Jump to content

Skummel tid å kjøpe båt på?

Marwin

Recommended Posts

Rentene er lave, og skal iallefall ikke bli høyere. Heller tvertimot spås det vel.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er ikke så skummel for banken. De låner bare ut når de mener de har god sikkerhet. Når det gjelder markedet ellers så er det en toegget sak for tiden.

Nye båter kan faktisk gå opp i pris pga svak krone. Men det vil ikke bli så mange som kjøper ny båt. Jeg tror at folk bare sitter lenger med båtene sine for markedet blir tregere og mange trenger ikke å selge til lav pris. Jeg tror det er ting som taler for at både tilbud og etterspørselen etter båter vil gå ned. Det ville bety færre omsette båter med en pris som holder seg noenlunde. Men situasjonen er instabil, dvs. det kan lett kommer til en overskudd av båter på markedet hvis folk virkelig begynner å miste jobber og trenger penger.

En god regel er vel å bare kjøpe en båt man har råd til.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Svak oljepris, gir svak krone. Svak oljepris gir usikkerhet i arbeidsmarkedet og det spås resesjon i norsk økonomi som er svært oljeavhengig. Men resesjon i økonomien gir lavere rente, så det er lite som tilsier at renten stiger, den kommer tvertimot til å falle etter mitt syn. Det er lite som tilsier at oljeprisen kommer til å stige den nærmeste tiden, snarere er en fortsatt nedgang mer realistisk.

Det er nok klart at det er greit med litt penger på bok, arbeidsplasser som er direkte eller indirekte inn mot oljeindustrien vil kunne være utsatte..

Hva skjer med båtprisene når det er økonomisk nedgang? Jeg ville ventet med å kjøpe, siden en nedgang i norsk økonomi kan medføre at noen må selge ..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

ingen er tjent med en stor nedgang i økonomien, og det er mye psykologi og selvforsterkende effekter som styrer den økonomiske utviklingen. Jeg tror det beste er om man tenker langsiktig og ikke lar seg skremme. Men selvfølgelig må man ikke bruke mer penger på båt enn at man klarer å opprettholde bosted og smør på brødet selv om lønnsutviklingen ikke blir så god som vi har sett de siste årene.

Selv har jeg båtkjøp i euro på gang, og ser tusenlappene flakse...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Tja, ønsker man seg en båt så kan man sikkert vente, lenge og vel, mange penger spart på det både i drifts/bruksutgifter, renter og avdrag, men på den annen side så har man jo da ikke en båt. Skal man time et kjøp slik at man treffer bunnen i markedet så tilhører man gruppen som ellers omtales som; "Only the fools hit the bottom and the top". Og uansett så er båt kun en sikker, og relativt stor, utgift og ingen investering!

Tror dog at det er rimelig sikkert å anta at Norge går inn for landing rent økonomisk og at rentene vil gå ned, arbeidsledigheten opp og avisene vil være fulle av dommedagsprofetier selv om arbeidsledigheten i Norge trolig fortsatt vil være den laveste eller i alle fall blant de klart laveste i den del av verden vi ellers liker å sammenligne oss med. Og i pressområder, de store byene, vil boligmarkedet/prisene fortsette å stige!

En svekket krone vil forøvrig være svært positiv for norsk industri og det verdifallet vi har sett så langt tilsvarer den merlønn som nordmenn har unnet seg i løpet av de siste åtte årene når man ser til konkurrrentene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tror ikke du har så mye å spare på å vente. Men hvis du får høydeskrekk av å låne for å kjøpe en millionbåt, kan det være lurt å innrette seg litt etter magefølelsen. Det kan bety at du for eksempel bør kjøpe en billigere båt, så sover du bedre om natten.

En forskjell fra tidligere år (egentlig mesteparten av etterkrigstiden etter norske forhold) og tiden som kommer, er at (slik jeg ser fremtiden) det du låner, skal betales tilbake. ALT du låner i banken. Den hjelpen man tidligere har fått av samfunnsøkonomien, som inflasjon, lave levekostnader, trygge sikkerhetsnett i samfunnspolitikken, økende lønninger år for år, billlige varer fra utlandet osv. osv. regner ikke jeg som noen selvfølge de neste 10-15 årene i hvertfall. Du bør derfor ha litt å gå på også etter at du har kjøpt båt. Hvor høy rente tåler du? Hvor mye tåler du av lønnsnedgang, eller andre tap som kanskje virker usannsynlige i dag, men som kan komme?

