Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Noen små drypp:

I sommer begynte vår Cobra VHF å dugge bak glasset, og gikk død. Null reaksjon. Den var dømt til elektronikkavfall. Den fikk den siste sjansen i går. Puttet inn seks AA batterier, og:

20251105_105516.jpg.1898a55b57918095da02b95659713860.jpg

Bingo, noen måneders tørk om bord, og den fungerer igjen. Det har vært et hat/elsk forhold siden dag 1. Den ble levert med ladestasjon. Det har aldri fungert. Til slutt konket originalbatteriene og jeg satte inn vanlige AA type batterier. Ett sett AA holder borti ett år. Elsk-forholdet er at den har vært robust. I all slags vær:

 

281104A.jpg.fa7ac7122ea2f42637ec07716b155af1.jpg

 

Siden 2004, da bildet over ble tatt. På hver eneste tur har Cobra'en ligget og skranglet ute i cockpit, sommer som vinter i all slags vær. Jeg har siden da hatt et ønske om  å lage et oppheng for den ute. Mulig det blir ett av vinterens prosjekter. Uansett, det ble noen kroner spart. Jeg var på utkikk etter erstatteren, fra 1800 kroner og oppover. Det eneste jeg bruker den til er når et handelsfartøy ser ut til å ha meg midt i siktet. Og VHF'en inne blir kun brukt til antennesjekk sånn hvert annet år. 

 

Skyveluken  ble også produsert dette året:

150204A.jpg.6cb73cb305e0350f663da39c1ac33f5e.jpg

Den skal definitivt byttes ut i løpet av vinteren. Jobblisten har blitt nokså lang. Det er på tide å slutte og tenke og heller få ræva i gir.

 

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

I sommer begynte vår Cobra VHF å dugge bak glasset, og gikk død.

 

Har en værstasjon der ute-sensorene slutter å virke eller oppfører seg rart etter lengre perioder med regnvær, tåke og luftfuktighet mellom 99 og 100%. Typisk høst-fenomen.

Mirakelmedisin er å ta de inn og åpne batteriluker eller delvis demontere de for så å "bake" de 1-2 timer på 40 grader i varmluft stekeovn. Setter de sammen inne før retur til utemiljø. Er mirakelmedisin som holder de i normal stand det meste av året.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Jens_P skrev 13 minutter siden:

Mirakelmedisin er å ta de inn og åpne batteriluker eller delvis demontere de for så å "bake" de 1-2 timer på 40 grader i varmluft stekeovn. 

 

En tidligere kollega hadde båt med bensinmotor og magnettenning husker jeg. Marna eller noe sånn. Hans mirakelmedisin var å demontere magneten når båten ble tatt på land om høsten, og legge den bak skorsteinen på loftet. Det lå den varmt og tørt slik at den var i kjempeslag neste vår. hadde fungert fint i over 20 år;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Cobra'en har et par opplagte lekkasjepunkter. Den ene plassen er skrutilkoblingen for antennen. Men der er det hvitt, blankt og fint. Så det ser ut som det har vært tett der. Den neste er selve batteriskuffen. Der sitter det en pakning og skruen for å låse skuffen, samt tilkobling for ekstern lading. Så der skal jeg ha på litt Vaselin og diverse. Så får vi se hvordan det går neste sesong. Jeg må spare kroner der jeg kan. Blir uansett nok utgifter de kommende månedene. Hadde jeg blitt tilbudt en jobb til totusen kroner timen som ikke krever særlig innsats så hadde jeg sagt 'JA'. 

Link to post

Kort innpå, som den ene sønnen min sier:

 

Jeg har så smått begynt å bytte strekkfiskhylser. Ref. tidligere bilde av hylser fra Gibb med sprekkdannelser/riss. Her er bilder av Gibb sammen med de som nå blir montert fra Sta Loc:

20251110_124827.jpg.591341be325de7f3029e847682c580fb.jpg

20251110_124813.jpg.3dee2575f00b29bc93323ffa8a3a4763.jpg

 

Som man ser er Sta Loc nokså mye mer 'beefy' rundt gjengepartiet. Og spesielt i området der Gibb sprekker. Jeg skal ikke klage på Gibb heller, de har tross alt holdt i 22  år. Men hadde Gibb vært med på en jordomseiling, ville de knapt holdt hele runden, vil jeg anta. Jeg har 4 stk Gibb'er som ikke har vært utsatt for særlig last, slik som akterstagene. Disse hylsene er OK, men blir uansett byttet.

