Jump to content

Dynamoreima slites vel fort på min Yanmar 4lh-dte. 165hk.


Ballard

Recommended Posts

Bytta du til en annen type reim ? Min er av typen; vanlig kilereim, med mange "hakk" innvendig.

Samme her, vanlig kilereim, men den dro også sjøvannspumpe på den båten

 

Når den blir slakk, subber den borti lokket på oljekjøleren.

 

Worry: Ser at jeg bør vokte meg litt for å la den bli for slakk, holder meg til den gamle 1cm bevegelse regelen, men min lha-dte har ikke støvet med reima i år, ca 200 motortimer ?? (har heller ikke slakket seg stort)

Link to post
Share on other sites

Jepp, ingen grunn til å kjøre rundt med en halv motor. Det kan ikke være bra.

 

Men for å øke seriøsiteten. Som jeg sikkert har skrevet tidligere så kan man regne 70 A som maks. på en 9,5 mm bred kilerem. På en tidligere båt med en 2 GM (eller noe sånt, 2-syl Yanmar) monterte jeg 90 A dynamo. Der holdt ikke kileremmen mer enn noen timer før den måtte skiftes. Byttet til remhjul med 2 spor, og problemet forsvant. På min nåværende motor har jeg 69 A dynamo. Og jeg har hatt samme problem som trådstarter. Grunnen til problemet mitt var at jeg ikke leste instruksjonsboken. Der beskrives det at ny dynamorem skal etterstrammes etter noen få miles. Motoren min er bilmotor, derfor forutsetter motorprodusenten at det sitter gummihjul under motoren, og ikke sjøvann. Etter etterstramming forsvant problemet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke mobbe oss pensjonister, he he. :giggle: Dere er nok bare misunnelig på oss som har ferie hele året! :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Få tak i en sånnhttps://baatplassen.no/bildearkiv/24/24993/reimstrammer.jpg

Maks 10mm slakk.

Alle nye reimer strekker seg. På min yanmar var skruene dårlig eller så strakk reiemene seg mye.

Etterstrammet 4-5 ganger i løpet av sesongen.

Servoreiemen på Volvoen er lik, mens dynamoen har 2 stk reimer og trenger ikke strammes mer enn 1 gang i sesongen.

Mine gir også fra seg godt med støv.

Link to post
Share on other sites

Montere slik kit tar ikke mer en 30 minutter.

 

Jeg blir stadig imponert over hvor fort enkelte skrur, så flink er ikke jeg. På 30 minutter hadde jeg ikke engang rekt å hente pakka på posten og komme meg ned i båten, og da har jeg ikke engang regnet med den tiden det tar å bestille og betale varene. I tillegg skal man finne fram riktig verktøy, få vekk dørkeplater og rigge seg til.

Link to post
Share on other sites

I forhold til ditt bilde, tar de deg lang tid å hente pakka på posten :saint:

 

He he, ja jeg har et stykke å kjøre :wink: Tar nok en halv time å kjøre innom posten og til båten :smiley: Poenget mitt er at selv om det isolert sett er fort gjort å bytte noen skiver tar alltid slike jobber litt mer tid enn man tror.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...