Så - hvis noen av de betingelsene du ser i dag, endrer seg, tror jeg personlig at det blir verre enn i dag. Det er mange skjær i sjøen framover og hvis man leter generelt etter lyspunkter i de økonomiske fremtidsutsiktene sånn stort sett, skal man helst se ganske mange år inn i fremtiden for å få øye på dem.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Guest Avmønstret#

I motsetning til tidligere så går vel prisene på båter nå uavlatelig ned mer på linje med en bil. Nye modeller kommer hyppigere til og gjør eldre modeller mindre attraktive og markedet er metta av glassfiberbåter som aldri synker eller havner på st-hans bålet til slutt. Redusering eller fjerning av tollhindre og særavgifter åpner markedet mer for utlandet og særhøye priser i Norge er historie.

Men ville jeg ha en båt til en million, hadde råd til det uten å måtte tenke bruktpris etter x antall år så hadde jeg kjøpt uansett. Om prisfallet er avgjørende ville jeg ikke kjøpt.

Jeg tror både Propell og Pinkvin har ganske fornunftige tilnærming. En (stor) båt er tross alt en luksusvare som bare få i denne verden har råd til i tillegg til hus og vanlig levestandard. Må man nærmest fullfinanserere millionbåten med lån så har man ikke råd til den. Båt er jo en store pengesluk når det kommer til driftsutgifter også. Båtplass, service, reparasjoner, forsikring og "nødvendig" utstyr baller fort på seg.

Det store usikkerhetsmomentet i dag er vel om vi har arbeid i morgen. Det hjelper ikke stort om den generelle arbeidsledigheten er lav om en selv sitter uten jobb.

Selv ville jeg ikke vært redd for at renten går opp, så om en har inntekt til å kunne betale lånet over tid, og jobbsikkerhet, så er det ingen ting som skulle tilsi at en ikke kunne kjøpe ny båt. Tiden for at båtene var et investerings objekt er nå forbi da, og jeg tror ikke vi vil få tilbake de tidene vi hadde i begynnelsen av 2000- tallet.

Alt er et spørsmål om prioritering. Er man ikke nødt til å ha siste skrik i bil så greier vel de fleste et evt. varierende rentenivå på et båtlån.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

(EDIT: Forfatteren advarer om at dette innlegget blir noe utflytende, særlig mot slutten)

Jeg skal være forsiktig med å late som om jeg skjønner hvordan fremtiden ser ut. Veldig forsiktig. Jeg vet det.

Men dette er ikke bare spørsmål om hva vi får i renter på lån inn i de neste 10-20 årene og videre.

Renten er lav ja, og noen steder er den nesten 0%. Og det kan bli verre selv om renten ikke stiger, det er mitt poeng.

Så når renten nærmer seg null, da kan den ikke bli lavere, kan den vel?

Joda, renten kan bli under null. I praksis i hvertfall. Det kalles DEFLASJON.

Da den pågående finanskrisen, som vi IKKE er ute av ennå, begynte, kjøpte den amerikanske staten opp misligholdte lån for 70% av pålydende, i et forsøk på å stabilisere økonomien til finansinstitusjonene. Det vil altså si at f.eks. et lån til pålydende 100 000 gærninger, ble verdsatt til 70 000 gærninger. Negativ rente de luxe. Deflasjon der og da, for disse lånene isolert sett. Det vr det første tegnet. Nå i den senere tid, har jeg registrert at flere og flere økonomer er i stand til å uttale ordet "deflasjon", både i tale og skriftspråk.

En annen måte å si dette på, er at Cash is King. Et tankeeksperiment: Når all gjeld er slettet, sitter det noen igjen med gjeld de ikke klarer å betale, fordi (nesten) alle, samlet, har lånt opp mer enn samfunnsdriften har generert av verdier. DE som ikke har lånt, har fortsatt noe å kjøpe for, selv om beløpene de eier, er små. De har en formidabel relativ kjøpekraft fordi alle andre sitter igjen uten kjøpekraft. Pengeverdien har altså økt. Det vil si at man trrenger færre kroner for å handle samme ting, uten at restgjelden har blitt tilsvarende lavere.

Litt dramatisk å si at jeg tror vi får deflasjon slik som i 30-årene. Men dette skjer allerede uten at det synes så godt, det skjer nemlig "flekkvis", som da Lån som representerte 100 000 plutselig representerte samme verdier, men med 70% av de oppriennelige beløpet.

