Jump to content

Utnytte båten i vinterhalvåret ?


Ryttern

Recommended Posts

Hei. Har vært medlem en liten stund men ikke så veldig aktiv.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring/gode tips til å bruke båten som hytte i vinter halvåret ? Da tenker jeg på å la den stå på vannet sentralt ved en by. Vurderer å bytte båt, så da lurte jeg på om jeg alikevell skulle finne en som er mer egnet til vinterbruk.

Link to post

Hei Ryttern, og velkommen til forumet.

Du vil nok finne mange fine bilder og skildringer fra fine turer fra, og om båtbruk vinterstid.

Her vestpå er det en god del som bruker båtene hele året, og det virker som det bare blir flere og flere som finner ut hvor fint båtlivet er på vinteren.

Vi har nettopp gått over til helårsbåt, skal faktisk hente den på mandag, og gleder oss til en fin tur neste uke, med noen overnattinger på vei hjem.

Lyset er helt spesielt på vinteren, og når vi er heldige og får disse fantastiske vinterdagene med fint vær er det flott å tilbringe disse i båt.

Har vært i 12 minus i vår gamle båt også, som var kalesjebåt, gikk fint det også, men forventer en god del bedre komfort med bakveggsbåten vi nå får, noe som nok gjør at terskelen for å komme oss utpå vinterstid blir betraktelig lavere.

Så konklusjonen og anbefalingen blir som du sikkert har forstått:Ja, når du bytter båt bør du absolutt gå for en du kan bruke hele året.

Link to post

Har en typisk Vestlandsbåt som ligger på sjø hele året og brukes hele året så sant det ikke blåser stikker å strå.

Noe det detsverre har gjort i januar 15.

 

Bruker ofte båten i forbindelse med besøk i Bergen by vinterstid, da har vi stortsett havna aleine,

Strøm får du hele året og vann fyller jeg på den lokale marinaen. så alle fasiliteter er som om sommeren. Strøm er kjekt å ha for det dannes lett litt fuktighet om en tråkker inn med våte klår og annet noe som avfukteren ordner greit opp i.

 

Stue temperatur oppnår vi også greit, men anbefaler at båten settes til oppvarming dagen før slik at en slipper kulde slag fra alle vegger og seter.

 

 

Når en kommer tilbake til hjemme havn må toalett og dusj få påfyll av ny glykolblanding , vannkraner åpnes og tømmes til lavpunkt som er dusjen. vanntank og VV bereder står med vann i hele året. koblet frostvakt på VV bereder i tilfelle temp under 5 grader i motorrom noe som forekommer svært sjelden på Vestlandet.

Dette da sjø temperaturen sjelden er lavere enn 5 grader.

 

Lykke til

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Kondens kan bli et stort problem når det er mange minus ute og man oppholder seg i båten i dagesvis, lager mat m/ gassbluss, etc. På juleturen vår var dette det desidert største problemet, på vinduer, men også inne i skap og hyller. Blir det liggende vann i lengre tid så blir det fort råteskader i treverk - og har man bøker, elektronikk, klær etc liggende på steder som er utsatt for kondens ... ja, så kan man fort ende opp med å måtte kaste eiendeler.

 

Noe slags form for isolasjon på alle tenkelige steder (og særlig inni skap og hyller) og luftavfukter er essensielle virkemidler for å bekjempe fuktproblemet, men det er vanskelig å helt unngå dugg på vinduer. Jeg anbefaler også å plassere "fuktslukere" (aka "tørrball") inn i det meste av skap og stuerom. Problemet her er at temperaturen inni skapet/stuerommet ofte er betydelig lavere enn temperaturen i kabinen. Når man så har komforttemperatur i kabinen, og kanskje 60-70% RF og åpner skapet for å lete etter noe, slippes det inn store mengder fuktighet. Når man så lukker kjøles lufta gradvis ned, og kondens er uunngåelig.

