Jump to content

Lekkasje gjennom styrebolt, Bravo drev.


Eslo

Recommended Posts

Hei!

 

Eg lurer på kor ofte folk må skifte styrebolt på sine Mercruiser Bravo drev?

Sjølv har eg ein båt som eg fekk skiftet styrebolt på i fjor sommer, då var båten litt over 5 år gammel.

Nå har det allerede begynt å lekke igjen, mindre enn 1,5 år sidan det var reparert.

Dette skal eg reklamere på til verkstedet som reparerte lekkasjen, men eg har søkt ein del på nettet, og det virker som at dette er eit problem dei fleste opplever?

Har lest at det er mange som skifter styrebolten til ein rustfri type, dette ville ikkje verkstedet eg brukte anbefale då det kunne tære på transomen, sidan den var i aluminium.

 

 

Link to post

Eksisterende tråder om emnet er alltid kjekt å lese:

 

Ser at jeg gjorde en jobb med div. linker til alternative løsninger her i denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/topic/104343-skeptisk-for-kjoep-av-baat-kraftig-doedgang-bravo-2/

 

Samt her https://baatplassen.no/i/topic/64816-lekkasje-i-styrebolt-paa-bravo-3-drev-maa-motor-ut/

 

Her en annen tråd: https://baatplassen.no/i/topic/64816-lekkasje-i-styrebolt-paa-bravo-3-drev-maa-motor-ut/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 5 år senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

undefined

Verkstedet må bytte lagrene som sitter i Gimbal huset og som styrebolten går i. Det er 4, 5 og 6 på bildet over. For at det ikke skal blir slark i nedre del som vil gi rask slitasje igjen på den øvre delen må de også ta:

undefined

 

 

 

Del nr 2 som er det nedre slitasjehylsen. Det er del nr 17 på bilet øverst som går i denne hylsen  og bør også skiftes.

 

Da er det ingen grunn til å skifte selve transom og gimbal - ettersom alle slitasjeflater i disse kan skiftes.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...