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg byttet olje og filter på GM'en i går, det er ikke noe spesielt med dét. Filteret sitter innunder motoren, dette er en bilmotor. Så, uansett metode- bæreposer eller ikkeno, tenderer filteret til å glippe. Snu seg opp ned og tømme seg i bånn av båten. 

 

Fikk en lys idé som involverer en brødpose med romslig design. Løsnet filteret på vanlig måte. Tredde posen innpå filteret. Trakk posen rundt, slik man gjør med endeløst tau når man ruller seil ut/inn. Motorbåtfolket må bruke fantasien her:

20251124_130721.jpg.e4fe0752e58370a03cdc79be826c2b83.jpg

Merk Volvo filter, made in US ( Fleetguard?). Filteret ramlet rett opp i posen og sølet begrenset seg til:

20251124_130859.jpg.38915b37f7d582b33e0a7570f1e31582.jpg

Hvilket er ny rekord. En annen rekord er at GM'en har gått 120 timer på ett år. Vanligvis går den halvparten. 

 

Genoaen har vært hos seilmaker for service som gikk på å sy ny webbing i topp og hals. UV-skader etter 20 år.

20251124_145504.jpg.5e9865b169d0a05858421f6516f685f4.jpg

Seilmaker nede på Gressvik. Utmerket jobb utført. Han tar drøyt 1000 kroner timen eks mva. Servicen kom på snaut 10000 kroner. Og seilet er godt for nye 10+ år. Det ble sydd hos Syversen på Smögen i 2002.

 

Link to post

Jobber på Hulda. Dette er en del av dagens eskapader. Først var jeg med Damene på 'Kalorihagen' for kaffe og Sara B. Etter at jeg først hadde vært om bord og satt på Eber. Jeg har blitt for gammel til å fryse på jobb. Flere delprosjekter på gang. Ett av flere i dag var å skjønne hvorfor mine Lithium ikke funker som jeg forventer. Batteriene skal være av vanvittig bra kvalitet til høy pris fra Skanbatt, kjøpt av Seatronic. Ringte Skanbatt, trykk 1 for bedrift, trykk 2 for privat. 2, svar- vi gidder ikke å snakke med privatkunder, spør der du kjøpte batteriet. Ringte til Seatronic, der man bestandig blir hyggelig mottatt. I hvert fall vi som legger igjen en vesentlig del av årslønna (pensjonen) i butikken. Så, snakket med representanten. Han plukket frem batteriene jeg hadde kjøpt og laderen. Balansere celler, bla, bla, bla. Mannen ble mer og mer usikker. 'Jeg setter deg over til MALVIN'. Husk det navnet. Han lurte på hvordan jeg hadde koblet opp batteriene osv. Han fikk ryddig svar på det. Da sa det 'pling' og vi begynte å snakke. Som alle vet, så starter cellebalansering på 14,20 V. Men, laderen min er på 60 A, og den lader aldri mer enn 51 A.

Malvin: Når laderen står på Li, hold knappen inne i 10 sekunder. Da kjører laderen over til modus strømforskyning. Da kutter den ladeprogrammet og kjører full blås. Mange takk for det!

Det er diff mellom det laderen rapporterer på spenning og strøm kontra det SmartShunt viser. 

Mavin: Det skal være det samme. Bruk multimeter og sjekk polene på laderen og polene på batteriet. Har du tangampermeter, bruk det og sjekk hva som går inn på batteriet. At dine 16 kvadrat ledninger blir varme, så er det helt normalt. 