 

Et annet problem er drikkevann; det er vanskelig å få fyllt vanntanken vinterstid.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Vinter

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Haik kommer med mange gode råd, avfukter er et must, vi lar som regel den stå på om natten også, en ligger som regel på plasser med strøm om vinteren, vi tar bare en 10 liter med vann og noen vannflasker i tillegg, men mulig vi vil prøve å gjøre som Haik her og koble frostvakt på vv.berederen og ha vann ombord hele tiden.

En vifteovn er også kjekk å ha ombord, men bruk en med veltesikring og overopphetingsvern.

Frosne tau kan også være et problem, men jeg har med meg denne fra Biltema for å tine dem opp

http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Gassbrenner/Gassbrenner-17608/

Link to post

Bruk av gassbrenner for å tine opp ting virker kanskje noe risikabelt?

 

Vi vinterkonserverer ikke, men har litt varme på i båten. Vifteovn som slår inn på 8C, og skulle denne svikte, så slår dieselvarmeren inn på 5C. Jeg er imidlertid bekymret for at varmen ikke blir godt nok distribuert, når det har vært meldt mange minus har jeg satt dieselvarmeren til å slå inn på 10C. Til neste år skal jeg sørge for et opplegg med mange små frostvakter i stedet for én vifteovn.

 

Har man varmtvann ombord er det jo trivielt å raskt få fikset opp i frosne tau og diverse - men man må selvfølgelig tenke litt på at varmtvannet raskt fryser til is igjen. Vi hadde store problemer med ankerromsluka (hvor vi også må inn for å skru av/på gass, samt trekke ut landstrømskabel), der var det bare å pøse på med varmtvann for så å lemne luka på gløtt.

 

Jeg har alltid vært bekymret over at frosne fortøyningstau kan knekke og bli ødelagt - men bank i bordet, det har aldri skjedd. På juleturen oppbevarte jeg fortøyningstauene i plussgrader når det var eller var meldt frost.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg bruker båten en hel del om vinteren. Spesielt påske er er en fantastisk tid på havet. I år ble det ikke noe av på grunn av dårlig vær, men slutten av juleferien og nyttårshelga er vannvittig herlig å feire i båten. Er man heldig får man stjernehimmel med nordlys som lerret for fyrverkeriet. Mange helger bare er er vi i båten uten å forlate båthavna, bruker den som hytte rett og slett.

 

Stort sett klarer vi fint å holde varmen. Min datter og jeg hadde en dag vi ikke klarte det, da var det -17 og kuling, vi klarte å få +5 i salongen. Da dro vi på med ca. 6KW varme. Jeg tør ikke å ha varme på når vi sover og klokka to på natta var det nok for ungen, da krøp hun inn i soveposen min, og jeg var glad til da jeg frøs selv.

 

Vi har ikke store problemer med fukt, men dugg blir det, spesielt kan det bli en del når vi koker mat, men det er ikke et stort problem. Vi har ingen luftavfuktere eller noe slikt. Vi løser problemet med å ha god lufting, lar døra til cockpit stå åpen og alle hylledører og slikt er også åpne slik at det sirkulerer luft. Vi har kalesje over cockpit. Passer på at dieselvarmeren henter luft fra utsiden av båten. Vi har et spjeld så jeg kan velge å sirkulere innelufta eller hente ny fra utsiden. Vi har en luke i taket i salongen som dugger mer enn andre vindu, jeg regner med det er fordi den er laget av et slags glass. Resten av vinduene er pleksiglass og dugger ikke. Noe jeg tror kommer av at de isolerer bedre enn glass. Det hender jeg legger noe over luka i salongen og da gir duggingen seg.

 

Jeg har en gang opplevd at tauene frøs under seiling. Det var hakket skumlere enn jeg likte. Har aldri opplev problemer med tauverk i forbindelse med fortøyning.

 

Pumpen til ferskvannet frøs sund for oss i vinter. Ny er montert og frostvakt kjøpt inn. De var så billige at jeg like godt kjøpte tre av dem og får dem plassert på strategiske plasser.

Frostvakt fra seatronic.no.

 

Bruk båten på vinteren, det er fantastisk. Du får lang sesong og slipper og sitte og glo på havet og lengte slik som mange gjør.

