Lingefan Startet 2.Februar.2015 Del på Facebook Startet 2.Februar.2015 (redigert) Vi har hatt Marex Estremo i flere år nå og er fornøyd. Men både økonomi og krav styrker seg etterhvert og i fjor holdt vi på å bytte til en Windy 40 Bora eller 42 Grand Bora. Etter å ha tenkt litt og å ha prøvekjørt Bora har vi kommet frem til at den blir litt for stor. Perfekt størrelse er 30-35 fot. Perfekt merke er Windy. Og helst uten targabøyle. Det vi savner i Marexen er litt mer plass inni, og litt mer plass utvendig. I tillegg ønsker vi litt nyere båt når vi først eventuelt bytter. Så helst 2007 eller nyere. I tillegg er vi opptatt av sjøegenskaper og tror begge alternativene er enda bedre enn den gode Estremoen i sjøen pga økt både tyngde og størrelse. Da står vi igjen med: Alternativ A) Windy 31 Zonda med VP D6400 Pluss: kun en motor og ett drev. Lavere driftskostnader. Litt lettere å håndtere alene pga litt lettere vekt og 4 fot kortere enn alternativ B). Mer moderne og nyeste design. Seng inni. Kalesjeløsning enda litt enklere og bedre. Lavere forbruk. Nyere båt er mer forutsigbart. Minuser: mindre plass inni og mangler en "lugar", litt lav toppfart (kun 43 knop er ikke raskere enn Marexen) større verditap pga nyere båt? Bygget i Polen? Alternativ B) Windy 35 Khamsin med 2 stk D6370: Pluss: Større plass, tyngre i sjøen, bedre skyv og høyere toppfart. Klassisk design og en kommende evig klassiker. Bygget i Norge. Holder verdien bedre? Jeg faller alltid tilbake på denne klassikeren om man skal utnevne en ren drømmebåt uavhengig av kostnader. Minus: 2 motorer gir større driftskostnader. Kronglete å ta ut og inn motorer da de er plassert bak under badeplattformen. Dårligere kalesjeløsning (opp og nedmontering). Noe større og dermed vanskeligere å håndtere alene. Så til to viktige spørsmål: 1) Hvilken båt er best i sjøen offshore? Zonda har skarpere V-bunn og Khamsin er tyngre? Noen som har prøvd begge? Spekuler gjerne dere andre også. Må nok prøve begge i god sjø. 2) hvilken båt bør jeg velge og hvorfor? Båten skal kunne brukes som supplement til familiehytte og to personer skal kunne reise på tur i maks en til to uker av gangen. Den skal også brukes til småturer og weekendturer. 100-130 timers bruk i året. Ikke noe hastekjøp, og vi vil ta oss god tid på vurderinger. Redigert 2.Februar.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
mjo101 Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Jeg har prøvd begge båtene en god del, og skal dermed svare deg så godt som mulig på dine spørsmål. Har også kjørt Estremo en god del. Zonda: + sider: behagelig båt å kjøre, sitter behagelig, lite vind bak vindskjerm, smarte detaljer, enkel å ta av og på kalesje, flott design. Minus sider: veldig liten 31 foter, køye er kort, veldig lav takhøyde i kabin og toalett, de som ikke sitter i fartsretning sitter meget lavt, og dermed lite utsyn. Føles billigere enn tidligere windy modeller, ikke like majestetisk som de tidligere modellene. Khamsin: pluss sider: Fantastisk å kjøre, skikkelig windy kvalitet, sosial cockpit, betraktelig bedre bo komfort enn zonda, lite vind bak vindskjerm, relativt greit å ta av og på kalesje, enkel og fin å manøvrere. Minus sider: Kronglete å komme seg ombord hvis bord er oppslått, knotete maskinrom. Begge båtene er i bunn veldig behagelige å kjøre begge 2, men Khamsin er nok en klasse over når det kommer til sjøegenskaper, Zonda føles veldig mye mindre når man kommer i litt sjø, og ikke like solid som en Khamsin. Hvis båten skal brukes på litt turer blir etter min mening Zondaen i minste laget hvis målet er 1-2 uker på tur. Jeg har både brukt både Estremo, Zonda, og Khamsin på langweekend turer og vil etter mitt syn si at man ikke får så veldig mye mer båt i Zondaen enn Estremoen. Khamsin er derimot en betraktelig mer behaglig turbåt