Gjorde så etter at vi hadde snakket sammen. Selv om jeg ikke trodde at jeg hadde tap i ledningene, så har jeg det. Når batteriet rapporterer 100 %, og laderen viser 46 A, så har vi et strømtap på 2,4 A (lys på) og et spenningstap på 0,58 V. Dette er energi som forsvinner i motstand og varme. Differansen er høyere når batteriene sluker mer strøm. For etter at SmartShunt rapporterer 100 % lading, ser måledataene slik ut:

LadingavLi271125.JPG.c8ffe53af2a7a04b523a7956278ec8a7.JPG 

Det viser at det går en time fra, og drøyt det, før spenningen kommer så høyt at cellebalanseringen starter. Og da tar det ikke lange tiden før spenningen går så høyt at BMS kutter videre lading. Jeg hadde ikke tid til å lade mer i dag. Nå står lysene på for å lade ut. Slik at jeg kan få testet laderens strømforsyningsmodus. Dette er interessant. Men det krever at Admiralen ikke tripper og står klar med varm lappskaus. Mulig jeg kommer til å kjøpe meg en strømforsyner der jeg kan stille inn spenning og strøm. Slik at jeg f.eks. kan stille spenningen til 14,25 V og strømmen til 2 A. Og så kan den stå der å dytte strøm til batteriene har fått nok. Selv om det tar et par døgn.

Så langt ser historikken slik ut:

Screenshot_20250626_110619.jpg.bf1c8da8e0491e7651f17008b87925e1.jpg

Så det burde være rom for mye herjing og forulemping tilbake i disse batteriene. Som ikke har BlueTooth.

 

Ladekurven er slik:

Screenshot_20250627_154619.jpg.473d354c853dfb15f1b85f60f0c7a59b.jpg

Merk at dette var kl. 16:11, ref tabellen over. Jeg regner med at SmartShunt henter klokkeslettet fra telefonen, det samme klokken er det som er i tabellen over. 

 

Så konsensus er at jeg nok kommer til å parallelkoble to ladere. Den ene kjører 50 A og den andre kjører 60 A som maks. Planen er å legge opp en egen 220 V ladekurs med stikkontakter og separate brytere til de forskjellige laderene, slik at jeg kan velge hvem av dem som skal kjøre. Laderen som skal lade startbatteriet kommer til å bli redusert til en, trolig, Biltema-lader på 15 A, kun som vedlikeholdslader som står permanent på. Startbatteriet til Hulda er på snaue 200 AH (etter husken), og dette batteriet trenger ikke en lader som pusher 50 A.

 

Strøm er gøy. Jeg snakket med kompisen i dag om fagbrev. Han visste at jeg har fagbrev som mekaniker. Det han ikke visste er at jeg også har fagbrev som rørlegger. 'Ha, ha,.. rørlegger drypp-drypp'. Det jeg ikke visste var at han har fagbrev som elektriker. Det han ikke vet, er at jeg kommer til å trekke veksler på akkurat det. 

 

Link to post

Interresant og helt rett etter min oppfattning det du skriver, og ikke minst det å dele på kunnskap. Det er jo det Båtplassen handler om for meg.

Jeg kan nevne at på min gamle Tesla M3 2021 med LifePO batterier, så anbefaler de å kjøre ned batteriet så langt som mulig, for så å strupe ladestrømmen ned til 6 A og lade batteriene opp til 100 % for å balansere batteriet, noen ganger i året.

Link to post

En liten fortsetting på LiFePO4.

I dag ladet jeg opp forbi der cellebalansering finner sted, i følge teorien, før jeg slo av strømmen:

Screenshot_20251128_140348.jpg.996aa9f1901d760852ed0d2eacf7555c.jpg

Screenshot_20251128_140853.jpg.2240e70207eee018856e16e1736fc641.jpg

Det kunne kjørt en del til, men da jeg slo av hadde strømmen dalt til under 9 A.

Så da skal batteriene lades ned igjen til et stressfritt nivå:

Screenshot_20251128_141751.jpg.5ce15a0ced3beeeb97ab9e2f2e8a5388.jpg

-9 A er maksimalt strømtrekk med alle lys, fryser, kjøleboks, VHF og alt jeg kunne tenke på. Det skal i følge telleren ta halvannet døgn. I praksis tar det mye lenger tid. I første omgang skal jeg ned til rundt 50 %. 

 

Det artige er imidlertid at på en opplading har antall ladesykluser steget med 15 stykker. Og antall synkroniseringer med et tilsvarende tall. Dette skjønner jeg ikke. 

Og Malvin hadde feil på ett punkt, og det var funksjonen til NorCharger. Å kjøre laderen i 'leverandørmodus' gir ikke full blås. Det gir 20 A og 13,7 V. Det vil ta våtter og vinter å lade opp 400 Ah.

