Jump to content

Fast toalett uten septiktank


seilbaaten

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

I disse "dritten må på land" tider så vil vel komposteringsdasser bli et attraktivt alternativ fremfor å utvide septiktankkapasitet, lage avsug, måtte gå med båten til pumpestasjoner osv.

 

Kostnadsmessig vet jeg ikke, koster jo noen kroner disse kompostdassene, til tross for svært enkel konstruksjon. På den andre siden så er jo et fullstendig anlegg for vanlig "bæsjpåtankdass" ikke gratis sånn samlet sett heller.

 

Installasjonen av slike komposdasser virker svært enkel. En lufteslange, evt 12V eller solcelle, kanskje begge deler mtp perioder med lite sol. Men hadde nok skulet på en modell hvor pisset gikk rett på sjøen, hvis det fortsatt er lov da?

Link to post
Share on other sites

I disse "dritten må på land" tider så vil vel komposteringsdasser bli et attraktivt alternativ fremfor å utvide septiktankkapasitet, lage avsug, måtte gå med båten til pumpestasjoner osv.

Jepp, ville vurdert det meget sterkt dersom jeg skulle lagt inn nytt toalettsystem.

 

Men hadde nok skulet på en modell hvor pisset gikk rett på sjøen, hvis det fortsatt er lov da?

Jeg tipper det tar minst et dekade før det blir forbudt å tømme septik til sjø i Norge, og minst et dekade til før det blir forbudt å seile rundt med båter hvor toalettsystemet er tilrettelagt for tømming til sjø.

 

Lovene skiller ikke på type toalettavfall. Mtp fosforbalanse og overgjødslingsproblematikken er urin til sjø et vel så stort problem som septik, men når det kommer til bading og uthavner er jo ikke urin på langt nær like stort problem.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Guest Avmønstret#

Da har jeg tatt steget. Har røsket ut gamledassen og tilhørende tank, pumpe og x meter slanger og dill. Pluss nedvask og maling av alle rom og plasser septikslanger, tank osv hadde vært.

 

Måtte gjøre litt om på dørken på badet for å få doen lavere, gamledoen stod på et platå, og skal montere opp lufting og strøm til vifte pluss solcelleventilator. Skal også montere slange ut for pisset. 

 

Ble mer arbeid enn jeg forestilte meg men båten lukter allerede godt og jeg har fått mye mer lagringsplass ombord :-) Men dassen er stor så større dass betyr dårligere plass, men ble ikke så ille tross alt (prøveplassering, ikke ferdig enda):

 

bilde

 

Doen fikk jeg kjøpt på Finn for noen hundrelapper. Fordelen/ulempen med akkurat denne er størrelsen, men så har den også stor kapasitet. Etter erfaringer på nett snakker vi om 4-7 uker bruk for 4 personer pr. tømming. For oss betyr det i praksis en gang i sesongen. Finnes en mindre modell som ikke selges i Norge som heter Weekend, koster sånn ca 5000,- +. Tilsvarende den jeg har ligger på rundt 7500,-, men det dukker opp på Finn nå og da. 

 

Her ett bilde med lokket åpent. En kan se en liten hvit bryter. Når man tar ned ringen og setter seg så åpner "driteluka" seg. Mao så slipper man å se ned på sjiten sånn til vanlig. Piss skal ned foran og sjiten ned bak. 

bilde

 

I vasken ligger ørten slangeklemmer fra det gamle septiksystemet. Bryteren ved siden av er til den gamle el-dassen, den skal vekk. 

 

Skal bli spennende å se hvor godt dette fungerer. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Venter spent på erfaring her, inne på tanken om det samme.. sender denne urin rett ut? eller går dette i noen beholder?

 

Hadde vært digg å fjerne septiktanken som står tett på og ved siden av SB motor.. dvs. trangt på den siden av motoren.. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Planen er å ha urin rett ut. Men har ikke helt tenkt ut hvordan jeg skal gjøre det rent praktisk. Folk pisser jo ikke så svære mengder og pga plasseringen av badet (midt i båten) må slangen under dørken til ene kabinen, opp i svanehals og ut. Jeg tipper rundt 3 meter slange. Og jeg vil helst ikke ha piss stående i slangen over tid. Blir fort en liter eller så med så lang slange. 

