MK Blåmann Startet 17.Januar.2015 Del på Facebook Startet 17.Januar.2015 Hei, Skal montere landstrøm, å lurer på om dere har noen komplette sett og anbefale? har funne komplett landstrøm pakke fra "Din-båt AS" til 2990,- er dette noe og satse på.? evt er det noen som har laget eget landstrøm og kan poste bilde?. skal også fikse 12v strømanlegget mitt siden det er ganske dårlig og fungerer ca 60%. noen som har kjøpt bygge sett fra biltema med automatsikkringer og hele pakken? er det noe som er brukbart?. har sedd litt på forum at folk lager selv 12v anlegg, noen som har tips og bilder? :) mvh Sondre W Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Med mindre du er elektriker, så skal du kjøpe deg plug and play pakke. Du har ikke lov til å koble noe annet selv. Vedrørende 12v, så bør du lese deg opp på dette, og skjønne det , før du gjør noe selv. 12v har du selv lov til å koble. Sitér dette innlegget Link to post
MK Blåmann Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 vet, har en kompis som har fagbrevet som elektriker. han skal stå for montering. trenger bare delene, usikker hva jeg skulle satse på. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 230V biten bør du nok, som nevnt tidligere, gå for et plug & play system. Ikke bare for sikkerheten men også for arbeidet og prisen... Koster litt, men det gjør det også om du skal kjøpe inntak, sentral, sikr, jordfeilbr etc løst. Når det gjelder 12V kommer det litt an på hva som skal gjøres, hva som er målet og hvordan du vil ha det. Tenker da på 1 eller 2 batt banker, skal "hovedstrømmen" forandres på eller er det stort sett fra bryterpanel/sikring og ut til forbrukerne? Har selv laget komplett nytt el anlegg i min Bayliner fra A til Å, med fokus på funksjonalitet og "idiotsikkert". Feks gjør det ingenting at jeg glemmer hvilken som helst bryter i hvilken som helst posisjon når jeg forlater båten, lensepumpene vil alltid virke. Ved stilleligge slokkes alt "unødig" så batteriene ikke tappes fordi en bryter er glemt osv osv. Har laget komplett lettfattelig koblingsskjema, om det er av interesse kan du jo få se noen av disse? Si fra om det er av interesse så kan vi ordne noe Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Dersom strømmen er under 45 volt så er dette ikke regulert, og du kan herje på så mye du vil selv! Bare husk å sikre ledningen med en sikring i tilfelle du kortslutter. På 12V systemet bruker jeg en kun en automatsikring på med C karakterestikk på 16A. Dette gir meg 200W til rådighet. Ellers anbefaler jeg bryter på 12V anlegget, når du forlater båten skrur du av all strøm så du ikke tapper batteriet. Når det gjelder 230V så har du lov å koble skjøteledninger selv... Selv har jeg lagt min egen landstrøm: 230V gummikabel går inn til et innfelt stikk som er montert i en treplate i innredningen. Fra stikk på veggen går det 230V til en lader som lader batteriet når landstrøm er koblet inn. Laderen er elektronisk og vedlikeholdslader batteriet. (Du kan lage en lader selv om du vil med regulator PB137) Jeg har en gammel PC strømforsyning som kan levere 12V 8A. Planen er å montere denne slik at jeg med en bryter kan velge mellom strømforsyning fra batteriet, eller fra PC strømforsyningen. Så skal jeg også montere en liten 230V panelovn med elektronisk termostat. Trenger ikke kjøpe noe ferdig kit, det du ikke har får du på Chlas Olson Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Er jo ikke noe problem å få 230V ombord, men det skal jo være et sikkert og godkjent anlegg også. Du har jo, så vidt jeg forstår, koblet en skjøteledning på en fastmontert kontakt? Da er det jo ikke skjøteledning du har koblet, men et fast anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Jeg har brukt Defa båtpakke og vil bruke det igjen. Enkelt å koble til flere kontakter om det trengs. med båtpakke en er det en vanlig kontakt direkte i sentralen, resten kobles med Defa pluginkontaker. Nå er det vel 4 kontakter på kursen. Til 12v lading bruker jeg Defa 4A/8A eller Ctek MXS 7.0 lader. Og solcelle med Mppt controller, samt vindmølle. Startbatteri og forbruk adskilt. Defa8A og CTek MXS 7.0 kan stilles i strømforsyningsmodus. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sjøfare Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Som tekniker3 sier, 12v kan du koble som du vil. Mange bryterpanel har egen sikring for hver bryter, og da er det jo enkelt. Når det gjelder 230v derimot er jeg ikke helt enig.. Ja du har lov å koble gummikabel selv, men kun plugg. Alt "løst" elektrisk på 16 amp kurs har du lov å montere plugger på. Bruker du gummikabel inn på kontakt har du flere problemer. Du har ikke lov å koble kontakter selv, du har ikke lov å bruke gummikabel som fast installasjon og du må bare håpe at kursen i havna er beskyttet av jordfeilbryter :-) MANGE båter som er sånn, jeg er klar over det. Men det er greit å tenke over hva forsikringsselskapet sier den dagen det skjer noe. Gummikabel som fast inst er som regel et sikkert tegn på at jobben ikke er gjort av fagfolk, som det er krav om. Greit å vite :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Fagfolk og fagfolk. Det er vel at ting er gjort fagmessig som teller? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Fagfolk og fagfolk. Det er vel at ting er gjort fagmessig som teller? Jaaauu - men det å bruka materiell som er godkjent for akkurat dette formålet, er ikkje det ein del av det å vera fagmessig? Dessuten, ei samsvarserklæring - eit papir som går god for at heile installasjonen er gjort i følge alle lover, regler og forskrifter, den er verdilaus uten underskrift. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 (redigert) Gummikabel rett inn i stikket er faktisk OK, da slipper en skjøter. En plass må jo gummikabelen avsluttes, og stikk kan fungere som første avslutning Ellers er det jo brukeren av anlegget som er ansvarlig for at det er i bra stand. Om du har papir opp og ned i mente på en installasjon er 100% hjelper ikke dette etterhvert, det er du som må se over anlegget med jevne mellomrom, se at det ikke er dårlige korroderte plugger, at jordlederen er med, at gummikabelen ikke er morken etc... Det er mange måter å legge opp strøm på, men det viktigste er jo at ledninger er i bra stand og koblinger ikke fører til varmgang, og at du ikke får støt. Selv bruker jeg niter (endehylser) på gummikabel og WAGO klemmer som kan åpnes. Der ligger kabelen i spenn i en fjær. Og så bruker jeg generøst med hvit vaselin for å unngå korrosjon. Til skrekk og advarsel kan jeg nevne at plugger på løse ovner ofte er sveiste og kan føre til varmgang... En elektriker på besøk lurte 3 ledninger i en klemme for 2 på badet, dette førte til dårlig kontakt senere og fikk 230V rett inn på vasken. Så uansett hvem som har vært og koblet, en kvalitetskontroll er alltid på sin plass, og skal ikke gjøres av han som har koblet Redigert 20.Januar.2015 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.