Jump to content

Kan sjøvann komme inn på dieseltank via tanklufting?


Rubben

Recommended Posts

Sommeren 2014 fikk jeg en ny erfaring med min tilårskomne Yanmar 4 LHA som har gått som en klokke fra dag en. Fikk motorstopp for første gang, og fant etter hvert ut årsaken; det var kommet sjøvann inn på dieseltanken, og det i overmål i stille, godt vær, og en knapp times gange etter at tanken ble fylt opp med diesel. Fikk start på motor etter et svare strev med drenering av tank, og skifte av både vannutskiller-filter og dieselfilter på selve motoren. Mistenker at sjøvann kan ha kommet inn slangen for tanklufting. Skroggjennomføring for tanklufting diesel ligger helt bak på båten og knappe 20 cm(?) over vannlinja. Er det mulig?

Link to post
Share on other sites

Lufteslangen går fra tanktopp, opp til bakre styrbord kryssholt, og ned til skrogjennomføring. Jeg har fylt diesel på samme tankanlegg i 8 år, og har aldri hatt problemer med vann tidligere. Derfor var overaskelsen stor da jeg oppdaget at motorstoppen skyldtes sjøvann (jeg smakte på vannet . . . .). Anlegget får diesel tilkjørt pr tankbil.

Link to post
Share on other sites

Lufteslangen går fra tanktopp og noenlunde vannrett bakover før den bøyer opp mot kryssholt som ligger ca en meter over tanktopp. Der gjør slangen en ca 180 graders sving med en diameter på ca 40 cm før den går loddrett ned mot skroggjennomføringen som nok ligger under øvre kant av dieseltanken. Det skal noe til at det skvalper sjøvann inn og opp lufteslangen, og i dette tilfelle var det stille godt vær. Og der er vistnok ikke sjøvannskjøling på returdiesel på 4LHA. For meg synes derfor sjøvannet å ha kommet via lufteslangen, men hvordan? Andre måter at det kan komme sjøvann inn på en ellers potte tett dieseltank?

Link to post
Share on other sites

Lufteslangen går fra tanktopp, opp til bakre styrbord kryssholt, og ned til skrogjennomføring. Jeg har fylt diesel på samme tankanlegg i 8 år, og har aldri hatt problemer med vann tidligere. Derfor var overaskelsen stor da jeg oppdaget at motorstoppen skyldtes sjøvann (jeg smakte på vannet . . . .). Anlegget får diesel tilkjørt pr tankbil.

Høres helt riktig ut.

Og du har ikke hvert ute i mye ekstremvær før tankfylling.

Motorstopp en time etter tankfylling det hender i ny og ne..........

Tankanlegget er ikke utsatt for springflo eller store bølger.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kanskje selve fyllingen har rotet opp vannet som kan ha ligget på bunnen av tanken? Og at du ikke har fått vann på tanken ved fylling på 8 år, er vel ingen garanti for at du ikke har fått det denne gangen?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tok meg en god slurp av vannet som jeg tappet fra tappepungen bak på styrbord dieseltank. Den første halve literen var vann, nestenuten dieselrester, og det var sjøvann - ingen tvil. Og jeg har ikke vært ute i skikkelige dårlig vær med båten siden jeg gikk over Boknafjorden i 2007 i sterk vest-nordvest kuling , fra Sjærnarøyene til Alvestadkroken på Bokn. Den gang kom det ikke en dråpe sjøvann inn på dieseltankene, hverken på babord eller styrbord tank, og jeg kan love at det "skvalpet" godt rundt båten. Men nå sist sommer kom det plutselig mellom 1 og 1 1/2 liter sjøvann i stille vær, og det må ha kommet brått, for ellers ville motoren ha stoppet lenge før det kom så mye vann inn på tanken.... forstå det den som kan. Det skulle imidlertid vært interesant å få hørt om der er andre der ute blandt medlemmene som har fått motorstop kort tid etter dieselfylling, men som har møtt kvist hos dieselleverandør, ( gitt at båtens tanklufting er plassert som på min båt, se første innlegg).

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er luftingen hvis den er slik du beskriver.

Tipper på lekk ved påfyllingen eller at du har betalt for vann.

Lekkasje ved lokket kan være under flensen og ned langs stussen og derved inn i slangen til tanken. Har sett to båter der det ikke var slangeklemme på stussen for påfylling ettersom det var trangt og det vanligvis går bra uten.

Defekt pakning er en mulighet.

