Jump to content

lading (for en gangs skyld...)


Majali

Recommended Posts

Da har jeg lest utallige innlegg om dette tema og funnet ut at jeg ikke har det optimale, men spørsmålet er :

 

Jeg kjøpte en SEW Motorola på 35 amp(tror jeg) og det fulgte ikke med regulator. så tilslutt havnet jeg på den rimelige løsningen, nemlig å stikke innom vår lokale Bilextra og kjøpe en universal ragulator til bil.

Liten plastdings med 3 flatstifter på : D+, D- og DF. Koplet det opp og startet, lader med 14,08 V på dynamoen og 14,03 på battpolene.

 

I nesten alle inlegg om dette er det skrevet at den ideellle ladespeningen er 14,4 V men hvis den kun er på de 14V som jeg har; hva gjør det med batteriet? Eldes tidligere eller senere?

 

Siden jeg har klart meg fint med en 90Watt likestrømsgenerator så lenge jeg har hatt båten gjør at jeg ikke søker løsninger på hvordan få mest mulig på kortest mulig tid. Jeg har jo uansett mangedoblet kapasiteten iforhold til hva jeg trenger....

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er en utbredt missforståelse at ladespenningen alltid må være 14,4 volt for å få ladet batterien fullt opp... 14,4 volt er et normalt batteri sitt "gasse-punkt" , dvs. det er ved denne spenningen at batteriet begynner å avgi knallgass.. Dette er også temperaturavhengig, dvs. at verdien er gitt ved + 20 grader celcius...

 

De fleste "automatiske" batteriladere er begrenset til en høyeste ladespenning mellom 14,2 til 14,35 volt, for ikke å riktig nå denne gasse-spenningen.. De er i tillegg satt til å beholde denne "topp-spenningen" i et tidsrom på mellom 4 til 8 timer, for å oppnå full lading på batteriene... Det vil si at de aller fleste batterilader-produsenter er enige om at ladespenningen i alle fall ikke bør bør være høyere enn 14,4 volt, og at den gjerne kan være noe lavere... Er den lavere, kompenserer laderprodusenten med lang tid på høy spenning for å toppe batteriene..

 

De ulike batteriprodusenter oppgir ofte sine batterier til en ladespenning på mellom 14,0 til 14,5 volt, litt avhengig av hvilken bly-legering batteriet har... Det vil si at de fleste batterier skal kunne nå full ladetilstand ved en spenning så lav som 14,0 volt, men dette fordrer at denne spenningen beholdes i noe lengre tid for å toppe batteriene.. Jeg vil anta at ved en ladespenning på 14,1 volt, så bør man beholde denne spenningen i ca 8 - 10 timer (etter at batteriet når 80% tilstand) for å toppe batteriene... Men det lar seg absolutt gjøre....!!!! NB..!! Dette gjelder ved 20 grader celcius... Kompensering for lavere temperaturer regnes vanligvis med 3 til 5 mV høyere spenning pr. celle.. pr grad celcius lavere temperatur....

 

Konklusjonen blir at: Til lavere lade-spenning man har til lengre tid tar det å fylle batteriene helt opp... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom man har et mindre optimalt ladesystem så vil det ofte arte seg slik "klikk" skriver. Dette er jo en kombinasjon av batteribankens størrelse, ladingsnivå, dynamoens størrelse og ikke minst kvaliteten på koblingene i mellom hvis man ikke har senseledning til regulatoren.

 

Og så må dynamoen ha litt turtall for å lade, så en bør ruse motoren litt når man skal måle ladeingen (ladespenningen).

 

Et batteri eldes, som det meste annet. Faktorer som akselerer aldringsprosessen er bl.a.:

* Utladinger/oppladiner (altså bruk...)

