Hulda Svart 5.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November Noen små drypp: I sommer begynte vår Cobra VHF å dugge bak glasset, og gikk død. Null reaksjon. Den var dømt til elektronikkavfall. Den fikk den siste sjansen i går. Puttet inn seks AA batterier, og: Bingo, noen måneders tørk om bord, og den fungerer igjen. Det har vært et hat/elsk forhold siden dag 1. Den ble levert med ladestasjon. Det har aldri fungert. Til slutt konket originalbatteriene og jeg satte inn vanlige AA type batterier. Ett sett AA holder borti ett år. Elsk-forholdet er at den har vært robust. I all slags vær: Siden 2004, da bildet over ble tatt. På hver eneste tur har Cobra'en ligget og skranglet ute i cockpit, sommer som vinter i all slags vær. Jeg har siden da hatt et ønske om å lage et oppheng for den ute. Mulig det blir ett av vinterens prosjekter. Uansett, det ble noen kroner spart. Jeg var på utkikk etter erstatteren, fra 1800 kroner og oppover. Det eneste jeg bruker den til er når et handelsfartøy ser ut til å ha meg midt i siktet. Og VHF'en inne blir kun brukt til antennesjekk sånn hvert annet år. Skyveluken ble også produsert dette året: Den skal definitivt byttes ut i løpet av vinteren. Jobblisten har blitt nokså lang. Det er på tide å slutte og tenke og heller få ræva i gir. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Jeg synes du kan oppgradere til en med GPS og DSC. Denne kan du til og med koble til mobilen: https://seatronic.no/cobra-hh600-handholdt-vhf-med-gps-dsc-og-bluetooth Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November Jeg er Black. Hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Hulda skrev for 2 timer siden: I sommer begynte vår Cobra VHF å dugge bak glasset, og gikk død. Har en værstasjon der ute-sensorene slutter å virke eller oppfører seg rart etter lengre perioder med regnvær, tåke og luftfuktighet mellom 99 og 100%. Typisk høst-fenomen. Mirakelmedisin er å ta de inn og åpne batteriluker eller delvis demontere de for så å "bake" de 1-2 timer på 40 grader i varmluft stekeovn. Setter de sammen inne før retur til utemiljø. Er mirakelmedisin som holder de i normal stand det meste av året. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Jens_P skrev 13 minutter siden: Mirakelmedisin er å ta de inn og åpne batteriluker eller delvis demontere de for så å "bake" de 1-2 timer på 40 grader i varmluft stekeovn. En tidligere kollega hadde båt med bensinmotor og magnettenning husker jeg. Marna eller noe sånn. Hans mirakelmedisin var å demontere magneten når båten ble tatt på land om høsten, og legge den bak skorsteinen på loftet. Det lå den varmt og tørt slik at den var i kjempeslag neste vår. hadde fungert fint i over 20 år;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 5.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November Cobra'en har et par opplagte lekkasjepunkter. Den ene plassen er skrutilkoblingen for antennen. Men der er det hvitt, blankt og fint. Så det ser ut som det har vært tett der. Den neste er selve batteriskuffen. Der sitter det en pakning og skruen for å låse skuffen, samt tilkobling for ekstern lading. Så der skal jeg ha på litt Vaselin og diverse. Så får vi se hvordan det går neste sesong. Jeg må spare kroner der jeg kan. Blir uansett nok utgifter de kommende månedene. Hadde jeg blitt tilbudt en jobb til totusen kroner timen som ikke krever særlig innsats så hadde jeg sagt 'JA'. Sitér dette innlegget Link to post