I praksis kan man se for seg at negativ rnete er en situasjon der man får betalt for å ikke låne. Cash is King, pengeverdien stiger: Man trenger færre kronestykker. Men det nominelle gjeldsbeløpet blir ikke tilsvarende redusert. Så man vil i en ekstrem situasjon kunne kjøpe et brød for kr 1,- mens det brødet man lånte 30 kr for å kjøpe noen år tidligere, fortsatt gjenstår som ubetalt gjeld på kr 30,-. Men deflasjonen har drevet lønningene nedover og gjelden blir umulig å betle tilbake.

Lån man egentlig ikke hadde råd til (selv om alle syntes det så slik ut), blir umulige å betale tilbake.

Det er ekstremutgaven av deflasjon.

Den milde utgaven er vi på vei inn i: Renten er nesten null. Folk venter og ser an utviklingen, lite skjer. Prisene synker langsomt nedover. Landet devaluerer fordi det er den enkleste form for lønnsnedsettelse over hele linjen. Men selv det holder ikke i lengden, det er bare de som gjør det først av landene som får effekt av det. Dette er jo svenskene veldig flinke til allerede. For lavere kronebeløp kan man få kjøpt samme bruksverdi, og som hadde kostet mer tre år tidligere. Kjøpekraften pr. krone vil da gå opp, kroneverdien har steget, selv om vi har færre av dem. Cash is King. Deflasjon. Negativ rente, selv om ingen sier det.

Folk begynner helt ti slutt å innse at diamanter bare er en steinart.

Hehe... Det var litt morsomt å skrive dette. Jeg lar denne gå og poster det, selv om det er litt useriøst sagt også, dette her. Og jeg trenger ikke korreksjoner, jeg vet at jeg har sprengt rammene for denne tråden, men jeg kunne ikke la være. Det jeg unnskylder mest, er nok at jeg ikke har den faglige tyngden i min fremstilling, selv om jeg likevel mener jeg har forståelsen noenlunde i orden. Så håper jeg noen kanskje verdsetter en viss underholdningsverdi i disse ytringene kanskje, mens fagfolk på økonomiske teorier anno 2014 får ha meg unnskyldt. (Men det er egentlig også litt falsk beskjedenhet innebygget her) Hehe...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Når går du helt propell :-)

Tror det er litt blanding her: Deflasjon er ikke "Rente under 0" men fallende priser. Rentesenkning er en av faktorene at en valuta svekker seg. Den dominante faktoren i nedgangen av kronen som vi observerte i det siste er immiderltid oljeprisfallet ikke rentepolitikken til norsk bank. Svekkingen av kronen har en viss inflasjonær effekt (motsatt av deflasjon) siden priser av importerte varer stiger og motvirker deflasjon. Det er "inflasjon" som spiser opp lønninger og virker som en lønnsnedsetting.

Om vi ser litt på hva dette betyr for båtpriser så vil prisene for nye båter gå opp pga av svak krone og faktuma at båtene produseres stort sett utenlands. Høyere priser og en svekket innenlandsøkonomi tror jeg at dette fører til nokså dårlig nybåtsalg neste år. Når det gjelder bruktbåtpriser blir bilde veldig sammensatt og uforutsigbar. Høyere priser for nye båter skulle tilsi høyere bruktbåtpriser iallefall i det nyere marketsegmentet. Det er ikke nødvendigvis slik hvis etterspørselen dabber av samtidig.

Prisettingen i bruktbåtmarkedet bestemmes av etterspørsel og tilbud. Tilbud begrenses gjennom færre båter fra utlandet, men samtidig kan Tilbud skyter fart når flere vil ikke lenger eie båt pga av personlig økonomi. Etterspørselen likeså, fin vær og fortsatt grei økonomi kan holde liv i etterspørselen, misser folk troen på egen økonomi kommer etterspørselen gå ned. Balansen mellom tilbud og etterspørsel bestemmer pris. Akkurat denne balansen er veldig vanskelig å spå noe om til neste år.

Jeg liker å tenke slik at om man svir av mye penger på båt, ja da er målet nådd. Båten varer så resten av livet, og da er man sikret så lenge man klarer å betjene avdrag og drift. Husk, det er ikke lommer i likskjorta og hvem vet hva skjebnen ellers bringer. Sikkert ikke det lureste ut fra at økonomisk ståsted, men båtliv handler jo om noe annet.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Helt enig Framtia. Når man har en lang horisont og ordnet en robust finansering så betyr det lite om man har betalt 1 mill eller 1,1 mill for båten. Samme gjelder også huspriser. Jeg har aldri forstått folk som følger nøye med kvadratmeterprisene når de bor en plass der de har tenkt å bu i allefall 10 år til.

