Jump to content

Landstrøm - automat sikring på land slår ut - tips?


nybhak

Recommended Posts

Hei båtfolk.

 

Jeg har en Princess fra 2003 hvor landstrømsikringen på 16 amp slår seg ut når jeg vrir bryter i båten over på landstrøm. Dette skjer selv om alle brytere i båten er slått av.(vvtank, kjøleskap etc.) Jordfeibryter i båt slår seg ikke av.

 

Hvis jeg starter generatoren og vrir samme bryter over til generator virker alt som det skal.

Når jeg tidligere har kjørt generator har jeg hatt et grønt lys ved bryter landstrøm som har lyst. Dette gjør det ikke nå. Kan dette ha noe med problemet å gjøre? Eller er det bare pæren som har gått?

 

Jeg har forøvrig byttet landstrømkabel uten endring. Jeg har også testet landstrøm på en vifte på 2 kw. Dette fungerte fint.

 

Noen tips om hva som kan være feil?

 

På forhånd takk.

Link to post

Kontakten til båten er inni i båten(under tak og bak luke).

 

Tviler på at det er jord feil da jeg tidligere har hatt jordfeil fra vvt og da slo jordfeilvarsler for hele brygga ut. Det er ikke jordfeilvarsler på hver enkel kurs på land, det er en for hele brygga. Tungvindt men slik er det nå engang.

 

 

Link to post

Jeg har en 3 trinns bryter.

Ved å vri bryteren til venstre slår jeg over til landstrøm, ved å slå bryteren over til høyre slår jeg over til generator strøm. Ved å la bryteren stå i midten er ingen 220 volt strømkilde valgt.

 

Når jeg kobler til landstrøm og bryteren står i midten går ikke sikringen. Når bryteren står i midten får jeg et oransj lys som indikerer at det er strøm i pålen fra land.

 

Det som jeg vanligvis gjør er at jeg slår av alle brytere(kjøl,vvt. etc.) før jeg vrir over bryter til landstrøm slik at det er ingen belastning på. Når jeg nå gjør dette og vrir bryteren til venstre så går sikringen på land. Det oppleves som om det kan ta fra 1-3 sekunder før sikringen slår ut på land.(ser ikke dette fysisk på land men det tar denne tiden før jeg hører at et rele(?) slår tilbake)

 

Merkelige greier dette :-) Bra sommeren ennå ikke er kommet.

 

Takker for alle svar så langt.

 

En løsning er vel innen rekkevidde håper jeg. Ønsker fortrinnsvis å få dette til selv(uten skips elektriker) da jeg synes det er nyttig lære.

 

 

Link to post

Sjekk landstrømsbrytern jeg hadde samme feil i høst og måtte bytte treveisbryter. noen skruene til kablene hadde løsnet slik at det ble en kortslutning. Ble nesten brann som vist på bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Sitter på padden og får ikke lastet bilde prøver på nytt senere. Der kom det gitt

bilde

Hvis du ser på + ledningen så ser du at det er noe svimerker.

Men innvendig var brytern nesten smeltet konskvensen var kortslutning når jeg satte på landstrøm.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Var borti lignende sak om bord i en Kinesisk Trawler i våres, der var det en varmeovn som var tilkoplet i en kontakt i motorrommet. Denne ovnen var det kortslutning i, og det resulterte at sikringen på land gikk raskere enn den om bord i det jeg vred på venderen ombord.

 

Anbefaler derfor å sjekke om det er noe tilkoplet i stikkontaktene og kople dette fra, for deretter å prøve igjen.

På denne kinesiske Trawleren var kontakten i motorrommet koplet direkte utenom sikringer om bord. Antar det var feil koplet, og jeg fikk det rettet.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

og du er helt sikker på at denne er hel og fin innvendig. strammet alle koblinger. Har du forsøkt og plugge landstrømmen i en annen kontakt på brygga?? :worry:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hei. Jeg hadde akkurat samme problem i sommer. Samme symptomer, det var landstrømskabelen. Byttet denne og alt fungerte fint igjen.

Fant ingen feil på kabelen, men sikkert litt sprekker og slikt som gjør at saltvann kommer inn og skaper små kortslutninger.

Det var faktisk slik at på Marinaen der hvor jeg har båten gikk sikringen på land. hele tiden. her var strømopplegget helt nytt. i eldre gjestehavner fungerte ting helt fint.

