tobixen Svart 16.November.2024 Link til dette innlegget Svart 16.November.2024 Jeg var jo på Nord-Koster julaften/første juledag for en god del år siden. Det var ganske tynt befolket i de dagene. Strøm fikk vi ikke, fordi jeg manglet overgangsplugger. Hyggelig med "gjensyn" :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 20.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2024 Fortsetter litt på denne, nå som det er et par blå grader ute og det er snø på bakken, både i Strömstad og i Son. Som skrevet tidligere, vi hadde store planer om å dra sydover til, i det minste, Kungshamn. Tidligere syntes vi Kungshamn var en flott plass, men etter vår mening har den bleknet betraktelig de siste fem årene. Charmen er vekk, etter vår oppfatning. Men, tilbake til N Koster, og Strankanten- restaurant, litt-av-hvert-butikk og greier, et pittoresk kaos: Vinduene er av karakteren 'Dette Holder': Diverse skilter pryder området, slik som dette, som kan tolkes som 'Det er forbudt å ikke ta seg en pils på brygga': Dag to tok vi en spasertur over til den østligste plassen som fergen legger til, plassen heter Vettnet, av en eller annen grunn. Mens vi gikk langs veien, tenkte jeg på, fy fadern så fint det måtte vært å hatt to måneders skolefri her ute i juni/juli/august. For et paradis! Vi tok turen innom Lotsstasjonen: Skal du ha noe videre utsikt her, må du opp i øverste etasje. Fra bakkeplanet ikke imponerende: Så til Vettnet, det er en liten plass med noen få gamle hus og et vinterstengt hotell, som det er et par stykker av her ute. Noen hus er gamle, og en del typisk femtitall. Ikke noe spesielt i og for seg. Men hummerfisket er stort sett over nå: Og en ting til, det er ikke bare ungdommen som er skjermfreaker, det gjelder også godt voksne damer av admirals rang: Dette er venteboden for fergen som går mellom øyene og Strömstad. Disse fergene er katamaraner fra Vestlandet som har gått her i årevis, drevet av et lokalt rederi. Nå har de blitt utkonkurrert av norske Torghatten, til allmenn forbitrelse. Men sånn er det, er du med i EU så er du med i EU. De nye båtene skal bli helelektriske enskrogsbåter. Skal bli artig å se om det blir 10 cm is uti her. En liten tur blant sjøbodene i nærmiljøet, der Hulda lå fortøyd over to netter: Det har med årene blitt litt skjevt og rart. Men en av bodene var også under full restaurering: Ett av de gamle husene på knausen over sjøbodene har sett sine bedre dager: Og trappen fra bodene og opp til huset har ikke blitt tråkket i på en del år: Så, da ble det plutselig minusgrader og vi raste hjemover i 3,5 knop. Propellen må se ut som komposthaug. Men der ute hadde jeg reparert lyskasterene. Og så har akterlanternen tatt kvelden. Den virket der ute, men slukket på veien inn. Det har vært dugg bak glasset i lanternen de siste årene, så den er vel bare å skifte ut. Men lyset i baugen var helt fortreffelig, for her er det kølamørkt: Når jeg bruker baugpropellen, slukker lampene. Tenker på dem som har koblet baugpropell på startbatteriet og lurer på hvorfor motoren gir alarm. Så da lå vi over i båten, gadd ikke gå de to hundre meterne bort til leiligheten. Brygga er 75 meter halvråtne, skeive, griseglatte planker med is på. Dog, dagen etter med pizzabil til Kungshamn. Vi hadde satt oss fore at vi skulle på den lokale Thai'en og spise rett nr. 37 (tradisjon): Ellers var Kungshamn nokså dødt, som mange av disse plassene er utenom tre måneder sesong. Til vanlig ligger det båter i vinteropplag her. Faktisk nokså mange: Nå kunne vi telle en hel båt som lå i vinteropplag. Det er nærliggende å anta at Sote kommun effektivt har priset seg ut av markedet. Ikke nok med at det er dårlig forklart og meget dyrt. Om du ikke er 'behörig', må du betale enda mer. Både for opphold og strøm. Dette er noe kommunen tjener penger på! Parkere bil utenom sesongen er gratis. Og så måtte vi, tradisjonen tro, gå mostertrappen fra sjøen og opp til broen over til Smögen. Og da vi så utover mot Hasselösund (som også ser Sote kommun), var bryggene stort sett tomme der også: Så det var den turen. Vi hadde planlagt en tur i desember også, men med den propellfremdriften vi har nå, sparer vi heller dieselen frem til etter at vi har vært på land til våren. Vi har booket opptak 2. juni 2025. Så da blir det bare mekking og snekring i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 Så da skulle jeg lade ut 400 Ah Lithium. Det gikk sånn passe etter planen. 