Jump to content

Skiljediod mellan förbruk/startbatterierna?

Maufen

Recommended Posts

Kan konstatera att den gula kabeln samt den grova går till B+ på generatorn. Så laddningen går via skiljedioden och inte kopplat till startbatteriet. Vilket är bra du spänningsfallet över dioden kompenseras då batterierna laddas med hjälp av generatorn.

Men då jag laddar med 220 V och alla brytare är av laddas bara startbatteriet. Om jag drar igång brytarna får både start och förbrukningsbatterierna spänning DOCK med ett spänningsfall på 0.8 volt på förbrukarbatterierna.

Tack för all hjälp

Det skulle vel bety at du også tapper startbatteri når du tapper ned forbruksbanken når begge brytere er på skulle jeg tro. Slik er det ikke hos meg, men som sagt en annen type skillediode, men likt koblet i følge skjemaet ditt.

Synes dette var litt rart, for hvis det er slik at bryter til startbatteri må av for å unngå og tappe det er vel denne skilledioden din egentlig overflødig.

Kan jo hende den er defekt, feilkobling, eller rett og slett at de som monterte skilledioden ikke har fjernet ladekabel mellom dynamo og startmotor som er standard kobling fra VP. Er ikke den fjernet vil det vel oppføre seg slik du beskriver. Neppe, men jeg ville nok prøvd og finne mer ut av dette.

Helt rätt observation, är brytaren på start och förbrukare på så finns det en risk att jag tömmer alla batterier.

Håller med dig om att syftet med skiljedioden blir lite överflödigt. Funderar starkt på att köpa ett skiljerelä, som bara kopplar samman bankerna när generatorn går. Installera enligt nedan:

B + från generator till + startbatteriet

Gul från generator till + startbatteriet

D + från generator till skiljerelä

+ startbatteriet till skiljerelä

+ förbrukarbatterie till skiljerelä

Samt ta bort skiljedioden.

Men denna koppling skulle jag väl kunna ha bägge brytaren på utan risk att tömma startbatteriet då jag ligger stilla??

Samt att bägge batterigrupperna får laddning då generatorn startar.

Dock kommer jag aldrig kunna ladda förbrukarbatterierna med 220 V om jag inte flyttar över den till dessa istället.

Maufen : Hegra förklara gärna hur du menar med dynamo och startmotor, förstår inte vad du menar?

Når VP motoren ble levert fra fabrikk har den ett standard koblingsskjema som du kanskje har i manualen din. Der går B+ fra dynamo til den store + kontakten på startmotoren. Derfra går ladestrømmen videre til batteri gjennom den tykke kabelen som du gjerne kan kalle startkabelen. Altså strømmen til startmotor fra batteri når du starter motoren, men når motor er i gang og startrele kobler ut starter ladingen og ladestrømmen går motsatt vei i samme kabel. Altså strøm til batteriet.

Men når skillediode monteres skal ladekabelen flyttes bort fra startmotor og settes på diodens inngang slik du har i dag. Hvis det bare er satt på en ekstrakabel mellom dynamo og diode uten at den fabrikkmonterte er fjernet eller flyttet kan anlegget ditt fungere slik du beskriver.

Når du da lader startbatteri med laderen og bryterene på, går strømmen til startmotor, til dynamo, og så til skillediode og forbruksbatteri.

Selvfølgelig tappes også startbatteri på samme vis når du har forbruk på forbruksbatteri og brytere på.

Men jeg tror nok den er fjernet for dette er nok forklart i manualen av dem som har levert dioden, men du kan jo sjekke om der går en kabel fra dynamo til startmotor.

Og for all del, sjekk nøye før du gjør noe for jeg vil ikke ha ansvaret om noe ikke stemmer her :pray:

Hegra refererer til at det pleier gå en kabel direkte fra B+ til innslagsreleet på startmotor. På den måten kan startbatteri bare koples direkte til startinnslaget og får lading via denne kabelen. Skal en bruke skilledioder eller FET basert ladeskille så må denne kabelen fjernes da den blir parallell til dioden mellom generator og startbatteri. Dersom denne kabelen ikke er fjernet er nok det forklaringen på det du observerer når du lader med 220V. Inngangen på ladeskillet vil da se spenningen på startbatteriet, og på andre siden av dioden, dvs på forbruksbanken, vil du se samme spenning minus spenningsfall i dioden. 0.8V kan stemme bra.

Ville derfor begynt med å sjekke om det går en kabel rett fra B+ til startrele. I så fall kan det godt hende at du løser problemet ved å fjerne denne.

Tack för era förklaringar. Inga bekymmer med ansvaret om jag kopplar fel... :)

Strömmen skall väl inte kunna 'baklänges' i skiljedioden?

Se bifogad bild på generatorn/regulatorn. Det sitter en tjock röd som går in i en kabel strumpa exakt var den tar vägen vet jag ej får undersöka detta. Precis ovan denna sitter den tjocka (ser bara kabelskon på bilden) som är kopplad på dioden (samt den gula som man knappt kan se på bilden).

