Jump to content

Bytte septikslanger - arbeidsmetode


tilplan

Recommended Posts

Noen tilbakeslag må man regne med. Kuleventilen satt så fast at det var stor fare for å svekke/ødelegge tettingen til skroggjennomføringen. Jeg valgte derfor å slipe den i stykker med vinkelsliper.

bilde

I ettertid er jeg svært glad for at jeg valgte å bytte kuleventil. Håndtaket lot seg bevege tilsynelatende normalt, men det viste seg at ventilen stod fast i 3/4-åpen posisjon. Helt umulig å stenge.

bilde

Fikk en liten skade i polyesteren, som måtte sparkles med glassfibersparkel.

bilde

Den andre gjennomføringen begynte å snurre i hullet allerede ved forsøk på å skru av ventilen, så den måtte uansett byttes. Den var lett å fjerne. Bare skrudde kontramutteren helt tilbake på innsiden, og så var det bare å dytte den ned og kappe med vinkelsliper fra utsiden.

bilde

Pusset og primet. Begge hullene må utvides da Marelon-gjennomføringene har større diameter enn de i metall.

bilde

To be continued.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Håper jeg slipper den jobben, men bør gjerne sjekke ventilene litt ekstra. Ulempen er at jeg håper å skifte slangene med båten på sjøen. Om ventiler ikke er tette, blir det å utsette siste slange til vårpussen. Tilbakefallet her er at jeg klarte å ødelegge et reimhjul på min svoger sin dreiebenk da jeg skulle ordne plugger til å tette slangene.

Link to post
Share on other sites

Jeg erfarte en ting til. Marelongjennomføringene har større gjengediameter enn de i metall, så jeg kunne uansett ikke ha skrudd komposittventilene på de gamle gjennomføringene. Dessverre fikk jeg meg et nytt tilbakeslag i dag: Skrudde for hardt til på den lille gjennomføringen, slik at den sprakk. :sad: Så da ble jeg ikke ferdig i dag heller. :nonod: Fikk montert den største ventilen. (Brukte gjengetape forresten.) Jeg måtte skru av håndtaket før montering pga eksosslangen. Det ser også ut som om håndtaket må kappes for å kunne stenges, men det er en bagatell. Disse ventilene er jo større enn de tradisjonelle, så jeg måtte bruke rett slangestuss istedenfor bend, men det skal gå greit. Det var så langt jeg kom i dag.

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

-derfor kan man stramme til selve gjennomføringen mens ventilen er påskrudd. Da tilpasser man hendelens posisjon som man vil.

 

Jeg brukte tek7 mellom gjennomføring og ventil fra tru design.

 

Forøvrig la jeg på et stykke vannfast finer på innsiden av skroget... Sånn for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Skru den helt av å ta på ny gjengetape da? Det må da være mye bedre en å kappe håndtaket.

Da jeg monterte "Trudesign" ventiler brukte jeg "Loctite 5331" for plastgjenger http://www.seatronic.no/lime-tette-polere-c-167/loctite-5331-for-plastgjenger-p-4159.

Veldig greit.

Gjennomføringen støpte jeg inn med epoksy.

Link to post
Share on other sites

Skru den helt av å ta på ny gjengetape da? Det må da være mye bedre en å kappe håndtaket.

Da jeg monterte "Trudesign" ventiler brukte jeg "Loctite 5331" for plastgjenger http://www.seatronic.no/lime-tette-polere-c-167/loctite-5331-for-plastgjenger-p-4159.

Veldig greit.

Den Loctiten var fristende. Gjengetape er noe forbasket dritt, særlig når man må plundre med dette på trange steder. Og så vet men jo ikke før sjøsetting om det er tett.

Link to post
Share on other sites

Etter litt reising fikk jeg gjort litt i kveld igjen. Når man rådfører seg på BP så bør man lytte til de råd man får. Jeg tok derfor den største ventilen av igjen og la på mer gjengetape. Skrudde den så til riktig posisjon, uten at håndtaket kom i konflikt med eksos eller andre ting. Den lille ventilen monterte jeg først ferdig før jeg strammet skroggjennomføringen, Med kona på utsiden av båten som "motholder" gikk det fint. Bra tips Eureka. :thumbsup: Nå kan dette herde et par dager mens jeg tilpasser og monterer slanger.

