Jump to content

Kan diesel bli for gammel?


semmern

Recommended Posts

Har en Volvo Penta MD1b som ikke vil starte. Har vært over dieselsystemet, byttet filter, hatt ut dysen til kontroll, sjekket at injektorpumpen gir diesel, og sjekket kompresjon. Alt ok. Dette er jo en motor som bruker fint lite, og den sitter i en seilbåt, så den brukes ikke så veldig mye. En tank på 20 liter holder flere år. Fylte 7 liter i fjor, resten er nok to-tre år gammel diesel som har ligget i tanken hele tiden. Jeg har sjekket for dieseldyr og vann i dieselen ellers, men ikke funnet noe.

 

Blir diesel rett og slett gammel og/eller påvirket av temperatursvingninger og lagring over lang tid? Motoren min har god kompresjon (260 psi ved kald motor, skal være fra 285 når den er varm, så det må vel være innenfor) og den får diesel. Skal jo ikke mer enn kompresjon og dieseltilførsel til for å tenne en slik motor, så en skulle jo tro den ville gå nå, men den er død som en sild. Kan det altså rett og slett være selve dieselen? Eneste trikset jeg har igjen å prøve nå før jeg gir opp er å tømme slanger og rør for diesel, kjøpe en kanne og prøve å starte med den dieselen.

Redigert av semmern (see edit history)
Link to post

diesel blir vel ikke gammel i seg selv slik som bensin blir

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For det første, ja, særlig hvis den inneholder bio-diesel. Kan dette være grunnen? Kanskje.

Jeg kjenner ikke motoren din men for at en dieselmotor skal starte og gå må den ikke bare ha kompresjon og litt diesel, innsprøytningstidspunktet er meget viktig. Noen motorer må ha gløding for å gå, for mye diesel eller dårlig forstøving kan også hindre start. Ved en liten lekkasje på returslangen fra dysen vil ikke motoren starte før luften i systemet er pumpet ut. Som oftest vil en dieselmotor starte ved å sprøyte inn wd40 el.l. I innsuget ved start. Litt varme hjelper også.

Link to post

Nå har ikke vinteren vært så hard enda at dieselen vil kunne utskille voks. I så fall kun midt inne på Finnmarksvidda. Så lenge du kun har fylt MGO ('gammeldags' diesel) og ikke biodiesel, så skulle ikke alder være noe problem. Sjekk om du har luft i systemet. Hvis fritt for luft så skulle motoren kakke i gang. Det er ikke så kjølig enda at motoren skulle trenge starthjelp. Ikke bruk startgass i noen form. Bruk ev. varmluftpistol foran luftinntaket eller f.eks. propanbrenner for å varme innsugsluften. Men som beskrevet, den skal starte uten slik hjelp.

Link to post

Ja, man skulle jo tro den starter, men det gjør den altså ikke. Har luftet systemet til den store gullmedaljen, uten at den tenner. Tenkte å prøve med en DEFA-varmeovn på motoren en times tid før jeg prøver å starte neste gang.. Men den startet ikke juni heller, og da var det jo temmelig varmt...

 

Er det såpass ille å bruke startgass, ihvertfall å prøve med det en gang? Har googlet litt rundt, og det ser ut som om en del folk har det tipset..

Link to post

Trodde tidligere at dette var en myte, men bensin kan faktisk bli gammel. Jeg har opplevd en motor som var helt død med den gamle bensinen som stod på tanken. Etter skifte startet den uten problem. Har fått forklart at oktantallet synker noe hver gang bensinen fordamper og deretter kondenserer inne i tanken. Dette burde bety at den skulle holde lenger ved lagring i jevn temperatur, men detter hvert jeg ikke sikkert.

Link to post

Det er vel bare "gammel overtro" og en myte at bensin blir gammel.

Hvordan skulle det eventuelt arte seg?

 

Det arter seg slik at de mest flyktige delene fordamper, slik at bensinen blir tyngre å antenne. Dessuten skilles blyerstatningen ut som et finkornet pilver som legger seg i dyser etc. Basiskunnskap for veteranbileiere etc. En vinter er normalt sett ikke noe problem, lengre tid kan lett lage krøll. Motoren blir gjerne tungstartet og fungerer ikke helt optimalt. Men bensinen "slutter ikke å virke" da...

 

Diesel derimot tåler laangt tids lagring.