Havelle Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November 40 grader i ovnen, gjerne en hel natt, kan løse mye fuktproblemer. Du kan gjerne gå opp til 50 og, men vær forsiktig over 60. Vær sikker på at alt av batterier er ute. Hvis du har fått vann et sted kan det lønne seg å vaske med batterivann fra Biltema eller lignede først. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November Kort innpå, som den ene sønnen min sier: Jeg har så smått begynt å bytte strekkfiskhylser. Ref. tidligere bilde av hylser fra Gibb med sprekkdannelser/riss. Her er bilder av Gibb sammen med de som nå blir montert fra Sta Loc: Som man ser er Sta Loc nokså mye mer 'beefy' rundt gjengepartiet. Og spesielt i området der Gibb sprekker. Jeg skal ikke klage på Gibb heller, de har tross alt holdt i 22 år. Men hadde Gibb vært med på en jordomseiling, ville de knapt holdt hele runden, vil jeg anta. Jeg har 4 stk Gibb'er som ikke har vært utsatt for særlig last, slik som akterstagene. Disse hylsene er OK, men blir uansett byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November Jeg følger med på noen på YouTube når det gjelder elektro. Clark's Adventure er en av dem, og her er balansering av LiFEPO4 Beklageligvis fikk jeg noen tall feil i en annen post. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November Jeg byttet olje og filter på GM'en i går, det er ikke noe spesielt med dét. Filteret sitter innunder motoren, dette er en bilmotor. Så, uansett metode- bæreposer eller ikkeno, tenderer filteret til å glippe. Snu seg opp ned og tømme seg i bånn av båten. Fikk en lys idé som involverer en brødpose med romslig design. Løsnet filteret på vanlig måte. Tredde posen innpå filteret. Trakk posen rundt, slik man gjør med endeløst tau når man ruller seil ut/inn. Motorbåtfolket må bruke fantasien her: Merk Volvo filter, made in US ( Fleetguard?). Filteret ramlet rett opp i posen og sølet begrenset seg til: Hvilket er ny rekord. En annen rekord er at GM'en har gått 120 timer på ett år. Vanligvis går den halvparten. Genoaen har vært hos seilmaker for service som gikk på å sy ny webbing i topp og hals. UV-skader etter 20 år. Seilmaker nede på Gressvik. Utmerket jobb utført. Han tar drøyt 1000 kroner timen eks mva. Servicen kom på snaut 10000 kroner. Og seilet er godt for nye 10+ år. Det ble sydd hos Syversen på Smögen i 2002. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Greier heller aldri å bytte olje uten søl (suger olja ut gjennom peilepinne røret) Det pose/filtertrikset er smart, bruker samme metode Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart Torsdag 20:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:30 Jobber på Hulda. Dette er en del av dagens eskapader. Først var jeg med Damene på 'Kalorihagen' for kaffe og Sara B. Etter at jeg først hadde vært om bord og satt på Eber. Jeg har blitt for gammel til å fryse på jobb. Flere delprosjekter på gang. Ett av flere i dag var å skjønne hvorfor mine Lithium ikke funker som jeg forventer. Batteriene skal være av vanvittig bra kvalitet til høy pris fra Skanbatt, kjøpt av Seatronic. Ringte Skanbatt, trykk 1 for bedrift, trykk 2 for privat. 2, svar- vi gidder ikke å snakke med privatkunder, spør der du kjøpte batteriet. Ringte til Seatronic, der man bestandig blir hyggelig mottatt. I hvert fall vi som legger igjen en vesentlig del av årslønna (pensjonen) i butikken. Så, snakket med representanten. Han plukket frem batteriene jeg hadde kjøpt og laderen. Balansere celler, bla, bla, bla. Mannen ble mer og mer usikker. 'Jeg setter deg over til MALVIN'. Husk det navnet. Han lurte på hvordan jeg hadde koblet opp batteriene osv. Han fikk ryddig svar på det. Da sa det 'pling' og vi begynte å snakke. Som alle vet, så starter cellebalansering på 14,20 V. Men, laderen min er på 60 A, og den lader aldri mer enn 51 A. Malvin: Når laderen står på Li, hold knappen inne i 10 sekunder. Da kjører laderen over til modus strømforskyning. Da kutter den ladeprogrammet og kjører full blås. Mange takk for det! Det er diff mellom det laderen rapporterer på spenning og strøm kontra det SmartShunt viser. Mavin: Det skal være det samme. Bruk multimeter og sjekk polene på laderen og polene på batteriet. Har du tangampermeter, bruk det og sjekk hva som går inn på batteriet. At dine 16 kvadrat ledninger blir