 

Et sekundært poeng med denne dassen er jo å gjøre det minst mulig mekanisk slik at det ikke skal være noe vedlikehold eller ting som kan konke ut. 

 

Så om jeg finner en løsning som får pisset uten noe annet enn slangen ut så ville jeg blitt glad, men antagelig går ikke det. Så det må en eller annen pumpe til, og den skal ikke være elektrisk. Vipper mellom en vanlig membranpumpe, type "håndlensepumpe", eller en fotpumpe. Må være en pumpekonstruksjon som er "tett", som membranpumpa jo er, men kjenner ikke konstruksjonen på fotpumpa godt nok.  Da er planen at man av og til hiver på litt vann og pumper i gjennom (har dusjhåndtak som en kjapt kan spyle ned i pissehølet med). Hadde fotpumpe i forrige båten og likte den løsningen veldig godt. 

-------------

 

Ja en slipper septiktank, og alt det en septiktank medfører (pumpe, slanger, ventiler osv). Men jeg må jo tømme denne bøtta dan og vann. Det blir en erfaring, men iom at jeg har erfaring med å tømme Porta Potti, som jo er en virkelig drittjobb, så har jeg tro på at mer eller mindre uttørka "kabel" iblanda papir (har også en plan om å hive på litt kattesand) ikke blir noe stress. Kablinga går i ei svær bøtte, ser ut som en murerbøtte, som jeg har tredd to sekker i (vil ha dobbel til å begynne med i hvertfall). Så ved tømming er det å løfte av toppen av dassen, knyte sekkene og løfte stasen ut. Evt løfte hele bøtta ut med sekken oppi for å unngå å rive høl på sekken eller noe. 

 

Selve "drithølet" og "trakten" ned i bøtta ligger så lavt og er såpass liten ifht bøtta at jeg ikke ser for meg at det kan bli noen veldig spredning utover andre plasser enn der sjiten skal gå. Men selvsagt, rennaræv setter jo sine spor på alle typer toaletter...så, ja...

 

Det er også en rotasjonsløsning på bøtta slik at den skal rotere litt for hver runde og dermed fordele kablinga bedre i bøtta. Men jeg vet ikke, ser for meg at det kan bli en "pile of shit" iom at en ikke pisser oppi og luftinga gjør at dette tørker ut slik at det ikke siger i sammen i bøtta. Men time will show, som de sier. 

 

Blir spennende å gå fra teori til praksis på dette :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang urin. Ulike løsninger på ulike dasser. De som er mest brukt i båt er vel airhead og natureshead, er ikke bombesikker men en av de samler pisset på en beholder som må tømmes. Men de er jo faktiske "komposteringstoaletter" som i teorien skal kunne lage jord av kablinga over tid. Samtidig syns jeg jo disse toalettene ser sånn passe kompliserte ut med løsninger hvor en skal vende rundt på kablinga for best mulig kompostering osv. 

 

Mitt toalett er en Separett. Funksjonen er i utgangspunktet kun å skille ut urin og lufting av kabelkammerset. Dvs at den har en strømsvak 12V vifte som suger luft inn og "over" kablene og ut et rør over "tak". Jeg kommer til å ha både vifta, som står nedi selve doen, pluss solcelleventilator som trekker ut". Har lest mye om det på forum og brukere sverger at det ikke stinker og forklarer det med at urinen skilles ut og at det tørker svært fort opp. 

 

Så jeg forventer ikke kompostering, men uttørking, ikke hyppig tømming og minimalt med lukt. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da var "prosjekt dass" i havn. Monterte en fot/pentrypumpe for å pumpe pisset ut via luftet svanehals da toalettet ble liggende så og si i vannlinja. Fungerte fint men mye mikkemekk å måtte demontere innredning osv. Og alle skruer i båten har selvsagt flatt hode, ikke så kjekt når en må skru en skrue som en ikke kan se fra baksiden osv. 

 

Luftinga ble et kapittel for seg selv. Lufterøret er 75mm. Var ikke helt fornøyd med de rørene jeg så i rett dimensjon så jeg endte med et hvitt nedløpsrør og solide fester til dette. På den måten blir røret i seg selv noe man kan holde seg i om det er urolige forhold. 

 

Borret hull og monterte inn en solcelleventilator for avsug. Måtte skru ned panelene i taket, skru ned baderomskapet, lamper osv for å få til det. 

