Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring

Hulda

Recommended Posts

Interessant @Lars H.. Har du mer av den bakenforliggende informasjonen? Jeg ser at det beskrives hva som skjer ved kortslutning, kunne vært greit og sett. Det er også interessant at det IKKE skal kobles PE til ledende skrog når det ikke finnes mulighet for elektrisk kontakt til skroget. Til og med inntaket fra land hos meg er plast montert på tørr treplate. Og absolutt alt annet er montert på tørt treverk. Ikke engang vannkran og ledningsnett har kontakt med stålskroget. Derfor er, i henhold til det du la ut, er anlegget mitt korrekt montert.

@Lars H. Enig i at alt som er før trafoen er rimelig likegyldig:tommel_opp:

Når det gjelder TT nettet på tegningen, så er det vel det at din PE skinne kobler sammen jord fra trafo (N punkt) og utstyr. Her skal det egentlig lagt opp til at det ikke nødvendigvis er så "god" kontakt, en jordfeil i TT nett skal i utgangspunktet ikke være høy, men det blir den jo her.

Derfor blir TT nettet i din tegning nærmere TN nett med jordet midtpunkt.

Tegningen din er jo tilsvarende dette:

image.png

Mens dette er TT:

image.png.3b990da7ef36bcf9bfa546b65dc2da8d.png

Det er jo i utgangspunktet ikke noen krise, men det vil oppføre seg forskjellig. Spesielt på fartøy hvor avstanden fra utstyr til trafo er ekstremt liten og ofte med god lederevne. 

@Hulda Blir spennende å se bildet av trafoen da:smiler:

Hulda skrev 1 time siden:

Interessant @Lars H.. Har du mer av den bakenforliggende informasjonen?

De 3 koblingskjemaene jeg la ut tror jeg det var brukeren YngveKL (sist aktiv her i august 2023) som la ut i sin tid.

I en tråd fra 9. april 2018 la han ut en grei forklaring på forskjellen av koblingene, sitat nedenfor:

Hvis vi ser på sekundærsiden av en trafo er det 3 vanlige måter å koble på. Hvordan det gjøres, betegner den 1ste bokstaven i nettypen.

Kobler man midtpunktet til "jord potensialet", altså PE skinnen i båten, får man et TT nett ("Terra-Terra"). Her MÅ det brukes jordfeilovervåkning (jordfeilautomat eller jordfeilbryter) med utkobling som resultat. Uansett hvilken fase som jordfeil opptrer på, vil utstyret koble ut momentant. Stor feilstrøm vil gå i tilfelle jordfeil.

Kobler man den ene fasen til PE skinnen får man et TN nett ("Terra-Neutral"). Her MÅ det brukes jordfeilovervåkning med utkobling på en eller annen måte. Jordfeilautomat er en god ting her. Man kan også ha en jordfeilbryter. Denne løser ut kun på jordfeil. Må ha automater i tillegg. Felles for TN er at dersom jordfeil opptrer i N lederen (som er koblet mot PE på trafo en), er det ikke sikkert det går nok strøm der til at jordfeilen blir løst ut. Gjør den ikke det, er uansett nivået på strømmen så liten at det ikke utgjør fare. Er jordfeilen på L lederen vil den løse ut momentant.

Kobles IKKE jord til sekundærsiden av trafo, får man et IT nett ("Isolated-Terra"). PE skinnen må fortsatt være tilkoblet utstyr. Her MÅ man inn med en isolasjonsovervåkning, da evt. jordfeilstrømmer IKKE har noen naturlig vei tilbake til trafo. Isolasjonsovervåkningen monitorerer isolasjonsmotstanden mellom fasene og PE skinnen, og vil ved en gitt verdi gi en alarm. Den kobler IKKE ut kursen. Man kan bruke vanlige automater etter denne.

Felles for alle varianter er at alt utstyr som er LEDENDE og som er i nærheten av 230V kablene/lederene SKAL potensialutgjevnes mot PE skinnen. Dette fordi eks. hvis lederisolasjonen på de strømførende kablene/lederene blir slitt bort, vil det gå en feilstrøm til PE skinnen, og vi får en utkobling (TT/TN) eller en alarm (IT).

