Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Jeg har nå hatt en maraton-maling av overbygg- og dekk på Hulda. Det tok fire dager. Første gangen overdelen ble malt med poleurethanmaling var i 2002. Dette blir tredje gangen dekk/overbygg blir malt på disse årene. Det skal ikke stikkes under en stol at finishen var ganske shabby. Her og der har det vært flekket der maling har blitt slått av, eller det har vært foretatt sveising. Blant annet har det blitt sveiset inn nye winchfundamenter. Ett av dem så slik ut:

20240426_120157.jpg.76ceda088693ead9edc97fcbe90efc1c.jpg

Her har sveiseren (meg) slurvet med malingen etter utført sveis. Og, om man har mistanke om dårlig maling, kjør på med 'Feinsag' (Biltema her) og et kassert sagblad. Da spretter gammel maling villig av. Og så kjør over med en rasp på samme sagen. 

 

Ut fra et korrosjonsperspektiv har jeg sveiset inn dekksdingser fremfor å skru ned i dekket. Deriblant er løygangsskinnene sveiset på 'stolper' som står klar av dekket:

20240430_202548.jpg.fa61a8ba8887c7b15d04d7acd392b861.jpg

Som med fundamentet avbildet over, har jeg ikke vært bedre med malingsspec'en her:

20240426_104104.jpg.b636d12636a257ab5267dd04a956a21c.jpg

Men det var bare en av 'stolpene' som hadde slipp i malingen. Nå er alle gått over og det er greit. Malingen jeg har brukt er denne:

20240429_102454.jpg.a602e3b39c1d68964642694ad9637200.jpg

Malingen har også den egenskapen at den over vann kan males som rustbeskyttende maling direkte på stål og stå ubeskyttet. Forarbeider før maling på bart jern som for all annen maling. Jeg malte med vanlig minirulle. Det er vanskelig å få tilstrekkelig tykkelse på malingen med slik pinglerulle. Som sklisikring strødde jeg glass som brukes til glassblåsing i den ferske malingen. Glasset jeg fikk fatt i var 0,1- til 0,2 mm. Jeg skulle hatt 0,6- til 0,8 mm. Det var en tabbe. Rett og slett fordi det fine glasset endrer fargen på malingen, og lager skjolder. Det er rent kosmetisk. For å gå på dekket er som å tråkke på sandpapir. 

20240428_114653.jpg.1016dbc084313949c887c447af5f8d8d.jpg

Nå skal dekket spyles for å fjerne løst glass i morgen, håper det blir noe bedre. Mulig jeg kommer til å kjøpe et 10-liters spann til og male over. Jeg regner med at glasset jeg har kjøpt er så fint at jeg kan brukte det i forbindelse med fortykning av epoxylim. Skal, om jeg får tid, teste det ut i morgen. Men på 10 meters avstand ser båten grei ut:

20240428_113450.jpg.efbb82d328e4b92b6a34526aa3597f4c.jpg

 

Resultatet er godkjent av bryggemaffian.

 

Nå er det rydding, tur til Son for å hente Admiralen og pikk/pakk. Så heiser vi seil og drar på tur. Eller drar på tur og heiser seil.

Link to post
Share on other sites

Bare for å avslutte dette med å bruke 0,1- til 0,2 mm 'glassand' som forykking i epoxylim:

20240504_213008.jpg.273a75bd62e383b1d156e6d761c3ef49.jpg

Resten av 'støpen' i forkant av bildet. Liming av luken ble perfektere enn forventet. Der mistet West System en pulverkunde. Nå har jeg 23 kg glasspulver, som kjører til tusen. To anvendingsområder som glasspulveret ikke var beregnet for er avdekket :-)

 

Link to post
Share on other sites

Fantastisk! Herlig når man finner ut av ting som ikke er beskrevet  i en manual. Godt å bruke hodet selv og se at det funker.Og glasspulver må jo være et glimrende fortykningsmiddel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dato 5. mai avgang Strömstad kl. 13:30. Halvannen time etter planen. Kompis Håkan kom med bakverk til kaffen og så oss av gårde. Alle spør oss hvor vi skal. Svaret er Tyskland og Lübeck. Det er målet. Men nå har vi i 10 år prøvd å komme til Bornholm. Og stort sett ikke kommet lenger enn Gilleleje. Som er en charmant og svindyr plass. Så ut i Kosterfjorden for null vind. Motring sydover, satte genoaen syd i Kosterfjorden. Kom litt N trekk som øket farten fra 4,5- til 5,5 knop, motorseiling. 

