Jump to content

Direkte luftinntak til motor


svendis

Recommended Posts

bilde

 

Vurderer å lage til dette. Det er ikke tvil om at det er bra for både drivstoff økonomi og effekt. De fleste motorer har oppgitt effekt ved en innsugstemperatur på ca 20 grader.

Jeg jobber offshore, og på alle båtene jeg har vært på er det direkte luftinntak.

Produkter beregnet til formålet har jeg ikke funnet funnet så mange av. Fant et system fra vetus, men det er relativt dyrt.

 

Noen som har laget til noe lignende?

 

bilde

Redigert av svendis (see edit history)
Link to post

Virker ganske logisk egentlig å gjøre det på den måten, det blir jo langt over 20 grader i motorrommet sommerstid når sola steiker og motoren varmer.

Men mange motorer har luftfilter av ymse slag, men de kan vel egentlig erstattes av finmasket rustfri netting når formålet er å forhindre fremmedlegemer i å entre turboen.

Støv er jo sjelden et problem til havs.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

http://www.foreandaftmarine.com/VTAIRSUPPLY.htm

 

Luftinntaksboksen MOFI100 koster kr 1300 og 152 mm plastslange kr 340 pr meter ifølge Univas Vetus-katalog 2013.

I tillegg trengs en passende ventilrist på ca 71x18 cm eller noe slikt.

 

Nå anbefales 178 mm plastslange for motoreffekt 200-280 hk og den koster kr 460 pr. m.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ventilrist type 100 (73x17 cm) koster kr 1500 i alu eller kr 2000 med syrefast ramme... Det koster å være kar.

På nett i utlandet koster de mere... det var jo pussig.

 

De slangene koster derimot noen steder ca det samme pr 10 meter i utlandet som for 1 meter i Norge så der må det være noe feil..

 

http://www.vetusmarineshop.co.uk/partnumber.asp?cid=&pnid=451279

 

Eller kanskje ikke feil allikevel... http://www.vetus-shop.com/vetus-ventilation-hose-id-178mm-10m-p-1322.html

 

https://www.frenchmarine.com/product/Vetus-VHOSE-flexible-suction-pressure-hose-1178-222

 

Men det var jo lov å håpe.

 

Installasjonsmanual http://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20121107214435_0.pdf

 

Det er noe filtergreier inni der som stopper vann og fragmenter iallefall.

Men hele greia bør kunne lages noe rimeligere med litt oppfinnsomhet, så det skal jeg iallefall prøve siden jeg allerede har et prosjekt på gang og motor ute av båt.

Går jo evt. greit med faste plastrør eller (galvaniser til nød) fram til motor og så et kort stykke fleksibelt rør/slange til luftinntak.

Evt. slike alu flexirør kanskje.

Litt av hvert her http://www.ostbergnorge.no/oslo/BeamWeb.nsf/id/FE4DC6FED543849CC1257391006A8EA8?OpenDocument

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ventilasjonsslangen fra biltema er jo gratis, men vil den funke i praksis ? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Ventilasjonsslange/Ventilasjonsslange-alu-873856/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du skal ha ganske heftige vifter for kjøling av motorrommet for å kompensere for at motoren ikke lenger suger til seg den varme luften! Slagvolum i liter ganger turtall delt på to så har du ca det motoren trekker. For min del 2,5 liter x 3000 rpm/2. Det blir faktisk 3750 liter i minuttet. Ingen liten avsugsvifte det! I tillegg så får du økt innsugsstøy da du flytter luftinntaket til motoren ut av motorrommet. Du vil nok oppnå litt økt effekt av motoren, men ikke så mye at det kompenserer for ulempene etter mitt syn.