for 2 stk. Hadde jeg vert i din situasjon ville jeg uten tvil valgt en Khamsin, da jeg mener denne har et tidløst og vakkert design som etter min mening er noe av det mest vellykkede desing av båter i denne klassen. Den er også en i klassen over zonda når det kommer til litt rotete sjø. Khamsin er også en veldig oversiktlg og lettmanøvrert båt med 2 motorer og bauthruster. Det er også bedre ståhøyde i Khamsin og bedre køye. Her har du også mulighet for å sove 4 stk behaglig. Finn et velholdt eksemplar med hvitt skrog 2 x 350/370 og full dokumentasjon på service. Ønsker deg lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Tusen takk for meget gode og raske svar. Det er en betydelig vektforskjell mellom Zonda og Khamsin også ser jeg, større enn jeg trodde. Synes også din betraktning var interessant hvor du sier du nesten ikke ser poenget i å bytte fra Estremo til Zonda. Skjønner litt hva du mener. Khamsin er en utrolig linjelekker båt. Zonda ler moderne, men vil det bli en klassiker det også? Det får tiden vise. Sjøegenskaper og byggekvaliteten er også interessante betraktninger. Hvordan vil du vurdere Estremoen vs Zonda mtp rene sjøegenskaper? Zonda er vel en klasse over Estremo? Ser du har Windy i dag? Hvilken modell har du? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
mjo101 Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Turmessig vil jeg si Estremo og Zonda blir veldig like, men Zondaen er nok et hakk vassere i sjøen, den føles mer trygg, og du merker det er en større båt. Estremoen er vel og bra i sjøen den også, men man merker fort det er en lettere båt enn de f.eks Zondaen. Zondaen har et mer kantete og moderne desig, og er etter min mening en mer vellykket båt designmessig enn f.eks 29 choo, men jeg personlig tror ikke Zonda vil bli den samme klassikeren som f.eks Khamsin. Khamsin er som et godstog i sjøen i forhold til disse 2 andre, samtidig er den veldig leken og trygg. En av de første gangene jeg kjørte Khamsin var det litt sjø og jeg ble meget skuffet over hvordan båten oppførte seg, helt til jo mer gass jeg ga jo bedre tok båten sjøen og jo mer imponert ble jeg. Etter denne dagen har Khamsin brent seg litt fast i hjertet mitt og skal ligge i bryggen en dag, enten det er 1 år eller 20 år frem i tid. Jeg hadde en Windy 8000 1996 mod med Kad 42, som jeg solgte i fjor påske etter 2 timer ligge tid på finn.no, angrer litt på at denne ble solgt, men ble dessverre lite brukt bare 4 timer i 2013 dessverre Sitér dette innlegget Link to post
raymondromsdal Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Har ikke cranchi noe i denne klassen? Ser veldig lite av de i Norge :) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Har ikke så meget tjek på Windy men hvad har Grand Mistral gjort? Så på den engang og var meget betaget af linjer, indretning og kvalitet! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 ... hvad har Grand Mistral gjort? Så på den engang og var meget betaget af linjer, indretning og kvalitet! Khamsin (og Zonda) er mere Day / Weekendcruisere med fokus på sjøegenskaper og performance, mens Grand Mistral har høyere bokomfort. Har en svoger som har Khamsin, og selv har vi vår Grand Mistral på 7. året. Mens vi har logget rundt 450+ overnattinger i vår båt, så har vel svoger logget mindre enn 50 over samme tid ... Her er vår Grand Mistral Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Flot båd! