Framtia Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Straks 300 påmeldte, inklusive denne svensken: https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fmarkok.blogg.se%2F2008%2Faugust%2Fsegling-med-100-fotaren-hyundai.html&ei=lzhaVZnqE6POyQPWrIHYBw&bvm=bv.93564037,d.bGQ&psig=AFQjCNFRmQcx6e6kwC2YVPkGD0zc7Yjv5A&ust=1432062470175284 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars Martin Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 Har kidza i færderhælja i år, så jeg må også melde avbud. Men om noen år, så kan de brukes til noe den helgen. Da blir det andre boller :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
@ArneO Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Da var det 316 påmeldte... og en uke igjen til påmeldingsfristen går ut... (for de som ikke vil betale høyere avgift...) Har det vært like få påmeldte så kort tid før fristen går ut tidligere, og melder alle seg på de siste dagene? Vi er klare til start.... Seiler i campingvogn med spinnaker... :-) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Framtia Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 i fjor var det 106 påmeldte per 6. mai, 543 per 26. mai kl 09:44 og 601 samme dag kl 16:58 (i følge denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/107303-f%C3%A6rderseilasen-2014/).Vi får satse på at mange flere melder seg på i uken som kommer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
kristfal Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Krysser fingrene for litt snillere forhold enn i fjor. Røyk fokka i sundet vest for Vestre Bolærne og mista nesten en mann over bord. Fortsatt synd at vi snakker om bare 600-700 båter i år også. Vet dere om det er noen diskusjon rundt lisenskravet fortsatt? (trodde det var derfor antall registrerte falt så voldsomt i '10) Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Satser på at det kommer flere påmeldte neste uke da :-) Fjoråret var noe i hardeste laget, ja... Heldigvis holdt ting om bord, og siden vi seiler såpass liten båt, slipper vi å seile helt ut til Tristein også :-) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
ravddo Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Krysser fingrene for litt snillere forhold enn i fjor. Røyk fokka i sundet vest for Vestre Bolærne og mista nesten en mann over bord. Fortsatt synd at vi snakker om bare 600-700 båter i år også. Vet dere om det er noen diskusjon rundt lisenskravet fortsatt? (trodde det var derfor antall registrerte falt så voldsomt i '10) Lisens ble fjernet på seiltinget for alle båter som seiler færderseilasen. Forsåvidt alle som seiler NorRating. Kanskje noen av de som hoppet av da lisens ble innført stiller? Normalt kommer det 100-200 båter som etterregistrerte også. Jeg er atter på jobb men hadde stilt hvis jeg var hjemme. Håper at opplegget er slik framover med målgang i Horten. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
bliss X Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 367 påmeldte til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 509 påmeldte nå, dette lover bra. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vindøyet Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Hvor er det best å overnatte i Oslo natt til 12. juni? Enten på svai, men aller helst så vi kan gå i land og være med på moroa. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Man trenger ikke gyldig målebrev for å seile en av turklassene (deriblant "Fersk i Færdern"). Alle klasser med NOR-rating må ha gyldig målebrev fra NOR-rating (www.norlys.org). Jeg er usikker når det kommer til lisens, ettersom Seilforbundet har foreslått å frafalle lisensordningen helt for alt unntatt de mest kompetitive klassene (ikke bare for Færdern). Turklassene har uansett ikke noe lisenskrav. Siden jeg pt. ikke har fått somla meg til gydlig målebrev blir det tur-klasse i år. Kunngjøringen § 5.3 slår fast at "Samtlige deltagere i Turklasse seiler uten noen form for spinnaker (inkludert gennaker/code zero etc) eller flygende forseil. " samt litt annet vedr. bruk av to forseil. Men så har vi plutselig "Tur & Hav Maxiklasse m. spinnaker". Det blir da uten spinnaker men med spinnaker formoder jeg? Det ser ut til at det er den samme hjernecellen som har stått for informasjonsflyten i år som tidligere år - hvor vi har kost oss med å melde rundinger på sms og få til svar at forrige sesongs Hollenderseilas er over forlengst ... :o) Anyways, grunnen til at jeg spør er selvsagt at jeg aner muligheten til å få brukt Code0'en likevel, men antar Maxiklasse er for gamle, digre meterbåter? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 (redigert) Hvor er det best å overnatte i Oslo natt til 12. juni? Enten på svai, men aller helst så vi kan gå i land og være med på moroa. Moroa er jo i Horten, hehe. Men du kan ligge på svai i bukta nord-øst på Langøyene, bukta øst for Gressholmen, i Skinnerbukta på Malmøya, og det har gått å ligge på svai i bukta nord for Heggholmen/vest for Gressholmen også. Ellers kan du ligge i gjestehavna på Aker Brygge, men det er sikkert lurt å booke, og dyrt. Oksval Båthavn på Nesodden har et par gjesteplasser (google dem opp og meld fra om du kommer), og 15 min gange til ferge. På Husbergøya er det brygge men man kan være utsatt for bølger, det fins en flytebrygge hvor man antagelig kan ligge ok, med baugen mot hekksjøgeneralenes etterlatenskaper. På Langøyene (vestsiden) er det mulig med landfeste, og derfra går det ferge til land. Men du er utsatt for sjø fra skipstrafikken og må ligge med lang tamp. Det er også brådypt, så noe særlig vestavind vil du ikke tåle der. Redigert 26.Mai.