Hulda Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Noen små drypp: I sommer begynte vår Cobra VHF å dugge bak glasset, og gikk død. Null reaksjon. Den var dømt til elektronikkavfall. Den fikk den siste sjansen i går. Puttet inn seks AA batterier, og: Bingo, noen måneders tørk om bord, og den fungerer igjen. Det har vært et hat/elsk forhold siden dag 1. Den ble levert med ladestasjon. Det har aldri fungert. Til slutt konket originalbatteriene og jeg satte inn vanlige AA type batterier. Ett sett AA holder borti ett år. Elsk-forholdet er at den har vært robust. I all slags vær: Siden 2004, da bildet over ble tatt. På hver eneste tur har Cobra'en ligget og skranglet ute i cockpit, sommer som vinter i all slags vær. Jeg har siden da hatt et ønske om å lage et oppheng for den ute. Mulig det blir ett av vinterens prosjekter. Uansett, det ble noen kroner spart. Jeg var på utkikk etter erstatteren, fra 1800 kroner og oppover. Det eneste jeg bruker den til er når et handelsfartøy ser ut til å ha meg midt i siktet. Og VHF'en inne blir kun brukt til antennesjekk sånn hvert annet år. Skyveluken ble også produsert dette året: Den skal definitivt byttes ut i løpet av vinteren. Jobblisten har blitt nokså lang. Det er på tide å slutte og tenke og heller få ræva i gir. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Jeg synes du kan oppgradere til en med GPS og DSC. Denne kan du til og med koble til mobilen: https://seatronic.no/cobra-hh600-handholdt-vhf-med-gps-dsc-og-bluetooth Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Jeg er Black. Hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Hulda skrev for 2 timer siden: I sommer begynte vår Cobra VHF å dugge bak glasset, og gikk død. Har en værstasjon der ute-sensorene slutter å virke eller oppfører seg rart etter lengre perioder med regnvær, tåke og luftfuktighet mellom 99 og 100%. Typisk høst-fenomen. Mirakelmedisin er å ta de inn og åpne batteriluker eller delvis demontere de for så å "bake" de 1-2 timer på 40 grader i varmluft stekeovn. Setter de sammen inne før retur til utemiljø. Er mirakelmedisin som holder de i normal stand det meste av året. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Jens_P skrev 13 minutter siden: Mirakelmedisin er å ta de inn og åpne batteriluker eller delvis demontere de for så å "bake" de 1-2 timer på 40 grader i varmluft stekeovn. En tidligere kollega hadde båt med bensinmotor og magnettenning husker jeg. Marna eller noe sånn. Hans mirakelmedisin var å demontere magneten når båten ble tatt på land om høsten, og legge den bak skorsteinen på loftet. Det lå den varmt og tørt slik at den var i kjempeslag neste vår. hadde fungert fint i over 20 år;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Cobra'en har et par opplagte lekkasjepunkter. Den ene plassen er skrutilkoblingen for antennen. Men der er det hvitt, blankt og fint. Så det ser ut som det har vært tett der. Den neste er selve batteriskuffen. Der sitter det en pakning og skruen for å låse skuffen, samt tilkobling for ekstern lading. Så der skal jeg ha på litt Vaselin og diverse. Så får vi se hvordan det går neste sesong. Jeg må spare kroner der jeg kan. Blir uansett nok utgifter de kommende månedene. Hadde jeg blitt tilbudt en jobb til totusen kroner timen som ikke krever særlig innsats så hadde jeg sagt 'JA'. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.