Jump to content

Hvilken vindgenerator anbefaler dere?


tekniker3

Recommended Posts

Trinn en er å se på forbruket.....

 

...Vinden står gjerne på når skyene skygger for solen. Dermed vil vindpropellen supplere solstrømmen. Min erfaring er at sol og vind sammen gir perfekt ladning. Støy fra en liten propell er problematisk, så over 10m\s skrus den av selv om vinden alene er temmelig lydsterk og skjuler mye. Til våren pensjoneres vår SouthWest Windpower "Air" og erstattes av en stillere versjon fra en annen designer som kanskje ikke trenger skrus av for å bevare natteroen. (Det er formen på bladene og bremsedesign ved høy vindstyrke som teller).

 

Jo, sterk vind gir masser av energi (2x vindstyrke = 2E3=8x energiutbytte), men toppvind kommer ikke så ofte, så man kan ofre ytelse i stiv kuling og storm og satse på 6-8 m/s og mindre støy.

 

p.

Erstattes bladene av gamle Air-modellene da reduseres støyen på den "subjektivt" med ca. 90%.

Nye original-bladene til Air X & Breeze er (forsøkt) litt bedre allerede,

men også den kan forbedres en god del.

 

Ang. din mening om å satse på 6-8m/s, det ville jo være fint.

Ser man derimot på vindkart og beregninger for fremtiden da blir det høyest sannsynlig heller mer enn mindre vind.

 

Og ja, trenger man lite effekt da ville det være greit med å satse på mindre effekt.

Men hvis man kan ha bruk for mer effekt, og det finnes tilstrekkelig vind,

da ser jeg ikke noe grunn for å gi avkall på tydelig mer strøm enn 8m/s kan generere med dagens generatorstørrelser.

 

Tross alt finnes det jo en noen generatorer og regulatorer som kan dette.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tuller ikke :)

Hvordan kan du si at du lader 25ah fra panelene?? Ingen elektriker/ingeniör forstår dette. 25 amp OK, men ikke 25 Ah.

Du misforstår. Solpaneler gir amp. inn til lading. IKKE Ah.

Det går ikke ann å lade med med 25 ah fra panelene. Feil beskrivelse.

25 Amp fra panelene OK, 25 Ah feil beskrivelse.

Ah er kapasitet!!. Når sola går ned, eller det er overskyet. gir ikke panelene amp.

Det er kun batteriene som gir kapasitet. Jeg liker solpaneler, ikke noe feil med et, men det er kun batterier som har kapasitet.

Din monitor gir kun amp. lading. ikke Ah.

Det går ikke ann å lade 25 ah i timen :) Kun 25 amp.

Jeg tror ikke du forstår dette.

Ah = kapasitet!!

Når kvelden kommer og det er natt. Hvor har du da kapasitet?? Batteriene eller solpanelene??

Ah betyr amper pr time. Du kan bruke xx antal ampere i så mange timer. Kapasitet!!!!

Solpanelene har ingen kapsaitet, men gir mye ampere til batteriene :)

Jeg avslutter denne diskusjonen. Jeg er ingeniör i svakström og vet alt om dette.

Solceller/paneler gjör en kjempefin jobb!!

Du er altså ingeniør, men forsto ikke at jeg mente at panelene lader 25 amp i timen? Må si at det ikke var veldig løsningsorientert tilnærming til mine innlegg. I mitt virke som pedagog hadde jeg nok ikke kunnet fungere med din avsporende, arrogante og belærende innstilling. Men nok om det. Uansett er jeg fornøyd med å kunne legge 150 ah (?) med strøm inn på min 440 ah(!!) batteribank hvis solen skinner gunstig i 6 timer ved hjelp av solpanelene..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er jo fristet å kjøpe et bensinaggregat da fra Biltema som løsning istedenfor hele vindmølla, jeg ante ikke at de var så dritbillige!

Det billigste koster bare 1500kr, og da får du jo med 230V 1000W og 12V 5A ladestrøm.

Fordel:

 

1.Kan brukes med apokalypse, kan kobles til huset så jeg har 230V strøm

2.Kan lade batteriet i båten om vinteren av og til

3.Kan brukes som 230V landstrøm til båten, kan settes 10m unna båten og dure i vei mens jeg har party

4.Kan brukes til håndverktøy på brygga eller diverse oppdrag

 

Så miljøvennlig er det nok ikke, men det er jo ikke båten heller da den går på diesel :giggle:

Link to post
Share on other sites

Sjøfuglen har avsporet det hele.