 

bilde

 

For å være trygg på at gjengetapen tetter rasket jeg sammen noen Gardena-deler (inkl. en stengeventil) slik at jeg kunne trykkteste ventilene. Plugget skroggjennomføringene og satte trykk på. Så lenge dette holdt tett med det solide vanntrykket vi har her i huset, så er jeg sikker på at det holder tett på sjøen også for der er trykket langt lavere. :yesnod: Prøvde både i stengt og lukket posisjon,

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tenke, tenke,tenke.... Vel, jeg har lagt såpass mye arbeid i dette nå, så hvorfor ikke også ta ut septiktanken for skikkelig rengjøring? Som sagt så gjort. 5 skruer for å løsne denne, og en liten gymnastisk øvelse med å få den ut av båten.

 

Da ble alt veldig oversiktlig og lå til rette for ordentlig rengjøring.

 

bilde

 

Tenkte å lakke et par strøk, før monteringen. Alt blir mer delikat og lettere å holde rent da.

 

bilde

 

Saget et hakk i skottet her som snarvei mellom membranpumpe og slangestuss:

 

bilde

 

Tanken ute. Når jeg først har den ute vil jeg skru opp mannlokk slik at jeg får rengjort skikkelig:

 

bilde

 

Er det noen som vet hva som er brukt som tetting her? (mannlokket) Det ser ut som om det er en fugemasse av en eller annen slag, men det virker som om den smuldrer litt. Hva anbefales som ny tetting?

 

bilde

 

Dette er heldigvis siste del av demonteringen. Etter rengjøring av tanken blir det en renslig jobb med enten nye eller nyvaskede komponenter. Me like. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tips: Ikke bruk vanlig "gammeldags" gjengetape. Den er ikke til å stole på.

 

Bruk enten god gammel hamp og locker pasta, flytende loctite(usikker på hvordan denne er på plast), eller loctite gjengesnor. Den siste varianten er trygg og veldig enkel i bruk.

 

http://www.24vvs.no/produkter/ror-og-rordeler/pakninger-etc/loctite-55-gjengesnor-32557

 

Husk å stuke gjengene, så ikke hamp/gjengesnor sklir rundt når man skrur. OG, når du skrur krana på(eller av) skroggjennonføringen, hold igjen på gjennomføringen. Alltid hold igjen, uansett.

 

Rørlegger'n.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Tips: Ikke bruk vanlig "gammeldags" gjengetape. Den er ikke til å stole på.

 

 

 

Husk å stuke gjengene,

Hmmm.... Mener du at gjengetapen vil svekkes? Har jo trykktestet dette med ca 8 bars trykk uten lekkasje. Ved tømming så vil trykket neppe komme over 2-3 bar, mens når båten ligger og skvalper så er det jo mindre en 1 bar. Har enda mulighet til å ta dette fra hverandre og gjøre det på nytt, da jeg ikke har begynt å montere slanger - men det er langt fra ønskelig. :nonod: På den andre side, så ønsker jeg å ha null bekymringer knyttet til dette.

 

Hva mener du med å stuke gjengene? Skal jeg klemme de flate på "toppen" etter montering av gjengesnor? Antar da på gjennomføringen. (?)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg konkret om de tekniske spesifikasjonene til gjengetapen, da kommer det sikkert noen og tar meg, men det er vel en grunn til at dette svært sjelden/aldri brukes i bransjen mer.

 

Den er veldig skjør, og tåler lite "juling" sammenlignet med den gjengesnoren jeg linket til.

 

Når det kommer til trykk, og den siden av saken vet jeg ikke om dette målegrunnlaget blir helt riktig. Én ting er et konstant trykk på X-antall bar, en annen ting er dunking og banking, trykk - ikke trykk, trykk - ikke trykk, og store temperaturforskjeller fra de varmeste dagene om sommeren, til de kaldeste på vinteren.

 

I hvertfall med tiden ser jeg mao. for meg at denne tapen vil bli det svake punktet i gjennomføringen din.

 

Om det er verdt bryet å gjøre det om nå, må du nesten vurdere selv. Det holder 99% sikkert tett som det er nå også, men jeg tenker at det er litt "next best thing". Jeg ville ikke brukt tapen på min båt, og bruker den heller aldri ellers.

