Jump to content

Krav for diverse virksomhet


Sebaldus

Recommended Posts

Hvis man skulle ønske å ha en større skøyte som fritidsbåt si en kondemnert fiskeskøyte på en 50-60 fot.....

 

Da antar jeg det vil lønne seg å drive noe slags virksomhet for å kunne trekke fra diverse utgifter. Er jo relativt vanlig å drive med blåturer, havfisketurer og slikt. Etter hva jeg har forstått må man da ha diverse papirer for å kunne drive passsasjerbefordring. Holder det med fritidsbåtskipper eller må man ha full kystskipper med fartstid?

 

 

....og nei....jeg er ikke i ferd med å anskaffe 60 fot med råte. Får vente et par år i alle fall  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Å, hå du! Kjekt å ha!!! Du brenner for å få inn nok et klenodium på "CV'n" din til venstre nå!! :lol: :lol: :lol:

:sailing: Klenodier? Snøft..... :lol:

 

Hehe.....brenner gjør jeg alltid men har realisme nok til å innse at et slikt prosjekt avhenger av god økonomi og jevne inntekter. Er alt for mange halvferdige skøyter som eierne har gitt opp pga. manglende forutsetninger eller pengenød.

 

Men fra spøk til revolver: mange flotte båter kondemneres i disse dager (og flere blir det vel i årene som kommer) og da kan man få en flott båt med minst 50 gode år foran seg for en svært rimelig penge i forhold til plastbåt.

Link to post
Share on other sites

Hei Baat-Guru  :sailing:

For å føre fartøyer med betalende passasjerer kreves det minimum Dekksoffiser Klasse 5 Sertifikat (Kystskippersertifikat) uansett fartøyets størrelse. Fritidsbåtskippersertifikat er begrenset til føring av fritidsbåter over 15 meter som brukes kun som fritidsbåt. Hvis du vil ha nærmere informasjon foreslår jeg at du kontakter Sjøfartsdirektoratet på telefon 22 45 45 00.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Baat-Guru  :sailing:

For å føre fartøyer med betalende passasjerer kreves det minimum Dekksoffiser Klasse 5 Sertifikat (Kystskippersertifikat) uansett fartøyets størrelse. Fritidsbåtskippersertifikat er begrenset til føring av fritidsbåter over 15 meter som brukes kun som fritidsbåt. Hvis du vil ha nærmere informasjon foreslår jeg at du kontakter Sjøfartsdirektoratet på telefon 22 45 45 00.

Hilsen Jan

Hei, og takk for svar!

 

Regnet egentlig med det. Ligger jo litt i ordet fritidsbåtsertifikat.  :lol:

 

Nuvel....fritidsbåtsertifikat har jeg planer om å skaffe meg uansett. Så får vi heller seg om jeg skal bytte bransje senere (er nok helst tvilsom, min begeistring for fulle blåtur-folk på dekk er rimelig liten) ;-)

 

Er det forresten noen som har gode tips til hvordan en stakkar kan skaffe seg litt fartstid? Har du bruk for mannskap Poseidon? ;-)

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke pent gjort av meg, men jeg må allikevel få lov til å slå en pøs med kaldt sjøvann nedover den som drømmer om "å trekke fra diverse utgifter".

 

For det første må man jo ha inntekter som utgiftene kan trekkes ifra, og allerede der begynner terskelen å bli nokså høy .....

 

Sertifikater er en historie for seg selv, og både fartøy og fører skal være sertifisert. Fartøyet må ha passasjersertifikat, noe som kan være en omstendelig og kostbar prosess  -  spesielt hvis fartøyet tidligere har vært brukt kun til fiske, fraktfart eller lignende. De spesifikke kravene finner du i "Skipskontrollens Regler" som den grønne boken ofte kalles, og i tillegg er ganske meget overlatt til "etter besiktigelsesmannens vurdering"  -  og den kan være verre å forutsi....

 

Fartøyføreren skal også ha sine personlige sertifikater iorden. Her vil det vanligvis være et minstekrav med D5, den som før ble kalt kystskippersertifikat. Full sikkerhetsopplæring, med brann, redning, havari, førstehjelp og personlig sikkerhet hører også til. I tillegg kommer VHF-sertifikat og årlig eller 2-årlig attest fra sjømannslegen (avhengig av din egen alder).

 

- - -

 

Men det kommer tilbake til utgangspunktet: skal du trekke fra utgifter, så må du ha noe å trekke dem fra. Dvs du må ha et marked i nærområdet som er såpass stort at du kan regne med å seile inn noen hundre tusen i løpet av de sommerukene som er brukbare til formålet.