 

For å kompensere for motorens sug måtte jeg nok hatt to av disse, https://www.maritim.no/ventilasjonsvifte-rett-75mm-12v, pluss store rister for luftinntak og utslipp. Eventuelt en som blåser inn og to som trekker ut, for det er en klar fordel med undertrykk i motorrommet i stedet for overtrykk med tanke på lukt i resten av båten. Men motoren har gjort en så god jobb med å suge varmluft ut av motorrommet til nå at jeg ikke ser noen spesiell grunn til å ikke la den fortsette med det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Luftbehovet til f.eks. min 4,2 liter 250 hk turbodiesel på full gass er ca 15 m3 i minuttet kun til forbrenningen.

Tommelfingerregel er faktisk 1 liter/sek pr. hk, så 250x60= 15.000 liter/min.

Men også utregnet fra 4,2 liter x 3800 rpm delt på 2 (pga 4-takter) ganger turbotrykket (1,1 bar overtrykk som gir 2,1 i gangefaktor) = 16.758 liter.

 

Korrekt turbotrykk oppgis i servicemanualen til 1,0-1,25 bar ved 3800 rpm, men tydeligvis 1,1 bar i snitt ut fra annen lektyre jeg har lest.

Med fratrekk for motorens effektivitet (den klarer å "fordøye" ca 90% av den luften den teoretisk blir matet med) blir det da 15.000 liter pr. minutt slik som produsenten oppgir.

 

Men nå går man jo ikke på full gass så veldig ofte eller lenge om gangen, stort sett egentlig aldri, eller kun få minutter om gangen for å blåse rent systemet liksom.

Så jeg kan vel heller dimensjonere for 80% effektuttak, altså 200 hk, som da gir 12 m/3 luft i minuttet (vedr. luftbehov til kjøling av motorrom).

200 hk tilsvarer ca 3400 rpm (greit/høyt marsjturtall) om man tar hensyn til propell-effektkurven og ikke max-effektkurven (propellens effektbehov er ikke alltid det samme som max. ytelse ved et gitt turtall, på en planende båt iallefall).

Max. effekt på 3400 rpm er faktisk bare 7 hk mindre enn ved 3800 rpm ifølge max. effektkurven.

 

Håper jeg ikke er helt på vidda her :giggle:

 

Produsenten oppgir følgende data:

Som vi ser skal temperatur på innsugsluft ikke overstige 17 grader C over utetemperatur.

"Heat rejection to ambient" går jeg ut fra er inklusiv varmen som går ut eksosen.

 

Air System:
Intake Manifold Pressure ...........................................................................................kPa [in Hg] 190 [56]
Intake Air Flow............................................................................................................ l/sec [cfm] 251 [532]
Heat Rejection to Ambient ......................................................................................kW [btu/min] 28 [1594]
Maximum Air Cleaner Inlet Temperature Rise Over Ambient...........................................°C [°F] 17 [30]
Interessant vedr. forbruksttall for propell-effektkurven (er nok noe variabel fra båt til båt men dette er utregnet etter en standard).
Forbruket ved 3400 rpm er bare 64% av forbruket på full gass (om det nå stemmer i praksis er en annen sak, har ikke fått målt).
FUEL CONSUMPTION - PROP CURVE
rpm l/hr
3800 51.7
3600 41.0
3400 32.9
3200 28.0
3000 23.2
2800 18.9
2600 15.4
2400 12.2
2200 9.6
2000 7.6
1800 5.8
1500 3.8
1000 1.6
Kommer tilbake til viftekapasiteter vedr. ventilasjon av motorrom ved ovennevnte løsning med forbrenningsluft fra utvendig luftinntak når jeg har fått sett litt nærmere på det.
Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må nok ha litt mer enn som så:

 

bilde

 

Det er hvis motoren står ute og går.

Så må du ta høyde for inntaksgriller, rør, bend osv.

 

Ja ut ifra en volumetrisk effektivitetsfaktor på 3 som er max, men det er under optimale forhold og trolig høyere turbotrykk, og det er heller ikke alle motorer som kan oppnå en slik faktor.