 

Klart farvann, pepret med fiskeredskap. Da fant Garmin ut at oppdatering av programvare var passende. Systemet frøs, og jeg kunne glede meg over basis verdenskart en halvtimes tid. Som ble avløst av en snurredings på svart skjerm. Etter restart og faen, oppe og gikk. Jeg kan ikke leve med at Garmin forlanger å leve sitt eget liv. Fra tid til annen har jeg faktisk bruk for disse plotterene til 40000 spenn. Så nå har jeg slått av all trådløs kommunikasjon. Og så skal jeg slette Active Captain, som trolig ligger bak faenskapet. Må først snakke med Support-gutta. 

 

Så, i stedet for å komme langt av gårde, kom vi med snittfart 4,6 knop til Gluppö. Det er en lagune rett på utsiden av Fjellbacka. Været var skyet med 11 grader i luften. Vi ønsket oss en bøye hel øst i bassenget, men der hang det to svenske seilere. Så vi var nær ved å droppe ankeret, men valgte en bøye vest i bassenget. For såååå ille kunne vel den varslede østavinden ikke bli. Og det ble den. Det har blåst stikker og strå, blandet med regn, i hele natt. Har ikke hatt blund på øynene. På Nord Koster logget de ca. 15 m/s ved tretiden i natt. Og meldingen var mer vind her.  Det er et vindfelt som strekker seg fra Hvaler til Måseskär. 

 

Slik så det ut for en time siden:

20240506_050937.jpg.95bed59ff507d38ec477867b19535b7d.jpg

Blåsete, klissvått og feriestemning. Men, om bøya holder, Hulda er varm, tørr og grei og bo ombord i. Er litt nervøs for bøya. Men moringen er en steinblokk på mellom 1,5- og 2 tonn, så den bør holde en frisk bris.

Link to post
Share on other sites

Jeg har liggi på bøya innafor Bohus Malmøn i 20-25 ms. Gikk bra det. Var aleine ombord, litt vrient å få gesta tau i bøya, men det gikk det også. Lå der et par dager. Var ikke kamp om bøyene de dagene..

Link to post
Share on other sites

Det er det, når det regner kattunger, vinden ramler gjennom riggen, tauene som holder båten til bøya, som er beregnet for langt under båtens vekt, det er køla mørkt. Det er skummelt. Sov to timer den natta, og det var etter at det lysnet om morran. Jeg blir nervøs. 

 

Nok om det, etter oppstandelse, vi kastet loss fra bøya i Gluppöbassenget og satte kursen:

20240506_191505.jpg.ae34ec8c6feaadb7be04a46e4c14182d.jpg

Elmer to over styringen da vi var klar av skjæra, og rorgjengeren kunne slappe av:

IMG-20240506-WA0002.jpg.e93f0da3c71fd9712e29eeab92b5a2c5.jpg

Slik er sommeren i Bohuslän. Legg merke til at det er sol på horisonten. Skydekket fulgte oss hele veien inn til Gullholmen. Akkurat slik at vi fikk ligge i skyggen hele dagen. Så det var bortkastet med solfaktor 50+. Vinden var i hovedsak øst. Og var meldt til 9 til 12 m/s. Noen ganger kom det vindkuler så det freste av sjøen, og Hulda la seg over for kun genoa:

20240506_214741.jpg.2ef3e0348e99ebf9f35b70691ec65cba.jpg

Det er virkelig ikke ofte at damen legger seg 30 grader over. Men som sagt, vi satte genoaen rett etter at vi hadde rundet Gluppö og satt kursen sydover:

20240506_191515.jpg.0550420f8eae861d685bd54b1eceac5b.jpg

Bak oss kom en mer moderne seiler, også kun for forseil. Jeg hadde regnet med at vi ville bli seilt opp, og holdt en defensiv kurs, slik at innhentende båt skulle kunne passere oss til lo. Men vi seilte fra den. Og da vi kom på høyde med innseilingen til Hamburgsund, brakk båten akter om inn til den innseilingen. Som sagt, en behagelig dag med sommerfølelse:

20240506_144915.jpg.5784c40ba7129640469be92393c38429.jpg

Hula lå stor sett og pendlet rundt:

