Jump to content

Hvor mye sink?


Tore B

Recommended Posts

Hvor mye sink kommer an på hvor lenge du ligger i vannet mellom hvert opplag og hvor mye bart metall som skal beskyttes. Det er viktigere å spre anodene dit de skal gjøre nytte for seg. Slike steder kan være gjennomføringer, rorlager etc. Jeg formoder at båten har rustbeskyttende maling under. Det holder lenge med 1 kilo, spredd på 2- til 3 anoder på hver side.

 

Jeg dykket ned og tittet på mine anoder sist sommer, ingen særlig tæring annet enn anoden som sitter på propelle, den var omtrent borte. Jeg skal opp nå i juni, og da har båten ligget i sjøen siden august 2003.

Link to post
Share on other sites

Hulda har et antall vekttall innen materieallære og våtkorrosjon. Hulda veier 15 tonn og er 42 fot, stikker til og med 2 meter. Har som sådann nokså stor våt flate. Skroget, som er malt med korrosjonshindrende manling, brukte bare noen få gram anodemateriale forrige periode. I juni skal båten opp, da har den ligget ute i 22 måneder. Dykking sist sommer avslørte igjen forbruk på noen få gram.

 

Det kan bli for mye. Det vil si, man bør ha en viss avgang på anodemateriale. Har man en svær klump sittende som ikke blir tæret, kan det hende at kalk fra sjøvannet passiviserer klumpen. Det er bedre og ha flere mindre spredd til strategiske plasser. Anodeefekten er blant annet betinget av noe man kaller drivende spenning. Den måles i mA pr kvadratmeter. Hvis et korrosjonsangrep starter, er det viktig at anoden sitter i nærheten slik at den drivende spenningen blir korrekt. En annen ting er at man må sørge for god elektrisk kontakt mellom det materialet som skal beskyttes og anoden. Dessuten bør man benytte anodemateriale av god kvalitet.

 

Hvis man virkelig greier å knekke 12 kg anodemateriale på en så liten båt i løpet av to år, bør man sjekke om det ikke er krypstrømmer et eller annet steds fra som tærer anoder.

Link to post
Share on other sites

Rundt en kilo på hver side, så burde du være dekket.

<{POST_SNAPBACK}>

Veldig dårlig råd til en stålbåteier!

Jeg brenner av 5-8kg i sesongen...mye pga enpola anlegg under ombygging til topola. Har ikke jordfeil på AC-sida. Setter aldri båten på vannet med mindre enn 30kg. Det er som originalt fra verftet, spredd over totalt 15 punkter. Hvor mye du må ha må du nesten prøve deg fram til om du ikke har noen erfaring med båten fra før av.....men du trenger deffinitivt mer enn en kilo på hver side. Det avhenger også mye av tilstanden til det elektriske anlegget dit....landtilkobling med eller uten jord...jordfeil på nabobåten eller i brygga (det er fort gjort å bli offeranoda til hele gjengen du ligger sammen med).....salt/brak/ferskvann....osv osv. Jeg har diskutert problematikken med "doktorgrader" innen galvanisk korrosjon, og har fortsatt til gode å treffe to som gir entydige og samstemmende svar.

Kontakt forrige eier for å få ett utgangspunkt.

Link to post
Share on other sites

Hei folkens! En liten men viktig detalj : Husk at en anode kun fungerer innenfor et visst areal, innenfor en diameter på ? ( Ja akkurat det tallet har jeg desverre glemt. ) Mins det var ca. 2m. Ikke heng meg om jeg husker feil! Så det hjelper ikke med 30 kg. dersom plasering er feil. Har forøvrig selv ca. 30 kg. på min 37 foter. Robur. I.hht. leverandør av båten. Hilsen Kaptein.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene gutter, har ikke erfaring med båten da jeg hentet den fra Ålesund i høst, men det kan se ut som den har brukt 12 kg på to år i sjøen. El anlegget var ymse typer lampettlednig som var brukt til å lede strøm og binde fast saker og ting med! Tar gjerne i mot flere synspunkter og tips.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene gutter, har ikke erfaring med båten da jeg hentet den fra Ålesund i høst, men det kan se ut som den har brukt 12 kg på to år i sjøen. El anlegget var ymse typer lampettlednig som var brukt til å lede strøm og binde fast saker og ting med! Tar gjerne i mot flere synspunkter og tips.

Med slikt forbruk kan det kanskje være en ide å skjekke strømlekkasjer m.v. Hulda starter helt fra schratch med selvbygget båt. For å hente inn ideer og unngå de verste blemmene, kjøpte jeg boken "Electrics Afloat" av Alstair Garrod. Den boken er innertier for mitt vedkommende. Det finnes sikkert mange andre brukbare publikasjoner, også på norsk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...