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 (redigert) Takk Major Andy! Tilbake til trådens tema; med rimelig god kjennskap til Windys modeller og utvikling de senere år, hadde nok jeg valgt Khamsin. De nyere modellene Zonda - Maestro - Camira ++ har fortsatt linjene og designet. Byggekvaliteten skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner den. Men, den "gamle" gedigenheten og tidløsheten synes jeg forsvant rundt 2010-11. Trådstarter beskriver jo Khamsin som en "kommende evig klassiker", og det tror jeg ikke er utenkelig. Er dog ikke like sikker på om Windys nyere modellspekter kan komme inn under den beskrivelsen .. (Og, jeg er jo selvfølgelig helt objektiv når jeg uttaler meg slik .. ) Redigert 3.Februar.2015 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 (redigert) 37 Grand Mistral er også en fin båt, men den har targabøyle og blir mer bokomfort og alternativ til 40Bora/42GBora. Vi synes egentlig Khamsin er nesten i største laget, men den er så lekker at den må vurderes til tross for to motorer og således høyere vedlikeholdskostnader. Du som selv har 37GM og svoger med Khamsin, hvilken av disse er den bedre sjøbåten? PS: Windy 8000 er en nydelig klassiker. Husker jeg drømte "vått" om en slik under hele 90-tallet og godt etter at Ghibli kom også. Og kunne fint hatt en 8000 i dag også. Men den blir for lik Estremoen. Redigert 3.Februar.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bonus Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 37 Grand Mistral er også en fin båt, men den har targabøyle og blir mer bokomfort ... Jepp, og det er nettopp derfor vi trives så godt med 37GM, og da spesielt Hardtop, Du som selv har 37GM og svoger med Khamsin, hvilken av disse er den bedre sjøbåten? Begge er jo særdeles gode sjøbåter, blant de beste du får .. Har ikke vært ute med svoger i dårlig vær, men tror nok (antar ...) at Khamsin er hakket råere enn Grand Mistral. Men, som sagt, kun antagelse. Vet at svoger "kjørte om kapp med en Goldfish 31SC en gang. På flatt vann seg Goldfishen fra, men når de kom inn i mere sjø, var Khamsinen overlegen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 (redigert) Jeg har aldri kjørt Khamsin. Men 37 GM HT har jeg pusla med noen sesonger. Også i dårlig vær. Nå er sammenligningen min NordWest 420, og opp mot den når ikke GMen opp. Den skjærer sjøen godt, men er for lett synes jeg. Vi ga oss som regel på 10-12 ms med GMen. Med NordWesten kan det meste av vær komme. Men det skiller jo en hel del tonn da. GMen er en sportscruiser. Morsom og livlig å kjøre. Og tåler meget vel mye mer motor enn 2x260 som vi hadde. Desverre ble D6er for tunge i følge Windy. Tester sier at Khamsin er noe av det beste lagd av sjøter. Jeg hadde allikevel valgt Zonda. En motor holder, og det er en mer moderne båt. I følge konstruktøren Hans Jørgen Johnsen er det hans beste båt. Han er en slik en selv visstnok. Redigert 3.Februar.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 (redigert) Tar en oppdatering i denne tråden. Vi solgte Estremoen og kjøpte en ny Ibiza 760T som vi er fornøyde med til det bruket vi skulle ha båten til. Nå er lysten på større båt tilbake og litt mer weekendturer/en-nattsturer og drømmebåten Windy 31 Zonda skal etter all sannsynlighet anskaffes innen neste år. Det står mellom nyere brukt eller helt ny. Det som savnes på Ibiza 760T er større plass nede i cabinen og på toalettet, samt større båt med mer godstog-aktige kjøreegenskaper. Intet et vondt ord om Ibiza 760T, det er en nydelig båt i sin pris og størrelse. Meget anbefalt og vi har vært veldig fornøyde. Målet har hele tiden vært å ha den til man sparte opp til drømmebåten. Så til sonderingen frem til valget av båtmodeller som ikke har vært lett. Vi har i tillegg blitt godt vaksinert mot mange ulike innboard D6-problemer tidligere på Estremoen. Vi tenker all uflaks ikke kan hende igjen, spesielt ikke hvis kjøp av ny båt/motor. Valget stod lenge mellom 42 Grand Bora, 35 Khamsin og Zonda. 