20240506_144922.jpg.6536b627a9a6b3058ccba05e1452be95.jpg

Riktig, rundt 7 knop. I perioder lå vi i 8 knop. Maks fart var 8,5 knop. Riggen tok lasten uten at le vanter slakket ned. Draget i skjøtet var så hardt at det ikke var mulig å winche seilet strammere, selv med Lewmar 650, monsterwincher. Lurer på om jeg skal skaffe meg et par lengre håndtak. Men det er litt trangt baki der.  Se første bildet, en genoawinch på hver side av rormannen. Turen gikk stor sett uten dramatikk. Nedunder gikk Eber og holdt det varmt og tørt. Lithiumbatteriene gjør jobben sin. Ingen knirk, ingen lekkasjer, ikke noe som fyker fandenivold nedi der. Da vi nærmet oss Islandsberg, fikk pluselig Elmer problemer med å holde kursen. Vinden begynte å gå i virvler rundt holmer og skjær. Det var tydelig at det var en sterk strøm inniblant øyene. Så da var det bare å snurpe inn genoaen. Vindtrykket var slik at i stedet for at skøtene tar to snurr rund seilet, så er stod en halv kvadratmeter seil 'usnurret'. 'Lett å snurre inn rulleseilet for hånd', sier reklamen. My ass, reklameforfatteren har aldri seilt en meter i kuling. Så her bruker vi winch.

 

Da vi nærmet oss Islandsberg gikk plutselig vinden fra å være grei kryss på BB baug til å komme rett i baugen:

20240506_191528.jpg.3671511b2a3c57e11e5b7a1012633f49.jpg

De første gule stakene til SB, før vi tok seilet, er ikke der lenger. De neste er der. Så da er innseilingen ganske grei. Man må bare passe på å holde 'Norrmannen' helst til SB på vei inn. Et lite kryss til SB etter de to gule bøyene. Så mellom en grønn stake og en jernstang, og Gullholmen er rett forut. 

20240506_181439.jpg.9d546d247a1ceffe54b451f1621f5626.jpg

Den vanlige kaiplassen vår var ledig i år også. Da vi skulle legge til, kom en vindkule og smalt oss inn i kaia. Såpass at fendrene gikk flate og vi la igjen en del rødmaling på plankeveggen. Vi får sikkert flere skrammer innen vi er tilbake i Strömstad. Greit å ha noe som tåler en trøkk, og som kan males over. 

 

Da blir vi liggende her et par dager og vente på passende vind. Bryggeleien for Hulda er SEK 180 inkl strøm, toalett, søppel, do og dusj. Det virker for billig. Jeg må ta en ekstra titt når jeg skal betale for neste døgn. Taksten vi betaler er for båter 8- til 13 meter. Og Hulda er bygget til 12,95 meter. Jeg ville under 13-meter,n den gangen jeg sveiset skroget, av en eller annen grunn. 

 

Nå heger vimpelen på brygga rett ned. Jeg å opp og rulle genoaen på nytt, slik at den kommer i en folka fasong. Tuddelidutt!

Link to post
Share on other sites

Som fersking med seilbåt på andre sesong, så liker jeg godt slike reiseskildringer som du kommer med her.

 

Hadde du valgt anker (du har vel Bruce?) dersom du fikk valget om igjen på Gluppø?

 

Jeg har vært der noen ganger med motorbåten(e). Den minst vellykkede var da nordavinden kom og jeg lå med baug inn helt syd i 28 foteren, vest for innløpet der. Det var veldig dårlig ankerfeste der, så da baugen skrubbet land måtte vi ut sammen med en vennebåt. Vi la oss da på sjøspeiderskuta Christiane som hadde klort seg fast i fjellveggen på vestsiden av bukta. Dan andre gangen lå vi med baug mer mot øst på den lille "halvøya" på østsiden. Det var med 39 foteren, og det var den dagen SMHI meldte ca 5 (25) som jeg trodde var en spøk. Men det stemte jo det. Akkurat idet Tacoen var servert, så kom faenskapet. Da lå vi bra. Noen her på baatplassen meldte om 35 m/s på Vaderøarna den dagen. Det varte heldigvis ikke lenge.

 

De andre gangene har vært bra der. Vi lå med baug mot fjellet på SV siden mens SV feide over oss, og vi bare hang i tauene.