 

- - - -

 

Så; det var den kalde pøsen med sjøvann

 

  -   og bortsett fra det kan man ha meget moro med årlig slipping, jevnlig akseltrekk, rorløft, stempelsjau, radioinspeksjon og elektrisitetstilsynet, pluss de som kommer ombord for å sjekke at du har såpe på dispenspenseren på toalettet, rene håndklær og varmt nok vann.....

 

Kos deg!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å nevne at hvis du først tar Fritidsbåtskippersertifikat så er det ikke så mye du trenger å ta i tillegg for å få fullt Kystskippersertifikat hvis du senere skulle ønske å utvide sertifikatet, men problemet er jo fartstiden da... Tidligere var det mulig å seile på dispensasjon, men om det fremdeles er mulig kan bare Sjøfartsdirektoratet svare på.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å nevne at hvis du først tar Fritidsbåtskippersertifikat så er det ikke så mye du trenger å ta i tillegg for å få fullt Kystskippersertifikat hvis du senere skulle ønske å utvide sertifikatet, men problemet er jo fartstiden da... Tidligere var det mulig å seile på dispensasjon, men om det fremdeles er mulig kan bare Sjøfartsdirektoratet svare på.

Hilsen Jan

En ting er å få sertifikatet, en annen ting er å beholde det. Etter de nyeste reglene skal man seile minst ett år i løpet av 5 år for å holde på sertifikatet. Det kan holde hardt for mange hobbyseilere. For min egen del så holder det såvidt, men det er ganske mange kveldsturer som skipper/overstyrmann på "Gamle Salten", "(Gamle) Rogaland" og "Poseidon" som skal til for å skramle sammen nok effektiv seilingstid....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er forsåvidt fullstendig klar over at man må ha inntekter for å ha noe å trekke fra på. Har riktignok en mistanke om at det finnes rimelig mange "skyssbåter" og "turbåter" rundt om kring hvor dette har vært sterkt medvirkende til innkjøp. Muligheten til å få igjen moms er vel også til stedet?

 

Tror forsåvidt neppe dette er noe for meg, men det er jo greit å lodde alle muligheter! Fritidsbåtskippersertifikat blir det nok uansett.

 

Hva gammel skøyte gjelder er dette kun aktuellt om jeg noen gang får økonomi til å kjøpe en i god stand. Ser for meg noe fra 50-60 tallet med en moderne motor. Mange slike blir tatt ut av fiske i disse dager. Økonomien må også være god nok til å få ting skikkelig gjort med bruk av fagfolk der dette er nødvendig.

 

Foreløpig er nok min seilbåt tilstrekkelig ispedt litt lån av motorbåt!   :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ja her var det mye å passe på. En "kalddusj" var nok slik sett på sin plass for alle av oss som måtte ha slike drømmer.

 

Når det er sagt kjenner jeg tilfeller hvor det er gitt dispensasjon til passasjerbefordring (inntil 12 passasjerer tror jeg) med kun firtidsbåtskipper-sertifikat. Så det går an. Om det er noe å trakte etter er en annen sak.

 

Så til det skattemessige - et godt utgangspunkt er å legge til grunn at ligningmyndighetene gjerne vil skattlegge hvis det er et overskudd, men prøver å unngå å gi fradrag hvis det er underskudd. Litt flåsete sagt, kanskje, men det oppleves ofte slik. For å være litt mer seriøs: Underskudd i en næring er fradragsberettiget i all annen inntekt, også i lønnsinntekt. Det innebærer at underskudd ved drift av et slikt fartøy i prinsippet er fradragsberettiget i annen inntekt du måtte ha. Dette forutsetter at du driver virksomheten som næringsdrivende, og ikke i AS-form.

 

Men det er altså et men eller to. For det første må omfanget av virksomheten være av et slikt omfang og varighet at det dreier seg om næringsvirksomhet og ikke sporadisk virksomhet/hobbyvirksomhet. Dernest må virksomheten være egnet til å gi overskudd. Kopler vi så dette sammen med årsaken til at vi driver med båt gjerne er at det er en (altoppslukende) hobby, vil nok resultatet oftest bli at du blir nektet fradrag for underskudd.

 

Dette forhindrer ikke at et gjennomført og profesjonelt opplegg skal og vil bli godkjent som næring. Men da er det ytterligere et men eller to: Privat bruk av båten er da i utgangspunktet skattepliktig..... (hvor kontrollerbart det er og hvordan denne fordelen skal verdesettes er imidlertid en annen sak). Videre - og det er kontrollerbart - eventuell gevinst ved salg av båten er skattepliktig (men du vil ha fått fradrag for årlige avskrivninger), mens eventuelt tap er fradragsberettiget.

