Jump to content

Landstrøm - automat sikring på land slår ut - tips?


nybhak

Recommended Posts

Først av alt ville jeg sjekket om sikringen på land er en såkalt kombi-automat, altså sikring og jordfeilbryter i ett. Om det er det må du finne ut om den slår ut på kortslutning eller jordfeil (dette er vanligvis indikert med et "flagg" som skifter farge på automaten.

 

Hvis denne ikke er en kombi-automat vil jeg tro at et av brytersettene i venderen din er brent fast i lukket stilling, til generatoren.

Alt etter bryteren er jo likt på landstrøm/generatordrift, så det indikerer i utgangspunktet at anlegget ETTER bryter er OK. At feilen ikke kommer før du vrir på bryteren indikerer at anlegget FØR bryter er OK. MAO kan det virke litt selvmotsigende, men et fastbrent kontaktsett kan forklare dette.

 

Jeg vil gjette på at hvis du kobler fra generatoren så vil landstrøm sikringen stå. Om den gjør det så betyr det at du setter spenning på generatoren (som jo er en kortslutning når den ikke går) når du kobler på landstrømmen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Takk for alle innspill så langt.

 

Har nå byttet vendebryteren med en ny tilsvarende. Tenkte det var en billig forsikring framover selv om det skulle vise seg at det ikke var den det var feil med.

Jeg har dessverre fortsatt ikke landstrøm i båten når jeg slår bryter over til landstrøm.

 

Feilen er av en annen karakter enn tidligere.

 

Hvis jeg starter generator og vrir bryter over til generator virker alt slik det skal. Jeg hører og ser at releet på 25 amp slår inn. (det står 2 slike releer ved siden av hverandre, 1 for landstrøm og 1 for generator) Stikkontakter i båten virker etc.

 

Hvis jeg kobler til landstrømmen får jeg lys som indikerer at det er strøm inn til båten.(lys ved siden av bryter til landstrøm/null stilling/generator) Har testet 2 kw varmevifte påkoblet direkte til landstrømkabelen og det fungerer uten problemer.

 

Nå når jeg slår over til landstrøm skjer det ingenting. Releet slår ikke inn og sikringen på land går ikke.

 

Har utfør noen målinger:

 

Det er 4 ledninger som går inn på vendebryter.(5 ledninger men 2 er koblet på sammen-tror det har med indikator lys å gjøre-grønt lys ved generatordrift)

 

Har koblet fra vri bryteren og testet ved manuell sammenkobling av ledning A og B så slår releet over på generator når denne er i drift. Ved drift på generator og uten at ledningene A og B er sammenkoblet får jeg ved måling mellom jord og A, 0 volt, mellom jord og B ca. 220 volt.

 

Hvis jeg stopper generator og prøver å måle ledning C og D mot jord etter at jeg har tilkoblet landstrøm så får jeg ca. 143 volt mellom jord og C. Mellom jord og D får jeg ca. 73 volt.

 

Noen forslag til hva som kan være feil?

 

Jeg er ikke noen elektrikker men er det ikke slik at mellom jord og D så skal jeg ha 0 volt?

 

Hilsen en forfrossen båtmann :-)

Link to post
Share on other sites

Kan du ta bilde av disse releene? Jeg kjenner ikke igjen dette A,B,C,D. Punktene du skriver om . Målinger mellom fas og jord kan gi mange svar. Men boka sier 137volt.

 

Har du skilletrafo montert i båten? Isåfall må du vite hvordan jording er montert. Noen steder kobler man 1 fas til jord etter skilletrafo. Da får man full spenning mot jord i båten, men ingen mot landjord. Fordi den "ser ikke"jordpotensialet.

 

Hvis du har to 230volts releer som er koblet for å skille gen. og landstrøm, er disse koblet med en forigling.Dvs. det skal ikke være mulig for deg å levere strøm til land. Hvis du har noe feil med disse releene slik at dette skjer , er det godt mulig at sikring på land ryker.

 

Dette er kanskje noe du burde få hjelp til av elektriker. Jeg ser for meg at du har en boks med 2 (telemecanique rele) .

