tilplan Startet 14.Januar.2015 Del på Facebook Startet 14.Januar.2015 Har et håp om å få skiftet septikslangene og få oppgradert luftingen på vår Scand Baltic. Det lukter når vi pumper, og slangene er originale fra 2006/2007. Hadde et halvhjertet forsøk på å få løsnet slanger forrige helg, men det rikket seg ikke. Prøvde med litt varme også, men ingen bevegelse. Jeg kan jo skjære dem av, men da har jeg passert point of no return. Er det like vanskelig å få på nye slanger? Ser for meg på bruke Maritim sine 1,5". Har ikke lyst til å begynne på et prosjekt jeg ikke klarer å fullføre. Har sett i andre tråder at varmt vann og Zalo er nevnt som nyttige hjelpemidler. Går det da greit å få det til? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 En skrutrekker mellom stuss og slange mens man prøver å vri kan gjøre at det løsner, nei det er ikke like vanskelig å få de nye på. Husk at de er j..... stive og leie å bøye. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 (redigert) Jeg har aldri slitt mer enn den gangen jeg skiftet septikslanger på min Dufour 385. Slangene var stripset fast på utsiden av innerliner før denne var montert i skroget. Det var derfor fester som var fysisk umulig å nå i etterkant. Men alt går bare man bretter opp armene. Det er kjekt å ha en dremel med kutteskive slik at man kan kutte strips og slangeklemmer der det er vanskelig å komme til. Et annet knep kan være å bruke den gamle slangen til å strekke inn den nye med, men for meg gikk det greit uten. Redigert 14.Januar.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
BjornLie Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Gjorde en liknende jobb tidligere i vinter og ved hjelp av varmepistol varmet jeg opp i de nye slangene slik at gikk smidigere på. De gamle kan være en utfordring å få av, spesielt de som har stålarmering, men får du kappet de et stykke før stussen så er det enklere og rotere slangen rundt stussen, noe som igjen gjør det enklere å få slangen av. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Roger jo Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 (redigert) Hadde et halvhjertet forsøk på å få løsnet slanger forrige helg, men det rikket seg ikke. Prøvde med litt varme også, men ingen bevegelse. Jeg kan jo skjære dem av, men da har jeg passert point of no return. Er det like vanskelig å få på nye slanger? Ser for meg på bruke Maritim sine 1,5". Har ikke lyst til å begynne på et prosjekt jeg ikke klarer å fullføre. Har sett i andre tråder at varmt vann og Zalo er nevnt som nyttige hjelpemidler. Går det da greit å få det til? Det første en gjør er å måle diameteren på stussene og lengde på slangen, så sjekker en at det er lett å får tak i rette slanger, som går lett på. Da er det ingen vits i å slite med å ta de av, kutt langsetter på stussen og vekk er de. Har du rett slange så glir de lett på med litt Zalo, en fordel å tre på slangeklemmene først og en fleksibel skrutrekker med 6 kant pipe er smart og en ledd pipenøkkel er ok redskap. Redigert 14.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Popeye70 Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Jeg har aldri slitt mer enn den gangen jeg skiftet septikslanger på min Dufour 385. Slangene var stripset fast på utsiden av innerliner før denne var montert i skroget. Det var derfor fester som var fysisk umulig å nå i etterkant. Men alt går bare man bretter opp armene. Det er kjekt å ha en dremel med kutteskive slik at man kan kutte strips og slangeklemmer der det er vanskelig å komme til. Et annet knep kan være å bruke den gamle slangen til å strekke inn den nye med, men for meg gikk det greit uten. Jeg er sikker på at hvis du prøver hele slangebytteprosessen én gang til (f.eks. i min båt), så går det mye lettere. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tilplan Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Det første en gjør er å måle diameteren på stussene og lengde på slangen, så sjekker en at det er lett å får tak i rette slanger, som går lett på. Har prøvd å måle diameteren, men må nok skjære bort litt av enden av slangen for å bekrefte dette. Var direkte vanskelig for slangene er tredd helt til bunns. Er snaut et par cm fra enden av slangen til nærmeste slangeklemme. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 (redigert) si ifra når du skal starte Popeye, jeg tar med popcorn, en kald pils og videokamera.... Ligger en 385 ved siden av meg på Storsand og jeg forberedte han på hvor vanskelig det var. Han ga meg rett (selv om han satte bort jobben til Atle et al). Tror de brukte et par dager med tårer og banning. Er nok bedre å svi bort luktesansen på et eller annet vis. Redigert 14.Januar.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Jeg skal legge opp et anlegg for tømming til land, og har blitt anbefalt slanger fra Seatronic som er svært fleksible og lette å bøye uten at de klapper sammen i bøyene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Har prøvd å måle diameteren, men må nok skjære bort litt av enden av slangen for å bekrefte dette. Var direkte vanskelig for slangene er tredd helt til bunns. Er snaut et par cm fra enden av slangen til nærmeste slangeklemme. Da er det god plass til å fjerne litt slange så en får målt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Otto R Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Kan være lurt å kjøpe minst 1/2m ekstra slange, da det er ikke like lett å bøye til septikslange. zalo er ellers greit å smøre slange med før trekking, jeg trekte en mykere slange først som jeg festet til septikslange, det gikk da lettere å trekke. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Disse leveres vel bare i 25 eller 38mm Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 SANIFLEX SLANGE innvendig 13-16-20-25-32-38 og 51 mm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tilplan Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Det er nok 38 mm slange jeg skal ha. Målte 40 mm litt inn på sveisen før jul. Var vanskelig å komme til siden slangene er tredd så langt inn. Håper det er et par mm slankere videre på stussene. Og skulle det være 40mm, er det vel uansett 38mm slange som må på, men det høres vanskelig ut. Takk for tips om Seatronic, Lars H. Det var jo en god pris også. Fant også litt annet interessant der. Lurer på å legge inn et Trudesign 90 graders slangebend for å klare å få en krappere sving og dermed få plass til større batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Da har jeg kommet trådstarter i forkjøpet og begynt på jobben som slangetemmer. Min båt er en 2005/2006 modell. Etter erfaring fra bytte i andre båter gikk jeg til trelasthandleren og kjøpte 43 mm rundstokk. Slangene er jo 38 mm innvendig, så litt bearbeiding måtte til. Kappet i ca 10 cm lengder og slipte de konisk med båndsliperen fastspent i skruestikka. Første bud er å tømme tanken best mulig. Løsning av gamle slanger er en historie for seg. De har en tendens til å bite seg fast til stussene. 2 slangeklemmer på hver. Den første slangen jeg fjernet var den antatt vanskeligste. På tanken måtte jeg bruke et huggjern fra tanksiden og kløve slangen etter beste evne. Stålinnlegget kompliserer dette. I tillegg banket jeg inn en tynn skrutrekker mellom slange og flens et par steder. Med litt tålmodighet løsnet det greit. Slo litt gaffatape rundt stussen for å dempe lukt mens jobben pågår. Så inn med trepluggen, som ble tapet godt fast. Ideelt ville vært å tette med slangeklemme, men det er for lite gjennomføringshull på badet til at det går å trekke slangen igjennom med klemme montert. Jeg løsnet toalettet for å få litt bedre plass. Her holdt det å stikke en liten skrutrekker noen ganger mellom rørstuss og slange, før slangen løsnet ganske greit. Så inn med plugg her også. For å ha en plan B festet jeg et tau på enden av slangen. Dro så slangen greit ut. Her er slangen ute av båten, uten at jeg sølte en dråpe. Det står faktisk en del væske i slangen, da den ligger lavere enn septiktanken, så potensialet for søling med tilhørende utfordrende rengjøring er absolutt tilstede. Godt å slippe det. Dette var trinn 1. Godt å komme i gang med jobben. Følger opp etter hvert som jobben skrider frem. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 God erfaring med vannkoker og kokende vann på kjølevannslange. Dypp slangen i varmtvann, på med litt håndsåpe på stussen og så vris/dyttes den på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Er ikke bekymret for monteringen. Det er demontering som er utfordringen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Å lage slike treplugger selv, var da unødvendig arbeid? Jeg har i alle år hatt et utvalg av koniske treplugger i flere dimensjoner (kan kjøpes hos feks. Maritim) for nødtetting av skroggjennomføringer liggende i båten. De egner seg også utmerket til å sette inn i fulle septikslanger så en ikke får dritt over alt. Men de koster jo en del, hele 99 kroner for en pakke (!), he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Møkkalasset Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Å lage slike treplugger selv, var da unødvendig arbeid? Jeg har i alle år hatt et utvalg av koniske treplugger i flere dimensjoner (kan kjøpes hos feks. Maritim) for nødtetting av skroggjennomføringer liggende i båten. De egner seg også utmerket til å sette inn i fulle septikslanger så en ikke får dritt over alt. Men de koster jo en del, hele 99 kroner for en pakke (!), he he. Den pakka er fin den Lars . Har en slik, men i den er det kun 1 plugg som passer til 38 mm. Resten er mindre. Jeg trengte flere, og betalte vel en hundrings for emne til 10 stk. Å slipe de tok noen få minutter. Også så tilfredsstillende å lage ting selv. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Flott at du går gjennom jobben for meg, møkkalasset. Disse pluggene skal jeg få ordnet meg. Hentet pakke med slanger i går, så snart er det klart. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Ser det. Men for å ha som sikkerhet, kan vi vel anbefale et slikt ferdig sett? Ellers har jeg også en båndsliper (tror den er lik din) som står fastmontert opp ned som din på høvelbenken min. Montert slik, er den nyttig til mye mer enn å lage koniske plugger! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Møkkalasset Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Ny økt i kveld. Det er jo dobbelt opp på utpumpingsiden. Både elektrisk pumpe og manuell belgpumpe, med separate skroggjennomføringer. Snakket med en tidligere ansatt på Scand som vet alt om disse båtene. Han fortalte at opprinnelig hadde man kun manuell pumpe, men etter hvert som flere kunder ville ha elektrisk pumpe, valgte man å beholde den manuelle som backup. Slik ser det ut: Som man ser har produsenten ikke benyttet syrefaste kuleventiler, men messingventiler Man ser at bolt / mutter har begynt å ruste, og det har dryppet kondensvann. Jeg ønsker derfor ikke å beholde disse kranene. Skroggjennomføringene viser ingen tegn til tæring, så jeg tar ikke jobben med å bytte disse. For ikke å få problemer med ulike metaller, byttes disse ut med komposittventiler. Slangene kløves med huggjern. Eksosslangen hevet for å kunne skru av ventilen. (Ventilen sitter godt på gjennomføringen, så det blir spennende å se hvor mye jobb det blir med å løsne den.) Så var det denne rakkeren. Tydelig bul på slangen så greit å bytte nå. Men det løsnet til slutt. Noen få dråper fanget opp med kluter. Med plugger i begge ender kom alt ut i ett stykke. Pumpa skal erstattes, men ikke med manuell. Setter inn en TMC elektrisk membranpumpe som tåler tørrkjøring, mens jeg beholder kvernpumpa. Helgardering. Fortsettes..... Redigert 17.Februar.2015 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Skroggjennomføringene viser ingen tegn til tæring, så jeg tar ikke jobben med å bytte disse. For ikke å få problemer med ulike metaller, byttes disse ut med komposittventiler. Jeg skal gjøre tilnærmet samme jobb litt senere i år. Selger hos Setronic anbefalt ikke å blande metall og kompositt da de utvidet seg forskjellig ved varme og kulde. Jeg tror problemet er mer teoretisk enn praktisk og har tenkt til å beholde skroggjennomføringen slik som du gjør. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
tilplan Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Jeg tenkte å vri litt på den manuelle pumpa for å få plass til et ekstra batteri. Da klarer ikke slangen svingen, så jeg har fått tak i et 90°bend fra Trudesign som skal inn der. Kan være at kvernpumpa må på andre sida av den langskips plata den er montert på og også lenger akterover. Har et par t-stykker som kan bli nødvendige i så fall. Kan være det er enklere å flytte laderen i stedet. Får se litt etterhvert. Ventiler har jeg ikke tenkt på. Båten ligger på vann, så inspeksjon er vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 22.Februar.2015 Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 (redigert) Redigert 22.Februar.2015 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.