Jump to content

"Dirt cheap" USB AIS mottaker, 150,- nkr!


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Det er fult mulig å motta AIS trafikk med den lille medfølgende antennen dersom du er innenfor rekkevidde av AIS utsendingene. Men ikke like godt som med en tunet VHF/AIS antenne. Følg linkene lengre oppe i posten for forslag til fremgangsmåte.

Takk for god guide! Ser dessverre ut som jeg ikke klarer å motta AIS-signalene her i leiligheten på Grunerløkka. Jeg ser iallefall ingen peak på noen av de to frekvensene og ingen linjer på spektrometeret(?). Blipper med støy derimot kan jeg inbille meg at jeg hører  :smiley:

 

Tenkte å prøve radioen utendørs, men da med android-dings og SDR Touch uten mulighet til å dekode AIS, og derfor svinge innom vanlige VHF kanaler. Det skal vel være mulig å høre sendinger derfra også med samme oppsett? Skal mottaker modus uansett være NFM?

Link to post
Share on other sites

Dersom du har fulgt oppskriften i denne linken http://octant.no/wp/diy-ais-mottaker-for-opencpn/ er alle nødvendige parameter oppgitt. Se spesielt oversikts bildet for SDR#. Jeg kjenner ikke til forholdene på din adresse, men jeg har en mistanke om at det er en del frekvens forurensning i Oslo som SDR chipen også vil plukke opp. Dermed kan AIS meldingene forsvinne i støyen. Frekvensområdet for AIS gir at det er Line of Sight (LOS) som vil gi det beste forhold.

Link to post
Share on other sites

Og alle de som har en slik USB TV stick kan vel egentlig prøve, kan hende de har det de trenger.

 

Etter å ha prøvd noen timer med to forskjellige TV-tunere, et "ATI All-In-wonder"-kort og en Pinnacle PCTV USB2 uten videre hell kapitulerte jeg og besøkte Amazon. Bestilte to slike: NooElec NESDR Mini 2 USB RTL-SDR & ADS-B Receiver Set, RTL2832U &

R820T2 Tuner, MCX Input.

 

Håper jeg har bestilt noe jeg får til å funke. Jeg får leke meg med en og gi en til en radioamatørkompis som jeg synes skal bli interessert i AIS.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har USB-radioene ankommet for noen dager siden, men det er ferie så jeg har darlig med tid om dagen......

 

Men fikk prøvd litt og det funker. Den medfølgende antenna er ikke mye å skryte av og jeg har bestilt deler slik at jeg i alle fall skal kunne bygge noe bedre. Jeg klarer foreløbig ikke a få decoded noe på 161.975MHz, men har ingen problemer på 162.025MHz. Jeg har lekt litt med gqrx for å finne rette instillinger. Jeg regner med at med litt mer testing i gqrx på 161.975MHz vil jeg også klare å decode den.

 

Dette er gøy. Nå gjenstår det bare at kona lar meg slippe malingsdrit litt så jeg kan dra ut i båt og teste.

 

@ChrisRik: Jeg bestilte to og dersom du fortsatt har lyst å leke med dette kan du stikke innom og få den ene. Eventuelt dersom du har gitt det helt opp og sitter med en VHF-antenne for mye kan jeg kjøpe den dersom du vil selge.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Midtpinne: Har vel egentlig gitt opp det der. Har fått montert ais b transponder og nå en lowrance hds9 med 3g radar. både toughbooken og garminen ombord kubba helt.

 

Har en vhf-antenne i tromsø med liten antennekontakt. fyker til tromsø om et par dager, men skal tilbake hit om ikke for lenge så tar den med så kan du få den.

 

Så skal jeg få levert ais transponderen min til maritim center, er noe hardware-tull med boksen som de må "fikse" (bytte).

Håper det går såpass raskt og smertefritt,så kan vi kjøre litt tester når jeg er tilbake!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jupp, jeg sitter på andre siden av sundet og burde få deg inn. Kona var snill og lot maling være maling så vi pakker skipssekken og drar ut noen dager. Ikke helt sikker på når vi er tilbake. Tror vi setter baugen mot Bjarkøy, det er noen holmer der ute vi kunne tenke oss å se litt på.

 

Blir litt artig å få testet dette i båten også, regner med kona får stå for seilinga så sitter jeg i salongen og leker. Mulig jeg må klatre opp i masta og stå på salingshornene med antenna på hodet og laptoppen hengende rundt halsen.

 

;)

Link to post
Share on other sites

.... Men fikk prøvd litt og det funker. Den medfølgende antenna er ikke mye å skryte av og jeg har bestilt deler slik at jeg i alle fall skal kunne bygge noe bedre. Jeg klarer foreløbig ikke a få decoded noe på 161.975MHz, men har ingen problemer på 162.025MHz. Jeg har lekt litt med gqrx for å finne rette instillinger. Jeg regner med at med litt mer testing i gqrx på 161.975MHz vil jeg også klare å decode den. ...