 

 

 

Screenshot_20251128_140525.jpg

Link to post

En avsporing, som jeg legger her. Det kommer sikkert fler.

 

Jeg tittet på en YouTuber som går under navnet SVimpavadius, eller noe i den duren. Han fikk stopp på vei over Middelhavet grunnet kondens på tanken. For han hadde ikke full tank. Dette var bildet han la ut:

 

 

Screenshot_20251202_092933_YouTube.jpg.38e71c8211b28f2540014f99f19622d8.jpg

 

Jeg skrev en kommentar at det er umulig å få flere desiliter møkkete vann som kondens. Og at kondens er en 'urban myth'. Den gikk han ikke på. Rett og slett fordi dieselen blir brukt til å kjøle dysene og går varm tilbake på tanken. Tror han har samme motoren som @Bitteliten. Eller muligens en tilsvarende Volvo. Så det er ikke bare her til lands man sliter med at dieselsystemet produserer mengder med vann. 

 

Link to post

På ca 1000 motortimer fra Norge og rundt halvemiddelhavet, nå opp hele Adriaterhavet har vi ennå ikke opplevd vann i vannutskillere. Vi fikk stopp på utsiden av Biscaya - tett propp i stigerøret. Om det var mange års gammal morro eller dårlig diesel i London vet jeg ikke - men jeg heller mot det siste. For vi har rista løs det meste av gammelt slam over Nordsjøen noen ganger før vi fylte i London og fikk stopp.

Alle dieselmotorer har returdiesel som naturligvis er varm.

 

Aktre tank hos oss er under seng i akterlugaren. Fremre tank er i kjølen. Aktre tank har utløp helt i bunnen av tanken - og all diesel filtreres gjennom et Racor 500 med glass når det overføres til fremre tank. Har til nå ikke sett vann i det glasset - og den tanken er sjelden full. Vi fyller alltid opp på denne tanken  - og overfører diesel til fremre tank med en transferpumpe og gjennom et Racor 500. All diesel til hovedtanken er da renset.  Diesel til motor går gjennom et Duplex Racor 500 filter som bildet er fra.

 

Feilen jeg gjorde i London var at denne fyllerutinen ble avveket. Jeg fylte rett på hovedtanken - ca 1/3 av tankens volum

 

Dieselen som har skapt det avbildede filteret er fra Castelsardo på Sardinia, Porto delle Grazie Rocella og Marina Pescara - de to siste på Italienske fastlandet. Vet ikke om det er mer eller mindre enn vanlig. Gått ca 170 timer siden jeg satt det inn i Castelsardo i august. All diesel som havnet i dette filteret har allerede blitt filtrert en gang gjennom et 20 micron Racon filter ved transfer fra aktre tank. Filteret er "kun" møkkete, ikke tett  - det er ikke noe undertrykk i filteret ved motorgange (har duplex Racor filter med trykkmåler). Vi fylte ikke på Sicilia fordi det ryktes at det ofte er mye vann i dieselen der. Det er ikke akkurat høysesong på båtbruk i området - så det kan godt være at det ikke er så stor sirkulasjon på dieselen der vi fyller. Men fiskebåtene er mange og ute hele året - og de bruker jo en del diesel 

 

dieselfilter sort.jpg

Link to post

Det er noe som heter at det er ikke lett å bli profet i eget land. Det kom vel fra Paulus eller en av de gutta der. Jeg kan legge til at det er problematisk å bli profet i andres land også. Og når man tviholder på dette 'kondens-syndromet', lukker man også øynene for den virkelige problematikken og kommer aldri videre med å korrigere virkelig årsak.

Link to post

Ja jeg skvatt også. Filteret ved transferpumpa var også møkkete. Det var rent og ble ikke skiftet ved forrige service. Så vi har fått møkkete diesel på de tre siste fylleplassene. 
det var ikke nevneverdig av vann/slam i vannutskillerne. 
 

jeg bruker alltid en «kurerende» dose Bioprotect II på all diesel som kommer ombord.  Litt sånn 1 dl pr 200 liter. Er vel en del mer enn bruksanvisningen som sier 1/2000

 

kan være det er det som løser problemer. 
 

er ikke nok fylleplasser til å være kresen der vi er..