 

Jeg skjønner godt hva Sun Flyer mener.

Solcelle panelet brukes stort sett til å lade batterier. Om han har paneler som tilsammen (teoretisk) gir 25 A, så

tilfører han batteriene 25Ah i løpet av en time om solen er opp og treffer panelene, enkelt og greit.

Kapasiteten har han så fått lagret i batteriet (som fungerer som en "capacitor" eller kondensator på norsk).

Om det faktisk er gått 25 A inn i løpet av en time er en annen diskusjon, da det avhenger av flere faktorer,

bl.a regulatoren, kabler og batterienes tilstand.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: enig kjøp Solcellepanel

Har aldri hørt at solcellepanel fungerer som vindmøller..?

 

Spøk til side.. Nye vindmøller bråker vesentlig mindre enn de gjorde for bare noen år tilbake. Moderne teknologi i utformingen av rotorbladene har gjort underverker. Selv har vi en AirBreeze og den er slett ikke ille. Største kilde til støy er vibrasjonsstøy fra festeanrodningen og ned på dekket.

Seilte med en Oceanis over Altlanteren for tre år siden. Båten hadde den tyske Supervind generatoren montert og jeg måtte flere ganger se opp på den for å sjekke om den i heletatt gikk, og da blåste det friskt. I cockpit var den i praksis lydløs. Når lå i køya rett under der den var montert kunne jeg høre den samme vibrasjonsstøyen som jeg har på vår AirBreeze.

I havna der vi ligger var det en båt som monterte en Supervind før de skulle på langtur. Flere ganger var jeg bortom båten og stod rett ved siden av. Bare såvidt det var mulig å høre et svakt sus, selv når det blåste friskt.

Når vi en vakker dag skal bytte vår vindgenerator blir det til en Supervind, netop pga lite støy, selv om AirBreeze har gjort det ør litt bedre på test hos Yachting Monthly.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske at man brukte fullt navn og identitet her på baatplassen slik som man gjør i det fleste andre forum. Da tror jeg sikkert man hadde sluppet unna innlegg av den typen som "ingeniøren i svakstrøm" legger ut.

 

Det er alltid like morsomt (eller noen ganger pinlig) når vi begynner å slå hverandre i hodet med ord. Noen har presise kunnskaper om hva ordene faktisk betyr, og det synes jeg vi skal respektere. Det er aldri feil å påpeke hva man snakker om, det kan vi alle lære av og bli bittelitt klokere. Jeg tror fok som vil ha seg frabedt andres ønske om korrekt bruk av ord og grammatikk, kanskje sliter litt med å bli minnet på traumatiske opplevelser fra skoletiden (eller dårlige lærere som ikke syntes slitkt var viktig selv).

 

Så jeg vil mene at "svakstrømsingeniøren" har helt rett i å påpeke hva forskjellen på strømkapasitet (Ah) og ladestrøm (A) er. Samtidig som det ble gjort på en svært arrogant og uelegant måte.

 

Jeg for min del benytter anledningen til å nevne at strømstyrke, spenning og effekt, henholdsvis enhetene A, V og W, normalt skrives med store bokstaver - for å indikere at man snakker om måleenhetene - til forskjell fra andre forkortelser. -Hvis man skal være veldig nøye.

 

I vanlige samtaler er det ikke nødvendig å være så pirkete som vi har sett her. Og arroganse blir lett litt irriterende.

Men man kan kanskje også hevde at solen er et energilager, slik at å si at solcellepaneler som leverer solenergi, målt som strømkapasitet og oppgitt i Ah, kan nok også forsvares.

 

Men at en svakstrømsingeniør ikke forstår hva som menes med å si det slik, er jo bare ren og skjær vrangvilje.

Ikke la meg avspore tråden enda mer nå da! Så: Ikke svar på dette,

 

Jeg synes trådens tema i seg selv er mest interessant.

Godt poeng at trådstarter bor i Nord-Norge også, forresten.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det kan være vel verdt å sjekke hva forskjellige tester av vindmøller sier. Billigste produkt fra Kina er nok ikke det som svarer seg i lengden...