 

Å stuke gjengene betyr egentlig bare å "rille" dem. Dvs. at ikke gjengene skal være glatte men taggete, slik at gjengesnoren får tak i den utvendige gjengen, og glir på den innvendige. Hvis du skjønner :-)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Først litt om rengjøringen av tanken. Vi er alltid nøye med å bruke rikelig vann, og bruker kun Thetford toalettpapir. Men hva forrige eier har gjort vet man jo aldri. Uansett, tanken var ikke pen inni. Behøver ikke gå i detaljer... :nonod: Etter å ha lest meg opp på BP fant jeg ut at jeg ville bruke systemrens. Jeg hadde 5 flasker liggende. Jeg plugget alle rørstusser og fylte tanken opp via mannlokket med disse og lunkent vann. Lot stå over natten. For et mirakel! :thumbsup: All mulig guffe var løsnet, og jeg kunne spyle alt ut. Etterpå så tanken ut som en drikkevannstank. Anbefales på det varmeste. :smiley:

bilde

 

Nå er alt tilpasset og nesten alt montert. Gikk tom for slangeklemmer..... :lol: Med denne måten å gjøre det på går det med 34 klemmer. (!)

 

bilde

 

Den nye pumpa tåler som sagt tørrkjøring. Ingen fare om den skulle gå litt for lenge,

 

Nå har jeg frigjort litt plass, som kan brukes f.eks til oppbevaringsbokser. Alternativt har jeg plass til å utvide batteribanken.

 

bilde

 

Da håper jeg på et luktfritt båtliv i mange år fremover.

Link to post
Share on other sites

... ville bruke systemrens. Jeg hadde 5 flasker liggende. Jeg plugget alle rørstusser og fylte tanken opp via mannlokket med disse og lunkent vann. Lot stå over natten. For et mirakel! :thumbsup: All mulig guffe var løsnet, og jeg kunne spyle alt ut. Etterpå så tanken ut som en drikkevannstank. Anbefales på det varmeste.

 

Ser du har Aluminium septiktank og anbefaler Systemrens til rensing. Høres spennende ut! Er det noen som kan svare på om Systemrens er OK og ikke for aggressivt for Aluminium?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg omsider kommet i gang med å fjerne slanger.

bilde

Stussen ut fra tanken så ikke fin ut. Masse hvitt belegg som jeg lurer på om er korrosjon.

bilde

Har pusset ned så langt jeg klarte med en fil. Skulle hatt sandpapir, men det er ikke tilgjengelig. Håper dette er godt nok.

bilde

Link to post
Share on other sites

Her ser det ut til at krysset som fordeler til pumpene og dekksavsug har ofret seg. Ganske dype groper i materialet utvendig. Ikke så veldig lysten på å montere denne inn igjen.

bilde

Vises gjerne ikke så godt, men jeg vil tro at det er tæret omtrent halvveis gjennom godset.

 

Noen tips til hvor jeg kan finne liknende 38mm kryss, gjerne kompositt?

Link to post
Share on other sites

Har i kveld funnet ut at pumpen er selvsugende. Jeg kan nok derfor høre på ebonita og se om jeg får flyttet pumpen til andre siden av plata den er montert på. Må nok ordne til et feste for det er allerede to andre pumper der nå. Om jeg flytter den der vil den ikke lenger ligge jevnt med stussen på tanken og derfor ikke klare å tømme like langt ned. Eller kanskje den kan bytte plass med pumpa for sluken på badet. Det får bli i neste uke. Om jeg flytter pumpa til andre siden vil jeg ikke lenger trenge det krysset heller. Da passer det bedre med to t-stykker som jeg har liggende :yesnod: Blir kanske ikke så galt allikevel.

 

Har i kveld demontert pumpa. Den har aldri virket noe særlig godt. Var fullt av tråder på kniven, så det forklarer vel den dårlige ytelsen. Må vel egentlig være veldig veldig glad for at det ikke har blitt en skikkelig drittjobb i ferien. Tre av fire pinneskruer som holder pumpa sammen var knekt. Er jo et under at det har holdt tett.

Link to post
Share on other sites

Her ser det ut til at krysset som fordeler til pumpene og dekksavsug har ofret seg. Ganske dype groper i materialet utvendig. Ikke så veldig lysten på å montere denne inn igjen.

 

 

Noen tips til hvor jeg kan finne liknende 38mm kryss, gjerne kompositt?

Har mistanke om at tankprodusenten kan ha denne på lager. Ta kontakt med Thomic. http://www.thomic.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...