Jump to content

Færdern 2015

Framtia

Recommended Posts

Krysser fingrene for litt snillere forhold enn i fjor. Røyk fokka i sundet vest for Vestre Bolærne og mista nesten en mann over bord. Fortsatt synd at vi snakker om bare 600-700 båter i år også. Vet dere om det er noen diskusjon rundt lisenskravet fortsatt? (trodde det var derfor antall registrerte falt så voldsomt i '10)

Krysser fingrene for litt snillere forhold enn i fjor. Røyk fokka i sundet vest for Vestre Bolærne og mista nesten en mann over bord. Fortsatt synd at vi snakker om bare 600-700 båter i år også. Vet dere om det er noen diskusjon rundt lisenskravet fortsatt? (trodde det var derfor antall registrerte falt så voldsomt i '10)

Lisens ble fjernet på seiltinget for alle båter som seiler færderseilasen. Forsåvidt alle som seiler NorRating. Kanskje noen av de som hoppet av da lisens ble innført stiller? Normalt kommer det 100-200 båter som etterregistrerte også.

Jeg er atter på jobb men hadde stilt hvis jeg var hjemme. Håper at opplegget er slik framover med målgang i Horten.

Man trenger ikke gyldig målebrev for å seile en av turklassene (deriblant "Fersk i Færdern"). Alle klasser med NOR-rating må ha gyldig målebrev fra NOR-rating (www.norlys.org). Jeg er usikker når det kommer til lisens, ettersom Seilforbundet har foreslått å frafalle lisensordningen helt for alt unntatt de mest kompetitive klassene (ikke bare for Færdern). Turklassene har uansett ikke noe lisenskrav.

Siden jeg pt. ikke har fått somla meg til gydlig målebrev blir det tur-klasse i år. Kunngjøringen § 5.3 slår fast at "Samtlige deltagere i Turklasse seiler uten noen form for spinnaker (inkludert gennaker/code zero etc) eller flygende forseil.  " samt litt annet vedr. bruk av to forseil. Men så har vi plutselig "Tur & Hav Maxiklasse m. spinnaker". Det blir da uten spinnaker men med spinnaker formoder jeg? Det ser ut til at det er den samme hjernecellen som har stått for informasjonsflyten i år som tidligere år - hvor vi har kost oss med å melde rundinger på sms og få til svar at forrige sesongs Hollenderseilas er over forlengst ... :o) Anyways, grunnen til at jeg spør er selvsagt at jeg aner muligheten til å få brukt Code0'en likevel, men antar Maxiklasse er for gamle, digre meterbåter? 

Hvor er det best å overnatte i Oslo natt til 12. juni? Enten på svai, men aller helst så vi kan gå i land og være med på moroa.

Moroa er jo i Horten, hehe. Men du kan ligge på svai i bukta nord-øst på Langøyene, bukta øst for Gressholmen, i Skinnerbukta på Malmøya, og det har gått å ligge på svai i bukta nord for Heggholmen/vest for Gressholmen også. Ellers kan du ligge i gjestehavna på Aker Brygge, men det er sikkert lurt å booke, og dyrt. Oksval Båthavn på Nesodden har et par gjesteplasser (google dem opp og meld fra om du kommer), og 15 min gange til ferge. På Husbergøya er det brygge men man kan være utsatt for bølger, det fins en flytebrygge hvor man antagelig kan ligge ok, med baugen mot hekksjøgeneralenes etterlatenskaper. På Langøyene (vestsiden) er det mulig med landfeste, og derfra går det ferge til land. Men du er utsatt for sjø fra skipstrafikken og må ligge med lang tamp. Det er også brådypt, så noe særlig vestavind vil du ikke tåle der.

Redigert av quantumduck (see edit history)

jeg har pleid å ankre opp i Frognerkilen vest for anlegget til KNS på Bygdøysiden. I år blir det vel start senere på dagen. Så da kan man i prinsippet ta siste del av tilbringerseilasrn på fredag, men jeg synes det er best å få sovet skikkelig ut. Det blir jo en lang dag før man er i Horten...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Er det ikke bare å løse målebrev? Hvis alt er klart så rekker du jo det. Å seile scratch i en turklasse er jo for kjedelig når man først stiller.

Har et gammelt seil i målebrevet jeg vel egentlig kunne aktivere, men vil heller seile med det nye (og umålte). Har ikke noe problem med turklasse tror jeg, aldri prøvd ...

Men synd at man ikke klarer over 1000 båter som i gode gamle dager.

Lederen i siste Seilmagasinet har noen tanker rundt det. Riktignok med fokus på shorthanded seiling.

Hvordan det er gått fra deltaker-boom til deltaker-bom.

Fokus er på store og hotte båter. Hele 80-talls flåten er utryddet.

I motsetning til våre naboland hvor deltakerlister fylles opp på kort tid.

Av nye og eldre båter.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Lederen i siste Seilmagasinet har noen tanker rundt det. Riktignok med fokus på shorthanded seiling.

Hvordan det er gått fra deltaker-boom til deltaker-bom.

Fokus er på store og hotte båter. Hele 80-talls flåten er utryddet.

I motsetning til våre naboland hvor deltakerlister fylles opp på kort tid.

Av nye og eldre båter.

Jeg skrev et stort innlegg om dette på spørreundersøkelsen som var i vinter. Jeg tror mye av problemet ligger her. Hvorfor få eldre båter ikke stiller lengre er nok litt sammensatt og jeg har noen egne meninger. Artig hvis idet blir debatt om det i denne tråden.

Min båt er bygd i 1984 (konstruert 1981) og den virker like bra i dag.

Det kan godt være jeg kjenner ikke til alo 33. Men jeg regner med at ratingen reflekterer dette.

Det er jo derfor at det er bedre å seile en ratingklasse og ikke stille i turklasse. I turklassene prøver de å samle forholdsvis like båter men det blir jo mye mindre rettferdig en å seile i ratingklasse. I færderseilasen er en liten forskjell i rating bli til mange minutter på en lang seilas. Min oppfordring, seil ratingklasse! Eller entype, men den diskusjonen tar vi ikke her.

I dag revnet genoanen under øve seilas med nyervervet mannskap...  :nonod:

Nå henger seilasen i en tynn tråd er jeg redd.

Noen som har en genoa for mye som kan passe?

Forlik ca 16,15m, underlik 6,8m og akterlik 15,75m 

Kan godt være litt mindre enn originalen (155%), da vi synes den er litt stor for vårt tur-bruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...