42 GB ble vurdert for stor som daycruiser, for gammel uten at den er gammel nok og ikke ny lenger, og dessuten for liten utvendig i cockpit i forhold til Khamsin. I tillegg er for oss 2 maskiner et minus. Og vi vil helst klare oss med en motor og litt mindre båt. Vi trenger heller ikke bokomforten, men savner varmt vann og dusjløaning med varmt vann i Ibizaen. Stådusj inne er det kun GB som har, men Khamsin har også en innvendig vaskdusj. Det er dog ikke viktig så lenge det er en god dusj på badeplattformen kan man dusje midtfjords den ene uken man drar på langtur hver sommer. Ofte er vi uansett på hotell og i båt annenhver natt når vi er på turer. Khamsin er rå, men fortsatt litt stor og uaktuell pga dyre servicekostnader bed motoruttak etc. Da er den dyreste i innkjøp og samtidig minste båten, 31 Zonda stemt frem som beste alternativ og en båt vi kan beholde veldig lenge i livet og evt bytte motor i og bare beholde som klassiker, uansett om man skal ha mest en daycruiser eller en båt å dra på tur i noen dager med. Da er tanken ok splitter ny båt plutselig veldig spennende. Andre med ferske erfaringer i forbindelse med Windy Zonda og evt tips og triks til hva slags utstyr man bør ha og ikke ha? Vi tenkte som tydeligvis nesten eneste Zonda-kjøper å bestille med ankervinsj foran da vi omtrent aldri er fortøyd inn til land med dregg og når vi bruker dregg er vi på svai. Må vel være mye bedre med dreggen forut for å ha vindskjermen mot vinden og bølger? I tillegg forsikret Windy meg om at den sitter stramt og ikke skrangler uansett bølger. Bauganker koster i tillegg 20.000kr mindre enn hekkanker. Vi vil også vurdere det anbefalte motoralternativet D6400 opp mot singel V8 bensin 430, mem Windy sier den blir for lett i hekken, så da må det enten bli single D6400 eller dobbel 380 eller 430 V8. De siste blir dessverre for dyre. Hadde jeg vært rik hadde jeg gått for sistnevnte. Vurderer koksgrå farge med nirox grå puter. Eventuelt hvitt skrog med vannlinje-stripe-dekor. De hadde enda ikke solgt en Zonda med bauglys, noe jeg også vurderer. Har hatt det på flere båter og liker det ved kjøring i mørket inn til brygger. Hans Jørgen Johnsen (konstruktøren) mener dette er hans beste båt. Vi skal prøve båten om ikke lenge og gleder oss til det. Håper den leverer etter forventningene. Redigert 30.Mai.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 (redigert) Prøvekjørte nylig Windy 31 Zonda (som vi vurderer å bytte til) og hadde meget store forventninger. Det var på testdagen nesten 1 meter skarp oslofjord-sjø og vi ristet voldsomt godt i 31 Zonda. Ikke silkemykt der og Ibizaen hadde nok ikke stått voldsomt mye tilbake, hadde nok danset mer oppå enn stampet nedi. 31 Zonda er bedre i sjøen, men ikke så mye som prisen på nesten 3 ganger så mye skulle tilsi. Faktisk skuffet over at den bare var omtrent på høyde med Marex 270 Estremo. Tørr og fin og lente seg lite over, men lugget litt i den kraftige medsjøen og stampet altså for mye i motsjøen. Spørsmålet er hvilken båt det sier mest om, Zonda eller Estremo, eller Ibiza 760. Windy 31 Zonda har god førerposisjon, men ikke gassdemping i setene. Man må tydeligvis ha langt tyngre båt for å få godstogfølelse. Så da tenkte jeg at Ibiza 760T slett ikke er så verst i sjøen. Zonda er best i sjøen, Estremo rett bak og 760t litt bak der, men forskjellene er overraskende og uforskammet små, synes jeg. I tillegg har 760T gassdemping i stolene og er tørrere enn Estremo, i likhet med Windy Zonda. En 31 foter til 2,9 millioner kr skal være perfekt. Den er ikke langt unna, men kjennes etter min mening mer ut som en båt til under 2 mill enn til under 3 mill. Misforstå meg rett, båten er herlig å kjøre. Men det ble for mye daycruiser og på mange måter litt for likt det vi har i dag bare med litt mer plass. I tillegg synes jeg motoren er dårligere støydempet i Zonda enn i f eks Khamsin og Bora. Det ble faktisk slik at vi sannsynligvis dropper den grisedyre 31 Zonda og vurderer de tyngre nyere brukte langt billigere Khamsin eller Grand Bora. For 31 Zonda er trolig ca det beste man får på 31 fot og med den vekten. Da må man ha større båt for å få bedre sjøegenskaper, rett og slett. Redigert 12.Juni.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