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/1420238060.jpg

Ja, det ble noe innviklet. Skulle tro du hadde dobbelt opp. Som Joerg sa er skilledioden din egentlig bakstykke til en dynamo og jammen ser ikke baksiden på din ut som den også er lik. Det kan umulig være nødvendig med to slike. Kan jo tenkes at de to på dynamo er koblet sammen. Jeg byttet dynamo på en annen motor og den hadde to paralellkoblede utganger, men de satt riktignok rett på siden av hverandre. Fikk beskjed at det spilte ingen rolle om jeg brukte den ene eller andre eller begge. Men din kunne jo se ut at det var to separerte utganger.

Fantino : Pokker. Hegra slo meg med 8 min

Mja, jeg er redd du slår meg hvis vi skal ha fellesstart :giggle:

Redigert av hegra (see edit history)

Finns det något smart sätt jag kolla om det dubbelt kopplat på generatorn?

Jag misstänker att jag kommer få väldigt svårt att följa den röda ifrån generatorn (B+) till ev. startmotor då den går i en kabelstam.

Om jag kopplar bort den röda (som vi misstänker går till startmotor) tillfället på generatorn, kopplar på 220 laddaren samt sätter på alla brytare. Då skall jag väl inte ha laddning på förbrukarbatterierna eller tänker jag fel?

Hvis kabelen er vanskelig å følge fysisk så kopler du den bare av i den ene enden og måler motstand evt bruker en prøvelampe mellom de to endene. Den som er rød med grønn lakk er nok en sannsynlig kandidat til å ende opp på startinnslaget. Kjenner ikke denne generatoren i detalj, men ut fra merkingen på uttakene er det vel neppe skilledioder her. Antar at det ikke er umulig at det er 2 skruterminaler på B+. Den gule ledningen ser ut til å komme ut fra regulatoren og er vel da senseledning som bør koples på batterisida av skilledioden for å kompensere for spenningsfallet.

Dette med lading av start først og deretter forbruk virker lite sannsynlig, men hvis teorien om kabelen fra B+ til startinnslaget stemmer så vil jo startbatteriet få 0.8V høyere ladespenning enn forbruk, og da blir det nok i praksis slik at startbatteriet får i overkant mye lading mens forbruk får svært lite.

Ville startet med å eliminere denne ekstrakabelen fra diskusjonen.

Ser ut til at du kan ha samme bakstykket som Muligan har avbildet lenger opp i blå innramming, to b+ utganger, men ikke adskilt.

Ta av den du mistenker går til starter. Slå på hovedbryter til startbatteri og det skal da være batterispenning på den ledningen du har tatt av. Samtidig skal det ikke være spenning på den andre som står igjen og går til skilledioden. Den skal også være uten spenning selv om forbruksbatteri også settes på.

Sett ledningen på igjen, og hvis det nå blir spenning på alt kan du regne med at kabelen går til starter.

Og den skal da fjernes etter min mening, men 100% sikker er jeg ikke da denne skilledioden er ukjent for meg.

Ok, tror jeg forstår Mulligan og jeg har feiltolket litt. :smiley:

Men Maufen trenger strengt tatt ikke demontere noe til å begynne med. Jeg hadde bare målt på begge b+ kontaktene under litt ulike forhold. Først uten brytere på, ikke spenning på noen. Så med startbatteri på: spennig på en, begge, eller kanskje ikke noen av dem?

Så batterilader på i tillegg, for og se om noe endrer seg i tilfelle det er noe som er spenningsregulert.

På den måten finne ut hvilken vei strømmen tar enten det tappes strøm eller lades.

Var ute i båten en snabb tur idag för att försöka förstå det hela lite bättre, blev en kort runda då det börjar bli kallt i syd Sverige :)

Kunde konstatera följande:

På generatorn sitter det bara en B+, på denna sitter det 3 kablar !! Nr.1 går till skiljediod. Nr. 2 Tjock röd vet ej var den tar vägen. Nr.3 Smal röd vet ej vart den tar vägen. Se bild nedan.

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/generator.jpg

Detta stämmer väl med VP kopplingschema Nr.2 skall gå till startmotorn (har ej bekräftat detta själv) Nr. 3 Skall gå till ett relä (tror det på något sätt styr startmotorn ??!!) ej bekräftat av mig ännu.

Mer och mer lutar åt att den som har kopplat in skiljedioden har glömt eller ej haft kunskap om VP gemensamma koppling av start/generator kabel. Skall naturligtvis undersöka var Nr.2 och Nr. 3 tar vägen

innan jag gör om något.

Tog även en bild på startmotorn, den tjocka röda är kopplat på startbatteriet. Den under skulle jag tro är kopplad på B+ på generatorn (skall undersökas närmare).