Av disse 3 variantene hadde jeg gått for TT varianten, som mange av dere har gjort, med TN som 2ndre valget.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sjøholken skrev 46 minutter siden:

Mens dette er TT:

Det er jo i utgangspunktet ikke noen krise, men det vil oppføre seg forskjellig. Spesielt på fartøy hvor avstanden fra utstyr til trafo er ekstremt liten og ofte med god lederevne. 

Det er IT nett som oppfører seg forskjellig i båt vs. hus.   I et stort IT nett på land, vil jordstrøm returnere til trafo via kapasitiv kobling. Så en jordfeilbryter vil slå ut ved berøring. Ganske likt for TT og IT.   Mens i en båt kan strømmen kun returnere via den andre lederen. En RCM jordfeilbryter plassert rett ved trafoen kan etter min forståelse da ikke slå ut. Det er ingen alternativ vei tilbake til trafoen, strømmen begge veier må passere gjennom differansemålingen.  Som  @Lars H.siterer over: Her MÅ man inn med en isolasjonsovervåkning, da evt. jordfeilstrømmer IKKE har noen naturlig vei tilbake til trafo.  

I et hus med IT uten egen skilletrafo er det ikke krav til isolasjonsovervåkning, men "vanlige" jordfeilautomater NEK 400-8-823

Hulda skrev On 5.1.2026 at 13.44:

For å få min Noratel LS til å fungere med Victron Multiplus må det laskes over inne i Multiplus'en slik at det blir flytende jord. Da kan Multiplusen kjøre uten at Noratel er koblet inn. Men når Noratel skal kjøre, må det en automatisk lasking på Noratel, uten at jeg verken skjønte hvordan eller hvorfor. Trond refererte til Victron.com skilletrafo da jeg ba om beskrivelse/koblingsskjema. Og da jeg søkte opp skilletrafo på Victron.com fant jeg et salgs-koblingsskjema på deres trafo, uten at det fremkom noe vettugt som kunne tillegge denne saken noe som helst av fornuftig informasjon. Jeg er ikke sikker på om Farco er mer stødig innen elektro enn det jeg er selv. 

Hmmm, detter er ganske komplisert, så det er vel lett å tråkke feil. Men man skal jo egentlig aldri gi seg før man forstår hvorfor. Så jeg skulle gjerne hatt ett begrunnet svar fra Victron på hvorfor man ikke kan bruke Multipluss i en båt som Hulda med TT nett.  

Dersom du har TT nett, og det mener jeg å ha sett på ei skisse for lenge siden. To viklinger, med jordet nullpunkt og 115V mellom jord og hver av fasene når du måler i en stikkontakt. Da har jo du ei sekundærside på skilletrafoen som leverer ganske kraftige jordfeilstrømmer ved jordfeil, men du har naturligvis en 30mA jordfeilbryter på sekundsærsiden av skilletrafo. 

Så tenker vi oss at du kobler en 3Kw multiplus inverter på utgangen fra denne Noratel transformatoren. Denne multiplus inverterer kan fungere som en kombinert lader og inverter, dvs. man vil kunne hente ut inntil 3KW av vekselretteren i den samtidig som man  får forsyning på feks. 1500W fra noratel transformatoren inn på likeretteren i Multiplus, slik at batteriene kun belastes med ca. 1500W fordi halvparten av likestrømmen som går til vekselretteren kommer fra batteriene, og halvparten fra likeretteren som drives av Noratel trafoen. I slike tilfeller så vil 230V jordfeil som går ut av Noratel transformatoren gå tilbake til nullpunktet på denne, og det vil koble ut jordfeilbryter ut fra denne. Jordfeil på L1 ut fra Multiplus vil søke seg tilbake til N punktet i Multiplus, men ikke følge den vanlige veien til N gjennom jordfeilautomaten som er montert ut fra Multiplus, og dermed vil denne jordfeilautomaten trippe.  Multiplus vil altså fungere nærmest som en skilletransformator etter skilletransformatoren.  