 

Tilbake til spørsmålet over er vel om hvordan det er med ankerfeste midt i bukta der? Kan jo hende vi ender opp der en gang i ferien.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ankerfestet midt i bukten går for å være meget bra. Vi har ankret her tidligere, men ikke i dårlig vær. Vi kom inn dit med hensikt å bruke bøyen som var tatt av seilerene på bildet, eller ankre opp. Jeg er ikke i et sekunds tvil om at vårt 32 kg anker hadde holdt.

 

Dagen i dag har vært ørkesløs. Vi ligger her og venter ut en front som skal passere på torsdag. I morgen skal vi til Gullholmenbaden å spise 'handtverkarel unch'. Det foregår, som vanlig, hektisk aktivitet her ute med vedlikehold av bygningsmassen.

 

Link to post
Share on other sites

Litt pusling om bord i dag. Jeg har blant annet lagt ut de 'tunge' fortøyningene:

20240508_111528.jpg.44cbb308ac32ccc36f3710622c7901ce.jpg

Vi praktiserer 'lette' fortøyninger for å legge til. I morgen er det meldt SW 15 m/s på det meste. Vinden vil komme udramatisk inn på SB baug, så er i hvert fall min plan. Akkompagnert av regn. Så vi blir liggende og vente ut denne frontpassasjen. Drar videre sydover på fredag morgen.

 

Og så er det slik, man behøver ikke å stresse rundt for å oppleve saker. Sitter man stille, kommer artighetene på løpende bånd. Her er noen eksempler: Det går ferger mellom øyene her ute. I formiddag drev losbåten og to redningskryssere og 'reddet' den ene fergen. Så ble redningsaksjonen forsterket:

20240508_121432.jpg.96d24461655e9ac15396e1c6dc9f8d3a.jpg

Til og fra, de holdt på et par- tre timer. I dag hadde vi bestilt lunch på Gullholmsbaden. På veien dit:

20240508_123118.jpg.80b936f7f8503b5b458b371ec1633323.jpg

er veien kranset med diverse hageplanter som løvetann, tullipaner og diverse som har frødd seg selv. Svalene har kommet, svarttrost og gjøk underholder sammen med en gjeng andre bevingede.

 

Upåklagelig lunch for to til SEK 285 med en cola, kaffe og tørr kake:

20240508_130211.jpg.f8246ea72659b875762c39a09a48f804.jpg

 

Samme bordet som i fjor var ledig. Ute i sundet kom denne artigheten putrende. Det er en del norske (ferie)(semester)båter her, dog har de fleste seil og innenbordsmotor:

20240508_125517(0).jpg.77fbeac798319f6942a0bc55f707a532.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått med meg at det skal være både norsk og dansk politi tilstede i Malmö under Melodi Grand Prix, men Gullholmen er da et godt stykke unna?

 

politi_norsk.jpg.26a8bbd30daa180a467de0feb4a8d6fc.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo takk, pensjonistene gjør så godt de kan. I dag har vi dinnert på Gullholmsbaden.  2 kaffe med påfyll, to glass vin, to fish & chips (ikke ships), to creme brülé. Helt i øverste klasse, SEK 785. Nå venter vi bare på at svenskekrona skal komme seg ned mot norske 75 øre.

 

Og norsk politi som har rota seg ned hit, når de ikke har kapasitet til å passe på Oslofjorden, man undres. Eller kanskje det er derfor de ikke har kapasitet, for at de roter med alt mulig annet som de ikke har noe med. 

 

Ellers så har det kommet inn noen båter her i dag. Blant annet noen seilere med vanskelig brettbare sorte seil. Alle i matchende kliss ny seilerhabit i 20000kronersklassen. Jeg føler at jeg stikker meg ut med jakke fra Musto som var rød for 30 år siden og grønne gummistøvler. Matcher dårlig Zinc fra topp til tå. Men jeg vil heller være to voksne i beintørre Hulda enn fire voksne i 33 fot flygepapp. Men de seiler fort, det gjør de. Og med så tilbakoversvepne salingshorn at de må stikke høl i seila på medvind. Lurer på hvor det har blitt av alle de gamle seilbåtene. Nå ligger det kun en 36 fot Najad her av den gamle typen. Resten er av typen to ratt med blyklump på to meter strikkepinne borra fast i flat bunn.

