Jump to content

Bytte septikslanger - arbeidsmetode


tilplan

Recommended Posts

Har et håp om å få skiftet septikslangene og få oppgradert luftingen på vår Scand Baltic. Det lukter når vi pumper, og slangene er originale fra 2006/2007.

 

Hadde et halvhjertet forsøk på å få løsnet slanger forrige helg, men det rikket seg ikke. Prøvde med litt varme også, men ingen bevegelse. Jeg kan jo skjære dem av, men da har jeg passert point of no return. Er det like vanskelig å få på nye slanger?

 

Ser for meg på bruke Maritim sine 1,5". Har ikke lyst til å begynne på et prosjekt jeg ikke klarer å fullføre. Har sett i andre tråder at varmt vann og Zalo er nevnt som nyttige hjelpemidler. Går det da greit å få det til?

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri slitt mer enn den gangen jeg skiftet septikslanger på min Dufour 385. Slangene var stripset fast på utsiden av innerliner før denne var montert i skroget. Det var derfor fester som var fysisk umulig å nå i etterkant. Men alt går bare man bretter opp armene. Det er kjekt å ha en dremel med kutteskive slik at man kan kutte strips og slangeklemmer der det er vanskelig å komme til. Et annet knep kan være å bruke den gamle slangen til å strekke inn den nye med, men for meg gikk det greit uten.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Gjorde en liknende jobb tidligere i vinter og ved hjelp av varmepistol varmet jeg opp i de nye slangene slik at gikk smidigere på. De gamle kan være en utfordring å få av, spesielt de som har stålarmering, men får du kappet de et stykke før stussen så er det enklere og rotere slangen rundt stussen, noe som igjen gjør det enklere å få slangen av.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

 

Hadde et halvhjertet forsøk på å få løsnet slanger forrige helg, men det rikket seg ikke. Prøvde med litt varme også, men ingen bevegelse. Jeg kan jo skjære dem av, men da har jeg passert point of no return. Er det like vanskelig å få på nye slanger?

 

Ser for meg på bruke Maritim sine 1,5". Har ikke lyst til å begynne på et prosjekt jeg ikke klarer å fullføre. Har sett i andre tråder at varmt vann og Zalo er nevnt som nyttige hjelpemidler. Går det da greit å få det til?

Det første en gjør er å måle diameteren på stussene og lengde på slangen, så sjekker en at det er lett å får tak i rette slanger, som går lett på.

Da er det ingen vits i å slite med å ta de av, kutt langsetter på stussen og vekk er de.

Har du rett slange så glir de lett på med litt Zalo, en fordel å tre på slangeklemmene først og en fleksibel skrutrekker med

6 kant pipe er smart og en ledd pipenøkkel er ok redskap.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri slitt mer enn den gangen jeg skiftet septikslanger på min Dufour 385. Slangene var stripset fast på utsiden av innerliner før denne var montert i skroget. Det var derfor fester som var fysisk umulig å nå i etterkant. Men alt går bare man bretter opp armene. Det er kjekt å ha en dremel med kutteskive slik at man kan kutte strips og slangeklemmer der det er vanskelig å komme til. Et annet knep kan være å bruke den gamle slangen til å strekke inn den nye med, men for meg gikk det greit uten.

Jeg er sikker på at hvis du prøver hele slangebytteprosessen én gang til (f.eks. i min båt), så går det mye lettere. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det første en gjør er å måle diameteren på stussene og lengde på slangen, så sjekker en at det er lett å får tak i rette slanger, som går lett på.

Har prøvd å måle diameteren, men må nok skjære bort litt av enden av slangen for å bekrefte dette. Var direkte vanskelig for slangene er tredd helt til bunns. Er snaut et par cm fra enden av slangen til nærmeste slangeklemme.

Link to post
Share on other sites

si ifra når du skal starte Popeye, jeg tar med popcorn, en kald pils og videokamera.... :lol: Ligger en 385 ved siden av meg på Storsand og jeg forberedte han på hvor vanskelig det var. Han ga meg rett (selv om han satte bort jobben til Atle et al). Tror de brukte et par dager med tårer og banning. Er nok bedre å svi bort luktesansen på et eller annet vis.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg skal legge opp et anlegg for tømming til land, og har blitt anbefalt slanger fra Seatronic som er svært fleksible og lette å bøye uten at de klapper sammen i bøyene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å måle diameteren, men må nok skjære bort litt av enden av slangen for å bekrefte dette. Var direkte vanskelig for slangene er tredd helt til bunns. Er snaut et par cm fra enden av slangen til nærmeste slangeklemme.

 

Da er det god plass til å fjerne litt slange så en får målt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er nok 38 mm slange jeg skal ha. Målte 40 mm litt inn på sveisen før jul. Var vanskelig å komme til siden slangene er tredd så langt inn. Håper det er et par mm slankere videre på stussene. Og skulle det være 40mm, er det vel uansett 38mm slange som må på, men det høres vanskelig ut.

 

Takk for tips om Seatronic, Lars H. Det var jo en god pris også. Fant også litt annet interessant der. Lurer på å legge inn et Trudesign 90 graders slangebend for å klare å få en krappere sving og dermed få plass til større batteribank.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da har jeg kommet trådstarter i forkjøpet og begynt på jobben som slangetemmer. Min båt er en 2005/2006 modell. Etter erfaring fra bytte i andre båter gikk jeg til trelasthandleren og kjøpte 43 mm rundstokk. Slangene er jo 38 mm innvendig, så litt bearbeiding måtte til. Kappet i ca 10 cm lengder og slipte de konisk med båndsliperen fastspent i skruestikka.