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor Victron ikke skal akseptere at du har noe annet enn TN-S forsyning på en multiplus ombord i din båt. Markedet for Multiplus vil vel fordampe i Norge (og Albania) om den ikke håndtere noe annet enn TN-S nett.  

Så har vi en annen tenkt situasjon, og det er når Multipluss ikke kjører egen inverter, men sender igjennom strømmen fra Noratel transformatoren i "bypass", samtidig med at den lader batteriene dine ved å drive en likeretter. Da kobler Multiplus slik jeg har forstått automatisk ut rele som forbinder N med PE fordi den ikke skal ha denne forbindelsen når det som sendes ut av Multiplus er TT nettet til Noratel transformatoren. Det som da vil skje med en jordfeil er at den uansett vil tilbake til nullpunktet i Noratel transformatoren, og denne har jo en jordfeilautomat som da vil trippe.

Men jeg ser en litt spesiell situasjon som kan oppstå, og det gjelder uavhengig av om du forsyner Multiplus med TN-S eller TT.   Det jeg tenker på da er dersom du setter Multiplus i "ON", da vil den synkronisere seg så vekselretteren ligger synkront med nettspenningen inn, og ettersom jeg har hørt, så er det en statisk bypass switch som på millisekunder switcher over til inverter dersom nettet faller ut. Dersom det stemmer, og man lager en jordfeil etter utgangen på Multiplus, så ser jeg for meg at jordfeilbrytere ikke vil oppføre seg selektivt, dvs. at man kan risikere at jordfeilbryteren til Noratel trafo vil trippe, multiplus vil tolke dette som at den skal levere ut 230V, og så vil dette deretter føre til tripp på jordfeilbryteren ut av multiplus, og det vil gå så fort at vi fortsatt snakker om millisekunder.  

Men Multiplus skal jo egentlig kunne levere tilbake til nettet når den brukes til solcelle anlegg etc. Og da ser jeg for meg at det begynner å bli veldig komplisert om den har N-PE koblet sammen  i multiplus samtidig som den prøver å koble seg på ett TT nett der senter på viklingen i skilletrafo er jordet. Men det er jo ikke en aktuell situasjon i en fritidsbåt.

Men det er vel solgt noe tusen Multiplus i norge som kjører på TT og IT nett. 

@Seilars

Så lenge noe annet leverer spenning igjennom Victron Multipluss eller Quattro og den driver med Power Assist, altså støtter nettet fra land (Skilletrafo) eller generator med mer futt, så vil ikke Ground Relay være inkoblet, slik at det er da skilletrafo eller generator sin kobling som bestemmer type nett.

Victron bryr seg egentlig ikke type nett in, bare så lenge frekvens og spenning er innenfor.

I og med at dette er ett symmetrisk TN nett med 115V mellom L, N og PE (eller TT som noen mener:smiler:, spiller uansett ingen rolle) ut fra Skilletrafo (og kanskje generator?) ut fra skilletrafo så vil hele nettet oppleve disse spenningsforskjellene. Dette er forøvrig ikke nødvendigvis noe problem. Men når du mister dette og Victron går over til og bli inverter, så lukker den Ground Relay og lager ett asymetrisk TN med 230V mellom L og N og 0V mellom N og PE. Dette vil endre på potensalforskjellene og komponenter med elektronikk kan få litt problemer.

Seilars skrev 30 minutter siden:

Men jeg ser en litt spesiell situasjon som kan oppstå, og det gjelder uavhengig av om du forsyner Multiplus med TN-S eller TT.   Det jeg tenker på da er dersom du setter Multiplus i "ON", da vil den synkronisere seg så vekselretteren ligger synkront med nettspenningen inn, og ettersom jeg har hørt, så er det en statisk bypass switch som på millisekunder switcher over til inverter dersom nettet faller ut. Dersom det stemmer, og man lager en jordfeil etter utgangen på Multiplus, så ser jeg for meg at jordfeilbrytere ikke vil oppføre seg selektivt, dvs. at man kan risikere at jordfeilbryteren til Noratel trafo vil trippe, multiplus vil tolke dette som at den skal levere ut 230V, og så vil dette deretter føre til tripp på jordfeilbryteren ut av multiplus, og det vil gå så fort at vi fortsatt snakker om millisekunder.