Practical sailor`s ...fra 2007

Yachting Monthly ...fra 2010

Problemet er bare at ingen av testene er aktuell, og at ingen av dem forteller om noe som er virkelig viktig for brukeren.

Med andre ord, mange ord med relativt lite innhold.

 

Ellers er jeg enig.

Alminnelig sagt undrer jeg meg også regelmessig at båtblader her i landet er så lite interessert i

å være praktisk aktive ang. å teste produkter og fortelle/oppdatere om produktgrupper, detalj og funksjon på egen hånd.

Tross alt er det jo det som de fleste er interessert i, skulle man tro. (?)

 

Men så er de fleste jo samlet under et tak av det samme morsselskap,

som etter min ringe følelse ikke tester med noe særlig innsats med mindre det gjelder "en båttur på fjorden"

og salg av reklame.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

D-400 er kraftig og støysvak,

 

Men solceller er og blir mest støysvake.

har 570watt in på vår MPPT og har da nesten 150V in og får bortimot 40amp(maks) ut, som mater in på våre Trojan 6V batterier, banken er på 870ah /12V.

trener ikke solskinn hele tiden, trenger heller ikke landstrøm. har 2Kw inverter som også suger endel, koker kaffe med trakter, bruker 9min og 12 amp for å lage 1 liter god kaffe. og det tar ikke lang tid før de 9 amp er fyllt på igjen.

 

Life is good , med mye strøm.

 

Men vindmølle skal vi ikke ha, det ødelegger stillheten.

 

Å Sun Flyer :lol::giggle::pray: du må da vite å bruke rette bokstavene , (håper eg bestod testen, :lipseal: )

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

For noen år siden hadde vi vår seilbåt liggende på svai hele vinteren. Da den lå ganske nært skipsleden hadde jeg en LED ankerlanterne stående på. Hadde 120W solsellepanel men i Bodø traktene ladet ikke det noe i det hele tatt om vinteren. Kjøpte derfor en 400w vindgenerator fra Alternativenergi. Vel den ladet meget bra bråkte noe fryktelig og i løpet av to vintre skiftet jeg fire blader fordi måsen fløy inn i den noe bladene ikke tålte. Tror ikke jeg kommer til å anskaffe flere vindgeneratorer.

Link to post
Share on other sites

har 570watt in

 

Men vindmølle skal vi ikke ha, det ødelegger stillheten.

 

Som jeg prøvde å henvise til tidligere, de fleste klarer ikke en gang noe ordentlig fast installasjon av 1 stykke 100W panel,

=> slik at panelet i det minste kunne levere nevneverdig strøm mens båten ligger fast.

Og da snakker vi ikke en gang om tider mens båtene seiler.

 

Du derimot er én som har katamaran.

En katamaran, i forhold til minst 1:500 med monohull.

Jeg vet altså ikke om man burde legge så veldig stor vekt på denne meningen,

tross alt har jo ikke du det samme problemstilling som de fleste andre har.

 

En ordentlig vindgenerator kan levere så mye strøm strøm som de fleste seilbåter forbruker,

mens de seiler og uansett klokkeslett, årstid, hemisfære og hvor mye båten krenger.

I motsetning til store solceller kan vindgeneratorer også monteres på alt som bare kan flyte.

 

Tidligere fantes det masse søppel på markedet.

Og lite som var brukbar.

 

Nå finnes det jo fortsatt masse søppel på markedet,

nettopp siden det finnes mange som ikke skjønner at noe ordentlig koster.

Men samtidig ble det også flere aktører som tilbyr alle klasses fra brukbart til veldig bra.

 

Kikker man bevisst rund i havner og hyttefelt, og husker man hvordan det var tidligere,

da ser man allerede at det finnes fler og fler som bruker vindgeneratorer.

Og nettopp det vises hvor interessant det ha blitt for så mange allerede,

også gjerne som kombinasjon med solceller.

 

Jeg vet ikke helt, men f.eks. synes jeg at det er tydelig mer mas med folk uten fornuftig lyddemper på eksos enn med såkalt støy fra vindgeneratorer.

Dvs. i hele min karriere har jeg aldri skjønt hvorfor at båter "må" støye desto mer jo større de blir.

Kunne jo enkelt vare omvendt og med det bedre for både menneske, ikke minst dyr, og miljøet ellers.

 

Bare som et lite innspill, din tur igjen. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...