* Dybden på utladingene (stor betydning)

* Lagring i ikke-fulladet tilstand. (batteriet "sulfaterer")

 

I prinsipppet er det ikke noe galt med litt lavere ladespenning enn 14.4V, men ladingen vil ta lengre tid. Det kan i sin tur føre til at man har mindre strøm tilgjengelig, og får dypere utladinger. Og det kan føre til at man ikke rekker å fullade batteriet før båtturen er over, og batteriet blir stående delvis utladet til neste båttur. En intelligent landstrømslader anbefales, den behøver ikke å være så stor.

 

Fordelen med lavere ladespenning er mindre vannforbruk i batteriet, samt at høy ladespenning til en viss grad er skadelig for batteriene over tid pga. korrosjon på platene inne i batteriet (trur eg). I praksis er det slik at de aller fleste batterier som går i stykker tidlig har fått for dype utladinger, gjerne kombinert med lagring.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Ser at ankepunktet i nesten samtlige av båttestene i Båtmagasinet er at ladingen er for lav. På både nye og brukte båter måles det ofte lading på rundt 13,7 volt, så du ligger jo bedre an enn de da.

 

Men det er vel slik at du ikke får toppladet batteriene med de siste prosentene hvis du ikke har optimal lading.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt

 

 

Jeg har en slik 3trinns lader som går over til vedlikeholdslading når batt er fult, kan jo montere opp den når jeg ikke skal bruke båten på noen dager.. da får jeg vel toppet opp og den dynamoen får mindre å slite med på de påfølgende turene ?

 

PS det sto stemplet 14V på regulatoren så den vil nok ikke komme opp i 14,4 selv etter batteriene er fullladet skulle jeg tro.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er nok en god idè, pass på at laderen ikke jorder 220V jord til motorblokk og propellanlegg. I det hele tatt har jeg lest og hørt om flere trebåter som har fått skader av landstrøm, også her på plassen.

 

Hele strøm-problemstillingen vil jo variere veldig mye med

*gangtid

*ladingens effektivitet

*batteribankens størrelse

 

veid mot

*strømforbruk

 

Så det er jo ikke sikkert at du har noe problem med å lade batteriet med 14V.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei majali! :sailing:

 

Vet ikke ditt bruksmønster, men det går vel igjen for de fleste at det er lite gangtid i forhold til det som trengs for å lade batteriene helt opp, så jeg er veldig enig med deg at en aut. vedlikeholdslader (uten jordet stikkontakt) ved landligge er tingen - uansett tingenes tilstand ellers.

 

Slik funker det meget bra hos meg ihvertfall - og jeg vet at det er full "stømtank", når jeg skal ut igjen på tur.

 

Har laderen fast oppkoblet på batteriene, og en påkobling i dreggluka foran, slik at det bare er å koble til en ledning.

Med kjøleskap og ekstra kjølebag'er og annet som trekker strøm, har jeg lagt meg til vanen å koble til støm / laderen også når jeg ligger i gjestehavner o.l. på kortere opphold!

Dermed brukes den strømmen laderen produserer og batteriene er toppladede når kursen stikkes til en uthavn eller andre strømløse "paradis"! :wink::yesnod::seeya:

 

Lykke til og god tur! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Erik,

 

Du har helt rett... Når du har en god batterilader å sette på når du ligger i havn, vil ikke ladespenningen på dynamoen være avgjørende for å vedlikeholde batteriene til 100%... Vi kan si det slik at enhver spenning over 13V når motoren går, indikerer at batteriet blir tilført strøm, og derved ikke tappes under bruk... Når man så bruker en god 3-trinns batterilader i tillegg, vil denne sørge for å toppe batteriene... og gi den levetid du kan forvente av et batterisett..

 

.... Det er gjerne på denne måten at mange av de nye båtene unngår problemer med sine system, selv om at ladespenningen fra dynamoen ligger på mellom 13,5 til 14,0 volt...

 

Det er kansje verdt å påpeke at laderen må være stor nok til å forsyne alle forbrukere som står på samtidig med at den lader batteriene...!!!?? :smash: Min personlige erfaring er at veldig mange overfokuserer på ladespenning fra dynamoen, når det er batteriladeren som kansje blir den viktigste komponenten ved "moderne" båtbruk.. På en normal weekendtur ligger vi lengre tid i havn og bruker strøm, enn vi gjør tøffende på fjorden med motor og dynamo igang...