Hvis Multiplus eller Quattro er i On vil den hjelpe til med power assist når det trengs, hvis da nettet forsvinner vill Victron ta over og koble inn Ground Relay (såfremt man ikke har deaktivert denne muligheten), men da er ikke nettet til skilletrafo eller generator inkoblet.

Jeg er så imponert over alle svarene og engasjementet! Det som utkrystalliserer seg er at dette er et nokså komplisert tema. Selv om det bare gjelder tre ledninger.

Synd at vi ikke har 'Farco' med oss her lenger. Men foretaket Farco burde kanskje blitt informert om denne diskusjonen. De burde jo egentlig tatt del- og ryddet opp i dette. Tenker jeg sender dem en link. 

Ut fra dokumentasjonen ser det ut til at Multiplus takler en overgang fra land eller trafo TT til egen TN-S. Men selv om PE kobles til N internt vil PE forbli tilkoblet til midtpunktet på trafoen. Eller til land PE hvis en ikke har skilletrafo. Et lite hopp i ac spenningene blir det. Trolig ikke skadelig, men jordfeilautomater kan trippe worst case. Så jeg vil anbefale å jorde alt TN-S. Evt med isolasjonstesting mot skrog hvis det ikke tilkobles PE.

Sjøholken skrev 1 time siden:

Hvis Multiplus eller Quattro er i On vil den hjelpe til med power assist når det trengs, hvis da nettet forsvinner vill Victron ta over og koble inn Ground Relay (såfremt man ikke har deaktivert denne muligheten), men da er ikke nettet til skilletrafo eller generator inkoblet.

Og det er jo helt fint ettersom den ikke legger inn ground relay. Jordfeil vil finne veien tilbake til skilletrafo slik at denne jordfeilbryteren eller den etter Multiplus legger ut feilkilden avhengig av hvem som er først. 

Sjøholken skrev 1 time siden:

Men når du mister dette og Victron går over til og bli inverter, så lukker den Ground Relay og lager ett asymetrisk TN med 230V mellom L og N og 0V mellom N og PE. Dette vil endre på potensalforskjellene og komponenter med elektronikk kan få litt problemer.

Ja, kanskje den «Amerikanske» 2x115V viklede trafoen kan føre til at elektronikk i noen tilfeller reagerer. Men vi har seilt rundt med en 3Kw Multiplus i 7-8 år uten noen gang å ha opplevd at landstrøm har gitt oss problemer, og vi er ikke alene om å ha en slik ombord. Men vi har nok aldri koblet oss til en Hulda type trafo. 

5 hours ago, Lars H. said:

Jording, PE eller hva den kalles iland klippes før skilletrafoen.

Jeg klarer ikke svare på alt her, men skumleser gjennom. Det som du sier her er litt farlig, og ulovlig.

Jordleder (PE) fra landstrømuttak på brygga skal være med hele veien om bord, og inn i trafo. Inne i trafo blir denne også tilkoblet, eller isolert.
Dersom PE fra land kobles til noe inne i trafo (noe man gjør på Victron) så er dette bare en "blindklemme." Elektrisk sett - en endestopp.

Så hvorfor er det så viktig å ta med PE fra land om bord og inn i trafohuset?

Dette er for å beskytte mot jordfeil i kabel, eller dersom f.eks. kabel går i sjøen. Er jordleder koblet fra f.eks. støpsel som står i strømuttak fra brygga, så kan det hende strømmen får en unødvendig lang returvei - i verste fall gjennom en person i sjøen. Tenk worst case scenario: Du kobler fra landstrømkabelen fra båten, og hopper i land med denne i hånda. Du går i sjøen, med den strømsatte kabelen. Hva skjer?