Link to post

Om vinteren skal båten stå på land.Noe annet er helt uaktuelt for min del iallefall.

Javel, så vet vi jo det, regner med du gleder deg til å få båten utpå.....til våren engang.

Vi andre som er så heldige å kunne, og nyter båtlivet året rundt, koser oss med det og høster erfaringer fra andre likesinnede. :-)

Link to post

Bruker båten hele året. Har ikke noen stor båt, men trives i en liten 29 foter som er 9,68 m, så den er grei å bruke året rundt. Båten er riktignok ikke helt ny (2004), men den har hardtop, og det synes jeg er veldig behagelig vinterstid. Stort sett rundt 25 grader med Eberspracheren i de tre kabinene. Forrige båten som var enda mindre hadde jeg på land på vinteren, men med den jeg har nå, trives jeg på sjøen året rundt. Båten ligger forøvrig i Indre Oslofjord.

I andre deler av landet hvor Golfstrømmen gir sitt innpass, bruker vel de fleste båten året rundt. Men noen steder på østlandet , og spesielt i fjordarmer fryset det lett til. For noen år siden hadde jeg båten ved Sandvika vinterstid, der kom isen altfor tidlig. Nå ligger båten nærmere Nesodden, der har det ikke vært is vinterstid de tre siste årene. De to årene før det, var det virkelig kaldt, og mye is.

 

www.naledi.no

 

 

 

Link to post

Jeg ble egentlig helårsbruker ved en ren tilfeldighet. Kjøpte båt litt tidligere og raskere enn jeg egentlig hadde planlagt i oktober 2013. Hadde ikke mulighet til å ta båten på land der jeg bodde da, og i båtforeningen kunne de bare tilby plass i boblehavn, så jeg sa ja til det. Så kommer vinteren og viste seg å være så mild at boblene aldri ble slått på...

 

Nå er jeg altså inne i min andre vinter og tøffer stort sett alene rundt i indre Oslofjord. Setter pris på stillheten og at det er god plass overalt. Og har jo varmeapparat og ovn om bord, så jeg kan ikke si at jeg har fryst noe særlig heller, selv om årets vinter er kaldere enn i fjor, og jeg faktisk har opplevd noe is blant Osloøyene - noe som ikke skjedde forrige vinter.

 

Den eneste "vinterkonserveringen" jeg har gjort er å ha litt frostvæske i toalettet. Ellers har jeg en varmekolbe rett under motoren og to frostvakter. Det er en løsning som har fungert utmerket. Motoren starter på første forsøk og alt annet fungerer også. Jeg har også en såkalt "tørrbolle" stående i kabinen. I fjor måtte jeg tømme den noen ganger, men etter at jeg tettet en lekkasje tidlig i høst, så har det faktisk ikke vært noe å tømme så langt denne vinteren!

 

Og jeg bruker jo båten også! I januar fikk jeg sju turer med båten, blant annet en dagstur til Oscarsborg denne uken. Så motoren står ikke stille lenge av gangen, for å si det slik.

 

Men selv om jeg er helårsbruker så blir jo båten selvsagt tatt opp av sjøen og vasket og stelt under før sommersesongen starter for alvor!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Ihht andre tråder, så er i allefall det du kaller for "sørpeis" det som er farligst for trebåter - nyfrosset tynt lag med sylskarp is, gjerne ferskvannsis (mens gammel ... "issørpe", gjennomvåt is kan være ganske ufarlig). Etter hva jeg har forstått, så tåler glassfiberbåter is dersom man tar det rolig nok. Dersom man ikke kommer seg fremover, så er isen for tykk, da må man snu ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Når det gjelder å gå i is med plastbåt har jeg gjort det mange ganger. Også opp mot et par cm tykk is. Det går veldig greit. Går gjerne så sakte jeg kan. Har aldri fått noe merke i plasten. Men bunnstoff i vannlinjen kan få noe merker i baugen. Å det høres fryktelig ut inni båten. Glemmer aldri den lyden. Men min erfaring er altså at is går bra med plastbåt

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...