 

Erfaringsmessig vil det være bruksmessig mye mere fornuftig å investere pengene i et godt landstrømsanlegg og batterilader, enn å kjempe med å øke ladespenningen fra dymanoen noen få tideler... :cool:

Link to post
Share on other sites

Når man skal sette batteriet tilbake i båten, vil jeg foreslå å koble til + ledningen først... Det har igrunn ingen praktisk betydning, fordi den lille gnisten som kan oppstå når polklemmene settes på oppstår like gjerne på + som på -.... Gnisten indikerer at det ligger et lite forbruk i strømkretsen din...

 

Pass på å slå av hovedstrømsbryteren før montering... Åpne alle påfyllingskorker, og blås ned på alle cellene, slik at eventuell gass i batteriet blir utluftet... Vent en liten stund slik at eventuell knallgass stiger ut av rommet batteriet står.. En gnist er ikke farlig så lenge det ikke er gass tilstede i batteriet...

 

:smiley::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men litt på siden. ..

 

Når du skal koble et batteri inn i båten. Kobler man + eller - først. 

 

Når  :blush: blir det minst sjans for en liten "smell".

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom du har noe metall, som har forbindelse til jord/minus, i nærheten av batteriet, så er det best å kople til plusspolen på batteriet først. Da risikerer du ikke å kortslutte noe om du skulle "snuble borti" omgivelsene med fastnøkkelen mens du fester polskoene på batteriet. Ellers blir det vel hipp som happ hvilken pol du fester først(?).

Link to post
Share on other sites

El-proffen har noen uttalelser som ikke kan stå uimotsagt:

 

Det er en utbredt missforståelse at ladespenningen alltid må være 14,4 volt for å få ladet batterien fullt opp... 14,4 volt er et normalt batteri sitt "gasse-punkt" , dvs. det er ved denne spenningen at batteriet begynner å avgi knallgass.. Dette er også temperaturavhengig, dvs. at verdien er gitt ved + 20 grader celcius...

Et vanlig åpent bly-syre batteriBatteriet avgir gass lenge før spenningen når 14,4V. Når man kommer til ca 14,4V ewr gassingen såpass stor at det ikke er forsvarlig med en høyere ladespenning sett i forhold til vannforbruket.

De fleste "automatiske" batteriladere er begrenset til en høyeste ladespenning mellom 14,2 til 14,35 volt, for ikke å riktig nå denne gasse-spenningen.. De er i tillegg satt til å beholde denne "topp-spenningen" i et tidsrom på mellom 4 til 8 timer, for å oppnå full lading på batteriene... Det vil si at de aller fleste batterilader-produsenter er enige om at ladespenningen i alle fall ikke bør bør være høyere enn 14,4 volt, og at den gjerne kan være noe lavere... Er den lavere, kompenserer laderprodusenten med lang tid på høy spenning for å toppe batteriene..

Nei, det er de gjerne ikke. Vet faktisk ikke om en eneste slik 3-trinns lader som har lavere ladespenning enn 14,4V. De fleste har høyere. Ladac har 14,4. Mascot/Sleipner har 14,7. Mobitronic har 14,6. Optima anbefaler faktisk 15,0V til sine batterier, men det er AGM-batterier.

Konklusjonen blir at: Til lavere lade-spenning man har til lengre tid tar det å fylle batteriene helt opp...  :smiley:

Ja, det er korrekt, men så god tid er det ingen båteiere som har.

Lader man batteribanken sin ved 14,5V, tar ladingen en viss tid.

Lader man banken ved 14,0V, tredobles denne tiden.

Tar man vekk en halv volt til, 8-dobles tiden.

I tillegg er det slik at batterier dør veldig mye oftere av underlading enn av overlading.