Naturligvis er det aldri å anbefale å koble fra båt-enden av en landstrømkabel først, bare for å ha sagt det. Men samtidig så finnes det ingenting som forhindrer noen fra å gjøre det slik, enten man er bevisstløs i et øyeblikk eller rett og slett bare ikke vet bedre. Okkesom. PE i landstrømkabel skal være med hele veien inn i skilletrafoen.

Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring
maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk
https://sikkerhetombord.no
LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

On 1/6/2026 at 1:55 PM, J-Å said:

Som @Sjøholken skriver er det litt andre forhold i et hus, hvor IT i praksis oppfører seg som TT .  En ytterligere forskjell er at det er trefasenett, så i et IT nett vil en måle ca. 130V mot jord

I en bygning på land som har IT, som er ganske vanlig her på berget, så er PE (Jord - Protective Earth) i distribusjonstrafo koblet via en disneuter, slik at IT nettet forblir et IT nett inntil min har en tilstrekkelig stor nok jordfeilstrøm til at denne begynner å lede. Da har man et TT nett.

https://www.trainor.no/forum/forskrifter-og-normer-dsb/disneuter

LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

Seilars skrev for 1 time siden:

Og det er jo helt fint ettersom den ikke legger inn ground relay. Jordfeil vil finne veien tilbake til skilletrafo slik at denne jordfeilbryteren eller den etter Multiplus legger ut feilkilden avhengig av hvem som er først. 

Hvis spenningen forsvinner fra land, og Multiplussen tar over, vill ikke skilletrafoen være endel av kretsen lengre.

Seilars skrev for 1 time siden:

Ja, kanskje den «Amerikanske» 2x115V viklede trafoen kan føre til at elektronikk i noen tilfeller reagerer. Men vi har seilt rundt med en 3Kw Multiplus i 7-8 år uten noen gang å ha opplevd at landstrøm har gitt oss problemer, og vi er ikke alene om å ha en slik ombord. Men vi har nok aldri koblet oss til en Hulda type trafo. 

Noen Moderne gassbrennere eller annen elektronikk som krever fast N-referanse kan få litt issues :smiler:

SikkerhetOmBord skrev 3 minutter siden:
Lars H. skrev for 6 timer siden:

Jeg klarer ikke svare på alt her, men skumleser gjennom. Det som du sier her er litt farlig, og ulovlig.

Jordleder (PE) fra landstrømuttak på brygga skal være med hele veien om bord, og inn i trafo. Inne i trafo blir denne også tilkoblet, eller isolert.
Dersom PE fra land kobles til noe inne i trafo (noe man gjør på Victron) så er dette bare en "blindklemme." Elektrisk sett - en endestopp.

Så hvorfor er det så viktig å ta med PE fra land om bord og inn i trafohuset?

Dette er for å beskytte mot jordfeil i kabel, eller dersom f.eks. kabel går i sjøen. Er jordleder koblet fra f.eks. støpsel som står i strømuttak fra brygga, så kan det hende strømmen får en unødvendig lang returvei - i verste fall gjennom en person i sjøen. Tenk worst case scenario: Du kobler fra landstrømkabelen fra båten, og hopper i land med denne i hånda. Du går i sjøen, med den strømsatte kabelen. Hva skjer?

Naturligvis er det aldri å anbefale å koble fra båt-enden av en landstrømkabel først, bare for å ha sagt det. Men samtidig så finnes det ingenting som forhindrer noen fra å gjøre det slik, enten man er bevisstløs i et øyeblikk eller rett og slett bare ikke vet bedre. Okkesom. PE i landstrømkabel skal være med hele veien inn i skilletrafoen.

Og husk å koble til land PE til PE på fartøyet hvis du tar skuta på land!

5 hours ago, Sjøholken said:

Derfor blir TT nettet i din tegning nærmere TN nett med jordet midtpunkt.

