Ballard Startet 24.November.2014 Del på Facebook Startet 24.November.2014 Som emnetittelen sier, synes jeg reima slites litt for fort. Det er en del svart gummistøv i forkant av motoren. Kanskje jeg er for forsiktig med å stramme nok, men er jo litt redd for lagrene både i dynamo og sirkulasjons pumpe. Har en 80 ampere dyn. med ekstern spennings-regulator, så den lader godt. Det er vel en medvirkende årsak til reimslitasjen. Noen med synspunkter ? Det har vel kanskje vert lignende tråder her tidligere, men jeg er ny på forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Hva er fort? Er reima for slakk så vil du høre det. Det som kan være verdt å sjekke er om reimhjulene står rett i forhold til hverandre (i samme plan) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Måtte stramme på nytt etter 10 - 12 timer, litt fort synes jeg. Men ingen hyling å høre. Reimskivene er kontrollert med rettholt, de står fint. Men hvor stram bør reima være ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 For å kvanitifisere hvor stram reima skal være må man oppgi antall mm. ved å trykke inn reima på et bestemt punkt med en bestemt kraft. Det finnes egne måleinstrumenter til dette, og det er mulig strammingen er oppgitt i manualen. En mer løslig beskrivelse er 10-15mm ved å trykke en finger "passe hardt" midt på. Vet ikke om det hjalp deg noe. Det har for øvrig vært diskutert reimslitasje på denne motoren i et par tråder tidligere, f.eks. denne: https://baatplassen.no/i/topic/36374-ombygging-av-dynamo-hitachi-80-a/ Jeg mener en av grunnene til reimslitasje på denne motoren (regner med du har samme dynamo som beskrevet i tråden over) er at dynamoen har reimskive av to pressede tynnplaterondeller. Disse gir ikke et ideelt spor for reima. Slik var det i hvert fall på min, så jeg dreiet meg ei reimskive med bedre spor. Laget også diameteren litt mindre slik at jeg fikk bedre lading på tomgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 Takk for hjelpa. Har nok vert altfor forsiktig med å stramme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Hadde reimstøv av en reim på en tidligere båt, men denne ble bra etter bytte av reim. lar heller reima bli litt slakk enn å stramme for mye... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 Bytta du til en annen type reim ? Min er av typen; vanlig kilereim, med mange "hakk" innvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 (redigert) Høres ut som om reima er for bred eller ikke står på linje som Sydvesten skrev. Sjekk at begge reimhjula har samme bredden i sporet og at reima har rett bredde. Har det hvert skiftet dynamo er det fort å få for smalt reimhjul på dynamoen. Hva sier manualen om reima. Redigert 26.November.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Med normale V-reim kan dette fikses enkelt.Reimen strammes ca. så mye at- det ikke finnes mer slakk enn 1 cm mellom de 2 reimhjul som står lengst fra hverandre- reimen ikke kan vries om mer enn 90° uten å bruke økt kraft.Husk heller alltid: For mye stramming kan ødelegge alle lager og ruller.Tidelig ødelagte pumpe- og dynamolager er ofte et sikkert tegn for det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Har samme problemet på min. Den slites fort de første timene etter bytte, så går den seg til og intervallene for stramming forlenges etter noen ukers bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 For å kvanitifisere Hva betyr "kvanitifisere"? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 (redigert) Når den blir slakk, subber den borti lokket på oljekjøleren. Subbe subbe, støve støve Men Yanmar mener dette ikke er noe problem, så lenge reima er stram Bruker den Mitsubishi-reima Yanmar anbefaler; http://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-deler/reimer/dynamoreimer/v-reim-dynamo-n4802-1180 Har blitt rutine å følge med på dette, men som nevt, intervallet for stramming når reima går seg til, er mye lenger. Redigert 26.November.