Jump to content

Bytte septikslanger - arbeidsmetode


tilplan

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Fikk en liten tur i båten i dag også. Byttet slangen mellom do og tank. Gikk ganske greit, men sleit med å få slangen av tanken. Av erfaring fra det jeg har gjort til nå, har jeg sett at det lønner seg å prøve å skrue slangene rundt for å få løsnet. Kom på at jeg skulle bruke en rørtang. Klemte til litt utenfor stussen på tanken og vrei rundt. Gikk som en lek. Måtte bytte grep noen ganger, og så var den av. Har et par andre plasser splittet slangen rundt stussen med kniv og avbitertang, men nå er rørtang førstevalget.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har fått byttet noen slanger til i dag også, så nå er nesten alt byttet. Flytter pumpa mot babord, og da blir det to t-stykker i stedet for et kryss. Dette krever fire ekstra slangeklemmer som må anskaffes. Må også finne en måte å feste pumpa på. Hadde vært enkelt å skrudd rett i skroget, men er ikke særlig lysten på det. Vet ikke hvor tykt det er og ønsker ikke å lage unødige problemer. Dessverre ingen bilder i dag. Ting tar tid, men alt i alt så går det jevnt framover hele tida. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Byttet de gamle fastlåste kuleventilene for kvern og manuell pumpe på min 11 år gamle båt (avsuget går opp på dollbordet, så der er det ikke ventil). Samtidig ble slangene hevet noen få cm så de fungerer som vannlås. Blir godt å slippe å tenke på at jeg må skifte gjennomføringer og kuleventiler de nærmeste årene. Valgte gjennomføringer og ventiler fra Truedesign, type kompositt.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har planer om nye slanger før neste sesong og datt over denne tråden, disse trepluggene for å hindre lukt og søl virker som en grei løsning.

MEN.. Hvorfor er ikke ny slange skrudd på andre enden? Da følger ny slange pent etter mens gamle dras ut? Greiest med to mann, en som skyver og en som drar. (Hvis det er lov å si) :giggle:

20150215_175109.jpg

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske at det var noe problem å få frem ny slange, men noen ganger eller i andre båter kan det nok være fornuftig å trekke den nye slangen etter den gamle. Det samme gjelder jo også med kabler.

 

For å oppdatere tråden min, så har jeg fått handlet meg gjennomføringer og ventiler fra Trudesign. Håper å få byttet før neste sommer. Båten ligger ute hele året, så når den først er oppe sent på våren har det normalt vært litt travelt.

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev On 11.3.2015 at 10.07:

Om Du skall byta tömningspumpen skulle jag övervägt en membranpump t ex Jabsco 50890-1000.

Dom är mycket tystare och luktsäkrare och dom 'lindar inte hår'...

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

 

Gammel tråd.........men men

 

tenker montere en sånn elektrisk i vinter i tillegg til håndpumpen, monterer man denne i serie med håndpumpen,

eller parallellt ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

den ser jeg.....men ytterligere enn skroggjennomføring

 

håndpumpen har stoppet en gang på 17år......mulig jeg legger dem parallelt, til samme skroggjennomføring

men mistenker att det skulle funke med seriekobling også...det er to membranpumper med 4 tilbakeslagsventiler av

gummi, skulle tro att de åpner seg ganske lett

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 1 time siden:

 

håndpumpen har stoppet en gang på 17år......mulig jeg legger dem parallelt, til samme skroggjennomføring

 

Men for al del unngå 90 grader ben, mulig jeg hadde satt inn to ventiler etter hver pumpe

To pumper i disse tider, det er deks-suging som er inn.:rolleyes:

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...