 

Hvis jeg skal skjønne noe mer av dette er jeg nødt til å se koblingskjema, da dette er litt for mye å tenke ut i fantasien.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ikke klar over at det var kontaktorer involvert da jeg skrev forrige innlegg. Her er det nemlig nye muligheter for feilkilder.

Den mest opplagte jeg kan tenke meg er at spolen på landstrømmen er brent. Det kan forklare både tidligere kortslutning og senere "dødt".

 

Første måling bør være å ohme denne. Sørg for at hverken landstrøm er påplugget, eller at generatoren går. Mål så mellom A1 og A2 på begge kontaktorene. Disse skal ha tilnærmet lik verdi. Sørg for at vender står i 0 før du gjør det, evt at du gjør det før du kobler tilbake bryter. Kun for å være sikker på at du ikke måler gjennom andre ting.

 

Om ikke dette er feil, kan du jo evt kikke videre her.

 

Ut fra bildene ser det ut som at det går en leder (blå) fra fase på hver av kontaktorene til A2, altså spolen. Da går jeg ut fra at de 4 brune lederne på bryteren din kommer fra A1 på hver av kontaktorene og fase (L1 eller 1) til hver.

Totalt 4 ledere (utenom lampa).

Når du da måler som du sier mellom A, B osv så må du få litt forskjellige resultater. Dette er dels fordi du måler direkte fase-jord på den ene lederen, mens den andre måles med spole innkoblet mellom N og jord.

Skal du få en "fornuftig" måling på dette må du nesten måle direkte på kontaktoren, L1- jord og L3-jord. Da måler du ikke via spolen.

 

En annen måling som er interessant er å se om kontaktsett har brent fast (gir meg ikke helt på den heller :smiley: ). Metode for å gjøre dette: sett vender i 0, start generatoren og mål mellom L1 og T3. Deretter mellom L3 og T1.

Får du 230V på noen av disse målingene så er et kontaktsett brent fast i på stilling.

Du kan jo også sjekke om det er mekanisk forrigling mellom disse kontaktorene, greit å vite for videre feilsøking. Dette sjekker du ved å STOPPE generator og DRA UT pluggen på landstrøm (må være sikker på at det ikke står spenning på).

Deretter finner du 2 skrujern. Trykk inn den svarte saken midt på ene kontaktoren, prøv så å trykke inn den andre. Dette skal ikke være mulig.

Slipp begge og prøv motsatt også. Trykk inn den andre først, deretter den første. (Saken er at disse 2 ikke skal kunne være inne samtidig, uansett hvem som slår inn først.

 

Av disse målingene dine var det en som var litt betenkelig, og det var den fra generatoren mot jord. 0v og 230V var stor forskjell, til tross for at du måler via spole.

Men prøv uansett først spolen tror nå jeg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Tror ikke du skal henge deg så mye opp i spenningen du måler mellom fase og jord . Dette kan være en jordfeil i nabobåten eller en ren kapasitiv målefeil om ledningene er utelater .

Det som er interresant er at når du vrir venderen over til landstrøm så slår ikke rele/kontakter inn. Da er det følgende feil (Kortversjon av hele innlegget er siste avsnitt av punkt 3)

1 Spolen a1/a2 på kontaktoren får ikke spenning fra venderen. Dette kan skyldes feil i venderen eller noe automatikk i venderen som sikrer at om generator kontaktoren ligger inne så skal ikke landstrømskontaktoren kunne koble inn (eller omvendt) da dette i igjen kobler aggregatet sammen med landstrømmen. Såvidt jeg kan se finnes det ikke en egen hjelpekontakt på kontaktorene for dette

2 Det andre alternativet er at skolen a1/a2 som aktiveres spolen har brudd i seg

3 Det er rett og slett en ledning som er koplet feil. Her er det altså to kontaktorer og det er lett og se av ledningene at landstrøm og generator er koplet til rekkeklemmen på venstre side av kontaktorene, så blir disse igjen matet til oversikten av kontaktorene. På undersiden av kontaktorene er disse koblet sammen og forsyner båtens strømfordeling. Om man ser på den første kontaktoren til venstre så ser man at a2 (blå ledning) er lasket direkte til forsyningspenningen L3 til kontatoren. Så er det slik at den brune tynne ledningen fra L1 går til rekkeklemmen på venstre side samtidig går det en tynn brun ledning fra A1. Begge disse lendingene går mest sannsynlig direkte til venderen. Når venderen settes i agregat kobles disse sammen solenoiden i denne kontaktoren får strøm som går igjennom kontaktoren og fordeles ut på strømfordelingen til båten.

