Jump to content

Yamaha 9,9 1987, rusthull i blokka


Ruben M.

Recommended Posts

Jeg varmet opp godset en ganske god stund, Men likevel så knakk bolten.

Det kan godt være at svaret ligger i din egen setning. Du sier at du varmet opp godset en god stund, det betyr at skruen har fått god tid på seg til å få den samme temperaturen som godset.

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer. Men les innlegget jeg skrev tidligere om dette en gang til. Så varmt som mulig (under smeltetemperatur), men også så fort som mulig. Det innebærer at du må ha en varmekilde som gir mye energi. Av og til kan det holde med en liten propanlampe som gir litt varme, andre ganger må man ha acetylen/oksygen med et kraftig bend som gir ekstremt høy energi på et lite område. Hvis man varmer fort nok blir godset lokalt varmt uten at varmen sprer seg. Hvor grensen går blir umulig å si på forhånd. Da er det viktig at man har en innebygget momentnøkkel i albuen slik at man ikke drar av skruen. Den skruen der vil du aldri få ut nå, den må bores ut og gjenges opp på nytt. Og for all del, ikke prøv med grisepikk eller andre ekstraktorer nå. Nå vet vi at den skruen sitter så godt at en ekstraktor også vil knekke rett av. Da har du et enda større problem, de er herdet og lar seg ikke bore ut.

Link to post
Share on other sites

Du kan sveise fast en mutter på bolten nå og få den løs på den måten. Jeg har aldri sveiset før ...

Hvis skruen knekker tvers av når godset er varmet, hva får deg til å tro at sveisen vil holde da? En skrue har langt høyere holdfasthet enn en sveis. I tillegg kommer problemet med å få en god sveiseforbindelse med det vesle arealet på den knekte skruen. De gangene dette funker tviler jeg på at skruen sitter så hardt som her. Men, selvfølgelig ingenting i veien for å prøve :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper det ble varmet for lenge som du sa Komodo. Poenget med varmen er vel at godset skal utvide seg og da må oppvarmingen skje hurtig og konsentrert. Dersom bolten også blir varm utvider vel denne også seg?

 

En annen metode å få ut bolten nå kan være å bruke borr som går motsatt vei.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ang liming av motorblokk o. l: Nå har ikke jeg lest hele posten her, men jeg har brukt J.B. Weld som jeg fikk tak i på ebay.com og kan anbefale dette til mye variert metallarbeit, både til lekke diseltanker og andre metallarbeider. Er nok en type kjemisk metall og de påstår at de har limt/tettet motorblokker med dette :smiley:

 

Til å få ut bolten, ville jeg boret først et lite hull, for så å øke diameteren på boret UTEN å komme så veldig nær diameteren på selve bolten. Jeg vill e så slått inn en unbrako, brukt en fastnøkkel og på den måten prøvd å få ut bolten. Det finnes også gjengesett og innsatser, hvis du skulle være uheldig å ødelegge gjengene. Dette har de på verksteder og på biltema: f.eks: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Gjengereparasjonssett-mm-21-deler-med-110-innsatser-191372/ om det kunne passe, men disse er ganske geniale: http://biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeinnsatser-191377/ og de er billig :yesnod:

 

 

Lykke til :thumbsup:

Redigert av Willing and Able (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Sist gang jeg holde på med motoren så knakk grisepikken inni bolten. :thumbsdown: Så jeg har ikke fått gjort noe særlig. Jeg lurer på om jeg bare må borre opp hullet og gjenge opp på nytt. Jeg har vært inne på tanken om å bare skru den opp i deler.

Delene til Yamaha 9,9 to takt kan brukes om hverandre så lenge begge motorene er 9,9D. :smiley: Det er ihvertfall det jeg har hørt...

Link to post
Share on other sites

Hei. Sist gang jeg holde på med motoren så knakk grisepikken inni bolten. :thumbsdown: Så jeg har ikke fått gjort noe særlig. Jeg lurer på om jeg bare må borre opp hullet og gjenge opp på nytt.

Som ivar påpeker har det vel ikke manglet på advarsler mot å bruke grisepikk... Problemet når den er knekt i skruen er at du ikke klarer å bore den ut. Neste skritt er antakelig å legge på en mutter og sveise den som beskrevet tidligere. Det er ikke sikkert det går heller nå, for grisepikken er herdet og ikke sveisbar, det blir bare sprøtt og knekker. Du er avhengig av å få innsmelting i det resterende godset til skruen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...