukt setter seg i klærne. Skal du bo i båten, bør det ikke lukte særlig.

Link to post
Share on other sites

Så egentlig er den maxi 95en helt optimal, noen formening om hvordan de er å selge hvis jeg finner ut på senhøsten at jeg foretrekker kollektivlivet? Har sett litt på Mamba 29, den ser veldig lovende ut også.

 

Ja godt tips det, vi hadde en treseilbåt da jeg var yngre, ganske distinkt lukt ja. Vaskekluten er fin og ikke helt ukjent med den, bodde 3-4 mnd uten vann i et høyfjellshotell vi renoverte, lærer noen triks:-) Lokale svømmebassenget var gull verdt for å se det sånn.. Forelesningerdager blir det å komme seg opp, få i seg en kopp kaffe før man tar en liten morgenøkt på EVO:-) Litt seilbåtslukt av klærne får folket tåle...

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket maks strømkapasitet i havna du evnt. skal ligge? Viktig. Er det maks 500w blir det fort kaldt. 1000w kan bli lite det også. Er det vann der om vinteren. Internett. Beliggenhet. Sjø/bølger/vind. Sol eller skygge.

 

Den maxi`en er vel populær blant barnefamilier pga den adskilte kabinen bak. Men tviler på at du får igjen pengene om du bestemmer deg for å selge videre. Selv om den er godt utstyrt. Ikke når du får en nesten fabrikk-ny Bavaria til bortimot samme pris på finn. Allright, kanskje ikke fabrikk-ny men ikke langt unna. En ny 33ft 2015 mod koster under 500.000. Maxien er en 1976. mod, og runder straks 40 år. Det er mao mange som vil få det travelt med å selge unna båtene sine til neste år. Ett eksempel på en som blir å slite til neste år med å selge båt. Eller rettere sagt; -sliter allerede. Selger vil ha samme pris for sin 15 år gamle Bavaria som en ny 2015 mod koster, og ikke er den spesielt godt utstyrt heller.... Eller utstyret er gammelt. Seil f.eks. Du bør mao forvente ett kraftig verdifall i de nærmeste årene.

 

 

Ellers så er det ikke så mye å tenke på.. Just do it!

 

En rask sjekkliste i tilfeldig rekkefølge :

 

1. havseiler eller kystseiler. skrogform. sikkerhetsklasse.

1. Krysser eller slørbåt . lang eller finnekjøl

1. Motor/drev/aksel av nyere dato. HK Power. Dokumenter/kvittering/garant/reklamasjon.

2. Seil av nyere dato, dokumenter/ / / /.

3. Stående/løpende rigg i god stand.

3. Gjennomgående mast. pluss

4. Vinduer og dekksgjennomføringer er tett. cockpit tett.

5. Skader over/under vann. Tørrdrakt på å dykk under om nødvendig.

6. Enkeltlaminat skrog? pluss

6. Dobbeltlaminat skrog? minus

7. Elektriske koplinger. Lys og lanterner. Led.

8. Dass. foran eller bak.

9. Pumpevann eller elektrisk.

10. Ny batteripakke. Stor/liten. Lader.

11. Cockpit. Stødige karmer å sitte på under seiling eller tynne fliser.

12. ror og slakk i ror.

13. løygang. stand på skinne.

14. genoa skinne. stand.

15. bom. inline rev.

15. Alt av tauverk til cockpit.

16. dieselvarmer.

17. jolle.

18. ankerbrønn/vinsj foran.

19. stand på vinsjer. Selftailing.

20. cockpit kalesje.

21. sprayhood. stand.

22. Vindinstrumenter.

23. plotter/kartpakke.

24. Vinter/isolert

25. anker. tauverk. kjetting.

26. skrog gjennomføringer.

27. Bunnsmurt nylig.

28. komfyr. gass/sprit.

29. L-bysse.

30. kabiner. antall.

31. ståhøyde.

 

 

 

 

ja.... Anbefaler deg å lage en slik sjekkliste, printe den ut, og ta med når du skal se på båt.