Tegningen din er jo tilsvarende dette:

image.png

Mens dette er TT:

image.png.3b990da7ef36bcf9bfa546b65dc2da8d.png

Jeg tror du er innen på kjernen her: Jeg som mange andre er gått oss litt fast på de "kjente" jordingssystemene: TT, IT og TN-S.

TT finnes egentlig ikke i en båt (bør ihvertfall ikke), men som du på så er nok TN-C den korrekte betegnelsen her.

Uansett: Victron Multiplus nevner kun TN-S i sin dokumentasjon, og det finnes ikke noe tilgjengelig 0-punkt slik at det per dokumentasjon ikke er mulig å etablere hverken TN-C eller TT med denne i inverter modus. Dokumentasjonen anviser kun TN-S, med PEN lask (jordingsrele) etablert.

Som du har gjort, hvor releet ikke legges inn, så må altså du dokumentere at du har installert anlegget med et tilsvarende sikkerhetsnivå: Hvordan har du dokumentert dette ved å disable jordingsrele og PEN-lask? Har du f.eks. isolasjonsmåling og kjører dette som IT?

4 minutes ago, Sjøholken said:

Hvis spenningen forsvinner fra land, og Multiplussen tar over, vill ikke skilletrafoen være endel av kretsen lengre.

Nei, og dette er også kjernen av problemet: Dersom man baserer seg på jordingssystemet til skilletrafoen (TT, TN-C eller noe annet) vil dette være irrelevant såfremt denne ikke gir spenning inn på Multiplus, og da kobles fra. Like etterpå, vanligvis, legges jordingsrele (PEN-lask i praksis) inn og etablerer TN-S jording på utgangen. Hvordan har du løst dette ift å disable denne funksjonen?

6 minutes ago, Sjøholken said:

Og husk å koble til land PE til PE på fartøyet hvis du tar skuta på land!

Ja, og dette er også et viktig og interessant moment: Ikke alle produsenter av skilletrafoer angir dette. Jeg tror kun det er Victron og Cristec, om jeg husker riktig i farten. (Reklaime: Jeg forhandler begge + Noratel og Mastervolt.)

Noen av mine kunder har løst dette ved å montere en ekstern bryter, for å slippe å måtte åpne trafo (og miste de idiotisk små skruene) for å etablere PE-PE lask når båten går på land. Samtidig så er dette "kritisk" dersom man glemmer å skru av denne "lasken", eller f.eks. båten skifter eier/bruker mm. Det er, såvidt jeg klarer å huske, krav om at dette skal være en lask: Jeg antar Victron unngår å bli "arrester" ift regelverket ved å angi dette som en lask, og da kreves det egentlig at man skal ha en elektriker for å komme om bord for å koble fra eller til denne lasken. Det blir jo litt voldsomt, kan man jo trygt si.

Mitt forsiktige råd, men som jeg ikke kan gi skriftlig, er derfor at ....

SikkerhetOmBord skrev 9 minutter siden:

Som du har gjort, hvor releet ikke legges inn, så må altså du dokumentere at du har installert anlegget med et tilsvarende sikkerhetsnivå: Hvordan har du dokumentert dette ved å disable jordingsrele og PEN-lask? Har du f.eks. isolasjonsmåling og kjører dette som IT?

Jepp,  jeg kjører IT nett, og Ground Relay er deaktivert i VE.Connect. Jeg har isolasjonsovervåkning med alarm på 230V systemet (ABB IWN relee), også er det selvfølgelig jordfeilautomater på de kurser som trenger det.

image.png.9477da65c8645c556e1738976ee418ad.png

Nå er det jo også slik at Victron ikke skriver at andre nett enn TN ikke er lov. De har jo ingen viten om andre nasjoners regelverk.

2 minutes ago, Sjøholken said:

Jepp,  jeg kjører IT nett, og Ground Relay er deaktivert i VE.Connect.

Takk for avklaring! :)

2 minutes ago, Sjøholken said:

Nå er det jo også slik at Victron ikke skriver at andre nett enn TN ikke er lov. De har jo ingen viten om andre nasjoners regelverk.