 

Men i morgen går ferden videre sydover. Vi lander vel muligens et sted mellom Rörö og Malö Hamn. Noe slikt. Deretter blir det en periode med lite vind, før brisen kommer fra syd. Muligens Anholt. Vi må være så lite som mulig i Danmark. Pensjonen strekker ikke til.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

. Og med så tilbakoversvepne salingshorn at de må stikke høl i seila på medvind.

Disse superraske båtene seiler nesten aldri platt lens. De seiler opp så mye fartsvind at de trenger bare å skjære litt for å få relativ vind ganske mye på siden. De bruker også  som regel gennakere, så de må uansett skjære for å få de til å stå.  https://www.fastsailing.gr/wp-content/uploads/2015/10/VPP-POGO12.50-vs-X-41.jpg

 

God tur videre.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 1 minutt siden:

 

God tur videre.

 

Takker!

 

Ja, jeg vet. I mine regattadager seilte jeg blant annet en danske som het Dynamic med seil fra en annen danske som het Diamant. Nå er vel begge forlengst konkurs. Men Dynamic'en kunne ikke lense med suksess, vi krysset medvinds for å få opp farta. Altså skjære vinden, gjør det samme med Hulda.

 

Et lite stemningsbilde fra i ettermiddag:

20240509_171332.jpg.78c2936106484333621b17cf1430a8ba.jpg

Link to post
Share on other sites

... det høres dumt ut å skjære opp den kjære vinden :-)

 

Men jeg gjør det liketil selv også til tider.  Jeg jubler litt når jeg ser på værmeldingen at jeg endelig skal få medvind, og så undres jeg meg ofte over hva det var jeg jublet slik for, bermudarigg er rett og slett ikke designet for å seile platt lens.

Link to post
Share on other sites

Live update. Kjeder meg. Brenner diesel midtveis på sydgående mellom Hätteberget og Vinga. Sistnevnte der Evert trådde sine barnesko. For et par dager siden var det meldt vind. Nå er det null, men en milliard sandfluer og gammel dønning som gjør det vanskelig å treffe korrekt på tastaturet. Admiralen har sovende vakt nedunder. I full seilmundur med flytevest og pannebånd. 21,3 grader i salongen. Tvers av Hätteberget var det som å seile gjennom en usynlig gardin.  16 grader på den ene siden, og 23 på sndre siden. Først gikk Mustojakka. Deretter fleecejakka-  tyoe Wenås offshore. Så steelongs og ntøvler. Nå joggesko, langbukser, langarmet trøye og lue (null hår og hudkreft, bare en bagatell). Nyss krysset denne kursen vår:

20240510_144821.jpg.3d815d0820ed67dd9b6fa56ea3b1d72f.jpg

Cinderella Noel IV. Brakk av retning Marstrand.

Ellers var det for et par dager siden meldt NE bris. Nå er det ingenting. Danske 'Sejl Sikkert' melder nå sydgående strøm ca. 0,5 knop. Realiteten er nordgående strøm så vannet spruter rundt fiskebøyene. Der kommer Vinga over horisonten. Ser ut som en samling fabrikkpiper. 1600 RPM gir 3,5- til 4 knop. Nå kom et vindpust! Ha det!

Link to post
Share on other sites

Dere er jo et godt stykke sydover nå, ser jeg. Svær den båten - 50m lang. Ganske ny, levert til eier 20. april. Prosjektnavnet var "Project Oslo24". Sveitsisk flagg. Kanskje en skatteflyktning? Bare det å fylle tanken(e) koster en båt. 60.000 liter.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det kommer mer. Akkurat nå plaget av unger som pælmer sluker gjennom riggen. Og Cola. Og koorravakorra.. ett eller annet med 60 %. Prosent mer enn promille. Ankerdram uten anker. Følg med. Septikhavner og stjernehavner. Følg med, følg med, når dusten kan stave.

 

Forvirret? Du er ikke allene. 