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk remiremi for en bra post! Fin sjekkliste det der

 

Hva det angår havnen så må det selvfølgelig sjekkes bedre opp, men jeg har hørt om fler som har overvintret der. Vann må hentes i dunker da utevannet stenges av vinterstid.

 

Vurderer eventuelt å stille litt mindre krav til båten for å få ned prisen og eventuelt ta 4 mnd i studentkollektiv, den tid den sorg.

 

Har mailet med eier av denne og budet ligger for øyeblikket på 80.000, vurderer og ta turen til Oslo for å kike. Baksiden er at jeg ikke får opp båten før sommerferien.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=53532362&ref=conversation&fks=53532362&usergroup=31

Link to post
Share on other sites

Eller denne Alo `96. `82 mod. 33fot. Motor fra ca år 2000 (?) ... Lite/dårlig utstyrt. Annonsen er utløpt. Godt grunnlag for å forhandle pris. Lite verditap dersom du forhandler en god pris. Å seile opp til tromsø nå bør ikke by på problemer dersom du tar visse forhåndsregler.

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som student er på en måte alt mulig men 27 fot er litt smått syns jeg. Klarer du å karre deg opp i noe rundt 30 så hjelper det veldig plassmessig. Og det er fortsatt en håndterbar størrelse på alle måter.

 

Siden du vil presse pris ville jeg prioritert at båten var strukturelt god, har ok motor, ok seil/rigg og er beboelig. Så kan du bruke "fritiden" til å gjøre større og mindre fiks. Som båtboer får du god anledning til å kose deg med det :-) Tråden om oppgradering av en Comfort 31 (eller var det comfortina?, blander alltid de navnene) er et godt eksempel på 1001 småreperasjoner og oppgraderinger av en seiler med noen år på baken.

 

Vet ikke om jeg tør å si skrive det, men en del svenske båter fra 80 tallet har grunnleggende gode kvaliteter som har vist seg å holde godt, og jeg tror jeg ville holdt meg unna alt av båt som inneholder balsa som distansemateriale. Noen tror at sine svenske øyenstener er verdt sin vekt i gull, og de kjente merkene holder seg ofte høyt i pris. Se etter de mer sjeldne svenske merkene fra perioden og du kan finne solide båter til mer normal pris. Maxi båtene er det så mange av at de også dukker opp til gode priser innimellom.

 

Det er en prisklasse hvor en kan noe nær tape alle pengene, men samtidig få vanvittig mye båt og seilglede for lite penger, mer enn i noen annen prisklasse tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Remiremi, sendte en mail på Alo 96ern. Å seile opp nå hadde vært optimalt, men med så lite erfaring og i mørketiden ser jeg ikke særlig lyst på det. Å navigere kun etter kartplotter er sikkert mulig men som sagt, lite erfaring. Hvilke forhåndsregler? Hadde vært drømmen å fått opp båten allerede nå, om så ikke for å bo i den med en gang, men for å sette i gang planene samt at det er vanskelig å komme unna i en lengre tid under vårsemestret.

 

Pinkvin, er sikkert lurt å følge markedet en stund for å få en følelse av a som er en god deal. Den maxien ser ut å være beste alternativ men desverre for dyr. Alo96n mangler ganske mye og kanskje hovedsakelig en dieselbrenner. Aner ikke hvordan disse båtene holder seg i pris men finner jeg en til rundt 100' som jeg kan bo i ut studietiden så er tapet uvesentlig.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin, jeg misstenker at båten du sikter til er en Comfort30 :) -og de 1001 tingene å gjøre hovedsakelig har vært en følge av stor interesse og mangel på andre fritidssyssler som barn og hus. Nå har "han" fått seg hus og trappet ned på alt mulig av oppussing av båt :)

- dessuten hadde den båten en del etterslep på vedlikehold og oppgraderinger. Men ja, med eldre båter følger en del arbeid, og jeg skulle gjerne sett at en del oppgraderinger var tatt forut for mitt eierskap.

 

Om TS uansett må hente båt en annen plass i landet, og derfor ikke får båten oppover før til våren, så kan man like godt vente til tilbudssiden øker, mere å velge i mm. Det er lite utvalg på denne årstiden. Det løper en del utgifter med å hente båt langt borte. Det går både tid og penger, samt at man kanskje handler noe man har hatt dårlig tid til å undersøke.