24.11.2024: Lot strømmen stå på. Og Li var da på 52 % i hht. SmartShunt. Jeg lot AIS,en og noe LED-lys stå på. Det burde tatt en ukes tid å komme ned mot minimum. 27.11.2024: Kom ut på båten kl. 16:15. Helmørkt og telefonen fikk ikke kontakt med SmartShunt. Så batteriene burde være dønn utladet. Slo på laderen, og etter noen sekunder rapporterer SmartShunt at batteriene er 100 % fulle. Laderen rapporterer lading 51 A @ 13,04V. Strømmen bøtter inn på batteriene uten motstand. Så over kan man se at spenning drar rett ned, sammen med SOG. Helt etter boken. Den grå søylen forteller den perioden batteriene har vært helt tomme, BMS stenger dem ned. Så etter et par timers lading: Da ser man at SmartShunt registerer økende spenning og at det begynner på komme en liten strek oppe til høyre som forteller prosentvis lading. Men SmartShunt rapporterer fremdeles 100 % og fulle batterier. Nå rapporterer laderen 51,7 A @ 14,1 V. Det er noe motstand i kablene i og med at de er godt lunkne. Så at det går strøm er det ingen tvil om. Så spørsmålet er hvor mye man kan stole på denne SmartShunten. For meg virker det som at den er mer enn omtrentlig. På startbatteriet har jeg BEP shunt med ledning, den virker til å være nokså 100 % på ballen hele tiden. Det ser ut til jeg må skaffe meg noe gammeldags med ledning. Jeg kan ikke stole på Smartingen. Det er ikke første gangen den svikter. Jeg liker ikke sånne dingser som man må dikkedere med hele tiden for at de skal funke. Jeg vil ikke ha SmartShunt som hobby, jeg vil bare at den skal funke. Og Admiralen vil ikke at vi plutselig skal miste all navigasjon, AIS, VHF, lanterner og det som hører med til den vanlige driften av båten. Hun vil at jeg skal ha kontroll, slik at hun har kontroll over meg. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 27.November.2024 Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 Batteriet er fullt først når spenningen har slutta å stige, samtidig som strømmen har falt mot null. Så ingen tvil om at det er SmartShunten som er ute av synk. her. Noen mulighet for at det kan være en strømtyv som opererer i mA-området, som shunten ikke får med seg? Her er Victron sin guide til feilsøking, se seksjonen om "Incorrect state of charge reading". Syns å huske at du har vært igjennom oppsettet ditt en gang før, men uansett... dumt å bytte ut shunten hvis det bare har sneket seg inn en leif i oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 Ja, var gjennom dette den gangen jeg installerte batteripakken. SmartShunt ser også ut til å surre om det er for mye 'klatte-lading'. Jeg må gå gjennom oppsettet. Det er ingen strømtyver mellom batteripakken og shunten. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 27.November.2024 Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 Bare en tanke ang. det at SOC føk rett i været etter at batteriet var tomt og ble ladet igjen... SmartShunten blir strømløs når BMS kutter. Mulig at den da mister track på SOC, og bare starter på "ny frisk" på 100% når strømmen kommer tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Ja, det tenker jeg også. Nå har laderen gått siden i går ettermiddag. I dag morges var resultatet: Li lader: 13,9 V @ 0 A. SmartShunt: 13,83 V @ +0,13 A. Og det kan vel stemme bra. Settingene har SmartShunt husket, de er som de var ved monteringen. Det står på et par LED'er som trekker en A eller to. Trekket stemmer innenfor noen få hundredeler, da bildet ble tatt var fremdeles laderen tilkoblet. Derfor er 'Consumed' lik null. Så konklusjonen min er så langt at jeg må skaffe meg et instrument alà BEP monitor. Laderen jeg bruker er 50 A levert av Skanbatt som også har levert batteriene. Og da må jeg kaste ut SmartShunt, ny shunt og det gidder jeg ikke. Må forske litt. Det er klart at BEP'en lever et lettere liv grunnet blybatteriets spenningsvariasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Før du gir opp Smart Shunten ville jeg fått hjelp av f.eks Skanbatt til å gå gjennom innstillingene på den. Jeg har den gamle typen med skjerm (702 heter den vel) etter at jeg byttet til Lithium påstod den titt og ofte at batteriene var fulle når det absolutt ikke var det. Pratet med Skanbatt, fikk beskjed om å endre et par tre innstillinger på den og vipps ble den pålitelig igjen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Jeg skal gjøre det. Det er jo ingen grunn til at den ikke skal fungere like bra som alle mulige andre. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Har en slik SmartShunt montert i bobilen min. Der er det tre forskjellige ladere og alle kan faktisk lade samtidig. Landstrømslader 40A, Solcelle lader 30A, Dc/Dc lader fra motor 40A. Batteripakken består av 3x100At LiFe batterier. Hatt dette i snart to år og ikke opplevd at SmartShunt har tullet. Nå blir det jo mye klatlading fra solcellene men det ser ut til at den klarer å holde rede på batteri status allikevel. Nå har jeg rett nokk aldri ladet batteriene så mye ut at BMSen har koblet de fra, men nede på 10-15% har jeg vært noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Bårdp skrev 41 minutter siden: Har en slik SmartShunt montert i bobilen min. Der er det tre forskjellige ladere og alle kan faktisk lade samtidig. Landstrømslader 40A, Du vet du har med ekte båtfolk å gjøre når de har landstrømlader i bobilen 😁 (Beklager, klarte ikke å holde meg 😇) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 5 hours ago, Cheyenne said: Du vet du har med ekte båtfolk å gjøre når de har landstrømlader i bobilen 😁 Det tok meg noen sekunder å skjønne hva greia var ... det falt meg helt naturlig at man bør ha en landstrømslader i bobilen :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
dennrick Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 6 hours ago, Cheyenne said: Du vet du har med ekte båtfolk å gjøre når de har landstrømlader i bobilen 😁 Hahaha Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2024 Dagens fiasko. Nå hadde jeg satt meg fore å montere terminalsikring på startbatteriet. Etter at jeg ved et par anledninger hadde rotet bort holdere en plass og sikringene en annen plass. Nå har jeg fått samlet dem på samme plassen og har kontroll. Så da ble det montert. Terminalen på polskoen er M10. Polskruen til terminalsikringen er 5/16 (nesten 10 mm). Det var en blemme. Skrudde det uansett sammen og gikk ut i cockpit for å fyre opp motoren. Glødingen gikk greit, men starteren dro ikke rundt. Faen! Monterte tilbake til slik det har vært siden tidenes morgen: Og motoren gikk i gang med ett sekunds trykk på startknappen. Sikringen på 200 A holdt. Det går rett og slett for lite strøm gjennom de pinglegreiene der. Så vi får satse på SF til jeg eventuelt får fatt i en 300 A knivsikring med holder. Det er nok plass i batterirommet til en slik sikring. Det 110 Ah batteriet fra Skanbatt er der bare for å ha noe i reserve. Det står der bare og blir ladet noen ganger i året. Og skal ta over når den 220 Ah dundra finner det for godt til å konke. SmartShunt, slik ser konfig. ut: Men jeg skal ringe til Skanbatt og høre. Er her nede for å jobbe, får ikke til noen ting. Det er bare surt, vått, kaldt og depresivt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 On 12/1/2024 at 2:48 PM, Hulda said: Er her nede for å jobbe, får ikke til noen ting. Det er bare surt, vått, kaldt og depresivt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk gidder å oppholde seg så langt nord på denne tiden av året :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Nei, men sånn er det bare. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 3.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 SmartShunt innstillingene ser helt greie ut, det er bare evt. siste tilpassninger til akkurat ditt batteri som evt. kan gjøre den enda litt mer nøyaktig. Husk at batteriet blir påvirka av temperaturen, og det tar ikke SmartShunten høyde for. Tester du dette midt på vinteren uten varme, så har batteriet mindre kapasitet enn det vil ha til sommeren. Da vil batteriet nødvendigvis tømmes fortere, fordi kapasiteten reelt sett er mindre. Men det skjønner ikke SmartShunten. Og så er det opp til deg om du vil ha marginer i oppsettet som dekker opp for det. Jeg ser av tidligere graf at SmartShunten trodde den hadde rundt 10% igjen da BMS'en kobla ut. Det betyr at SmartShunten telte litt feil under de rådende omstendigheter, men det kan som sagt handle om årstiden vi er inne i. Mulig at den reelle kapasiteten var en god del mindre enn 400Ah. Hvis du vil ha bedre marginer på SmartShunten i all slags vær, så kan du vurdere følgende i oppsettet: For å få batteriet til å fylle seg enda litt mer før SmartShunten sync'er til 100% ved lading, kan du senke Tail current til 2% (=8A). For