Jump to content

Landstrøm - automat sikring på land slår ut - tips?


nybhak

Recommended Posts

Annet enn at det er 1,5 kvadrat og maks 16 ampere.

 

Er du sikker på dette, går det fram av merkingen på kabelen?

 

Vanligvis forlegges 1,5mm2 kun opp til 13A og man må på 2,5mm2 for å kunne kjøre 16A. Dog er vel ingen regel uten unntak.

Link to post
Share on other sites

Kan være at jeg husker feil med amperen ja. Kan være at det sto maks 12.

 

Men egentlig kan jeg vel bare skjære vekk skjøtekontakten og erstatte den med hvilken som helst annen med rett dimensjon ? Med mindre det er selve kabelen som har gått fløyten da. Men det må jo synes når jeg avmantler en cm. eller to ?

Noen tips om en egnet skjøtekontakt ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har nå akkurat samme greien på min 2001 mod princess 50.Alt fungerer fint på generator,men jordfeilbryter går når landstrøm er koblet til...Eneste jeg kommer på,er at jeg var uheldig og miste støpsel i sjøen for to uker siden...fikk tørket dette,og alt fungerte fint,inntil nå.Dette støpselet er også  av den litt kjipe varianten fra biltema,så kan jo tenkes at det har begynt og ire inni der??

 

men litt pussig at jordfeilbryter på land ikke slår ut,når velgeren i båten står på 0 og generator,kun shoreline...Er det mulig og koble seg utenom denne beryktede velgeren i båten? @Bergstad har du noen ideer på det?

Link to post
Share on other sites

casie skrev for 9 timer siden:

.Eneste jeg kommer på,er at jeg var uheldig og miste støpsel i sjøen for to uker siden...fikk tørket dette,og alt fungerte fint,inntil nå

 

Har støpslet vært i sjøvann, er det dømt til irring og korrosjon dersom du ikke har skylt det grundig i mye ferskvann og latt det tørke grundig. Så klipp av ledningen 10 - 20cm fra støpslet og sett på nytt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

casie skrev for 9 timer siden:

Har nå akkurat samme greien på min 2001 mod princess 50.Alt fungerer fint på generator,men jordfeilbryter går når landstrøm er koblet til...Eneste jeg kommer på,er at jeg var uheldig og miste støpsel i sjøen for to uker siden...fikk tørket dette,og alt fungerte fint,inntil nå.Dette støpselet er også  av den litt kjipe varianten fra biltema,så kan jo tenkes at det har begynt og ire inni der??

 

men litt pussig at jordfeilbryter på land ikke slår ut,når velgeren i båten står på 0 og generator,kun shoreline...Er det mulig og koble seg utenom denne beryktede velgeren i båten? @Bergstad har du noen ideer på det?

 

Du beskriver vel din egen kompetanse som absolutt null. Derfor bør du ikke fikle med dette.

Mister du støpselet i sjøen, bytt landstrømkabelen. Har du et lite snev av kompetanse, kutt omgående etter uhellet av 1 meter av kabelen og monter nytt støpsel. Det er ikke feil på støpslene fra Biltema, den kvaliteten er grei nok. Eller du kan vaske støpseldelene i ferskvann og tørke dem. Det du roter med nå kan i verste fall få konsekvenser for helse og miljø, elektrolytiske prosesser etc. Når en jordfeilbryter slår ut, betyr det at det er en strømlekkasje. Jeg har sett en del av:

Anodene mine ble borte på to måneder, hvordan kunne det skje?

Propellaslingen min har blitt markspist, hvordan kunne det skje?

Selv oppdaget jeg brann i en båt på land under vinteropplag. Eieren hadde i sommerferien mistet støpselet i sjøen. I februar tok skjøteledningen fyr. Og ledningen var sikret med 16 A og 30 mA jordfeilbryter.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for svar @Lars H. og @Hulda!

 

Jeg har nå holdt på i hele dag,og har nå bestemt meg for at dette overlater jeg til bergen maritme elektro.Her må det folk med mer kjøtt på beinet inn i bildet.

 

Følgende har jeg prøvd:

 

-koble ut alle forbrukere fysisk,ikke bare trykket av knappen på sikringspanelet

 

-byttet stikk til landstrømskabel

 

-prøvd med en annen landstrømskabel

 

-koblet vekk generator fra innslagsrele,slik at den ikke har noen kontakt med 220 v annlegget

 

-koblet meg utenom tre veis vendebryter der man velger om 220 v skal komme fra generator,shoreline,eller "0".

 

 

Da er det engang slik at jeg er tom for ideer:( Båt kan være noe herk til tider

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...