(Om man så ser på kontaktor 2 så er det noe som ser rart ut. Her ser det ut som at både den tynne brune ledningen fra L1 og den blå tynne ledningen fra L2 kobles sammen i A2 Om dette er rett observert så stemmer det at landstrømmen kortsluttes her. )

Nå kan det være at at jeg ser feil på bildet, men mest sansynlig går både den brune ledningen fra L1 og den brune ledningen til A2 opp til venderen. Når venderen koplet disse sammen når den bris til landstrøm så kortsluttes landstrømspenningen i A2.

Jeg er ganske sikker på at den brune ledningen som går til A2, på den høyre kontaktoren, skal til A1 da kortsluttes ikke spenningen, men solenoiden får strøm og landstrømmen kobles som den skal til båtens strømfordeling

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ser at retteprogrammet har spilt meg et puss i natt:

utelater=ubelastet

rele/kontakter=kontaktor

2) skolen= spolen

3) oversikten= oversiden

3) bris=vris

 

Ellers er det jo beklagelig at man ikke klarer og formulere ting godt nok. Håper du spør om du ikke skjønner hva jeg har ment.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Var en kjapp tur i båten i kveld.

 

Sjøfare:

Første måling bør være å ohme denne. Sørg for at hverken landstrøm er påplugget, eller at generatoren går. Mål så mellom A1 og A2 på begge kontaktorene. Disse skal ha tilnærmet lik verdi. Sørg for at vender står i 0 før du gjør det, evt at du gjør det før du kobler tilbake bryter. Kun for å være sikker på at du ikke måler gjennom andre ting.

 

Jeg har ohmet disse. Får 408 ohm på releet til venstre og 432,4 på releet til høyre.

Jeg har også demontert og byttet om på releene. Da fungerer releet som kunne tenkes å være feil med, dessverre. Landstrøm fungerer ikke. Har byttet tilbake og høyre relee fungerer da fortsatt på generator. Landstrøm virker ikke. Bruker ikke vribryter, kobler sammen ledningene med en isolert tang.

 

Sjøfare:

Av disse målingene dine var det en som var litt betenkelig, og det var den fra generatoren mot jord. 0v og 230V var stor forskjell, til tross for at du måler via spole.

 

Kan opplyse at det er en Princess og den har en polt anlegg.(tror jeg det heter) Det er vel derfor generator gir 230 volt ved måling mellom jord og fase mens den andre fasen måler 0 volt.

 

JRK:

3 Det er rett og slett en ledning som er koplet feil.

 

Alle bildene er slik el.anlegget har vært i flere år. Har aldri endret noe. Og det har fungert uten problemer tidligere. Derfor synes jeg det er rart hvis noe er koblet feil da det har fungert tilfredstillende.

 

Skal få utført flere av målingener de nærmeste dagene. Takk for alle tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har koblet om noe ,og det har virket før ville jeg byttet disse kontaktorene. Det er trolig en av spolene i den ene eller andre som er gåen. Altså A1 ,A2.

 

Hvis du våger deg utpå så kan du teste dette med å koble 230 v inn på A1 og A2. Da skal kontaktor slå inn med et markant klikk. Dette må du ikke gjøre når alt er tilkoblet, da du ganske sikkert kommer til å provosere frem en kortslutning.

Når det er sagt, var det vanlig tidligere å åpne ødelagte kontaktorer og bytte spolen. Det er en enkel sak om du bare får tak i ny spole.

Dagens forbruk sier vel heller bytt begge kontaktorene, bli kvitt problemet.