å få den til å telle litt saktere oppover (ved lading) kan du justere ned Charge efficiency en prosent eller to. For å få den til å telle raskere nedover (ved forbruk) så kan du øke Peukert med en hundredel eller tre. Hvilke av parametrene du burde starte med, og hvor mye, det kan man teste seg fram til, men da blir både batteri og shunt fort en hobby. Så det er nok best å bare prøve seg fram. Kan ikke gå deg helt bort, så lenge du bare gjør små justeringer om gangen. Husk at du også kan justere ned batterikapasiteten i oppsettet. (men det "smerter" selvsagt...) Uansett hva du gjør så må vel målet være å treffe 0% på SmartShunten, før BMS kobler ut (og da gjerne så nærme som mulig). Og bedre å ha noen prosent å gå på enn å bli overraska av tomt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Takker! Jeg ringte til Skanbatt for å få råd, men de vil ikke snakke med enkeltkunder lenger. Ringte til Seatronic og fikk noen tips der også. Det som har plaget meg er at SmartShunt bommer med 30- til 40 %, og noen ganger mer. Selv midt på sommeren. Så da blir første steg og lade batteriene til laderen sier 13,6 V @ 0A. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 3.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Smartshunten er jo ikke særlig nyttig når det blir så store avvik, så håper du finner ut av det. Syns ikke det høres ut som feil med oppsettet egentlig, for SÅ dårlig i matte skal den ikke være. Nå så vi jo at SmartShunten tilbakestilte seg til 100% når den ble strømløs, noen mulighet for at det kan ha skjedd "i det stille"? I så fall kan jeg se for meg at man kan havne langt ute å kjøre på prosentene. F.eks. at batteriet har blitt helt tømt, så BMS kutter, og så har det blitt lada opp igjen. Men så har man blitt lurt av at SmartShunt har tilbakestilt seg til 100%. Og derfor avslutta ladinga for tidlig, i god tro. Bare vill spekulasjon altså.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Nei, ladingen stod og sparket i taket i 12 timer. Jeg får mikke litt med settingene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2024 I filosofihjørnet. Har nettopp sett siste fra 'Sailing with Thomas'. Vet at ikke alle er like begeistret for mannen. Dog, jeg kan ikke ut fra hans situasjon og båt, si annet enn at han har et par poenger. Som jeg naturligvis tvert måler mot Hulda. Altså hvordan matcher jeg og Hulda kriteriene. Formell utdanning: OK, jeg kan seile lystbåt mindre enn 25 meter world wide. Den holder for å plaske rundt mellom Norge, Danmark, Sverige og Tyskland. Det blir rene badestampen i forhold til å krysse havene. Livflåte: Har ikke det. Ikke kommer jeg til å kjøpe det heller. Plassering av livflåte, Thomas: Henger ut over pushpit, bare å dra ut splinten, så skjer resten. EPIRB ved siden av flåten. Hvordan matcher dette hos Hulda? Sikkert bra plassering på en flat, bred båt med hekk som subber i sjøen. På Hulda er dette den farligste plassen på hele båten. Høy hekk (den høyeste plassen på hele båten), med tre eksosrør og en badeplattform med stige som stikker ut. Så hvorfor har jeg designet båten så dumt? Der for at: To grunner: God bæring for sjøer som ønsker å fylle cockpit. Det har kun skjedd en gang at cockpiten ble halvfull. Innhentende sjøer har problemer med å rulle over. Og i motsetningen til Thomas sin flate pram, vil Hulda rulle tilbake til oppreist posisjon med rigg og hele greia om båten blir rullet rundt. Det store volumet gjør båten fullstendig ustabil når den er opp/ned. 5 tonn kjøl starter rett bak masten og avslutter rett akter for aktre vindu i salongen. Og stikker 2,2 meter. Vi seilte nordover langs Sjælland i sommer i bygede kulingkast. Hulda la seg ned til 30 grader på det verste. Admiralen: "Er du nervøs nå?" Det var jo nesten så vi hadde rekka i vannet. Finnes ikke nervøs før vi når 80 grader. Da blir det ubehagelig å være om bord. Det var ikke en ting innvendig som flyttet på seg. Hulda dunket og gikk i 7 knop uten verken bråk eller plask. Pumpekapasitet om det går lekk: 5 tonn vann/time. Sånn i det området der. Sterk motor: Ja. Aggregat: Ja, mer enn nok effekt, 6 kW kontinuerlig. EPIRB og alt det greiene der: Hakke råd. Beklager det. Dieselkapasitet: Der skryter Thomas av at han har jollegarasjen full av kanner. Greia er at der jeg seiler, vil alt over en 20-liter-kanne bli betraktet som smugling. Men det har jeg tatt høyde for. Hulda kan presse