Jump to content

"Dirt cheap" USB AIS mottaker, 150,- nkr!


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Bestilte denne herligheten til ca 150,-. Finnes billigere men jeg ville ha med overgangene til vanlig coax og selve pluggen i USB dingsen er forsterket med ekstra lodding.

 

Har tenkt å følge et av disse oppsettene:

 

http://www.rtl-sdr.com/category/marine/

 

For å få AIS opp å gå i Opencpn.

----------

 

I hardware enden trenger jeg en VHF antenne. I Software så er all nødvendig programvare tilgjengelig gratis. Men det er en del fikkling og innstillinger som må stemme for å få dette til. Men etter å ha lest artiklene og sett videoene så ser det ikke så veldig avansert ut egentlig.

 

Den siste software PNAIS dekoder direkte fra usb sticken og gir signal som kan leses av Opencpn. Det gjør jo ting veldig enkelt.

 

Så får vi vente på posten... noen andre som har prøvd dette?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er relativt enkelt å få dette opp å svinge på minimum av tid. Som med alt annet radioutstyr, er valg av antenne vesentlig. Jo kortere lengde på antennekabelen, jo bedre. En SDR er også ypperlig hvis en ønsker å dele AIS informasjon fra sitt nærområde med MarineTraffic eller AISHUB. Skulle ønske det vær flere som ville ta denne løsningen i bruk, det er fremdeles noen "hvite områder" når det gjelder AIS dekning langs Norges kyst. Spesielt gjelder dette AISHUB.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Forstår jeg riktig at en kan lytte til "alt" med en slik dings?

 

Har lest meg frem til at man kan lytte på VHF kanaler, nødsignaler og alt mulig rart. Men hva med SSB, kan man få inn værdata på PCen med denne dingsen og rette softwaren og antenne?

--------

Googlet litt og kan svare meg selv

 

Ser ut som det da trengs en "upconverter". Var ikke skremmende dyr.

 

Dette skjønner jeg lite av kjenner jeg :-)

Link to post
Share on other sites

Dersom de utsendte signalene er innenfor frekvensområdet til SDR, kan det brukes. Det er massevis av tutorials ute på nettet som beskriver de forskjellige bruksområdene. Jeg har konsentrert meg om det som ligger i frekvens området til VHF, og da spesielt AIS meldinger.

 

Sist sommer brukte jeg en SDR som var tilkoblet et Raspberry Pi kort. Dette oppsettet brukte jeg opp mot OpenCPN som viste de andre fartøyene på kartutsnittet.

 

Når en først har et system for mottak av AIS meldinger kan en gjøre flere ting, enten få meldingene vist i feks OpenCPN, eller som bildet under viser, dekode meldingene selv og lage seg en oversikt over båter i sitt nærområde.

 

Tabellen under viser i rekkefølge mmsi, imo, callsign, navn, type fartøy, status, posisjon i lengde og bredde, fart, kurs, destinasjon, og de siste parametrene er størrelse på fartøyet samt dypgående.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Værfaks kan også lastes ned vha denne. Mange muligheter. Blir et lite vinterprosjekt å få dette på stell før sesongen starter :-)

 

Ut fra hva jeg forstod så finnes det software som dekoder og drar værfaks ut fra disse usb dingsene uten noen mellomliggende software osv. Mao skal det kunne fungere ganske enkelt.

Link to post
Share on other sites

Denne skal jeg følge med på. Kjøpte meg liten usb-dings selv, prøvde en kveld å tune meg inn på ais-signalene. Men greide ikke dekode dem/finne dem. Etter en kveld med fm-sus frista det ikke å ta det opp igjen.

 

Bestilte meg akkurat ei vhf-antenne med kobling som passer, i håp om at det gjør det litt enklere. Nå har jeg bare brukt den som fulgte med i pakka.

 

Jeg synes lyttejobben krevde ganske mye cpu-power - er det faktisk tilfelle? Toughbooken min har ikke så mye å gå på i tillegg til å håndtere opencpn...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Her er en liste over potensialet til denne usb pluggen:

 

The RTL-SDR can be used as a wide band radio scanner. Applications include

Furthermore, with an upconverter or direct sampling mod to receive HF signals the applications are expanded to

  • Listening to amateur radio hams on SSB with LSB/USB modulation.
  • Decoding digital amateur radio ham communications such as CW/PSK/RTTY/SSTV.
  • Receiving HF weatherfax.
  • Receiving digital radio monodial shortwave radio (DRM).
  • Listening to international shortwave radio.
  • Looking for RADAR signals like over the horizon (OTH) radar, and HAARP signals.

Note that not all the applications listed may be legal in your country. Please be responsible.

What is the RTL-SDR frequency range?

This is dependant on the particular tuner variant used in the dongle.

Tuner Frequency range Elonics E4000 52 – 2200 MHz with a gap from 1100 MHz to 1250 MHz (varies) Rafael Micro R820T 24 – 1766 MHz Fitipower FC0013 22 – 1100 MHz Fitipower FC0012 22 – 948.6 MHz FCI FC2580 146 – 308 MHz and 438 – 924 MHz (gap in between)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Denne skal jeg følge med på. Kjøpte meg liten usb-dings selv, prøvde en kveld å tune meg inn på ais-signalene. Men greide ikke dekode dem/finne dem. Etter en kveld med fm-sus frista det ikke å ta det opp igjen.

 

Bestilte meg akkurat ei vhf-antenne med kobling som passer, i håp om at det gjør det litt enklere. Nå har jeg bare brukt den som fulgte med i pakka.

 

Jeg synes lyttejobben krevde ganske mye cpu-power - er det faktisk tilfelle? Toughbooken min har ikke så mye å gå på i tillegg til å håndtere opencpn...