Noen diesellokk har en tapp i senter med en "leppe" du løfter opp for å skru. Denne kan være festet med klinket splint og etter noen år blir det utett rundt splinten og vann renner inn.

Har også sett tanklokk der kjettingen under som skal berge lokket fra å falle på sjøen er festet med klinket nagel i et spor i lokket.

 

Sjøvann over tid og litt regn tilslutt, så har du saltvann i tanken..

Mons

Link to post
Share on other sites

Traff en båteier i sommer. Han hadde gått i dårlig vær og fått sjøvann i dieselen. Kostet 150.000 i motorhavari. Det skyldes luftingen som lå litt lavt over vannet. Han hadde montert ekstra sirkulasjonspumpe og ekstra filter som han kjørte bunnen av tankinnholdet gjennom ved hver fylling.

Link to post
Share on other sites

Lufting 20 cm pluss bue på 40 cm over vannlinje. Høres jo ok ut i utgangspunktet dersom du ikke har kjørt slik at luftingen har endt opp under vannlinja. Da kan dieselpumpa suge inn mange liter sjøvann - særlig etter full tank og undertrykk har oppstått i tanken. Vist dette er tilfelle vet du ihvertfall at resten av systemet ditt er potte tett.

 

Du kan teste dette neste gang du har full tank ved å holde en finger på luftinntaket (ja det er også et luftinntak og ikke bare utlufting) - men pass deg så du ikke blir klistret fast og ikke kan få stoppet motoren :wink:

 

Anbefaler deg å flytte luftingen så høyt som mulig fra vannlinja og bue på denne slangen trenger du ikke...

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Påfyllingslokkene til de to dieseltankene er helstøpte rustfrie lokk, med en god o-ring som tetter godt mot flensen under. O-ringene på begge lokk har vært grundig smurt med Molykote 111 silikonfett minst en gang i året, og har holdt seg myk og fine gjennom mange år.

Jeg er ikke fremmed for at mange av de som har fått en enslig motorstopp kort gangtid etter dieselfylling og på grunn av vann i dieselen, har tilskrevet dette tankanlegget i land. Men er det nå så sikkert at dette skyldes vann som har kommet inn på tanken under dieselfylling. Dersom man ikke smaker på vannet, så er der jo en sjanse for at dette kan være sjøvann, i alle fall dersom skroggjennomføring for tanklufting ligger nært vannlinja?

 

Saken er den at jeg i løpet av sommeren 2014 fikk motorstopp på grunn av vann i diesel flere ganger, og under veldig lignende forhold, og jeg lurte fælt på årsaken :confused:

Første motorstopp fikk jeg etter ca 45 min gange etter at begge dieseltankene var fylt opp. Vannet i dieselen ble prompte tilegnet tankanlegget, og jeg havnet i en veritabel krangel med daglig leder ved dieselanlegget. Vi var sikkert like sint begge to :discuss: . Ved første motorstopp smakte jeg ikke på vannet, og i ettertid viste det seg at båter som fylte diesel rett før meg og rett etter meg ikke fikk en dråpe vann under sine fyllinger. Som jeg vil komme tilbake på, så var tankanlegget uskyldig, og jeg måtte gå min Canossa-gang til tankanlegget og be om pent vær. Det ble særdeles godt mottatt :yesnod:.

 

Men nå kan det dessverre se ut som om min trofaste Yanmar har fått seg en smekk. Tre uker etter siste motorstopp skulle jeg igjen ut med båten, og da klarte jeg ikke å få opp turtallet til de ca 3200 omdreingene som er maks. Turtallet stoppet på 2800 ved 3/4 hendelpådrag, Videre pådrag gav null utslag på omdreining, lyd, eller fart. Her kan det se ut som om dysene og/eller dieselpumpa ikke funker 100%. . Har sjekket gasswire og mulig vandring på regulator, alt synes OK.

 

Og til deg Jawik, du er førstemann inne på rett spor. Men toppen av lufteslangen til dieseltanken ligger helt oppe under kryssholtet og sikkert en god meter over vannlinjen. Fortsettelse følger.

Link to post
Share on other sites

Men toppen av lufteslangen til dieseltanken ligger helt oppe under kryssholtet og sikkert en god meter over vannlinjen. Fortsettelse følger.