Det jeg stusser på er den gule knappen mellom kontaktorene. Det tror jeg er en mekanisk forigling. Altså at du ikke styrer dette med ledninger, men umuliggjør at begge kontaktorene kan være inne samtidig. Dette kan du teste i spenningsløs tilstand.. Trykk inn den ene kontaktoren med fingeren eller et skrujern, og førsøk deretter å presse ned den andre etterpå. Det skal da ikke være mulig i følge min teori. (så får vi se da)..

Link to post
Share on other sites

Mer som et fenomen dette :smiley:

Synes at forskjellen på motstanden i spolene var vel stor, men siden du har byttet og fått den til å virke så virker den vel likevel.

 

Når jeg oppsummerer alt så er det ikke helt å bli klok på, selv om det fortsatt (selvfølgelig) finnes muligheter for feil. Siden feilen forandret seg etter at du bytter bryter så har jo noe skjedd.

 

Du sier at landstrøm ikke virker, selv om du kobler ledningene sammen med tang. Men når du bytter kontaktorer så virker den på generator...

Siden du tydeligvis kobler litt selv så tror jeg at jeg ville prøvd eliminasjonsmetoden nå.

 

NB! Pass på at pluggen på landstrømmen er fysisk dratt ut mens alt koblingsarbeid pågår!! Kan ikke risikere hele båtsesongen :wink:

 

Koble bryter tilbake som normalt. Koble av lederne ut fra kontaktorene, altså på T1 og T3 på begge to. Koble av lederne fra generator, altså L1 og L3.

Sett på landstrøm, nå skal du ha 230 V på L1 og L3 på landstrømkontaktoren.

Sett bryter i landstrøm-stilling. Nå skal du i tillegg ha 230 V på T1 og T2 (ut), samt mellom A1 og A2 (spolen).

 

Neste skritt: Koble på lederne under kontaktorene. Gjerne kun på landstrømkontaktoren, uten å montere laskene mellom (ser at lederne er lang nok til det). Prøv bryteren igjen.

Nå skal det jo helst bli liv i el anlegget ombord.

 

Koble tilbake laskene under på T1 og T3 på begge kontaktorene. Prøv vribryter igjen.

 

Sist: Koble til generatoren på oversiden av generator-kontaktoren. Prøv igjen (på landstrøm).

 

Nå vil nok ikke du komme helt gjennom denne lista på første forsøk, på et tidspunkt vil sikringen på land slå ut. Hvis vi vet i hvilket trinn dette skjer så burde det i alle fall være enkelt å peke ut synderen i systemet ditt!

 

Btw, den gule "knappen" i front er en mekanisk forrigling som taunus antar. Ser på Lovato sine hjemmesider at de leverer slike. Om du i første trinn har spenning på A1 og A2 men ikke T1 og T3 KAN det være denne som hindrer dette. Du skal i så fall høre/kjenne during i kontaktoren.

Men det finner du ut etter hvert.

 

Lederne ut fra generator; går begge disse til kontaktor slik at generatoren er fullstendig frakoblet når kontaktoren er ute? Hvor i anlegget står jordfeilbryteren?

 

Spent på fortsettelsen :smiley:

Link to post
Share on other sites

taunus



Det jeg stusser på er den gule knappen mellom kontaktorene. Det tror jeg er en mekanisk forigling. Altså at du ikke styrer dette med ledninger, men umuliggjør at begge kontaktorene kan være inne samtidig. Dette kan du teste i spenningsløs tilstand.. Trykk inn den ene kontaktoren med fingeren eller et skrujern, og førsøk deretter å presse ned den andre etterpå. Det skal da ikke være mulig i følge min teori. (så får vi se da)..



sjøfare



Btw, den gule "knappen" i front er en mekanisk forrigling som taunus antar. Ser på Lovato sine hjemmesider at de leverer slike.



jcjohansen



Syns det ser ut på bildene at begge kontaktorene ligger inne samtidig? I såkalt så er den ene brentfast å vil lage en kortslutning



Har ikke hatt anledning å dra i båten å måle/test ytterligere ennå. Begge releene er 100 % identiske og den «gule» knappen som er i midten(som forøvrig falt av ved demontering og var enkel å koble til igjen) gjør at begge releene slår inn. Med andre ord: Trykker jeg på den gule knappen så går begge releene fysisk inn.



