Jump to content

Montere temperaturgiver/Instrument på en Yanmar 4JH-HTE

bergie

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 4JH-HTE fra 1987 i båten.

Den har standard temperaturgiver med akustisk alarm.

Jeg ønsker å montere et instrument slik at jeg kan lese av temperaturen på kjølevannet.

Aller helst vil jeg ha dette som et tillegg til alarmen, men dette er ikke et absolutt krav.

Noen her som har gjort dette? Eller har noen tips om hvordan det kan gjøres?

Utfordringen er vel å få tak i en giver som passer, og å finne et egnet sted på blokka der den kan monteres?

Det går helt greit, jeg har gjort det på min Yanmar 4JHE, og kjøpte giver og instrument hos Biltema. Det står en blindplugg som du kan fjerne og erstatte med en giver, merket med rødt på bildene under. Alarmutgangen (merket grønt) beholder du som før.

bilde

bilde

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gjengedimensjonen kan jeg ikke hjelpe deg med. Men står det ikke 3/8" PT gjenger på det siste bildet mitt? Og så står det NS, det har vel også noe med gjengetype å gjøre? Jeg foreslår at du tar med blindpluggen når du skal kjøpe giver.
Ellers finner du komplett servicemanual på motoren din her, sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er du eller andre interessert i gjengetyper, kan det være greit å lese en tråd jeg startet da jeg skulle sette inn en giver for oljetrykkmåler på min Yanmar 4JHE. Gjengene for den giveren var koniske (som det vel også er for giveren til temperaturmåleren), og da er det ikke bare bare å finne rette gjenger. Tråden finnes her.

Igjen, takk for tipset. Skal ta en kikk på tråden du nevner.

Gjorde et søk på nettet, og kom fort opp i en utfordring med å finne riktig gjengetype.

Antar 3/8 PT angir dimensjon og gjengetype. Kan se ut som om dette er British Standard Taper Pipe.

Taper Threads

BS taper threads are also referred to as British Standard Taper Pipe, Pipe Taper or Conical Thread.

Common symbols used for the thread: BSPT, BSPTr, PT, KR, R, Rc

Et raskt søk i nettbutikker, viste kun givere med NPT-varianter.
  • 3 måneder senere...

Oppdatering på dette.

Gav opp å finne giver på nettet, og kontaktet Vestfold Elektrodiesel. Tenkte at det var den enkleste løsningen, selv om det kanskje ikke er den billigste.

Dette er det jeg fikk tilsendt.

bilde

Håpet at jeg kunne montere giveren i posisjonen for temperaturgiver som vist i tegningene fra Lars H, men er redd for at den er for lang og at den kommer i konflikt med termostaten.

Ser ut til at den er litt lengre enn den giveren som vises i tegningene over.

Noen her som vet om jeg kan skru giveren inn slik jeg hadde tenkt?

Har ikke plass til å montere T-stykket på den siden.

Hadde håpet at jeg kunne beholde giveren til alarmen, men kanskje jeg må ofre den og montere temperaturgiveren der?

Eventuelt flytte alarmgiveren over i den andre posisjonen

Lars H., hvor lang var den giveren du monterte?

Redigert av bergie (see edit history)

Biltema-giveren jeg monterte, har størrelse temmelig lik den på tegningen i manualen, og den ble skrudd rett inn der jeg tok ut blindpluggen. Om gjengene var helt korrekt, husker jeg ikke, men med gjengetape (eller hva jeg nå brukte den gang for mange år siden), har det fungert og holdt tett siden. Jeg kan ta et bilde neste gang jeg er i båten om du ønsker.

Takk for tilbakemeldingen, Lars H.

Vil gjerne se et bilde av din installasjon om du vil legge det ut.

Har målt dybden inn til termostaten. Mener at det burde gå greit, men er litt usikker.

Tror det er koniske gjenger, for jeg fikk ikke skrudd giveren så langt inn før den stoppet. Prøvde for hånd.

Det var nok en cm igjen av gjengene da den stoppet. Vil nok ikke klare å presse den veldig mye lenger med verktøy heller, tror jeg.

Hei,

Jeg har gjort samme 'operasjon' som deg.

Alt hadde 3/8 npt gjenger. Altså koniske gjenger.

Byttet ut alarmgiver med temp giver. Den blindproppen som er anvist satt som bare f..., og jeg fikk den rett og slett ikke ut. Noen tips Lars H?

Jeg har montert t-stykke på oljeføler derimot for å få temp, trykk og alarm.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Siden eg laget helt nytt instrument panel vart løsningen å koble temp giver til egen temperatur måler og separat buzzer og lampe som starter om det skulle bli for høy temperatur.

Men det hadde ikkje vært noe problem å koble til eksisterende lampe og buzzer til ny giver.

Du kan sjekke prosjektet på denne linken.

https://baatplassen.no/i/index.php?/topic/107298-Oppgradering-Joda-7500

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)

Hvordan merke er det på denne "kombi" føleren?

Jeg har wema instrumenter, vet du om den er kompatibel? Evt. Hvor er den kjøpt?

Ruben Espeland skrev On 22.3.2015 at 8.41:

Hei,

Eg har yanmar 4jm-te som eg skifta temp giver på. Der var tideligere en alarm giver så bytta eg til en som viser temp, men også gir alarm. bilde

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Merke på giveren er wema. Det var ikkje noe problem å koble den til VDO instrument. Eg kjøpte den av en lokal forhandler. Men det er en helt normal giver som flere av nettbutikkene selger.

Eg brukte ikkje muligheten for varsellampe på sjølve instrumentet siden eg koblet opp til eget alarm panel.

Da har jeg fått tatt et bilde av temperaturgiveren, markert med rød pil på bildet. Nå er dette veldig mange år siden jeg monterte og jeg husker ikke selve jobben, men det ser ut til at jeg har brukt en overgang, gul pil for å få rette gjenger.

bilde

• 3 år senere...

Noen som har link til denne temp giver hos Biltema?

Finner ikke noe som ligner på disse når jeg søker hos de.

Siden jeg får hjem en båt med en 3QM30 i mårå, så er dette noe av det første jeg vil ha montert, så en kan følge med på temp.

I tillegg vil jeg ha på en oljetrykk sensor med instrument.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Kjøpte som du har tenkt både tempmåler og oljetrykkmåler på biltema for en del år siden. Giverene til instrumentene sto den gang ikke på nettsidene og heller ikke i katalogen, men de hadde til begge når jeg var i butikken. Til og med overganger i tilfelle giveren ikke passer direkte i motoren hadde de et utvalg av. Kjøp både giver og instrument for det er slett ikke sikkert instrumentet du har samarbeider med giver fra biltema.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...