Hva med å sette annonse i lokalavisen?

Link to post
Share on other sites

Hahah, ja du har nok sannelig rett i det! Like skuffende hver gang det ikke har kommet ut en ny seilbåt på finn:D

 

Skal jeg slå til nå må det være en usedvanlig god deal. Får se hva eieren av Alo 96ern sier, bra ståhøyde i den ialleallfall. Beneteauen 27ft var utrolig fin, men hjelper lite hvis jeg må stå som en kråke, kan se for meg at det blir litt for krevende som helårsboende. Mamba 29 bør vel også være et alternativ verdt å vente på :-)

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe en seilbåt med alt for lav takhøyde i forhold til kroppshøyde, og du skal bo ombord, blir som å kjøpe fine sko på salg, og de ikke har din størrelse. Du har så lyst på de skoene, blir forelsket i dem, bare må ha dem, og håper at de utvider seg, siden de er et halvt nummer for små. Du har penger nok fordi de er på salg... I løpet av dagen, kjenner du at de er alt for små, det gjør vondt. Du kommer hjem og klipper tåneglene og håper at de blir bedre... Når natta kommer, så verker det i bena, du angrer. Dagen etterpå prøver du dem på nytt, i løpet av dagen kjenner du at det kniper, og du ser frem til å komme hjem for å ta de av... Da var dem ikke så billig alikavel. Men fine var de.

 

-dette er satt litt på spissen :) men en båt som er for liten, blir veldig slitsomt.

 

Det blir færre og færre båter fremover, til det øker på igjen.

 

Jeg skjønner godt at 200tusen eller 450tusen er uoppnåelig. Jeg kjøpte comforten min for en ok pris, men jeg kunne ikke kjøpt på for 200tusen, på det tidspunktet. 50-100 tusen ekstra er mye penger når en i utgangspunktet helst skulle vært nærmest mulig 100tusen i kjøpspris.

Link to post
Share on other sites

Har mailet med eier av denne og budet ligger for øyeblikket på 80.000, vurderer og ta turen til Oslo for å kike. Baksiden er at jeg ikke får opp båten før sommerferien.

Hvordan har du tenkt til å få båten oppover? Landeveien eller sjøveien? Det første blir naturlig nok ganske dyrt - det andre tar ganske så lang tid. Bevares, det blir en opplevelse for livet, men hvor lang sommerferie har du til rådighet? :-)

Link to post
Share on other sites

Hvilke forhåndsregler? Hadde vært drømmen å fått opp båten allerede nå, om så ikke for å bo i den med en gang, men for å sette i gang planene samt at det er vanskelig å komme unna i en lengre tid under vårsemestret.

Båt, motor, rigg, seil, sikkerhetsutstyr, tauverk, må være fiks før turen.

 

Er du ikke vant til å seile i mørket bør du studere kart, fyr, lykter og sektorer. Kan du det elementære, og følger hovedleia nordover, skal det gå smertefritt. Foruten noen få korte havstrekk kan du seile/gå for motor innaskjærs hele veien opp, Tr.heim - Tromsø. Navigasjons bøker låner du på biblioteket. Varmt og tørt tøy må du ha. Og en god thermos.

 

Står vel ikke årsmod eller merke på den dieselbrenneren i maxien. Er den ikke ny eller vært på service nylig. Bør du regne den som defekt. Har du tilgang på strøm i havn trenger du ikke en dieselvarmer. Holder med en vifteovn.

 

Dunsovepose er kjekt dersom du tar en pause i uthavn. Totalmedlem i redningsselskapet kan også være lurt.

 

bilde

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bor selv i en alo 96, den har mange gode løsninger som passer for en bobåt i størrelsen. Mye gulvplass ved byssa, mye avsettingsplass på kartbordet og ikke minst god takhøyde! Trang køye forut, men romslig bak. Den båten du ser på har noe mangler, men tror likevel du får mye romfølelse for penga, og romfølelse er verdt mye når du bor der, bare dra å se på noen forskjellige båter. Den seiler også bra.