Du misforstår meg nå tror jeg. Spiller ingen rolle om toppen ligger 1 eller 2 meter over vannlinja vist inntaket kan komme under vann. Dieselpumpa suger sjøvann som ren fløte p.g.a. undertrykket som oppstår i tanken. Er resten av systemet potte tett må tanken få tilført luft ellers ender det opp med en verre katastrofe.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

At du ikke får opp turtallet behøver ikke tilsi at dieselpumpa er årsaken. Rens anlegget og bytt filter - flytt selve luftinntaket så høyt som mulig. Er problemet fortsatt til stedet kan en mistenke pumpa før dieselpumpa.

 

Kontroller at luftinntaket med slange ikke har noe rusk i seg - kan ligge noe som bremser på lufttilgang og da får ikke dieselpumpa nok tilført diesel med påfølgende lavere turtall.

 

Kontroller også dieselslange fra tank til pumpene / filtrene.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Interessant tema. Vi bytter filter i hytt og pine og glemmer at det ligger dieselslange som kan gå tett over noen måneder / år. Fikk selv oppleve dette i forfjor og ved nærmere kontroll av slangene ble jeg nokså overrasket av at det kunne bygge seg opp dritt i slangen og som derfor reduserte tilførsel av diesel. Byttet slange og har ikke noen problemer etter dette.

 

Ved motorstopp går våre tanker ofte til dieselstasjonen. I noen tilfeller kan disse være årsak til våre problemer, men dette gjelder stort sett de stasjonene som kystflåten anvender. Disse båtene har helt andre rensesystemer enn hva vi finner i våre lystbåter. Skal en være sikker bør en holde seg til stasjoner som får påfylling via tankbil. Men selv dette holder ikke alltid stikk. Har opplevd at en stasjon i Bergensområde med påfyll fra tankbil hadde flere liter med vann i tanken. Ble en kostbar sak for tankanlegget da en cabinbåt fylte opp flere hundre liter med fin blanding av vann :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har opplevd noe lignende selv på min Bayliner.. Fikk problemer med ruskete gange i halvdårlig vær. Fikk stoppet motoren før den stoppet selv, og begynte å sjekke.

Etter å ha overprøvd diverse teorier viste det seg at sjøvann kom inn tankluftingen. Den var, som på din båt, plassert akter, ca 15-20 cm over vannlinjen.

Problemet den dagen var at bølgene var for krappe til å ligge (behagelig) i plan, men det var for lite sjø til å rusle i 8 knop. Dermed ble jeg liggende i "halvplan" / 15-16 knop, noe jeg sjelden gjør.

Da gravde bakenden seg såpass ned at sjøvann ble sugd inn..

 

Har du kjørt annerledes enn vanlig når det skjedde? Hadde du mer ballast eller skjevlast? Eller en kombo av dette?

 

Jeg vet i alle fall at dette er fullt mulig. Slangen min gikk ca 30 cm opp inne i båten før den gikk ned.. Alt er nå flyttet opp og ut til siden og dette problemet kom vekk.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode og konstruktive forslag fra Jawik og Sjøfare. Under forflytning av min Viknes 880 fra Bergensområdet til Sør-Troms, opplevde jeg det kunststykket å få motorstopp i knallgodt og stille vær tre ganger, en på Byfjorden, en rett nord av Måløysundet og rett før vi skulle ta fatt på Stadthavet. Siste happeningen var kort tid etter avgang fra Yvlingen (ref, ”Himmelblå"). De to siste gangene smakte jeg på vannet, og det var sjøvann, ingen tvil. Ved sist motorstopp hadde jeg fylt diesel i Brønnøysund kvelden før, og skiftet samtidig grovfilter. Neste morgen og rett før avgang, sjekket jeg dieselen som nå var ren, fin og med rette farge. Kun et par fingerbøll med vann kom ut av dreneringskranen.

 

Dagen etter siste motorstopp fikk jeg tips om at jeg burde åpne tanklokkene og slippe inn luft på begge dieseltankene. Ble fortalt at der ellers kunne dannes vakuum på tankene, men ikke hvorfor. Gjorde dette og dermed var problemene løst. Men jeg var fortsatt i villrede hva som virkelig skjedde. I løpet av sommeren demret det sakte, men sikkert, og med et fantastisk sommervær i Troms 2014, så seilte reder og rederinne rundt og gjorde tester med båt og vektplassering, og da med en totalvekt som lå godt innenfor grensen som båten er sertifisert for (B-klasse). Vi hadde gode 450 kilo til gode før grensen ble overskredet, og det meste av vekta var fordelt over hele båten. Vi hadde lite eller ingen dekkslast.