Når du har en god batterilader å sette på når du ligger i havn, vil ikke ladespenningen på dynamoen være avgjørende for å vedlikeholde batteriene til 100%... Vi kan si det slik at enhver spenning over 13V når motoren går, indikerer at batteriet blir tilført strøm, og derved ikke tappes under bruk... Når man så bruker en god 3-trinns batterilader i tillegg, vil denne sørge for å toppe batteriene... og gi den levetid du kan forvente av et batterisett..

 

.... Det er gjerne på denne måten at mange av de nye båtene unngår problemer med sine system, selv om at ladespenningen fra dynamoen ligger på mellom 13,5 til 14,0 volt...

 

Det er kansje verdt å påpeke at laderen må være stor nok til å forsyne alle forbrukere som står på samtidig med at den lader batteriene...!!!??  :smash:  Min personlige erfaring er at veldig mange overfokuserer på ladespenning fra dynamoen, når det er batteriladeren som kansje blir den viktigste komponenten ved "moderne" båtbruk.. På en normal weekendtur ligger vi lengre tid i havn og bruker strøm, enn vi gjør tøffende på fjorden med motor og dynamo igang...

 

Erfaringsmessig vil det være bruksmessig mye mere fornuftig å investere pengene i et godt landstrømsanlegg og batterilader, enn å kjempe med å øke ladespenningen fra dymanoen noen få tideler...  :cool:

Dette blir å gå baklengs inn i fremtiden. En driter ikke i dynamoen og kjøper seg landstrømslader for å kompensere. En dynamo som lader med 13V klarer nærmest aldri å topplade batteriene. I tillegg utnyttes bare noe slikt som skarve 10% av dynamoens ladekapasitet med en normal dynamo og batteribank. Da er det bedre å høre på Ole Brumm og si Ja takk, begge deler.

 

Den jevne landstrømslader er gjerne på 10-15-20-25A. Dynamoen er gjerne 50-60-70-80A. Med høy ladespenning er de utladede batteriene skrubbsultne og dynamoen lader på maks. Ta vekk en volt og de samme utladede batteriene er bare interessert i en fjerdedel av strømmen. Etter hvert blir de enda mindre interessert.

 

Det er disse fattige 10-delene Paul Rosenqvist og Ladac har tuftet hele sin forretningside på. En landstrømslader er selvsagt kjekk å ha, men dynamoen er gjerne 4 ganger kraftigere enn landstrømsladeren. Her er det drepen å slurve med tidelene. Det er det nesten ikke mulig å fokusere nok på.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bravo Lotus!

 

Og som Ole Brum, ja takk begge deler. Glem nemlig ikke de 15 - 20 timene med vedlikeholdsladeren på 13,5 (13,3-13,7) volt etter at dynamoladingen er over og batteriene virker fulladet. Ref. Paul, "mister Ladac".

 

Lars H.

(som skal ut på sin 4. helgetur i år i gråværet

etter lunsj i morgen og bruke mye strøm!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei majali! :sailing:

 

Vet ikke ditt bruksmønster, men det går vel igjen for de fleste at det er lite gangtid i forhold til det som trengs for å lade batteriene helt opp, så jeg er veldig enig med deg at en aut. vedlikeholdslader (uten jordet stikkontakt) ved landligge er tingen - uansett tingenes tilstand ellers.

 

Slik funker det meget bra hos meg ihvertfall - og jeg vet at det er full "stømtank", når jeg skal ut igjen på tur.

 

Har laderen fast oppkoblet på batteriene, og en påkobling i dreggluka foran, slik at det bare er å koble til en ledning.

Med kjøleskap og ekstra kjølebag'er og annet som trekker strøm, har jeg lagt meg til vanen å koble til støm / laderen også når jeg ligger i gjestehavner o.l. på kortere opphold!