 

Jeg ville ikke vært redd for å prøve med startgass, jeg brukte det ofte på Sabben den første tiden uten at noe ble ødelagt. Forrige eier bruktd alltid startgass. Men etter at jeg monterte gløding startet den greit uten gass...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

At diesel tåler lang tids lagring kommer an på hvorvidt det er bio- eller marine gas oil (gammeldags diesel). Om man leser produsentenes anbefaling er maksimal lagringstid ett år for biodiesel. Det kan sikker strekkes en del. Jeg leste nettopp en artikkel om en motorbåt som fikk problemer mellom Danmark og Sverige grunnet at biodieselen hadde 'grautet seg' i tanken. Artikkelen gikk ikke mer i dybden enn akkurat det. Men den generelle anbefalingen fra Kryssarklubben går på ikke å bruke biodiesel. Hvilket kan være et problem ved tanking i Sverige og Danmark. Hvordan det er i Norge vet jeg faktisk ikke. Men myndighetene ønsker vel nå i øke biotilsetningen i landeveisdieselen. Nå blir jeg off topic, igjen.

 

Men hvis du ikke får start på en MD1 midt på sommeren, så har du en feil. Og den feilen retter du ikke med startgass. Hvis du ikke har luft i dieselsystemet, topp kompresjon, starteren går med normal hastighet, så ligger feilen sannsynligvis i pumpe eller dyse.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Langtidslagring av bensin fikses vel best med noe slikt:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Min erfaring er at dagens diesel blir "gammel". For en del år siden gikk raffineriene over fra destillering til såkalt "cracking" (spalting)av råoljen for bedre å kunne styre mengden av sluttprodukt de ønsket å få ut av oljen.

Etter dette har jeg opplevd at diesel "råtner" ved lengre lagringstid og har fått det svar fra bekjente innen bransjen at dagens diesel må betraktes som ferskvare. For bruk på nødaggregater og andre steder hvor diesel lagres over lengre tid, f.eks. beredskapslager, blir det visstnok levert destillert diesel, såkalt "nato-diesel". En annen ting er at det for meg ser ut til at dagens diesel er mer "aggressiv" mot noen gummiprodukter den kommer i kontakt med.

Jeg har også observert at auto-diesel, som meg bekjent i dag har ca 5% biokomponent (skal visstnok økes til 7,5 %), ved lagring, feller ut biokomponenten i form av en seig masse. Jeg har hatt flere tilfeller av at stempelet i små doseringspumper til varmere har hengt seg opp etter å ha stått en tid med denne dieselen i seg. Jeg sendte for en tid tilbake forespørsel om dette til flere oljeselskap uten å få noen svar tilbake. det eneste de ville si var at det på dette tidspunkt ikke var biokomponent i "avgiftsfri" diesel.

Sannsynligvis finnes det "der ute" noen som vet mer om dette enn meg.

Link to post

I.M.S.: Det er vel helt i tråd med synet som jeg forfekter, men jeg vet ikke mer enn hva jeg har lest meg til på bl.a. produsenters hjemmesider og tekniske artikler. Og som er en av grunnene til at jeg tar lange omveier for å kunne fylle MGO. Det er vel også denne mulige utfellingen som kan ha rammet den båten jeg refererte til i #13. Hulda har dieseltank på 500 liter. Og det er omtrent det årlige forbruket. Også grunnen til at jeg ikke har øket tankkapasiteten. Dessuten ryktes det at biodieselen har sterkere affinitet til vann, altså tar opp vann fra luften som i sin tur kan lede til korrosjon (rust) på komponenter som tanker, pumper og dyser. Foruten at de tradisjonelle elastomerer som finnes i dieselsystemet må være tilpasset bio. Hvilket eldre dieselsystmer ikke er.

Link to post

Mistenker dårlig kompresjon på grunn av rustne ventiler. Ikke uvanlig på slike motorer har jeg forstått. ta av ventildekselet og sjekk om ventilene går lett. Hvis ikke, smør opp. Noen pump med oljekanna rett i sylinderen kan også høyne kompresjonen om stempelringene har satt seg etc. Får du først start, kan det være at den "går seg til" litt slik at den starter normalt neste gang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fyrte akkurat opp en 6.2 ltr Detroit som har stått ute i 12 år med like gammel diesel. Var ikke antydning til til å ville tenne ved bare å dra den rundt, men fyrte direkte når den fikk litt bremserensspray i luftinntaket. Etter første oppfyring startet den villig fra kald tilstand uten "sprayhjelp" i dagene etter.

 

Høres lovende ut! Skal prøve med startgass og rapportere tilbake :)

Redigert av semmern (see edit history)
Link to post

Mistenker dårlig kompresjon på grunn av rustne ventiler. Ikke uvanlig på slike motorer har jeg forstått. ta av ventildekselet og sjekk om ventilene går lett. Hvis ikke, smør opp. Noen pump med oljekanna rett i sylinderen kan også høyne kompresjonen om stempelringene har satt seg etc. Får du først start, kan det være at den "går seg til" litt slik at den starter normalt neste gang.

 

Skal ta en titt på dette også, selv om kompresjonen var bra da vi testet den.

 

Takk for tips så langt, folkens.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...