Princess 45 Startet 5.Januar.2015 Del på Facebook Startet 5.Januar.2015 Princess 45 fra 1984 tar inn vann ved et av rorene under fart. Grisnippel,foringer eller er det noen som har erfaringer ? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Ror Princess 45 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Har ikke sett hva du har, men på min P35 er det nylon foring i bunn og topp. disse har igjen innvendig O-ring. I salt vann blir det groer på rorstammen mellom foringene. disse skader etterhvert o- ringen i bunnforinga. Samt att det kan lekke inn mellom røret til rortet og skråget. Da ser det ut som om glassfiberen "blør" vann i kjellern.. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
SoBo Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 (redigert) Er det samme prinsippet på denne som vår P36, så sitter det O-ringer både nede og oppe i gjennomføringa. Disse kan jo være godt slitt. På vår sitter det i tillegg et "sentral" smøresystem (grease) helt akterut ved rorarmene. I enden av styresylinderen, rett til høyre for fenderen her ser du sentralgreasesystemet til rora. Mulig du har samme systemet på din. Redigert 5.Januar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Princess 45 Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Bildene ser veldig likt ut som hos meg. Skal på land i marsj og bør nok da skifte det som skiftes kan.... Hvor er det en kan få fatt på dette? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 (redigert) Brukte O-ringer fra biltema da jeg byttet. Kjøpte sett i både tomme og mm. Kjekt å ha. Motstandsdyktige mot olje og grease. http://biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/O-ringer/O-ringer-86702/ Redigert 6.Januar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Princess 45 Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Er det det samme som de proffe kaller foringer? Er litt på tynn is her ;-) Takker for all hjelp vi kan få. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 En enkel forklaring her. Sitter en i bunn og en i toppen. O-ringen sitter innvendig i foringe i ett spor. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Princess 45 Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Suverent!! Og den foringa får en evnt fatt i ? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Jeg har brukt foringene opp igjen, bare skiftet o-ringer. Skal du ha nye foringer må disse lages av noen med tilgang på en "plast" kloss og en dreibenk. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Princess 45 Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Takk for dette!!! Da satser jeg på gjenbruk av foringer og skifte av O-ringer pluss grisnippel!! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Hadde du ikke slikt sentralgrease system Princess 45 ? Må du grease via greasenippler? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Princess 45 Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Er en sånn sentralgreas som jeg skrur på sånn at greasen kommer ut til roret. Problemet er at den ene nippelen påvei inn til roret er helt igjennsaltet/tæra opp. Det er der vannet kommer inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Ja det var den jeg jeg tenkte på. Ok så det ar tært i stykker, da er jeg med Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ray Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Jeg har ikke smøring i det heletatt på mine ror. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Princess 45 Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Kan en bare støpe igjen i disse hullene? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Den må SoBo svare på, jeg vet ikke hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Komodo Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Du bør sjekke om foringa er slitt også, ikke bare O-ringen. Er foringa slitt slik at du har for mye slark på roret vil du få lekkasje igjen med en gang. Du skal ha klaring, men ikke mange tiendelene. Et lite tips: Hvis du skal få noen til å dreie foringer for deg så pass på å ikke bruke PA (nylon), den absorberer vann og sveller slik at roret kan knipe. Bruk heller POM eller PET. Mye bedre materiale å maskinere, mer stabilt mot mekanisk slitasje (hardere), og suger nesten ikke vann. Det er et firma i Ås som er rimelige på plast. Dette får du kjøpt som råemne (bolt) i metervis og koster ikke mange kronene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SoBo Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 (redigert) Om du kan støpe igjen hulla, hmm det kan jeg ikke svare på. Er det ikke mulig å fikse dette på et vis da tro. Skjøte røret med f.eks kobberør etc Har du noen bilder av det ? Redigert 6.Januar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Princess 45 Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Kan evnt ta et bilde av innsiden i morgen, men utsiden ligger i vann. Skal på land i mars, forhåpentlig uke 11 om det ikke er for mye is. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.