 

Det største minuset hos meg er at sofaen ikke er særlig dyp, så det er ikke stedet for å sove middag på. I starten måtte jeg rygge inn på doen, men nå har jeg funnet teknikken. Den er altså ikke i største laget!

 

Ellers tenker jeg at det er færre Alo 96 til salgs, kanskje litt vanskeligere å selge en "trygge" kjøp som maxi og andre serieproduserte. Har en kamerat som har flytta inn i en maxi 95, den virker også veldig bra og bo i, ikke like mye "luft", men mye lagringsplass og bra høyde og bredde. Litt upraktisk med motorn i stua og akterkabin, men alt i båt er ett kompromiss! Lykke til!

 

PS. Ett råd jeg fikk fra Eureka for lenge siden: Kjøp stor nok med ein gong.

Link to post
Share on other sites

Så har du det du trenger. -jo en ting til. Det står ikke noe om skikkelig landstrøm 230V anlegg med jordfeilbryter og sikringer. Det må du ha. Startpakke plug-and-play begynner på 3-4 tusen.

 

Vi monterte Defa startpakke i Tabita. Det var en fornøyelse. Og er en fonøyelse å utvide senere.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få båten oppover? Landeveien eller sjøveien? Det første blir naturlig nok ganske dyrt - det andre tar ganske så lang tid. Bevares, det blir en opplevelse for livet, men hvor lang sommerferie har du til rådighet? :-)

Takler du å seile 24/7, dvs at du er 3 personer (kan forsåvidt gå med 2 også, men ...) er Oslo/Tromsø i beste fall en 9 dagers tur. Da er du ganske utslitt etterpå, og du har hatt maks flaks med været og båten. Vi gikk Grimstad -Trondheim på 4 døgn og 13 timer med brukbart vær, (vi slapp å vente på været) og lite trøbbel med båten (fiskenot i propellen som kostet oss 4-7 timer..)

Jeg ville beregnet 2-3 uker på turen Oslo-Tromsø. Greit å få med seg litt underveis samtidig.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Lykke til!

 

PS. Ett råd jeg fikk fra Eureka for lenge siden: Kjøp stor nok med ein gong.

Takk for det

 

Ja, virker som det er en gjenganger.

 

Jeg ville beregnet 2-3 uker på turen Oslo-Tromsø. Greit å få med seg litt underveis samtidig.

Jepp, kombinerer det som ferietur:-)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville beregnet 2-3 uker på turen Oslo-Tromsø. Greit å få med seg litt underveis samtidig.

Jeg ville beregnet minst tre uker. Jeg planla å seile nedover fra Tromsø til Oslo en gang, da regnet jeg på at to måneder skulle være tilstrekkelig. Den båten hadde imidlertid ikke motor ... :-)

 

Om man legger opp til døgnkontinuerlig drift eller overnattingsstopp har selvfølgelig mye å si, og også på hvor mye tid man ønsker å bruke på land. Tid på land er verdifullt!

 

Vi hadde en toukers ferietur i sommer, fra Oslo til Kristiansand, gjennom Limfjorden i Danmark, Lesøk og tilbake. Det var familietur hvor vi i utgangspunktet hadde planer om overnattingsstopp og dagsturstopp hver dag. Det var ganske så knapt med to uker. Oslo-Tromsø er en mye lengre tur, og mer å oppleve underveis også!

Link to post
Share on other sites

Vi brukte 3 uker fra Tromsø til Molde I seilbåt, til Oslo er minst doble distansen :yesnod:

Men var det 24/7, eller med overnattingsstopp? Korte overnattingsstopp, eller kveldskos med rødvin? Dagsturer på land? Jeg er sikker på at det er mulig å bruke et halvt år på turen også, om man først går inn for det :-)

 

9 døgn fra Oslo til Tromsø? Det har jeg vanskeligheter for å tro på at kan være mulig selv under helt optimale forhold, i allefall med en "allminnelig" turseilbåt.

Link to post
Share on other sites

 

Helt klart! Veldig praktisk å kjøpe båt rett i nabolaget, du sparer fort 20-30.000,- i rene henteutgifter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...