Begge relee har fungert ved bruk av generator.(byttet plass på releene for å teste) bilde



Legger ved et bilde jeg tok tidligere av type betegnelsen på releene og et bilde av begge releene etter demontering av noen kabler slik at det skal være lettere å se hvor hver kabel er koblet til.



Skal prøve flere av deres tips når jeg kommer meg ned i båten. Gir meg ikke riktig ennå før elektrikker får overta. Hadde det vært sommer så hadde jeg nok tenkt annerledes :-)



Takker for interessen og alle svar.


Link to post
Share on other sites

Hei



Etter at jeg demonterte bryteren og prøvde bare med ledningene koblet mot en annen fikk jeg som tidligere skrevet generator til å fungere men ikke landstrøm. På dette tidspunkt målte jeg ikke strømmen i ledningene til landstrøm(tok for gitt at det var strøm da 2 kw vifte virket direkte på landstrøm ledningen og var vel litt stresset der jeg sto - hadde også nettopp sjekket hovedsikring rett etter landstrøm)



Har nå vært å sjekket med måleapparat. Sikring rett etter landstrøm var slått seg over.(30 amp sikring i båten) Med andre ord så var det vri bryter som var defekt! Jeg har nå koblet opp ny bryter og alt fungerer slik det skal. Tusen takk for alle innspill.



Flere innlegg har vært inne på akkurat denne problematikken men ikke bestandig lett å holde tungen rett i munnen når en ikke er elektrikker :-)




Bergstad


Hvis du har en Kraus Naimer bryter som jeg tror er i mange Princess båter kan godset i disse bli noe sprøtt hvis det har vært en del varmegang i bryter. Symtomet var helt likt hos meg.



Sjøfare


Jeg vil gjette på at hvis du kobler fra generatoren så vil landstrøm sikringen stå. Om den gjør det så betyr det at du setter spenning på generatoren (som jo er en kortslutning når den ikke går) når du kobler på landstrømmen.



Min bryter var en Kraus Naimer bryter og den så tilsynelatende 100 % ok ut. Det som har skjedd var nok at bryteren gav innslag både til landstrøm(rele) og generator(rele) og sikring på land (16 AMP) gikk derfor pga. kortsluting mot generator(ikke i drift).



Takk for alle innspill atter en gang!


Redigert av nybhak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at du fant ut av det. Det beviser nok en gang engasjementet i dette forumet. mange som får utrolig mye hjelp og i tilleg spare en del båtlapper. Er dette en 3 veis bryter eller har du i tilleg inverter koblett opp mot vribryter Tørr jeg spørre om hvor mye du ga for din bryter. Importøren ligger i brokbekkvein i Oslo men det er umulig å kjøpe direkte. Jeg måtte kjøpe gjennom en elektroinstallatør.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Bergstad

Er dette en 3 veis bryter eller har du i tillegg inverter koblet opp mot vri bryter Tørr jeg spørre om hvor mye du ga for din bryter.

 

Det er en 3 veis bryter, har ikke inverter. Jeg betalte 492.- inkl mva og frakt. Frakt var nesten halve beløpet fikk jeg beskjed om.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå sliter jeg... Har fått vanninntrenging gjennom selve kontakten på landstrømkabelen. Med det om resultat at det er jordfeil. Byttet selve inntaket i båten. En Ratio kontakt. På baksiden(innsiden av skroget) er det en 10 cm. kabelstubb som er koblet i inntakskontakten. Her det en skjøt. Før kabelen går videre til inntaksskapet og sikringen inne i båten. Viste seg at det hadde kommet vann inn i denne skjøtekontakten også !!! Dette er en eller annen type forhåndsterminert kabel. En trekantet skjøt. Noen som kjenner til hvilket fabrikat det kan være ? Står veldig lite på selve kontakten. Annet enn at det er 1,5 kvadrat og maks 16 ampere. Har sprettet av den påkrympede hetta, og forvisset meg om at den er tørr. Begynner å lure på om det kan være selve kabelen som har feilen. Er det egentlig mulig ?

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...