Link to post

Jeg har vært en tur på Kambo Marina i dag og hentet meg en del smådeler:

image.jpeg.c825b9abd133463f341b0907373980ad.jpeg

Mesteparten av de som jobber der har jeg inntrykk av heter Svelland. Sjefen som bestemmer priser heter Henrik S., og han har ferie denne uken. Fantastisk vennlige folk, i og med at jeg har vært kunde der før, var det bare å fotografere sakene, sende bildet over som SMS, så tar vi betalingen til uken. Avstanden mellom Son og Kambo er ikke mer enn et snøtt kvarter i 40 km/t, så da shopper jeg vel mer. Tenker jeg. Nå har jeg lagt inn bestilling på en akterstagstrammer. Riggen står på båten enda, så vi må vente til den kommer inn til 'huggeprosessen'. Den ene pistolhaken jeg kjøpte mangler låsebolt, det ser jeg først nå. Det var surt og regnet da jeg plukket det av båten. Ellers er butikken for nye og brukte deler til overmål innholdsrik. Absolutt alt innen dekksutstyr, luker, kverner, ratt, taljer, rekvisita:

20251203_113858.jpg.967d05f5283af65dd0abcf5bdf04fc10.jpg20251203_113910.jpg.e2652f020c7cec32aed7e26d4c7dcbbf.jpg

Enten man er ute etter 'vintage' eller trenger noe av nyere dato. Luker i bøtter og spann. Motorer, stort sett innenbords diesler. Da jeg var der, kom det en lastebil og meldte inn tre båter. Den ene båten var en ca. 26 fot sjark med motor som har 500 timer på telleren. Så i stedet for å lete på Finn, ta en telefon til Kambo. Jeg har ikke aksjer i Kambo Marina AS.

Link to post

Drev å servicerte en gammel 1-speed Lewar som har vært med meg i sikkert 50 år. Jeg har planer om å sette den på masten. Lewmaren var full av harsknet fett og hva som trolig har vært Copaslip fra tidenes morgen. Så nå er den som ny'ish igjen:

20251204_125340.jpg.3df551c6eb9019afc277afa9395e68c6.jpg

 

Det er i og for seg ikke noe spesielt. Men legg merke til denne hammeren i bildet under:

20251204_135757.jpg.186d4f61476bfe253ebeca9f2617b7c7.jpg

Den er eldre enn meg. Og den tilhørte 'Roger Oppretter', biloppretter av profesjon. Den gangen jeg var liten gutt, oppholdt jeg meg på et verksted der barn overhode ikke burde oppholde seg. Så er kommer storyen, noen vil hevde en av Huldas mange vandrehistorier. Men den er selvopplevd. Det hadde seg slik at på dette verkstedet, som drev med reparasjon av biler- og nå er vi tilbake til senest 1952, var det et adelsmerke å drikke alkohol på jobben. Utenkelig i dag. Men den gangen var det mange som  etter krigen måtte roe frynsede nerver. Så vi hadde altså Roger Oppretter. I skapet sitt hadde han bestandig en kopp Au De Vie stående. Brunt brennevin. Så hadde vi Smeden. Tidligere smed, proffbokser, vennlig og vrak. Han var så ødelagt at han hadde sluttet å spise mat, han levde på Bokk-øl. Et brunt, sterkt og næringsrikt øl. Smeden vaske seg aldri. Og den gangen det fremdeles var smie i dette anlegget, sov han gjerne i kølabingen, for der var det varmt. Nok om alt dette. Når Roger ikke var tilstede, så Smeden sitt snitt til å stikke hånden inn i skapet til Roger og hæppe i seg koppen med brandy. Roger ble lei av å fóre Smeden med nervemedisinen sin. Så han slang en skvett loddevann i koppen. Det er en syreblanding. Smeden kom og tømte koppen. Rett ned uten å smake. Etter et helvetes rabalder kom sykebilen. Smeden inn for pleie og mat, uten Bokk-øl. En ukes tid etterpå var Smeden tilbake og miljøet roet seg ned igjen. Avsporing, men jeg har mange historier som ikke engang egner seg på trykk. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...