 

bilde

 

bilde

 

 

Første bud er å tømme tanken best mulig. Løsning av gamle slanger er en historie for seg. De har en tendens til å bite seg fast til stussene. 2 slangeklemmer på hver. Den første slangen jeg fjernet var den antatt vanskeligste. På tanken måtte jeg bruke et huggjern fra tanksiden og kløve slangen etter beste evne. Stålinnlegget kompliserer dette. I tillegg banket jeg inn en tynn skrutrekker mellom slange og flens et par steder. Med litt tålmodighet løsnet det greit.

 

bilde

 

bilde

 

Slo litt gaffatape rundt stussen for å dempe lukt mens jobben pågår.

 

bilde

 

Så inn med trepluggen, som ble tapet godt fast. Ideelt ville vært å tette med slangeklemme, men det er for lite gjennomføringshull på badet til at det går å trekke slangen igjennom med klemme montert.

 

bilde

 

Jeg løsnet toalettet for å få litt bedre plass. Her holdt det å stikke en liten skrutrekker noen ganger mellom rørstuss og slange, før slangen løsnet ganske greit.

 

bilde

 

Så inn med plugg her også. For å ha en plan B festet jeg et tau på enden av slangen. Dro så slangen greit ut.

 

bilde

 

Her er slangen ute av båten, uten at jeg sølte en dråpe. Det står faktisk en del væske i slangen, da den ligger lavere enn septiktanken, så potensialet for søling med tilhørende utfordrende rengjøring er absolutt tilstede. Godt å slippe det. :yesnod:

 

bilde

 

Dette var trinn 1. Godt å komme i gang med jobben.

 

Følger opp etter hvert som jobben skrider frem.

Link to post
Share on other sites

Å lage slike treplugger selv, var da unødvendig arbeid? Jeg har i alle år hatt et utvalg av koniske treplugger i flere dimensjoner (kan kjøpes hos feks. Maritim) for nødtetting av skroggjennomføringer liggende i båten. De egner seg også utmerket til å sette inn i fulle septikslanger så en ikke får dritt over alt. Men de koster jo en del, hele 99 kroner for en pakke (!), he he.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å lage slike treplugger selv, var da unødvendig arbeid? Jeg har i alle år hatt et utvalg av koniske treplugger i flere dimensjoner (kan kjøpes hos feks. Maritim) for nødtetting av skroggjennomføringer liggende i båten. De egner seg også utmerket til å sette inn i fulle septikslanger så en ikke får dritt over alt. Men de koster jo en del, hele 99 kroner for en pakke (!), he he.

 

Den pakka er fin den Lars . Har en slik, men i den er det kun 1 plugg som passer til 38 mm. Resten er mindre. Jeg trengte flere, og betalte vel en hundrings for emne til 10 stk. Å slipe de tok noen få minutter. Også så tilfredsstillende å lage ting selv. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser det. :smiley: Men for å ha som sikkerhet, kan vi vel anbefale et slikt ferdig sett? Ellers har jeg også en båndsliper (tror den er lik din) som står fastmontert opp ned som din på høvelbenken min. Montert slik, er den nyttig til mye mer enn å lage koniske plugger!

 

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ny økt i kveld.

 

Det er jo dobbelt opp på utpumpingsiden. Både elektrisk pumpe og manuell belgpumpe, med separate skroggjennomføringer. Snakket med en tidligere ansatt på Scand som vet alt om disse båtene. Han fortalte at opprinnelig hadde man kun manuell pumpe, men etter hvert som flere kunder ville ha elektrisk pumpe, valgte man å beholde den manuelle som backup. Slik ser det ut:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Som man ser har produsenten ikke benyttet syrefaste kuleventiler, men messingventiler Man ser at bolt / mutter har begynt å ruste, og det har dryppet kondensvann. Jeg ønsker derfor ikke å beholde disse kranene. Skroggjennomføringene viser ingen tegn til tæring, så jeg tar ikke jobben med å bytte disse. For ikke å få problemer med ulike metaller, byttes disse ut med komposittventiler.

 

Slangene kløves med huggjern.

 

bilde

 

Eksosslangen hevet for å kunne skru av ventilen. (Ventilen sitter godt på gjennomføringen, så det blir spennende å se hvor mye jobb det blir med å løsne den.)

 

bilde

 

Så var det denne rakkeren. Tydelig bul på slangen så greit å bytte nå.

 

bilde

 

Men det løsnet til slutt. Noen få dråper fanget opp med kluter.

 

bilde

 

Med plugger i begge ender kom alt ut i ett stykke. :yesnod:

 

bilde

 

Pumpa skal erstattes, men ikke med manuell. Setter inn en TMC elektrisk membranpumpe som tåler tørrkjøring, mens jeg beholder kvernpumpa. Helgardering. :smiley:

 

Fortsettes.....

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skroggjennomføringene viser ingen tegn til tæring, så jeg tar ikke jobben med å bytte disse. For ikke å få problemer med ulike metaller, byttes disse ut med komposittventiler.

 

 

Jeg skal gjøre tilnærmet samme jobb litt senere i år. Selger hos Setronic anbefalt ikke å blande metall og kompositt da de utvidet seg forskjellig ved varme og kulde. Jeg tror problemet er mer teoretisk enn praktisk og har tenkt til å beholde skroggjennomføringen slik som du gjør.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å vri litt på den manuelle pumpa for å få plass til et ekstra batteri. Da klarer ikke slangen svingen, så jeg har fått tak i et 90°bend fra Trudesign som skal inn der. Kan være at kvernpumpa må på andre sida av den langskips plata den er montert på og også lenger akterover. Har et par t-stykker som kan bli nødvendige i så fall. Kan være det er enklere å flytte laderen i stedet. Får se litt etterhvert. Ventiler har jeg ikke tenkt på. Båten ligger på vann, så inspeksjon er vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...