Nei, de gjør ikke det. Utfordringen til den som skal stå til ansvar for installasjonen er når man avviker fra det som står i dokumentasjonen til utstyrprodusenten: Da må man selv dokumentere at løsningen som man har valgt opprettholder sikkerhetsnivået. Derfor kan ikke jeg i utgangspunktet anbefale noe annet enn det som står i manualene til utstyret. Dette er ikke det samme som at det ikke er lovlig, eller at produsenten hevder at det er det. Misforstå meg rett her nå! :)

Hulda skrev 8 minutter siden:

Når Hulda er på land brukes ikke landstrømmen. Da går alt på skjøteledning.

aiai:ler:

Må huske å jorde fartøyet, da fartøyet gjerne er helt isolert mot jord. Går du ombord med en skjøteledning og hvis du får en feil slik at noe spenningsetter skrog eller annet, så går ikke vernet på land før det blir en krets... som du gjerne er en del av:spøkelse:

Har selv kjent det kile med treskrog, da treskrog dessverre er en god leder etter å ha slikket i seg salt ioner i alle år:ler:

Jaja, farlige greier dette her... kanskje best å holde seg i senga:fniser:

SikkerhetOmBord skrev 9 minutter siden:

Nei, de gjør ikke det. Utfordringen til den som skal stå til ansvar for installasjonen er når man avviker fra det som står i dokumentasjonen til utstyrprodusenten: Da må man selv dokumentere at løsningen som man har valgt opprettholder sikkerhetsnivået. Derfor kan ikke jeg i utgangspunktet anbefale noe annet enn det som står i manualene til utstyret. Dette er ikke det samme som at det ikke er lovlig, eller at produsenten hevder at det er det. Misforstå meg rett her nå! :)

Misforstår deg rett:fniser:

Viktigste er at man veit hva man gjør dokumenter i hht gjeldende regelverk og har alt på det rene hvis noe skjer.

Jeg skrev litt opp i tråden:

Sitat

Så kom du SikkerhetOmBord med en lang avhandling om

Sitat

Selvfølgelig er det slik hos meg, har du sett på koblingsskjemaet mitt som jeg har lagt ut? Hvordan den er isolert, med tape eller hva husker jeg ikke.

Jeg kobler alltid landstrømmen til/fra på strømstolpen iland . Ombord er tilkoblingen i dreggluken fremme der kabelen alltid er plugget i Jeg har ikke dregg der. Uten landstrøm er kabelen (svart, myk lovlig 3×2,5mm²) pent kveilet opp. Så at strømførende kabel fra land skulle komme i sjøen er uaktuelt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

SikkerhetOmBord skrev 1 time siden:

Jeg tror du er innen på kjernen her: Jeg som mange andre er gått oss litt fast på de "kjente" jordingssystemene: TT, IT og TN-S.
TT finnes egentlig ikke i en båt (bør ihvertfall ikke), men som du på så er nok TN-C den korrekte betegnelsen her.

Jo, TT-anlegg finnes, ihvertfall i min båt, og er et enkelt og trygt opplegg. Hvorfor skulle det ikke finnes?

skjema_230v.jpg.7d91f17f0817702386d6a9d72dd6f55d.jpg

SikkerhetOmBord skrev for 2 timer siden:

I en bygning på land som har IT, som er ganske vanlig her på berget, så er PE (Jord - Protective Earth) i distribusjonstrafo koblet via en disneuter, slik at IT nettet forblir et IT nett inntil min har en tilstrekkelig stor nok jordfeilstrøm til at denne begynner å lede. Da har man et TT nett.

En disneuter kommer inn i bildet ved lynnedslag, eller hvis en høyspentlinje faller ned på en lavspentlinje.  Jeg fastholder at i et privat hus ser IT ut som TT, og sikres som TT. 

På større skip er det ofte ekte IT nett uten N leder.  PE er ikke koblet til trafoens nullpunkt men til skroget. Det sikrer at alle jordete flater har samme potensiale som skroget. Så er det jordfeilovervåkning. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...