seg ned mot 4 liter i timen ved 4 knop. Og nesten 6 liter i timen ved 5 knop. Sånn i det området der, 4- til 6 liter i timen, 4- til 5 knop. Det er tankkapasiteten slik den er nå. Noen koblinger og et par pumper: Hulda har tettsveiset dobbeltbunn. Den strekker seg fra forkant av motoren (under plastikken) og frem til kollisjonsskottet, den grå platen lengst vekk i bildet. Aktre del av dobbeltbunnen er dagens hovedtank for diesel og rommer 500 liter. I forkant av denne er en tank preservert med tørr luft som rommer 270 liter. Foran mastestøtten (rød søyle) er det en tank til som rommer mer enn 600 liter. Og så har vi dagtanken på 140 liter. Da har Hulda en tankkapasitet på mer enn 1500 liter. Det er nok til minst to ukers drift, døgnet rundt. Om jeg skulle få lyst til å fylle fra kanner, er opplegget slik at jeg kan fylle innenfra båten, uten å gå ut på dekk. Haaah. der danket jeg Thomas ned i støvlene! Jesss! Og så har Hulda ett ror som tåler å bakke i is. 10 cm is bare knekker rett ned når vi bakker. Der slår vi også Thomas. Nå er det riktignok dårlig med is rundt Vanuatu og nedi der. Skal medgi det. Men sånn er det her: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2024 Satt og så på en YouTuber som doserte om seilbåter. Kjøler, ror, gjennomgående mast eller ikke og det som verre var. Men han kom inn på 'capsize ratio'. Så, aha, jeg googlet det. For når vælver Hulda? Fant en side der man kunne legge inn båtens data, og et svar skulle ploppe opp. Så her er resultatet: For en selvrettende båt bør 'Capsize screening...' ligge under 2,0. 1,6 er råbra. En annen verdi er 'Comfort ratio', den verdien viser at en båt med ratio mellom 40- og 50 er en veldig tung 'blue water cruiser'. Så Hulda med sine 52,54 er en veldig, veldig tung blue water cruiser. Men det visste jeg fra før av, at dama er for feit. Skulle jeg reist ut på oceanene, ville jeg nok ha slanket madammen en smule. De er ingen som reiser rundt med et komplett verksted og 500 kg bolter og skruer. En annen sak er at Hull Speed er 7,68 knop. Det stemmer også veldig bra med hva jeg opplever. Hulda er av den konstruksjonen at nå vi krenger 15 grader, blir vannlinjen vesentlig lenger, og det er nok grunnen til at vi til tider ligger og seiler over 8 knop. Det underlige er at med den høye vekten, skal det lite til før vi glir av gårde i 4- til 5 knop. Og 5- til 6 knop er den vanlige farten for motor. I sum: Jeg har alltid visst at Hulda er en bæltung og stabil 'blue water cruiser', for vannlinjen ligger 10 cm over der jeg hadde trodd den skulle være. Nå fikk jeg det bekreftet. Nå er naturligvis slike formler langt fra perfekte, men de gir en indikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 17.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2024 Hulda skrev On 1.12.2024 at 14.48: Dagens fiasko. Nå hadde jeg satt meg fore å montere terminalsikring på startbatteriet. Etter at jeg ved et par anledninger hadde rotet bort holdere en plass og sikringene en annen plass. Nå har jeg fått samlet dem på samme plassen og har kontroll. Så da ble det montert. Terminalen på polskoen er M10. Polskruen til terminalsikringen er 5/16 (nesten 10 mm). Det var en blemme. Skrudde det uansett sammen og gikk ut i cockpit for å fyre opp motoren. Glødingen gikk greit, men starteren dro ikke rundt. Faen! Monterte tilbake til slik det har vært siden tidenes morgen: Og motoren gikk i gang med ett sekunds trykk på startknappen. Sikringen på 200 A holdt. Det går rett og slett for lite strøm gjennom de pinglegreiene der. Så vi får satse på SF til jeg eventuelt får fatt i en 300 A knivsikring med holder. Det er nok plass i batterirommet til en slik sikring. Det 110 Ah batteriet fra Skanbatt er der bare for å ha noe i reserve. Det står der bare og blir ladet noen ganger i året. Og skal ta over når den 220 Ah dundra finner det for godt til å konke. Var det sånn som dette som ikke ville slippe nok strøm igjennom til å starte motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2024 Ja, akkurat maken. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 17.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2024 Ok, og det som så så bra ut. Ja,ja. Man lever så lenge man lærer eller noe sånt noe🙂 Tenkte å bruke det til hekkthruster og ankervinsj, men får se. Startmotoren trekker 5,4 kw så den får gå uten sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.