Mercruiser oppgir 15 m3/min som da betyr at min motor har en volumetrisk effektivitetsfaktor på ca 2 om man skal gå ut fra de trykte spesifikasjoner.

 

Ut ifra motorens sylindervolum/turtall og tilgjengelig turbotrykk er det jo bare en viss mengde luft som kan passerer gjennom motoren uansett.

Skulle motoren ha fordøyd 24 m3/min så måtte den ha hatt et turbotrykk på minst 2,0 bar og svært høy effektivitet såvidt jeg kan skjønne.

Som det står i underteksten i kalkulatoren din så kan effektivitetsfaktoren på en turbodiesel varie fra fra 1,5 til 3.

 

På grei marsjfart med ca 80% effektuttak skal motoren klare seg med 12 m3/min vil jeg anta.

 

Se forøvrig redigert innlegg over.

 

Vedr. innsuging av vann/sjøsprøyt, jo det må man jo ha et hinder for.

Vetus sin løsning har et plastfilter som stopper sjøsprøyt, og antagelig noe drenering i tillegg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du skal ha ganske heftige vifter for kjøling av motorrommet for å kompensere for at motoren ikke lenger suger til seg den varme luften! Slagvolum i liter ganger turtall delt på to så har du ca det motoren trekker. For min del 2,5 liter x 3000 rpm/2. Det blir faktisk 3750 liter i minuttet. Ingen liten avsugsvifte det! I tillegg så får du økt innsugsstøy da du flytter luftinntaket til motoren ut av motorrommet. Du vil nok oppnå litt økt effekt av motoren, men ikke så mye at det kompenserer for ulempene etter mitt syn.

 

For å kompensere for motorens sug måtte jeg nok hatt to av disse, https://www.maritim.no/ventilasjonsvifte-rett-75mm-12v, pluss store rister for luftinntak og utslipp. Eventuelt en som blåser inn og to som trekker ut, for det er en klar fordel med undertrykk i motorrommet i stedet for overtrykk med tanke på lukt i resten av båten. Men motoren har gjort en så god jobb med å suge varmluft ut av motorrommet til nå at jeg ikke ser noen spesiell grunn til å ikke la den fortsette med det.

 

Denne Vetus 8A-vifta for 178 mm slange som anbefales for slik løsning greier 12 m3/min, tilfeldigvis akkurat det min 250 hk dieselmotor normalt suger i seg på greit/høyt marsjturtall :smiley:

Den kan jo evt. kobles til en termobryter som man setter på ønsket temperatur i motorrom hva nå det måtte være, omkring 30 grader kanskje ?

 

Kanskje greit å ha en liten vifte utenom som går hele tiden når motor går, for å sikre noe undertrykk og utskiftning av lufta uavhengig av temperaturen i motorrommet.

8A-vifta trenger jo ikke å suse når man putrer rundt i dorgefart.

 

http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=51480

 

51480.jpg

 

Extraction Ventilator Type VENT178

for large engines

Technical data

  • Available for 12 Volt (8 Amp.) or 24 Volt (4 Amp.) installations
  • Capacity: approx. 420 cu. ft air displacement per minute.
  • Suitable for bulkhead mounting and for receiving 7" (internal) air ducting hose.

Any engine in operation radiates a great deal of heat,which must be extracted, so as to keep the ambient temperature of the engine room as low as possible. Given a maximum outside air temperature of 77F and a maximum temperature in the engine room of 158F, this VETUS extraction ventilator, type VENT 178, is capable of keeping the ambient temperature in the engine room to an acceptable level when one or two engines of total output 150 kW (200 HP) are fitted. Should the engine(s) be more powerful, two or more extraction ventilators must be installed, to ensure sufficient ventilation.