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/startmotor.jpg

Fant skjema for motoren din på VP hjemmeside. Ser der at den ene med gummihette over er vel B- . Det er altså ikke to B+ utganger likevel da slik jeg trodde ei stund. Da tror jeg det er riktig slik vi antar at den røde går til startmotor og ikke er fjernet.

Men vær litt forsiktig før du kobler noe bort. Som du sikkert vet så går generatoren i stykker hvis ladestrømmen ikke har noe sted å gå.

Men samme hva du har tenkt å gjøre må du nesten finne ut hvordan dette fungerer, enten du vil bruke skillerele, utbedre feilen, eller bare kjøre med det slik det er.

Ulempen slik det er i dag er at i det du slår på hovedbryter til startbatteri kan det tømmes kraftig hvis forbruksbatteri er utladet. Mye energi forsvinner da over til forbruksbatteri før du vrir på startnøkkel og energien som forvant får du ikke utnyttet til start da den er stengt inne i forbruksbatteri av dioden.

En annen ting som Fantino nevnte er jo at startbatteriet får noe høy ladespenning. Gjør ikke så mye en vinterdag, men varm sommer kan nok røyne på. Hos meg er det lik ladespenning på alle batteri siden all ladestrøm går over dioden, men det gjør det ikke hos deg hvis det er slik vi antar.

Får understreke : slik vi antar , for det kan bære veldig galt av sted hvis det ikke er slik, så vær forsiktig.

Lykke til med videre feilsøking og kom gjerne med oppdatering :smiley:

Tack för svaret.

Jag tänker absolut inte plocka bort några kablar innan jag är helt säker på hur det fungerar.

En annan tanke som slog mig var. Skulle det rent tekniskt kunna fungera på följande?

Startbatteriet får laddning via samma tjocka kabel till startmotor som den får ström ifrån i start ögonblicket.

Förbrukarbatterierna får laddning ifrån B+ ifrån generatorn via skiljedioden. Dioden släpper bara fram denna laddning då den gula känner av att startbatteriet är 'fullt'.

Den gula sitter på samma plint som kabeln till forbrukarbatteriet samt samma sida där B+ ifrån generatorn kommer in.

Tanken låter helt galen och helt ärligt har jag svårt att tro på det. Vad tror ni, skulle detta vara möjligt?

Detta med tanke på att förra ägaren påstod att startbatteriet laddas fullt först och sedan förbrukarna.

Tack för all hjälp jag får.

Den gule er nok senseledning. Generator vil justere ladespenning iht spenningen senseledningen 'ser'. Den kan ikke styre lading mellom batterier eller lignende - kun tilpasse generatorens ladespenning til batterispenningen.

Så teorien om først statbatteri, deretter forbruk stemmer ikke. Men siden forbruk er koplet bak skillediode vil det nok føles sånn, dvs startbatteri får ok lading fordi senseledning ser startbatteriets spenning via ledningene som går fra batteri til startinnslaget og derfra til B+. Forbrusbatteriet får ca 0.8V for lav spenning da det står bak dioden, og det tar dermed eeeevigheter å få ladet det med feks 13.6V i stedet for 14.4V.

Startbatteriet får laddning via samma tjocka kabel till startmotor som den får ström ifrån i start ögonblicket.

Riktig, men det skulle fått strømmen fra skilledioden.

Förbrukarbatterierna får laddning ifrån B+ ifrån generatorn via skiljedioden

Riktig.

Dioden släpper bara fram denna laddning då den gula känner av att startbatteriet är 'fullt'.

Den gula sitter på samma plint som kabeln till forbrukarbatteriet samt samma sida där B+ ifrån generatorn kommer in.

Feil. Dioden slipper frem strøm til batteriet så snart spenningen på generatorens B+ overstiger batterispenning. Den gule måler spenningen på batteri for å kompansere for spenningsfallet det er i dioden. Normalt stopper spenningen på rundt 14,4 volt på generator fordi batteriet ikke skal ha høyere spenning. Men siden det her er diode ville ikke batteriet fått mer enn ca 14,3 volt. Derfor måler den gule ledningen på batteriets + pol og presser generator til å gi rundt 14,5, mens spenning på batteri er ca. 14,4.

Tallene er nærmest tatt ut av luften, men dette kan du måle selv en gang du starter opp, og målingen du gjorde med laderen bekrefter vel noe lignende.

Skal sitte på samme splint som går til forbruksbatteriets + pol, men ikke på samme splint som går til B+ på generator.

Detta med tanke på att förra ägaren påstod att startbatteriet laddas fullt först och sedan förbrukarna.

Hvis den påstanden er riktig må det være noe mer enn en diode noe jeg tviler på det er snakk om her. Det er batteriet som det er minst strøm på som lades først hos meg i hvert fall. Riktignok får startbatteri rundt 14,5 volt siden det får lading utenom dioden hos deg, men ikke før forbruksbatteri har oppnådd 14,4. Igjen er tallene tatt ut av luften.

Nå er det sengetid :smiley:

Der var du før meg Fantino, trodde du hadde lagt deg :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...