Jeg trudde derfor det var noe feil med anlegget på land. Men det var altså kabelen.

Link to post

Hei,

 

Om jeg har oppfattet rett, så er det en oransje lampe som indikerer at landstrømmen er tilkoblet. Dette indikerer jo at det er ingenting feil med kabel eller selve strømminntaket. Du hevder også at med aggregatet fungerer båtstrømmen som den skal. Med andre ord ingen korstslutninger i elanlegget ombord. Du nevner at bryteren er innspisert og funnet i orden. Du sier at den grønne lampen ikke tenner når du vrir venderen(Bryteren) over i landstrøm. Med andre ord. Om bryteren er i orden så er det enten kortslutning i den grønne lampa eller automatikken som styrer denne

 

Lykke til videre

 

JRK

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Jordfeilbryteren i båten ville vel slå seg ut om det er noe feil på apparater i båten.

Sjekk eller koble av og forbi jordfeilbryter.

Du kan og måle med ohm meter mellom de forskjellige fasene på nettet i båten og se om noe er kortsluttet eller viser lav ohm..

 

Om det er en skilletrafo kan den trekke mye strøm i starten, da kan du motere en forsinket innkobling med et

relesystem eller en ntc motsand som strømbegrenser i starten.

 

Antar du ikke har bygget om fra 120 til 230 volt og ikke byttet jordfeilbryter, da er jordfeil bryter et problem og vil kortslutte.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Hei båtfolk.

 

Jeg har en Princess fra 2003 hvor landstrømsikringen på 16 amp slår seg ut når jeg vrir bryter i båten over på landstrøm. Dette skjer selv om alle brytere i båten er slått av.(vvtank, kjøleskap etc.) Jordfeibryter i båt slår seg ikke av.

 

..................

 

Er du alene om denne 16A kursen, eller forsyner den også andre forbrukere?

 

Om den forsyner andre forbrukere, i tillegg til ditt forbruk, så kan det jo være så enkelt at sikringen allerede "ligger på kant" allerede før du kobler deg til. Og således ryker sikringen når din last legges til de andre ?

 

Edit: Har du skilletrafo montert i anlegget ombord?

 

?

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg tror du må åpne opp alle kontakter. sjekke at ting sitter fast og at det ikke er forurensing av noe slag.(støv). Men har du en bekjent med en megger, så blir feilsøking mye lettere.

Da ville jeg målt fra en kant og til slutt finner du problemet.

jeg jobber på et elektroverksted nå, så jeg tror nok det er mulig å finne ut av det, men er du ikke i bransjen er det jo ikke så lett "bare" å få låne en megger..

Link to post

Alså slik jeg forstår det så virker alt når du kjører generator? Men i det øyeblikket du svitsjer over til landstrøm så går sikring på land. Og alt er mekanisk styrt.. Så heller jeg fortsatt til at det sitter i treveisbryter. Hvis du har en Kraus Naimer bryter som jeg tror er i mange Princess båter kan godset i disse bli noe sprøtt hvis det har vært en del varmegang i bryter. Symtomet var helt likt hos meg. Alt virket på generator..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Det er jo skjeldent at feilen befinner seg i den faste delen av det elektriske anlegget i båten. Her kan man jo legge ut anlegget sikringsvis. Ville nok mistenkt feilen i å ligge en eller annen plass mellom fordeling/vendebryter om bord og pluggen inn i bryggas anlegg.

 

Hadde selv en plagsom feil i sommer der jeg ikke fikk landstrømskursene til å holde, uansett hvor jeg koplet til. Feilen lå i inntakskontakten i båten. Ble plukket ned til molekyler, nøysommelig rengjort, smurt opp, fornyet o-ringer og montert igjen. Feil vekk for godt. Ingen problem når jeg kjørte generatoren.

Link to post

En ting er klinkende klart. Om du kan sette i kontakten i båten med strøm på (uten å vri om bryter og jordfeilbryter holder) , så er feilen verken i kabel, kontakter, etc. Da ligger feilen i/etter velgebryter, dvs evt indikatorlampe og elles relamikk som aktiveres når du vrir bryteren på landstrøm. El anlegget ombord er no iorden når du kjører generator..

Du har vel noko form for komponenter ombord som kun fungerer på landstrøm?? t.d batterilader, etc? Kobl evt fra desse.

 

Dessuten kan jordfeilbryteren på land være "defekt". Prøv først annen kurs

Redigert av Kapteinbåt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...