 

Tok meg bryet å legge igjen en liten test som jeg skal inspisere nøye neste gang jeg er i båten :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Guest Avmønstret#

Da har det nye toalettet stått i båten noen uker og etter en langhelg med "gutta", mye god mat og drikke syns jeg det var en god anledning å prøve å tømme det for første gang. 

 

Ikke at det på noen måte var fullt men pga intenst papirbruk så vokste jo haugen i bøtta. Det hjalp en del at vi heiv brukte kaffefiltre med gru i doen, det tynga ned dopapiret litt og fukten i kaffen gjorde vel også at det seig litt i sammen. Men det var nå altså ca 3 ukers sporadisk bruk og 4 døgns intenst bruk som skulle tømmes. 

 

Selve tømminga var enkel. Bare å løfte toppen av doen. Her var alt rent og fint. Løsne på strikken (vanlig sånn bagasjeromstrikk) som jeg har hekta rundt bøtta for å holde søppelsekkene på plass (kjører dobbelt med sekker). Trøkka sekken nedi og fikk lufta ut av den før jeg knøt, knøt så igjen sekk to og løfta ut av bøtta. En liten og veldig overraskende utrolig lett klump som jeg fint kunne stappet ned i en vanlig bærepose. 

 

Ingen tvil om at luftinga tørker ut "godsakene" kjapt og effektivt. Med tanke på hvor mye vi hadde spist og "lagt igjen" i løpet av de fire siste døgnene var dette nesten litt rart. For her var det gjort "bummelum" veldig mange ganger til sammen, særlig de siste døgnene. Dette kan jeg fint la ligge i kjettingkassa foran til vi er i havn. Er tørt så ingenting kan lekke og veier lite og tar lite plass. 

 

Ut med bøtta og to nye sekker oppi, sette toppen på plass og dett var dett. Sekken gikk i containeren i gjestehavna.

 

Ingen stank eller ubehagelig lukt når jeg drev på da solcelleventilen jobba for fullt i sola så doen var jo da lufta som bare det.  

-----

 

Men, selvsagt ingen toalettinstallasjon uten en aldri så liten katastrofe ;-) Bommelommen hadde fungert perfekt, ingen lukt ingenting. Men mine gjester, inklusive meg selv, oppdaget etterhvert at det gikk helt fint å stå å pisse bare man siktet godt nok. Særlig skjedde dette litt utpå kvelden og da var det en ting som ble glemt. Fotpumpa som står perfekt ved venstre fot når man sitter og pisser blir glemt om man står og pisser.

 

Og hva skjer da? Jo da fylles slangen ned til pumpa opp og det renner over, ned i selv dassen, ikke i bæsjebøtta. Så i bunnen av dassen lå jaggu en del liter piss av beste sort fra siste fire døgn. Så ja, det ble pissevask. Brukte ei lita håndpumpe og pumpet pisset ned i røret der det skulle så var det grønnsåpevaks og spriting til slutt. Men pga ventileringen av doen så var det ingen lukt av dette heller før jeg oppdaget når toalettet skulle tømmes. På sikt ville jo dette begynt å stinke. 

 

Så nå blir regelen at man må sitte å pisse og pumpe litt med forpumpa mens man pisser. Lurer faktisk på å legge til en liten tank for å få en liten buffer før det renner over selv om pisset ikke renner ned i båten eller noe. 

 

Jeg forutså til dels problemet og målte opp mengden i slangen før det renner over, det var ca 1,5 liter så det har da blitt syndet over tid for å få til dette. 

 

Jaja... da lærte jeg det før ferien med familien og det er jo greit. 

-----------

 

Tilbakemeldingene fra mannskapet var positive da toalettet og skåla er full størrelse og det er på en måte veldig ukomplisert. Bare å la det stå til, tørke seg bak og hive papiret ned, akkurat som hjemme. Bortsett fra den pumpinga av piss, egen patent, som jo også feilet...

 

Vi satt mye ute på turen også når en av oss var på do for alvor. Det var ingen sjenerende lukt. Men det kom av og til en slags jordaktig lukt en kort stund etter at noen hadde vært på do. På grunn av solcelleventileringen av tolaettet er det alltid frisk og god luft på badet, absolutt ingen dolukt whatsoever nedi båten. 