Warning

Except when the engines are at rest, these VETUS extraction ventilators should not be used when the engine(s) derive their combustion air from the engine room. In this situation the suction power of the engine(s) could burn out the ventilator. Naturally, also a provision for taking in the ventilation air for the engine should be made, preferably on the opposite side of the engine room. We recommend one louvered aluminum air intake port type 60 (or 2 ports of type 30) for each ventilator type VENT 178.

 

Viftetermostatløsning her http://www.jeanneauklubben.no/index.php?option=com_content&;view=article&id=733:termostat-til-motorroms-vifte&catid=1:siste-nyheter&Itemid=50

 

Diskutert her https://baatplassen.no/i/topic/98711-hvordan-koble-termostat-fra-clas-ohlsson/

 

og her https://baatplassen.no/i/topic/87441-montere-termostat-pa-vifte-i-motorrommet/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Selv har jeg to tilførselsvifter og to avtrekksvifter i maskinrom. Dette er mer enn nok til å sørge for tilskrekkelig kjøling av lufta i maskinrommet under full belastning på begge motorene.

 

Noe som er svært viktig for de elektroniske komponentene som er plassert der som batterilader, motorstyringsenheter etc. og som ikke er glade i overvarme.

 

 

Innblåsningsviftene ser man her:

 

bilde

Link to post

Jeg holder på med et båtprosjekt så jeg vet ikke om dette med for høy temperatur kommer til å bli et problem. Hvor høy temperaturen må være for at det blir et problem er jo en annen sak.

Det er jo veldig logisk å holde temperatur på innsugsluft så lav som mulig. Se bare i motorrommet på en moderne bil, der er det luftstyring fra innsug og frem til grill/ front. En bilmotor bader jo mildt sagt i gjennomstrømningsluft i forhold til en båt, og allikevel er det luftstyring direkte til innsug.

Kommer nok til å gå for vetus sin MOFI100 eller lignende. Ser de også leverer støyisolasjon strømper til å tre utenpå luftslangene.

 

Når det kommer til dimensonen på den luftboksen så er jeg litt i tvil om jeg får plass til den der de eksisterende inntakene er plassert. Den ser nøye gjennomtenkt ut sånn designmessig, og bør nok kompletteres med tilhørende ventilrist. Sugerøret høyt opp, sånn at slangen ikke trenger å komme på oppsiden sånn som på de aller fleste andre for å unngå at det renner vann/ sjøsprøyt inn.

 

Det filteret erstatter nok det som er på motor. I mine øyne er det helt unødvendig med "bilfilter" på en båt

Link to post

Har man plass på skrogsiden i motorrommet kan man jo plassere en luftboks/kasse der som forsynes med kald luft utenfra, evt. fra flere inntak, og dreneringsslange i bunnen av kassen ut skutesiden eller ned i båten for å ta unna evt. sjøsprøyt.

Luftslangen til motoren kobles så til den boksen et stykke opp på den. Da slipper man enkelt unna å være tvunget til Vetus løsningen :smiley:

Bør være minst like effektivt som MOFI100 og mye billigere, og demper nok også evt. turbohvin.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kassen kan jo kles innvendig med sånn eggekartongdempemateriale eller lignende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Eg hadde tenkt igjennom planene fleire ganger før deler gikk i bestilling. Alle båter har luftinntak i skroget har fare for vanninnslag. Evt luftinntak bør kanskje være bakovervendt over tak.

 

Hva var hensikt med slange direkte på motor? Finnes det tabell for gevinst i hk vs temperatursenking ?

Normalt er maskinrom så lite at luften der byttes ut mange ganger i minuttet slik at temperatur er ok.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Her kan man jo måle og eksperimentere, når sommersesongen kommer iallefall.

Nå vinterstid er det vel liten vits selv om man får bra effekt med så kald innsugsluft direkte til forbrenningen.

10-15% økt effekt i spesielle tilfeller, loves det. Forutsatt at temperaturen i motorrommet virkelig er så mye høyere enn utenfor.

Og det er jo enkelt å måle.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...