I dag satte Norges bank ned styringsrenten. Dette var til dels overraskende for mange økonomer. Selv er jeg lettet over at vi har så våken styring av finansene i Norge. Og dette stemmer med det jeg peker på i forrige innlegg.

For den som vil følge litt med på denne utviklingen, viser jeg til denne mannen, som etter min mening har forstått hva dette handler om: http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel529249.ece

Forøvrig er jeg helt enig med de som sier at båt er noe man ikke skal ha som spekulasjonsobjekt, på samme måte som huset man vanligvis bor i.

Man kan ikke spise eller leve av en verdistigning på det man eier. Man kan derimot bytte penger med kos og et godt liv (fordi penger ikke er alt) mens man lever det.

Det er imidlertid viktig å vite hva man gjør. Og jeg anbefaler ingen å låne seg til utrygghet i det fremtidsperspektivet som etter hvert blir tydeligere.

Og hvis man oppdager at noe er ille, er det svært ofte at det blir enda verre, hvis man ser enda bedre etter.

På den annen side er vi steinrike her til lands. Derfor tror jeg at ikke bare har folk flest råd til å kjøpe en fin (fin nok) båt i mange år fremover,

de fleste som oppgraderer båten sin, vil også ha så god råd at de kan selge sin gmale båt videre - gjerne med et betydelig tap - uten at det gjør så veldig vondt i lommeboka.

Men for å gjenta meg selv: At renten går mot null, vil ikke bety at det blir uendelig lurt å låne (mer) penger.

Det viktigste er som sagt at man sover godt om natten, både hjemme og i båten. Evt. at båten er ens hjem... ;-))

Husk, det er ikke lommer i likskjorta og hvem vet hva skjebnen ellers bringer. Sikkert ikke det lureste ut fra at økonomisk ståsted, men båtliv handler jo om noe annet.

Dette er bra skrevet, og helt riktig. Båt er ikke økonomisk, det bare forbedrer livskvaliteten. Og derfor har jeg handlet båt i gode og dårlige tider. Solgt dyrt-kjøpt dyrt

solgt rimelig- kjøpt rimelig.

Og til trådstarter, og kjøpe båt i dagens marked avhenger av din totale økonomi. Mao ligger gjeldsbyrden på nest siste takstein på pipa, da hadde jeg avstått.

Vi sees!

Jeg mener det er viktig å kjøpe en båt man har råd til å brenne inne med. Det kan være stor forskjell på å sitte med en dobbelt motorinstallasjon med 2 drev, contra enkel med aksling. Å brenne inne med en tungt belånt båt med høy vedlikeholdskostnad som er vanskelig å bli kvitt, kan knekke enhver mann i trøbbel. Tap av jobb og samlivsbrudd kan være skummelt. Og en heavy båt på toppen..

Men, båt må man ha ! Kan jo ikke gå å vente på dårlige eller bedre tider. Da blir man fort for gammal.

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg mener det er viktig å kjøpe en båt man har råd til å brenne inne med. Det kan være stor forskjell på å sitte med en dobbelt motorinstallasjon med 2 drev, contra enkel med aksling. Å brenne inne med en tungt belånt båt med høy vedlikeholdskostnad som er vanskelig å bli kvitt, kan knekke enhver mann i trøbbel. Tap av jobb og samlivsbrudd kan være skummelt. Og en heavy båt på toppen..

Men, båt må man ha ! Kan jo ikke gå å vente på dårlige eller bedre tider. Da blir man fort for gammal.

Godt skrevet Worry. Holder på å bli "gammel" (sier avkommet...). Med null gjeld, hus, biler +++, er det fristende å kjøpe en "noe" dyrere båt som klarer Hustadvika, Folda og Vestfjorden, selv om det skulle bli litt ruskete unterwegs. (At ARVEN blir litt mindre, bekymrer andre mere enn oss...) :saint::saint:

Og når "Walk-around" og overnatting for minst 2 er et must, står man kun igjen med Askeladden Comuter, Minor eller Targa? Eller finnes det andre forslag?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Evt Nord Star, nå også med outboard alternativ http://www.nordstar.fi/en/ns-26-outboard

http://www.nordstar.fi/file/Nord_Star_Patrol_Boats_2014.pdf

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...