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 jeg har pleid å ankre opp i Frognerkilen vest for anlegget til KNS på Bygdøysiden. I år blir det vel start senere på dagen. Så da kan man i prinsippet ta siste del av tilbringerseilasrn på fredag, men jeg synes det er best å få sovet skikkelig ut. Det blir jo en lang dag før man er i Horten... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Det er jo noe eget med å ligge på Aker brygge torsdag til fredag. Jeg har ikke fått forstyrret nattesøvnen der før start. Det går også å ligge på KNS dronningen og ta fergen frem og tilbake. Er det ikke bare å løse målebrev? Hvis alt er klart så rekker du jo det. Å seile scratch i en turklasse er jo for kjedelig når man først stiller. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
quantumduck Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Er det ikke bare å løse målebrev? Hvis alt er klart så rekker du jo det. Å seile scratch i en turklasse er jo for kjedelig når man først stiller. Har et gammelt seil i målebrevet jeg vel egentlig kunne aktivere, men vil heller seile med det nye (og umålte). Har ikke noe problem med turklasse tror jeg, aldri prøvd ... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 611 påmeldte ved utløpet av den ordinære fristen, bør holde til en flott seilas og bra trykk i Horten. Men synd at man ikke klarer over 1000 båter som i gode gamle dager. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 da er de første værvarslene for fredag 12/6 tilgjengelige. Mye kan endres, men ligger det an til en seilas i lite vind tro? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Poopadoop Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Jeg og noen andre kompiser kjørte "taxi" med noen båter fra seilbåtene til brygga/konserten, ble en god del penger husker jeg.. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC m/ Yamaha F225 & 400W konstant stereoanlegg/forsterker worklog Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 (redigert) Men synd at man ikke klarer over 1000 båter som i gode gamle dager. Lederen i siste Seilmagasinet har noen tanker rundt det. Riktignok med fokus på shorthanded seiling. Hvordan det er gått fra deltaker-boom til deltaker-bom. Fokus er på store og hotte båter. Hele 80-talls flåten er utryddet. I motsetning til våre naboland hvor deltakerlister fylles opp på kort tid. Av nye og eldre båter. Redigert 1.Juni.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hele 80-talls flåten er utryddet. En og annen betraktelig eldre båt seiler nå rundt fremdeles. For eksempel denne, bygget i 1914. Den oser av gårde selv om det er så godt som vindstille. Gleder meg! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
ravddo Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Lederen i siste Seilmagasinet har noen tanker rundt det. Riktignok med fokus på shorthanded seiling. Hvordan det er gått fra deltaker-boom til deltaker-bom. Fokus er på store og hotte båter. Hele 80-talls flåten er utryddet. I motsetning til våre naboland hvor deltakerlister fylles opp på kort tid. Av nye og eldre båter. Jeg skrev et stort innlegg om dette på spørreundersøkelsen som var i vinter. Jeg tror mye av problemet ligger her. Hvorfor få eldre båter ikke stiller lengre er nok litt sammensatt og jeg har noen egne meninger. Artig hvis idet blir debatt om det i denne tråden. Min båt er bygd i 1984 (konstruert 1981) og den virker like bra i dag. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Herman Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Vår båt er fra 1977. Seiler greit på vind aktenfor tvers, men har en kryssvinkel til å grine av. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
ravddo Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Det kan godt være jeg kjenner ikke til alo 33. Men jeg regner med at ratingen reflekterer dette. Det er jo derfor at det er bedre å seile en ratingklasse og ikke stille i turklasse. I turklassene prøver de å samle forholdsvis like båter men det blir jo mye mindre rettferdig en å seile i ratingklasse. I færderseilasen er en liten forskjell i rating bli til mange minutter på en lang seilas. Min oppfordring, seil ratingklasse! Eller entype, men den diskusjonen tar vi ikke her. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Skhuds Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 En og annen betraktelig eldre båt seiler nå rundt fremdeles. For eksempel denne, bygget i 1914. Den oser av gårde selv om det er så godt som vindstille. Gleder meg! Ikke bare seiler hun godt fremdeles, men Carmen er en viktig båt i Færder-sammenheng. Hun vant faktisk den aller første Færderseilasen i 1947. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 I dag revnet genoanen under øve seilas med nyervervet mannskap... Nå henger seilasen i en tynn tråd er jeg redd. Noen som har en genoa for mye som kan passe? Forlik ca 16,15m, underlik 6,8m og akterlik 15,75m Kan godt være litt mindre enn originalen (155%), da vi synes den er litt stor for vårt tur-bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.