---------

 

Så en foreløpig konklusjon er at dette er veldig enkelt og ukomplisert i bruk, enkelt og ikke veldig udelikat å tømme. Null lukt, tar null plass ifht septikkløsning og jeg kan fint overholde alle miljøkrav i Norge og Sverige uten å måtte mase inn på tømmestasjoner osv. Frykten for tette pumper og faen... og ikke minst så er det ikke lengre sånn at førstemann på do om morgenen vekker hele båten ved å kjøre en eller annen pumpe. Pluss at jeg har fått frigjort et par gode lagringsrom hvor septiken, pumper, slanger osv holdt til før. 

 

Har fortsatt noe å lære men i forhold til septikkanlegg i båt er jeg ikke i tvil, det skal jeg aldri ha igjen. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

fikk lyst å nevne min løsning i liten båt

har "bæsh & carry" til stort - blir veldig sjeldent brukt og står nedi en benk og er luktfritt.

tømmes hver høst nedi tett tank på hytta som har jets  løsning.

Til pissing bruker jeg en plast øse med langt skaft - bare og kaste over bord og skylle i sjøen.

Dette er 100% trygt og lettvint

Må bemerkes at jeg bruker båten mye alene og kona må veldig sjeldent late vannet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
alidal skrev for 1 time siden:

En annen ting jeg kom på er hvordan det er med lukt på utsiden? Det står jo en vifte som trekker ut drittlukta hele tiden....

 

Er nå på år 2 med løsningen. 

 

Ang lukt på utsiden så stemmer det. Aktiv ventilasjon gjør jo at det lukter dritt når du driter og hvis du står rett ved ventilen foran spryhood. Og hvis en er virkelig gåen i magen så blir det lukt en stund etterpå. Men har til gode å oppleve at noen har merket eller reagert på lukt ut fra ventilen. Om det var et problem ville jeg evt rigga med et kullfilter. Men det blir ikke den ramme septikklukta som en får når en blader vått og tørt. Lukta avtar fort fordi det tørker ut fort. Bommelommen blir jo pakka inn i dopapir av seg selv når det går i bøtta. Og vi har også en boks med bark som vi kan strø over om noen trenger å "brannslokke" litt ;-).  Jeg bruker gjerne toalett også som "grovsøppel" nr 2 i båten. Papir, matrester som tørt brød, brukte kaffefiltre osv kjører jeg like godt i do som i den vanlige søppla iom at kapasiteten er så mye bedre på doen. 

 

I sommer var vi to voksene og 3 tenåringer (derav to jenter) i tre uker ombord. 

 

Løfta ut sekken sånn ca hver 5 dag for å unngå at vi på noe tidspunkt skulle "gå fulle", eller i nærheten av fulle. 

 

Hadde ikke noen utfordringer med å få kastet sekken og den veier så lite at det ikke er noe utfordring å bære/håndtere den. Ingen ser at du tømmer toalettet for å si det sånn ;-) Det blir omentrent som 1/3 sekk med dopapir og så godt som uttørka bommelom. Vekten på sekken gikk litt opp nå som vi var 5 ombord. Regner med at tørketiden på bommelommet blir litt kortere pr. tømming så da blir det vel sånn. 

 

Typisk så "sniker jeg meg til å tømme" når de andre ikke er i båten, eller er opptatt med andre ting. Løfter toppen av toalettet og setter den unna. Løsner strikken rundt bøtta. presser luft ut og setter knute på sekk 1, så knute på sekk 2. Løfter ut sekken og setter bort. Så setter jeg i to nye sekker i bøtta, fester med strikk og løfter toppen av toalettet på igjen. Klar til bruk. Pleier også å vaske delene og rundt litt når jeg først bytter sekk. 

 

Viktig! Har aldri opplevd at det er noe dritt osv på avveier noe sted. Alt er rent og pent å håndtere og bommelom havner der den skal, i bøtta. 

 

Kan høres ekkelt ut men iom at det er så mye papir i sekken så er det sjeldent noen "nær andre sine bæsj" opplevelse. Dette blir på ingen måte som en utedass eller noe sånt. 