 

Flott å se at du får dette til å fungere. Ikke vær så nøye med å sette mottaksfrekvensen til enten 161,975MHz eller 162,025MHz. SDR mottakeren er ikke et høy-presisjon instrument, og hver av radioene er forskjellig. Bruk AIS frekvensene som et utgangspunkt, og juster til du finner de beste mottaks forholdene for akkurat din radio. En dedikert AIS antenne vil definitivt gjøre mottaks forholdene mye bedre.

 

Hadde vært artig hvis vi kunne ha fått en hel kjede av disse små SDR mottakerene langs kysten. Da kunne vi ha bygd opp en helt egen sanntids oversikt over hele fritidsflåten.

Link to post
Share on other sites

Flott å se at du får dette til å fungere. Ikke vær så nøye med å sette mottaksfrekvensen til enten 161,975MHz eller 162,025MHz. SDR mottakeren er ikke et høy-presisjon instrument, og hver av radioene er forskjellig. Bruk AIS frekvensene som et utgangspunkt, og juster til du finner de beste mottaks forholdene for akkurat din radio. En dedikert AIS antenne vil definitivt gjøre mottaks forholdene mye bedre.

 

Hadde vært artig hvis vi kunne ha fått en hel kjede av disse små SDR mottakerene langs kysten. Da kunne vi ha bygd opp en helt egen sanntids oversikt over hele fritidsflåten.

 

Jupp det er gøy å leke. Jeg bruker et program som heter gqrx for å lytte til radioen og se grafiske fremstillinger slik at det blir lettere å finne signal. Jeg får best signal på 162013630Hz.

 

Det er jo flere siter som vil at du skal sende inn AIS-data til dem, shipfinder, aishub, marine traffic og sikkert flere.

 

Hmm, jeg har en PI liggende i hylla, har til og med wifi-dongle til den, kanskje den kan bli en permanent stasjon på taket. Jeg trenger en kladeis på taket kjenner jeg, en som blir skikkelig plagsom å holde liv i på vinteren. Må tenke litt på dette, men en plass skal man nok finne.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da har jeg fått opp en ganske permanent løsning. Kjøpte meg ei antenne og bygde om ei mesanmast og plasserte det hele på taket. Det som irriterer meg noe grenseløst er at jeg fikk lengre rekkevidde med ei gammel skakkskeiv TV-antenne. Argh argh. Masse penger og styr med antenne og coax-kabel strukket ned til datarommet.

 

Men nå er det oppe og kjører, jeg syns faktisk dette er så gøy at jeg regner med at jeg kjøper en HackRF når det blir varmere i været og jeg gidder montere enda ei antenne på taket. Av en eller annen uforklarlig grunn synes kona dette er helt greit.

 

Jeg sender data til AisHub og marinetraffic.

 

AisHub:

http://www.aishub.net/aisgraph.php?rrdname=2562&sname=Brostadbotn

 

MarineTraffic:

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/stations/461/_:3664f36492fa794a671e159693732fb5

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har nå endelig fått testet min SDR for AIS-mottak.

Har en RTL2832U+R820T2 SDR Stick: https://www.aliexpress.com/item/USB-2-0-Software-Radio-DVB-T-RTL2832U-R820T2-SDR-Digital-TV-Receiver-Stick/32743939814.html

og en liten antenne: https://www.aliexpress.com/item/2016-New-Original-Dual-Band-Antenna-SMA-Female-Antenne-VHF-UHF-136-174-for-Baofeng/32674738821.html

 

Testet på loftstuen med AISdeco2 og OpenCPN, og fikk inn noen skip, men ingen lenger unna enn 4 nm.

Har bestilt overgang til VHF-antennen på båten for å teste med den, og tenkte også å lage meg en enkel antenne av type Slim Jim eller J Pole. Måtte lage et jordplan til den lille antennen jeg kjøpte før jeg klarte å få inn noe som helst.

 

Hvor stor rekkevidde har andre fått?

 

octant.no er forresten nede...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Her er min stasjon på marinetraffick og aishub. Ser ut som om jeg får ca. 7-8 nautiske mil. Ups, sa jeg nautiske mil, opp til 15km mente jeg. At jeg får nedetid er ikke fordi stasjonen er nede, men av og til er det rett og slett ikke båter innen rekkevidde.

 

 

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/stations/461/_:3664f36492fa794a671e159693732fb5

 

http://www.aishub.net/source-statistics.php?source=2562&sname=Brostadbotn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå fått testet litt mer. Testene er gjordt på loftstuen min på Hommersåk.

 

Fant ut at den ene SDR mottakeren var bedre enn den andre, og med litt justering så fikk jeg bedre resultater enn sist med den lille Kina-antennen:

bilde

 

Hadde bestilt feil overgangskabel for VHF-antennen fra båten, men med litt lodding så fikk jeg laget meg en kabel med rett kontakt i begge ender. Ble en god del bedre signal med skikkelig antenne:

bilde

 

Ganske fornøyd med rekkevidden nå, ca 7.5 nm :-)

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...