Jump to content

VP D2-75, demontere fra 150S seildrev med båten på vannet?


Vision50

Recommended Posts

Hei

 

Sitter en Volvo Penta D2-75 ombord i min seilbåt.

Etter flere timers gange samler det seg litt olje i dørken under motor. Mistenker denne oljesvettingen kommer en plass i overgangen mellom motor og seildrev (150S). Båten ligger for tiden på vannet.

 

Spørsmålet er om man kan koble motoren fra drevet, og ta den ut i salongen for nærmere undersøkelser når båten ligger på vannet?

 

Har forresten noen erfart noe lignende svetting på sin Volvo Penta D2, og kanskje har forlag til løsning?

 

vennlig hilsen Glenn

Link to post
Share on other sites

På min D2-40 kommer det noe olje i rommet undet motoren etter en del tids kjøring. Lekkasjen har jeg sporet til stoppsolenoiden. Jeg trodde lenge det kom fra utetthet der solenoiden er skrudd til høytrykkspumpa men etter å ha byttet pakning, brukt Locktite gjengetetning og også hamp og fett så har jeg slått meg til ro med den minimale lekkasjen det tross alt er.

Forøvrig har jeg inntrykk av at oljelekkasjer er ganske vanlig på VP, i motsetning til f.eks. Yanmar som stort sett er tette. Litt som gamle engelske motorsykler og biler sammenlignet med ditto japanske.....

Jeg antar oljen din er svart og at du dermed vet det kommer fra motor og ikke drev. Kommer det fra overangen motor/drev må det vel nesten være simmering i bakkant av veivaksel som lekker. Jeg tror forøvrig ikke at man bør skille motor og drev med båten i sjøen da hovedtyngden av drevet holdes oppe av motoren. Et lite feilskjær kan vel da få kjedelige følger.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har montert ut motor med båten på vannet flere ganger. Hadde et motorbytte for noen år siden pga konstruksjonsfeil og havari. Hadde den gamle både ut og inn før jeg fikk ny.

 

Hengebolten som drevet henger i i bak-kant lar du være. Det er en gummiforing som gir deg spillerommet du trenger. Hvis du fester en stropp som sikring i framkant (f.eks. rundt girsjalter) og strammer denne litt før demontering, så henger drevet fint uten å skade belgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror forøvrig ikke at man bør skille motor og drev med båten i sjøen da hovedtyngden av drevet holdes oppe av motoren. Et lite feilskjær kan vel da få kjedelige følger.

Da trekker jeg tilbake denne uttalelsen siden flere tydeligvis at gjort dette med godt resultat. Men gummipakningen rundt drevet bør man nok fortsatt bytte på land... :diving: :diving: :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...