Dermed brukes den strømmen laderen produserer og batteriene er toppladede når kursen stikkes til en uthavn eller andre strømløse "paradis"! :wink:  :yesnod:  :seeya:

 

Lykke til og god tur! :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Samme prosedyre ombord i Astor. Har montert en Ctec-lader som finner den riktige ladetypen avhengig av hvor mye lading som skal til.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er en slik Ctec lader jeg har også, gnistsikker og med permanente tilkoplinger... så siden netttilkopling er 20 cm fra baugen på båten når jeg fortøyer, er det kansje lurt å legge opp til en vane med å kople til ved landligge....?

 

Takk for mange svar. konklusjonen er at jeg kommer til å prøve med den billige (300.-) regulatoren på 14V i sommer. Og hvis jeg endrer bruksmønster og begynner å gå tom ( dvs kople inn nødbatteriet som står av hele sommeren) så kan jeg invenstere i en Ladac e.l.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Min Mobitronic landstrømlader lader 13,8 volt, jeg har hatt den på i hele vinter - håper batteriene er fulladet  :confused:  :confused:

De er sikkert fulladet, men håper du har etterfylt vann underveis. Med såpass høy vedlikeholds ladespenning, kan det ha vært en aning vannforbruk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Finns det dynamoer som klarer å levere 14,4 Volt ladespenning i hele ladeforløpet uansett?

Ja, bare dynamoen er stor nok og batteriet er lite nok, men det blir ei uøkonomisk løsning vil jeg tro. For mitt vedkommende ville jeg måtte ha en dynamo/generator som yter mange hundre Amp ved full spenning. (har ikke regna på det). Er det ikke greit nok med en dynamo som virkelig gir den strømmmen den er stempla til å gi og med ei regulering som ikke justerer ned Ampen før dine 14.4V er nådd?
Link to post
Share on other sites

Finns det dynamoer som klarer å levere 14,4 Volt ladespenning i hele ladeforløpet uansett? Også når batteribanken er tom, og dynamoen jobber med alt den makter å levere av strøm ?

Ta en Ladac regulator. Den er laget for å holde ladespenningen konstant på 14,4volt.

En dynamo leverer den spenningen som regulatoren er innstilt på.

Batteribanken suger til seg det den har lyst på av strøm ved den gitte spenningen.

Har batteriene lyst på mer strøm enn dynamoen klarer å produsere, faller spenningen.

Når spenningen faller, blir batteriene mindre sultne.

Nytt likevektspunkt opprettes.

Dynamoen jobber for fullt og mater batteriene med strøm.

Spenningen stiger jevnt.

Når spenningen har kommet opp til innstilt verdi på regulatoren, stiger den ikke mer.

Når ladespenningen ikke stiger mer, begynner ladestrømmen å synke i takt med fyllingsgraden til batteriet.

 

Ladac'en insisterer på å gi 14,4V hele tiden. Det klarer den bare når den ladestrømmen batteriene ønsker er mindre enn den ladestrømmen dynamoen klarer å produsere. Med et lite batteri og en stor dynamo, vil ladespenningen være 14,4V i hele ladeforløpet fordi batteriet suger til seg mindre strøm enn dynamoen kan produsere.

 

Dette er teorien. I praksis er ladespenningen ofte noe lavere i begynnelsen. Min innebyggede regulator leverer 14,4V. Likevel gir dynamoen bare de 80A helt i begynnelsen og begynner å synke lenge før spenningen har nådd 14,4V. Hadde jeg hatt en Ladac, hadde denne tyna dynamoen min mye mer. Selv om min innebyggede regulator er på 14,4V er den likevel litt slapp.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bravo Lotus!

 

Og som Ole Brum, ja takk begge deler. Glem nemlig ikke de 15 - 20 timene med vedlikeholdsladeren på 13,5 (13,3-13,7) volt etter at dynamoladingen er over og batteriene virker fulladet. Ref. Paul, "mister Ladac".

 

Lars H.

(som skal ut på sin 4. helgetur i år i gråværet

etter lunsj i morgen og bruke mye strøm!)