amerelium Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 ...hmm, det slår meg at hverken profesionelle båtanmeldere eller båtbrukere flest har noen begreper som helst om bølgehøyde. Leser stadig om båter som blir testet i ' 1 meters' bølger - mener alle da bølge lengde? Sitter du i en 25 fots båt (som en 760 Ibiza) i 1 meters bølger vil bølgetoppene være i øyehøyde når du sitter i førerstolen. Da er det ikke snakk om 'danse oppå bølgene' - da går du ut enten av plan eller slår istykker alt som er i båten, om det så er en 25 fots, 26 fots eller 31 fots båt. Eneste unntak er hvis du beveger deg med bølgeretningen, eller at det er snakk om dønninger som er så lange at det ikke påvirker sjøgangen i særlig grad - dog slik finner en kun på åpent hav. Forresten, jeg har også sett båtanmeldelser på film der de snakker om de samme 1 meters bølgene, og hvor en ser tydelig at det ikke dreier seg om mer enn halvparten og knapt det. ang tråden her, jeg ville gått for en 35 Khamsin - Vakker båt. Tror jeg vil ha en selv en dag, selv om jeg ikke stoler på innenbordsmotorer - har forholdvis stor daycruiser nå som gjør mer enn 50 knop og jeg vil ikke nedgradere (noe særlig). Men har en råd til servicecostnadene, så kjør på. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
andersb Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Han endte med en 42 grand bora btw ;) 1 meters er "varierende" som du sier. Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Windy 35 Khamsin med dubbla D6-370 med ett par år på nacken för samma pris som en nyare 31 Zonda... Valet är enkelt, Khamsin all the way. Zondan kan man ju inte stå upp i och än mindre sova i om man är fler än två personer. Om man inte gillar att sova i tält förstås. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2017 Endte med 42 Grand Bora og er strålende fornøyd. Slike båter er ikke spesielt spennende å kjøre, men dundrer gjennom normal sjø som en lek og slik en Mercedes S-klasse kjører på telehivsveier. Perfekt for oss. Egentlig var den litt for stor i forhold til vår smak, men det viser seg at det er riktig størrelse. Innvendig stådusj, 2 kabiner i tillegg til sofa/seng foran, romslig sofa i cockpit og alltid utdelt solseng (veldig fint å slippe å måtte endre sofa for å få solseng), og i tillegg en jollegarasje med zodiac med 9.9/15hk. Targabøyle er forresten fantastisk og man kan ha biminitopp på kalesjen, genialt for skygge og sol. Skjønner ikke hvorfor jeg vurderte Khamsin når man vet hvor nyttig det er med Grand Bora sine løsninger. Kalesjen er dessuten mindre og i flere deler/varianter og den ser grei ut med kalesje oppfelt, noe ingen Windyer uten targabøyle gjør. Generator med inverter 220v strøm og radar er også fine ting å ha. Man må riktignok ha en båt som er sportslig og kul å kjøre ved siden av da båter på 42 fot er båter som frakter deg komfortabelt rundt og ikke spesielt sportslig spennende. Vurderer en enkel og praktisk kjørebåt av en Zodiac 550 pro open eller mer fartsorientert brukt Hydrolift S24. Vi får se hva det blor. Men Grand Bora har vist seg å være over all forventning, og vi angrer ikke på det valget. Kan virkelig anbefales andre, spesielt om man er fornøyd med bokomforten og størrelsen til tross for 42 fot. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Haddock_ Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Great minds think alike...kompletterade vår Khamsin med just en Zodiac 550 pro open ett par uker siden :) instämmer med kommentar om targabøyle och kalesje, men ibland må man kompromissa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.