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 ... så jeg dreiet meg ei reimskive med bedre spor. Laget også diameteren litt mindre slik at jeg fikk bedre lading på tomgang. Tar du i mot bestillinger på denne, Komodo ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 (redigert) Noe er galt hvis en reim må slite seg til. Hva med å gå ta en tur til hoggeren og få en dynamoreimskive med samme bredde som det er på motoren, Jens_P sin metode for å måle riktig stramming og som Komodo sier 10 til 15 mm. PS. samme metode for dynamo. Her er blyantmerkene jeg laget for å ha kontroll på stramming: Redigert 26.November.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Det er nok bare konen på reimskiva på dynamoen som er gal hos deg også, Ballard. Etter 2. etterstramming går reima fint uten stramming i en sesong, vil jeg tro. Det erfarte jeg i alle fall. Selv om jeg ønsker meg en hjemmelaget reimskive av Komodo til jul. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Stramming av reim, skal kunne beveges ca en langefinger tykkelse til hver side, anbefaler også en dusj med http://www.esska.no.com/esska_no_s/Wedge-Reimer-Spray-WS-68-400-klare-400-ml-9060WS684000-16560.html med intervaller etter hvor mye bruk. pass også på at det ikke er rustdannelser i kile spor, dette spiser opp reimen ganske kjapt. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Her det definnitivt noe som er feil, reimhjul, opplining, stramming, feil dimmensjon på reim eller dårlig kvalitet på reim. Jeg har siden båten var ny i 1986 kun skiftet reim en gang. Det var da jeg byttet fra original Hitachi dynamo til Valeo dynamo i 1998. Da passet ikke lengden på den gamle reimen, men den så helt OK ut. Den jeg da satte på var en kostbar reim fra Tess, og ved inspeksjon i høst, så jeg ingen skader eller slitasje av betydning. Jeg har ca. 100 motortimer i året. Jeg har 70A dynamo med ekstern regulator som virkelig får kjørt seg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Vi vet at det er reimhjulet på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Ja, men det er jo så mange som sliter med slitasje og støv. Og reimhjulet på Hitachi-dynamoen min var også av den spinkle 2-delte varianten, men ingen problemer i løpet av de 12 årene frem til jeg byttet dynamo. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Jeg har ikke Yanmar, men en ordentlig motor. Måtte skifte remhjul til dynamoen fra en 'blikkdings' til en skikkelig, dreiet sak. I instruksjonsmanualen til motoren min står det at remmen skal etterstrammes etter få timers drift. Ellers vil dynamoen begynne å slure. 70 A må betegnes som maks på enkeltrem med bredde ca. 9,5 mm. Skulle ikke være noe problem å få tak i et skikkelig remhjul. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Dette er den tredje LH motoren jeg har hatt, og den som sliter reima mest. Kan ikke finne noe galt med reimskivene, og alle står på linje så langt jeg kan se. Men på de andre LH motorene, har jeg ikke hatt ekstern spenningsregulator. Det har jeg på denne, så dynamoen er mer effektiv, og yter dermed større motstand. Reimspray var en god ide, takk for tipset. Men Worry II, oljekjøleren er ikke i nærheten av dynamoen på LH motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Hva er en ordentlig motor Hulda ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Hva betyr "kvanitifisere"? Beklager, det skulle være kvantifisere. Det innebærer å tallfeste, ikke bare "åsså trøkker du sånn passe hardt". Tar du i mot bestillinger på denne, Komodo ? Beklager, har litt for mange uferdige påbegynte prosjekter rundt dørene. Må nok konsentrere meg om dem. Men jeg skal ha deg i bakhodet Jeg har ikke Yanmar, men en ordentlig motor Så så Hulda, husk at du risikerer å erte på deg alle oss med riskoker under dørken når du skryter av Detroit-skrapjernet ditt på den måten der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 (redigert) Det var med hensikt, for å få litt liv i forsamlingen :-) En ordentlig motor er en sånn som er satt sammen av to 'firere'. Redigert 26.November.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Vi skjønte det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.