<{POST_SNAPBACK}>

Batterier som ikke lades skikkelig opp, utsettes dessuten lettere for sulfatering og dermed havari. Nok et argument for å bruke ekstern lader når båten forlates etter helgturen. Husk at man bruker like lang tid på å lade opp et tomt batteri til 80% som tiden fra 80% til 100%.

Tror ikke mange av oss har helgturer som gir et virkelig 100% oppladet batteri, når man kommer tilbake til hjemmehavnen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

El-proffen har noen uttalelser som ikke kan stå uimotsagt:

Et vanlig åpent bly-syre batteriBatteriet avgir gass lenge før spenningen når 14,4V. Når man kommer til ca 14,4V ewr gassingen såpass stor at det ikke er forsvarlig med en høyere ladespenning sett i forhold til vannforbruket.

<{POST_SNAPBACK}>

He he... Skal innrømme min brøde her.... Det er helt riktig at batteriet avgir noe gass før spenningen når 14,4 volt... Men jeg kan henvise til boken "batteriskolen" av guruen på blybatterier i norge Lauritz Holdø, hvor det påpekes at 14,4 volt er gasse-spenningen for et normalt bly-syre batteri.... :blush:

Nei, det er de gjerne ikke. Vet faktisk ikke om en eneste slik 3-trinns lader som har lavere ladespenning enn 14,4V. De fleste har høyere. Ladac har 14,4. Mascot/Sleipner har 14,7. Mobitronic har 14,6.  Optima anbefaler faktisk 15,0V til sine batterier, men det er AGM-batterier.

<{POST_SNAPBACK}>

Her tar du desverre fullstendig feil... Kan nevne produsenter slik som Victron, Dolphin ( Power first ) , Mastervolt etc.. Jeg har ved mange anledninger hørt de forskjellige argumentene for hvorfor noen ønsker ladespenning helt opp i 14,7 volt, men støtter meg til de mest anerkjente produsentene i europa når de mener at vannforbruket blir for høyt på denne spenningen.. Når det gjelder AGM-batterier er historien en noe annen... Dette fordi noen produsenter av batterier velger å bruke høyere syrevekt på sine konstruksjoner enn de normale 1,28... Eks. Optima som påstår seg ha 1,30 på rød top og 1,32 på gultop... Hvilespenningen på disse batteriene blir høyere, og derved må også ladespenningen bli høyere... ( regnestykket blir 1,30 + faktor 0,84 = 2,14 Volt pr celle * 6 celler = 12,84 Volt... Normalt batteri 1,28 + faktor 0,84 = 2,12 volt pr. celle * 6 celler = 12,72 volt... HVILESPENNING.. ) Konklusjonen er at batterier slik som Optima må ha en noe høyere ladespenning... :discuss:

Ja, det er korrekt, men så god tid er det ingen båteiere som har.

Lader man batteribanken sin ved 14,5V, tar ladingen en viss tid.

Lader man banken ved 14,0V, tredobles denne tiden.

Tar man vekk en halv volt til, 8-dobles tiden.

I tillegg er det slik at batterier dør veldig mye oftere av underlading enn av overlading.

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne gjerne tenke meg å få henvisning til hvor denne teorien kommer fra... Det er tross allt den indre motstanden i batteriet som avgjør hvor mye strøm ( Ampere.) det er mulig å presse inn på batteriet... Jeg skal ikke forsøke å motsette meg det faktum at en høy ladespenning er avgjørende for å hurtigst mulig "fylle" på batteriet, men hvor står det at tiden 8-dobles ved 13,5 volt....???? I tillegg sier du at batterier dør av underlading... Det er nok riktig til en viss grad... Et batteri som aldri lades med høyere spenning enn 13,5 volt, vil i løpet av et år miste ca 50% av sin reservekapasitet.. ( dvs. fra 100Ah til 50 Ah i løpet av et år..) Dette som et resultat av at sulfat binder seg som krystaller til blyets overflate inne i batteriet.. Sulfateringen "begynner" i batteriet allerede ved en ladetilstand på ca 80%, og øker paralellt med dårligere ladetilstand.. :nonod:

Dette blir å gå baklengs inn i fremtiden. En driter ikke i dynamoen og kjøper seg landstrømslader for å kompensere. En dynamo som lader med 13V klarer nærmest aldri å topplade batteriene.  I tillegg utnyttes bare noe slikt som skarve 10% av dynamoens ladekapasitet med en normal dynamo og batteribank. Da er det bedre å høre på Ole Brumm og si Ja takk, begge deler.