----

Så tja. Er jo litt mer å gjøre enn å trykke på bryteren tømmepumpa for septikktanken. Men på en måte ikke noe jeg tenker over. Til vanlig helge+ bruk utenom akkurat fellesferien står den med samme sekken i uker/måneder. Husk at bommelommen tørker ut relativt fort når en ikke er veldig mange brukere så den blir luktfri kjapt. 

 

Ingen lyd er fint. Har alltid irritert meg over at førstemann på do om morgenen vekker alle i båter med el-dass...

 

Og rommet septiktanken stod i har gitt et godt stuverom for telt, liggeunderlag og soveposer. 

 

Men det mest positive er at toalettet er "teknologifritt". Her kan ikke noe gå galt. Det er befriende. Aldri noe mas om å fikse noe do greier igjen. Det er jo bare en litt avansert bøtte med lufting. 

 

---

Av negative ting:

- Må tømmes manuelt

- Kan bli noe lukt i noen minutter etter man har "levert" hvis man har dårlig mage, ikke bruker bark eller nok dopapir

- Toalettet er temmelig høyt så det kan være vanskelig å tilpasse i båt. Vi bruker en sånn avfallsdunk med lokk som fotskammel. Men jeg er ikke fornøyd med sittestillingen når jeg så og si "dingler med beina". Blir et prosjekt i vinter å ordne opp i dette. 

- Plast er plast og porselen er porselen. Får ikke kvalitetsfølelse av toalett i plast

- Alt for høy nypris på disse toalettene mtp hva du får for pengene. En litt forseggjort bøttedo... for 7-8 000,- Det er overprising de lux. Ser at Maxbo har blitt forhandler nå, det er ett stort pluss. 

 

Og en bør ikke gå tom for søppelsekker ;-) 

 

Samlet sett så går jeg svært gjerne på et elektrisk porselendo med septikktank osv. Men som "driftsansvarlig" for toalett ombord så går jeg ikke tilbake til den løsningen. 

 

Om jeg var en habil snekker så hadde jeg bygd inn en løsning med utgangspunkt i Separett sin "startpakke" for diy i stedet: 

 

Pricy_500_construction_grande.jpg.48c10621cc8f261ea773f51fc7d502a6.jpg

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm, dette så jo faktisk veldig spennende ut. Jeg syntes liksom ikke disse tømmestasjonene er så fristende heller, og vi seiler mest nedover svenskekysten. Og jeg har en mistanke om at det bare er et tidsspørsmål før man får krav om dette i Norge også.

 

Er det noen forhandler av Airhead eller Natures head i Norge, eller må man bestille fra utlandet?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bare husk at Airhead og Natures head er noe helt annet enn det jeg beskriver/Separett ;-)

 

Eneste formålet med Separett er å skille urin og bommelom, for å så tørke ut bommelom for å slippe lukt og redusere volum.

---

Airhead og Natures head har til hensikt å faktisk lage kompost i toalettet/beholderen. 

 

I likhet med Separett så skiller de begge ut urin, og begge lufter kammeret med bommelom. 

 

Med Airhead så skal du bommelomme i noe som ligner på et stort kaffefilter. 

---

Jeg leste mye om ulike løsninger og det som var festbremsen for meg ang de to overnevnte er vel først og fremst at jeg ikke er ute etter å lage blomsterjord ombord i båten :-) Løsningene fremstår som litt i overkant avanserte. Ideen om å måtte røre rundt i bommelommen for å få maksimal lufting osv virker litt "eksotisk".

 

Ideen om at en skal kompostere setter begrensinger på hva en kan ha i do, hvis en faktisk vil lage blomsterjord da vel å merke. 

 

Hvordan fungerer dette når det ikke er varmt nok til at kompostering er effektivt? 

 

Men kanskje det viktigste for meg. Å måtte ta med og tømme en beholder full av bommelom i ulik grad av forråtnelse osv. Ja, det er ikke hva jeg vil drive med i gjestehavna Fjällbacka eller tilsvarende ;-)  

 

Da er det mye enklere å løfte ut en 1/3 søppelsekk som en pælmer i containeren.

---

 

Hvis en er få brukere ombord med begrenset "produksjon" så ser jeg for meg at det kan gå fint som snus å faktisk lage blomsterjord ombord med Natures- eller Air Head. Og med riktig bruk så må de sikkert ikke tømmes ofte. Men det blir litt i overkant av hva jeg gidder i hvertfall:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...