 

Og det var ingen tvil, under gitte forhold lå skrogjennomføring for lufting for styrbord dieseltank godt under vannspeilet. Hva var det da som jeg gjorde annerledes nå enn tidligere? Jo, den eneste forskjellen fra tidligere bruk av båten, og da i alle mulige fartsområder, var at jeg stengte ventilen mellom styrbord og babord dieseltank rett etter oppfylling av begge tanker, i et forsøk på å svi av litt diesel fra styrbord tank for å rette opp en båt med aning styrbord slagside. Vi var på ferie, og luntet nordover i 9-12 knops fart, og da virker trimflapsene dårlig.

 

Oppsummert gir erfaringene fra sommeren 2014 følgende oppskrift på hvorledes sjøvann kan trekkes inn styrbord lufteslange i godt, stille vær på båttyper bygd over samme lest som min: ” Fyll opp begge dieseltankene. Steng kranene mellom styrbord og babord dieseltank. Seil den første timen med 9-12 knops fart, eller med en fart hvormed trimflapsen har dårlig virkning, samtidig med at båten har så dårlig fart at den ikke løfter seg i vannmassene , det vil si før begynnende planing, og i en slik fart hekken graver seg ned. Med godt vær, blankt hav, og med lite sideveis bevegelse i båt over litt tid, samtidig som båten har en aning styrbord slagside, ja da har man det gående. Tankluftingen blir liggende under vannspeilet. Motoren går og bruker diesel, og brukt diesel ut av tanken må erstattes med noe som må inn på tanken, og det dannes vakuum. Jo fullere tank desto fortere dannes kraftig vakuum. Dersom dieseltank og tanklokk er potte tett, ja da er det kun en vei hvor erstatning for brukt diesel kan komme inn og det er via tankluftingen. Og på et blunk har dieselpumpa dratt inn både en og to liter vann som ganske kjapt blandes med diesel, med påfølgende motorstopp.”

 

De to første gangene fikk jeg stoppet motoren før den stoppet av seg selv, den siste gangen satt rederinnen til rors, samtidig som at rederen var opptatt i telefon, motoren gikk til den stoppet av seg selv. Det ble et svare strev før den var i gang. Det er med litt ambivalente følelser jeg deler denne historien med de som er inne og leser Båtforum, men jeg mener at de mange hundre med samme båttype og størrelse som meg (eller nummeret større), bør få vite at der eksisterer en reel sjanse for de før eller senere høster samme erfaring som meg – det unner jeg ingen. Dersom denne føljetongen kan redde en av mine likesinnede fra motorstopp, så har hensikten med denne strengen gjort sin misjon.

 

 

P.S. Jeg har gått til anskaffelse av to nye nipler for tanklufting. De vil bli i løpet av mars 2015 bli plassert bak på hekken som tidligere, men rett under fenderlista. Det skal noe til før at ”fast sjø” når helt dit opp?

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler dette med oss. Jeg har lagt inn informasjon om dette på båtwiki'en, under Dieseldyr - forebygge vann i diesel samt motorstopp.

 

Det forekommer meg at dette kanskje forekommer oftere enn hva man er klar over, men at man velger å skylde på at det var vann i dieselen man tanket - særlig ettersom dette problemet særlig skjer rett etter fylling (både fordi båten er tyngre, og fordi man da raskere får opparbeidet seg tilstrekkelig vakuum til at sjøvannet passerer svanehalsen).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det verste er å fylle kort etter at tankbilen har vært og fyllt op lagertanken på marinaen, da er du garantert og få vann iblandet dieselen. Å bære noen kanner i fra bensinstasjonen går jo greit, men da får du jo autodiesel med tilsatt bio, hvis ikke bensinstasjonen har egen pumpe for f.eks. annleggsdiesel.

Link to post
Share on other sites

Rubben; teorien din høres helt rett ut. Og dette med at det skjedde i rolig vær med deg (under dine omstendigheter) gjør teorien enda mer troverdig.

Jeg tror nemlig, som du sier, at mange kan være veldig nær ved å oppleve det samme. Teorien min ble i alle fall at hvis denne luftingen får suge luft innimellom, så har du god hjelp i svanehals på innsiden.

Siden luft er lettere å trekke innbiller jeg meg at det kan "ofte" komme sjøvann opp i lufteslangen, men dette vil renne ut igjen hvis den får suge luft innimellom.

Hos deg ble den jo liggende under " i lengre tid", samme som hos meg.

 

Dette med raskere vakuum ved full tank hadde jeg ikke tenkt over, men når jeg leser det så er det jo helt opplagt :smiley:

Ny lærdom i dag også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...