varme, så er det helt normalt. Gjorde så etter at vi hadde snakket sammen. Selv om jeg ikke trodde at jeg hadde tap i ledningene, så har jeg det. Når batteriet rapporterer 100 %, og laderen viser 46 A, så har vi et strømtap på 2,4 A (lys på) og et spenningstap på 0,58 V. Dette er energi som forsvinner i motstand og varme. Differansen er høyere når batteriene sluker mer strøm. For etter at SmartShunt rapporterer 100 % lading, ser måledataene slik ut: Det viser at det går en time fra, og drøyt det, før spenningen kommer så høyt at cellebalanseringen starter. Og da tar det ikke lange tiden før spenningen går så høyt at BMS kutter videre lading. Jeg hadde ikke tid til å lade mer i dag. Nå står lysene på for å lade ut. Slik at jeg kan få testet laderens strømforsyningsmodus. Dette er interessant. Men det krever at Admiralen ikke tripper og står klar med varm lappskaus. Mulig jeg kommer til å kjøpe meg en strømforsyner der jeg kan stille inn spenning og strøm. Slik at jeg f.eks. kan stille spenningen til 14,25 V og strømmen til 2 A. Og så kan den stå der å dytte strøm til batteriene har fått nok. Selv om det tar et par døgn. Så langt ser historikken slik ut: Så det burde være rom for mye herjing og forulemping tilbake i disse batteriene. Som ikke har BlueTooth. Ladekurven er slik: Merk at dette var kl. 16:11, ref tabellen over. Jeg regner med at SmartShunt henter klokkeslettet fra telefonen, det samme klokken er det som er i tabellen over. Så konsensus er at jeg nok kommer til å parallelkoble to ladere. Den ene kjører 50 A og den andre kjører 60 A som maks. Planen er å legge opp en egen 220 V ladekurs med stikkontakter og separate brytere til de forskjellige laderene, slik at jeg kan velge hvem av dem som skal kjøre. Laderen som skal lade startbatteriet kommer til å bli redusert til en, trolig, Biltema-lader på 15 A, kun som vedlikeholdslader som står permanent på. Startbatteriet til Hulda er på snaue 200 AH (etter husken), og dette batteriet trenger ikke en lader som pusher 50 A. Strøm er gøy. Jeg snakket med kompisen i dag om fagbrev. Han visste at jeg har fagbrev som mekaniker. Det han ikke visste er at jeg også har fagbrev som rørlegger. 'Ha, ha,.. rørlegger drypp-drypp'. Det jeg ikke visste var at han har fagbrev som elektriker. Det han ikke vet, er at jeg kommer til å trekke veksler på akkurat det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Fredag 13:17 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:17 Interresant og helt rett etter min oppfattning det du skriver, og ikke minst det å dele på kunnskap. Det er jo det Båtplassen handler om for meg. Jeg kan nevne at på min gamle Tesla M3 2021 med LifePO batterier, så anbefaler de å kjøre ned batteriet så langt som mulig, for så å strupe ladestrømmen ned til 6 A og lade batteriene opp til 100 % for å balansere batteriet, noen ganger i året. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 17:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 17:56 En liten fortsetting på LiFePO4. I dag ladet jeg opp forbi der cellebalansering finner sted, i følge teorien, før jeg slo av strømmen: Det kunne kjørt en del til, men da jeg slo av hadde strømmen dalt til under 9 A. Så da skal batteriene lades ned igjen til et stressfritt nivå: -9 A er maksimalt strømtrekk med alle lys, fryser, kjøleboks, VHF og alt jeg kunne tenke på. Det skal i følge telleren ta halvannet døgn. I praksis tar det mye lenger tid. I første omgang skal jeg ned til rundt 50 %. Det artige er imidlertid at på en opplading har antall ladesykluser steget med 15 stykker. Og antall synkroniseringer med et tilsvarende tall. Dette skjønner jeg ikke. Og Malvin hadde feil på ett punkt, og det var funksjonen til NorCharger. Å kjøre laderen i 'leverandørmodus' gir ikke full blås. Det gir 20 A og 13,7 V. Det vil ta våtter og vinter å lade opp 400 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.