Link to post
Share on other sites

Så da forlot vi Donsö. Forrige gang vi var der, i fjor, var det en eldre og myndig herremann som var havnesjef. Det virker som han ikke er der lenger. Havnen, om ikke i direkte forfall, så i hvert fall nokså luguber enkelte plasser. Vi fant noen bryggemeter på 'fastlandssiden'. En gammel betongbrygge med delvis manglende fortyøningsgods og uten mulighet til å fylle vann. Om morgenen begynte det å bre seg en uggen lukt i båten. På utsiden stinket det av hydrogensulfid. Og vannet skummet av kloakk. Vi traff en svenske som heller gikk til Vrångö. Han likte seg ikke lenger på Donsö. Vi gikk fra Donsö og ut i Askimfjorden, her forsvinner Donsö akterut:

20240511_091435.jpg.55be35ae356af0fee6f6ff3507e5a44c.jpg

Dårlig med seilvind den første timen:

20240511_091735.jpg.e5ee23501a5e82b96646752a13b4284e.jpg

Etter hvert sprang en liten bris opp, og vi kunne sette seil:

20240511_105943.jpg.9eaf04bf1b121d00cd9e431997d53bfa.jpg

Det skal ikke så mye vind til før Hulda tusler av gårde i fem knop. Hulda er en typisk femknoper. Så opp på vår babord side kom det motorseilende en svenske på rundt 42 fot. Han vinket blidt. Fikk ikke noe vink tilbake. Kavet etter kikkerten. Kunne tenke meg han sa: "Hva faen, ´d e ju ingen om bord?" Han mobiliserte admiralen sin. Frem med kikkerten igjen. Men Hulda klukket rolig av gårde. Med mannskapet under dekk med hver sin formiddagskaffe.

 

Etter hvert dukker det opp noe som ser ut som fabrikkpiper på horisonten. Øya Nidingen med sine fyr og bygninger duker opp:

20240511_131815.jpg.f71834989da452798331430ff8f58cd8.jpg

Nidingen er en to-delt sak. Det er en langgrunne mot øst der man kan vasse ut til dette fyret:

20240511_131822.jpg.7c2f32f045e8b8fcfd7578177f7a9b90.jpg

Lite båter utpå.

 

Passerte Bua med Ringhals1 og -2, nedlagte atomkraftverk:

20240511_144522.jpg.745d1866b31476afcc4243c0b082eb53.jpg

Dette må være det dummeste miljøtrekket svenskene noen gang har gjort. Politikere uten praktisk innsikt.

 

Når man kommer fra nord, kommer festningen på Marstrand sin siluett opp på horisonten like etter passering av Käringön. Og festningen slipper ikke taket i deg før like nord for Göteborg. Når man nærmer seg Varberg, antar man at det samme vil inntreffe: At den massive festningen på Varberg. Og jammen kommer det ikke opp en siluett på horisonten. Festningen:

20240511_152755.jpg.56e065e917c5a9f68b9d71b405c63667.jpg

Nix. Etter hvert materialiserer det seg noen Stalin-inspirerte boligblokker pent lagt i terrenget. Festningen ligger nøytralt parkert i terrenget. 

 

Admiralen var kjempenervøs for at havnen skulle være full. Langhelg og i det hele tatt, problemer. Nå er det langt å seile på en helgetur til Varberg. Og veldig mange båter ligger fremdeles på land. Så da vi ankom, fikk vi favorittplassen, som vanlig:

20240512_075348.jpg.e7700e19af142ed27489b296770b3d37.jpg

Så den kampen vant jeg. Da vi kom lå det en sveitsisk-, en Göteborg og en fransk båt. Vi var gjestebåt nr. 4. Nå i kveld er vi to gjestebåter i en havn som vel kan huse hundre båter. Kanskje langt flere når det kniper. Svalene har kommet hit i stort antall, og bruker Hulda som rasteplass:

20240512_081204.jpg.f2ee433c744226ef13d9c98609ad4c3e.jpg

 

Nå teller vi på knappene om den neste havnen blir Gilleleje eller Anholt. Som vanlig kommer det en solid kuling fra øst.

 

Og vi har et problem. Kartene til Navionics har blitt hakket opp. Nå har jeg sydparten av Norge, Sverige syd, hele Danmark og Tyskland nord. Det jeg kan få oppdatert nå mangler hele Danmark og Tyskland nord. Mulig jeg må gå over til Skippo, men de ser ikke ut til å ha Tyskland. Noen som har noe fornuftig info om Navionics?

 

Dessuten ser det ut til at jeg har funnet ut av Garmin-problemene. Det kan se ut som appen Active Captain steller til faen. Nå har jeg 'disablet' plotterene sin mulighet til 'dele over nettet'. Dermed få får ikke Active Captain kontakt. Jeg har tenkt å sjekke med Garmin support, slik det ser ut nå, vil jeg slette Active Captain.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...