 

Starter du en slik virksomhet som et AS er det generelt mye lettere å få det godkjent som næring med alt det fører med seg. Men et underskudd i AS-et vil ikke kunne fradragsføres i annen inntekt. Et AS innebærer også en rekke formalia som en må forhold seg til - min. 100.000 i aksjekapital, full regnskapsplikt, revisjon, styre, generalforsamling, ansvar osv.. Ligningsmyndighetene vil nok om mulig også ha enda sterkere fokus på eventuell privat bruk av båten, og skattlegging av denne fordelen.

 

Ble dette enda en kalddusj? :sailing:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ble dette enda en kalddusj? :sailing:

Neida...dette er kjennte saker. Skal faktisk opp til eksamen i skatterett i morgen! (så får vi se hvordan det går, skylder på baatplassen.no hvis det ikke går).

 

Det er vel et krav om at virksomheten må være egnet til å gi overskudd over tid for å føre fradrag, noe som nok blir vanskelig med mindre båtholdet kun er en del av en større næring.

 

Nuvel....hovedspørsmålet mitt er forsåvidt greit besvart.

 

Om jeg om 10-15 stevner inn i uthavnen din med 60 fot faretruende treverk vil bare tiden vise  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Lukter jeg et snev av to fots syke her baat-guru? Du har jo nettopp fått deg seilbåt og bør se frem til solfylte dager og hvite seil. Drømme om råtne skøyter på 60 fot hører vinteren til.

 

Får si som en svensk jordomseiler så fint uttrykte det etter å ha sett et TV program om seiling:

 

"Vinden är fri".  Ja, tacka fan för det men seglen är dyra!

 

Lykke til med skatterett eksamen, og går det dårlig (noe jeg ikke tror) får vi på baatplassen.no ta skylda

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Skal faktisk opp til eksamen i skatterett i morgen! (så får vi se hvordan det går, skylder på baatplassen.no hvis det ikke går).

Lykke til, det går sikkert bra. Det er veeeeldig lenge siden jeg tok mine eksamener. Derimot tok jeg i går eksamen i navigasjon, sjøveisregler og laste/losseteknikk (jeg tror det gikk noenlunde bra?). Nå står noen uker med instrumentkurs + sikkerhets/førstehjelpskurs igjen, og så kan jeg forhåpentligvis smykke meg med tittelen fritidsbåtskipper før sommeren er over oss.

 

Frister ikke det? :sailing:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Lukter jeg et snev av to fots syke her baat-guru? Du har jo nettopp fått deg seilbåt og bør se frem til solfylte dager og hvite seil. Drømme om råtne skøyter på 60 fot hører vinteren til.

 

Lykke til med skatterett eksamen, og går det dårlig (noe jeg ikke tror) får vi på baatplassen.no ta skylda

 

:sailing:

Sant nok, men vi snakker nok om på laaaang sikt! Drømmene går nok også mest i retning av en ikke-råtten skøyte!

Link to post
Share on other sites

Lykke til, det går sikkert bra. Det er veeeeldig lenge siden jeg tok mine eksamener. Derimot tok jeg i går eksamen i navigasjon, sjøveisregler og laste/losseteknikk (jeg tror det gikk noenlunde bra?). Nå står noen uker med instrumentkurs + sikkerhets/førstehjelpskurs igjen, og så kan jeg forhåpentligvis smykke meg med tittelen fritidsbåtskipper før sommeren er over oss.

 

Frister ikke det? :sailing:

Det frister så absolutt! skal ta slike kurs når jeg føler studiesituasjonen tillater det. Regner med det faller i kategorien lystbetont fritidsaktivitet og ikke føles som enda mer studier.

 

 

Takk for alle lykke ønskninger!

Link to post
Share on other sites

Ingar,

 

Det var bl.a. derfor jeg skrev: "Fartøyføreren skal også ha sine personlige sertifikater iorden. Her vil det vanligvis være et minstekrav med D5, den som før ble kalt kystskippersertifikat."

 

Der blir nemlig fra tid til annen gitt diverse dispensasjoner, med varierende begrunnelse. En slik dispensasjon vil være lettere å få innvilget for et fartøy under 15 meter enn for et over den magiske grensen.

 

Den samme 15 meters grensen slår forøvrig inn i flere sammenhenger, bl.a. med teknisk utrustning og diverse andre krav ombord. Der kan derfor være mer enn en årsak til at båten ble "en nese kortere", men man vet jo hva som gjør seg best i avisene  ....

 

mvh

Poseidon

(16,9 meter)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tre forskrifter som kan være innteresange:

43. Tillatelse til begrenset passasjerbefordring

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/th-1987061...5-0506-007.html

Forskrift om om kvalifikasjonskrav for fører av passasjerskip under 25 registertonn brutto.

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19811211-3808.html

Forskrift om kvalifikasjonskrav

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19980429-0398.html

ellers så gir et søk på lodata.no om passasjersertifikat mange treff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...