 

Pnais skal klare å dekode direkte fra pluggen og gi signal til feks opencpn

 

http://www.rtl-sdr.com/category/marine/

 

Kanskje prøve den?

------------

 

Ang bruk av cpu kraft så må du endre på en eller annen innstilling som angir prioritering for programmet slik at du ikke gir maskinen åndenød. Tror du kan bruke det du har av cpu kraft uansett maskin så det må justeres.

Link to post
Share on other sites

 

Pnais skal klare å dekode direkte fra pluggen og gi signal til feks opencpn

 

http://www.rtl-sdr.com/category/marine/

 

Kanskje prøve den?

------------

 

Ang bruk av cpu kraft så må du endre på en eller annen innstilling som angir prioritering for programmet slik at du ikke gir maskinen åndenød. Tror du kan bruke det du har av cpu kraft uansett maskin så det må justeres.

Takk for tips, den blir testet når antenna kommer! :-) Høres bra ut at prioriteringen kan justeres - hadde nesten slått det ifra meg bare på grunn av dette.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var antenna kommet gitt!

Står og lytter nå, men plages med å fange opp signaler. Ikke så mye trafikk her, men noe burde ha dukka opp.

Kjører SDR Sharp og AISmon, PNAis og AISrec fanga ikke opp noe heller.

 

Litt usikker på hvor mye tweaking som skal være nødvendig med bandwith og gain før ting dukker opp, men begynner å lure på at det er litt for mye forstyrrelser opp hit hjem og at jeg må ta meg en tur på kaia..

 

Har samperate på 0,9 MSPS, betydde mye for ressursbruken (fremfor 2,4 som var på som standard). Fått sync på 81 pakker nå, men samtlige er "errors" på.

Kjørte en test med ei lyd-fil for å sjekke AISmon/OpenCPN og det fungerte utmerket. Er jo kjempesmarte saker dette, hadde det bare funka :giggle: Jobba på! Tips mottas med takk.

 

God helg!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vel... har ikke mye å bidra med. Tror jeg har svidd av delen for hvit støy i hjernen etter et par dager testing uten å høre så mye som et pip.

 

Dvs, vha en hjemmelaget coaxantenne med lengde for VHF båndet så kunne jeg faktisk se AIS signalene i SDRSharp, men de var for svake til å kunne kodes. Men så bor jeg jo pokkerivold inn i skauen så...

 

Har bestemt meg for å teste ut med ordentlig VHF antenne i båten. Har fått til software opplegget og har på en måte kontroll på hva som skal til for å fange opp AIS og få det over på OpenCPN.

 

Neste må være å få ned værdata fra satelitt, men det krever vel da en annen antenne..

----------

 

Har pc med ny gps puck og opencpn som skal i båten til våren så får jeg kjøre AIS prosjektet litt underveis :-)

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan være til hjelp, har jeg beskrevet fremgangsmåten for å få SDR chipen til å motta AIS data på denne siden: http://octant.no/wp/diy-ais-mottaker-for-opencpn/ . Denne oppskriften med SDRSharp og $windows er imidlertid ment som et første steg for å få en følelse av som skjer, samt å finne det optimale oppsettet for SDR chipen. Når de optimale parametrene er funnet, og for å spare en selv og omgivelsene for hvitstøyen, anbefaler jeg å bruke et RPI kort (tilsvarende) med de samme parametrene som ble funnet vha SDRSharp. Oppskriften finner dere her: http://octant.no/wp/raspberry-pi-som-ais-mottaker-for-opencpn/. Dette oppsettet kjørte jeg siste sommer med bra resultat.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Vel... har ikke mye å bidra med. Tror jeg har svidd av delen for hvit støy i hjernen etter et par dager testing uten å høre så mye som et pip. 

 

Dvs, vha en hjemmelaget coaxantenne med lengde for VHF båndet så kunne jeg faktisk se AIS signalene i SDRSharp, men de var for svake til å kunne kodes. Men så bor jeg jo pokkerivold inn i skauen så...

 

Har bestemt meg for å teste ut med ordentlig VHF antenne i båten. Har fått til software opplegget og har på en måte kontroll på hva som skal til for å fange opp AIS og få det over på OpenCPN. 

Hvordan går/gikk det med dette prosjektet? Er det mulig å få inn AIS (eller annen VHF-trafikk) med den medfølgende lille antenna?

Link to post
Share on other sites

Hvordan går/gikk det med dette prosjektet? Er det mulig å få inn AIS (eller annen VHF-trafikk) med den medfølgende lille antenna?

Det er fult mulig å motta AIS trafikk med den lille medfølgende antennen dersom du er innenfor rekkevidde av AIS utsendingene. Men ikke like godt som med en tunet VHF/AIS antenne. Følg linkene lengre oppe i posten for forslag til fremgangsmåte.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Selv krøp jeg til korset og kjøpte en AIS mottaker :-) Rente mottakere (ikke sendere) er vel nedi tusenlappen nå så... og mange selger jo sine rene mottakere for å kjøpe mottaker/sender siden de også har gått en del ned i pris. 

Link to post
Share on other sites

AIS mottak med SDR som det her refereres til, er for oss med spesielle interesser for gadgets av denne typen. En må like å fikle med utstyr av dette slaget. Men billig elektronikk/SDR/SBC kan aldri bli en erstatning dersom en ønsker stabile og pålitelige navigasjons systemer ombord. Dvs - den kan det, men da må en vite hva en driver på med. Og en må sette seg inn i og ha full forståelse for de svakheter og begrensninger som er tilstede.
Selv bruker jeg SDR for AIS mottak i nærområdet med godt resultat. Oppsettet har fungert prikkfritt over lengre tid. Men det er og blir, og vil fortsette å være et test system. Ombord er det AIS sender/mottaker fra en større leverandør som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...