 

Den jevne landstrømslader er gjerne på 10-15-20-25A. Dynamoen er gjerne 50-60-70-80A. Med høy ladespenning er de utladede batteriene skrubbsultne og dynamoen lader på maks. Ta vekk en volt og de samme utladede batteriene er bare interessert i en fjerdedel av strømmen. Etter hvert blir de enda mindre interessert.

 

Det er disse fattige 10-delene  Paul Rosenqvist og Ladac har tuftet hele sin forretningside på. En landstrømslader er selvsagt kjekk å ha, men dynamoen er gjerne 4 ganger kraftigere enn landstrømsladeren. Her er det drepen å slurve med tidelene. Det er det nesten ikke mulig å fokusere nok på.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Har masse respekt for Paul og Ladac, de har irriterende ofte rett i sine påstander... :lol: Må bare få lov til å korrigere dine påstander noe her... Det er ikke slik at "skrubbsultne batterier plutselig er mindre interessert i strøm fordi spenningen er noe lavere... Frem til regulatoren på dynamoen når sin maksimale spenning, vil batteriet sluke all den strøm dynamoen klarer å levere... Det er først når dynamoens maksimale spenning nås, at den indre motstanden i batteriet begrenser strømmen inn på batteriet... La oss ta et lite regnestykke... Med 400Ah ombord, og helt tomme batterier, ladespenning på 14,0 volt, og overskudds-strøm fra dynamoen på 50A.. La oss anta at batteriene når ca 65% ladetilstand ved 14.0 Volt spenning.. ( Mot ca 80% ved 14,4 volt..) Det vil si at før batteriets indre motstand øker kan vi tilføre 65% av reservekapasiteten.. 400*65/100 = ca 260Ah ... Med 50A ladestrøm vil vi måtte gå i 5 timer før den økte spenningen gir oss noe effekt.. ( 260 / 50 = 5,2 timer ) Jeg vet at med mitt bruk, så er jeg tilbake i havn lenge før jeg får utnyttet de små tidelene...

 

Missforstå meg riktig..!!! Jeg er ikke motstander av at ladespenningen skal være 14,4 volt, men mener at det overfokuseres på dette og at dersom man har landstrømslader i tillegg til den vanlige ladingen ombord.. Så vil ikke en ladespenning på 14,0 volt ødelegge en hyggelig båtsesong.. :seeya::cheers:

Link to post
Share on other sites

Missforstå meg riktig..!!! Jeg er ikke motstander av at ladespenningen skal være 14,4 volt, men mener at det overfokuseres på dette

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat, det er dette jeg mener med at en snakker forbi hverandre. Og med dette skaper usikkerhet og unødig bekymring hos mindre strømkyndige.

Jeg f.eks. kjører rundt det meste av ferien med en ladespenning på mellom 13 og 14V. Og en fylling på forbruksbanken på mellom 50-80 %. Jeg har stor batteribank, stort forbruk, liker å ligge i uthavn, og har ofte lite gangtid og dynamo-ladetimer pga. høy marsjfart på 25-30 Knop. Derfor er det faktisk svært sjelden at jeg kommer opp i 14.4V ladespenning i det hele tatt i ferien.

Heldigvis har jeg stor landstrømslader på 45 A, slik at jeg får "fylt opp" kjappest mulig når det er muligheter for landstrøm.

Å leve med 50-80% fylling på forbruksbanken store deler av ferien er helt greit det. Fungerer faktisk utmerket. :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...