tobixen Startet 5.Februar.2015 Del på Facebook Startet 5.Februar.2015 Jeg minnes vi hadde to episoder ila juleferien vår, tett inntil hverandre, hvor gasskomfyren ikke virket. Jeg gikk til ankerboksen hvor gassflaska er lagret, lukket og åpnet ventilen der, og ... vips virket komfyren, og hele greia ble glemt. Jeg husker ikke om dette skjedde under kaldt vær eller ikke, samt om det var helt på tampen av juleferien eller midt i. Etter dette har jeg vært på en god del vedlikeholdsturer til båten - og jeg har brukt gassen problemfritt på enkelte av disse, drukket te og spist pizza. På mandag derimot, da fikk jeg igjen ikke fyr på komfyren. Jeg igjen knappen på toppen av regulatoren av og på, og vips ville den plutselig fungere. Litt senere på dagen skulle jeg igjen varme opp vann - og den virket ikke, selv om jeg igjen prøvde å tilte bryteren frem og tilbake. I dag hadde jeg med meg en full gassflaske. Den gassflaska jeg tok ut har fortsatt en slump gass igjen - og gassen ville plutselig virke, men akk da jeg noen timer senere igjen skulle ha fyr på gassblusset så var det dårlige greier. Etter å ha vrikket bryteren på regulatoren frem og tilbake en stund fikk jeg fyr - men det ble bare et svakt bluss. Jeg åpnet gassen på naboblusset brøkdelen av et sekund bare for å se - og da ble flammen mye svakere - som om det er en hindring et sted på gassslangen, og at trykket derfor faller jo mer gass man bruker. Mine tanker om veien videre: Forsøke å bytte regulator - hvis det er regulatoren det er noe galt med, så skal jo dette fungere. Slenge noe varme ned i ankerrommet hvor jeg har gassflaska. (f.eks. en 200W frostvakt med termostaten skrudd opp til "max" - for å unngå av/på-gnist rett i gassflaskerommet). Dersom problemet skyldes frost, burde dette føre til et frostfritt ankerrom. skru av slangen ved komfyren og ved regulatoren, blåse/suge igjennom og slik sett verifisere at slangen kan lede gass. ... men hva skal jeg prioritere? Eller kanskje det er noe helt annet jeg bør prøve først? Noen som har erfaringer fra tilsvarende problemer? Ankerrommet er jo et fuktig og skittent rom - men fuktigheten og skjiten skal vel ikke uten videre kunne trenge inn i regulator eller slanger? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Haba Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Bytt regulator. Mulig tappen er så slitt at den ikke får trykket ned ventilen på gassflaska. Har opplevd det samme som du. Med ny regulator var alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Hei. Enig med Haba, bytt gjerne slangen også samtidig, hvis du ikke har gjort det etter at du kjøpte båten Så er det gjort og alt "på stell" Ren propan funker ned til mange minusgrader (-44 ? tatt etter husken) Trygve Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 Byttet regulator, og nå blir det snart (varm) te! \o/ :-) NOK 261 fra hyttetorget, inkl ny slange (byttet - oppgradert fra "2011" til "2015") og slangeklemmer (ikke byttet). Det virker å være markedspris. Maxbo solgte tilsvarende til over dobbelt pris! Nye ISO-standarder tilsier vel at det ikke skal benyttes slangeklemmer? Men det gjelder kanskje bare båt? Rart at det er påkrevd med doble slangeklemmer under vannlinja, men bare enkel på gassen? Eller, det er kanskje større risiko for at en slangeklemme ruster bort når den befinner seg under vannlinja og nært kjølsvinet? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 Nye ISO-standarder tilsier vel at det ikke skal benyttes slangeklemmer? Men det gjelder kanskje bare båt? Den ble litt uklar - underforstått, Maxbo og Hyttetorget kan fint levere regulator med slangestuss, ferdig pakket i eske med slange og slangeklemmer, fordi slangeklemmer fortsatt er normen i hytte- og boligmarkedet, mens nye båter kommer med andre typer koblinger på gassslangene? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Johannes Svart 6.Februar.2015 Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 Sånn litt generelt om gass og sikkerhet.... Om du har en eller to slangeklemmer på regulatoren skulle ikke bety så mye. En lekkasje her vil renne ut dreneringen I ankerboksen. Det er vel også bakgrunnen for plasseringen av flasken? Det som kan være verdt å reflektere litt over er slangen, eller slangene, hvis de har vert der like lenge som regulatoren bør de gjerne skiftes? Da kan du samtidig sørge for forskriftsmessig opplegg innvendig i båten, med pressede koblinger osv. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 Sånn litt generelt om gass og sikkerhet.... Om du har en eller to slangeklemmer på regulatoren skulle ikke bety så mye. Nei, det ble vel gjort grundig testing i en annen tråd som konkluderte med at passform på slangenippel og slange er utrolig mye viktigere enn dobbel slangeklemme, samt at én enkel slangeklemme som regel holder mer trykk enn hva selve slangen gjør. En lekkasje her vil renne ut dreneringen I ankerboksen. Det er vel også bakgrunnen for plasseringen av flasken? Jepp. Dog, jeg er litt bekymret for om et ankertau som nå ligger i bunnen av ankerboksen kan være et hinder for rask og sikker utdrenering av gass; jeg skal få ryddet opp der og hengt opp tauet. Det som kan være verdt å reflektere litt over er slangen, eller slangene, hvis de har vert der like lenge som regulatoren bør de gjerne skiftes? Som sagt, jeg kjøpte et sett med regulator m/ slangenippel, slangeklemmer og ny slange - så nå ble det byttet fra 2011-slanger til 2015-slanger. Det heter seg vel at man bør vurdere å bytte slange hvert tredje år, så da var det kanskje på tide. Men, som sagt, settet inneholdt slangeklemmer og ikke presskoblinger. Da kan du samtidig sørge for forskriftsmessig opplegg innvendig i båten, med pressede koblinger osv. Selger mente at båten var i forskriftsmessig stand, men jeg ser i allefall to "feil" - det mangler avtrekksvifte, og plassering for bryter for å stenge av gassen er litt uheldig plassert (bak komfyr). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 6.Februar.2015 Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 § 6.Installasjonsbevis (1) Når gassfyrt anlegg er ferdig installert, prøvet og kontrollert, skal det utstedes et installasjonsbevis på formular fastsatt av Sjøfartsdirektoratet. (2) Installasjonsbeviset skal utstedes av installatør, jf. § 2 bokstav j, og skal i tillegg være undertegnet og stemplet av representant for det ansvarlige firma. Den som utsteder installasjonsbeviset, plikter å gi riktige opplysninger om at anlegget er prøvet og kontrollert, at utstyr er av godkjent type og at gassinstallasjonens plassering, ventilasjon og termiske isolasjon er i samsvar med forskriften. (3) Installasjonsbeviset skal oppbevares om bord inntil nytt bevis er utstedt, jf. § 12. Gjenpart av installasjonsbevis skal oppbevares av installatør i den tid beviset er gyldig. For kontrollpliktig fartøy skal en gjenpart av installasjonsbeviset av rederiet sendes til Sjøfartsdirektoratet i det distrikt hvor fartøyet hører hjemme. (4) For fartøy som ikke er kontrollpliktige i henhold til Sjøfartsdirektoratets regler og derved ikke er underlagt periodiske besiktelser av Sjøfartsdirektoratet, skal det utstedes et installasjonsbevis når det gassfyrte anlegg er ferdig installert, prøvet og kontrollert. Det påhviler fartøyets eier å påse at det gassfyrte anlegg er i en forsvarlig sikkerhetsmessig stand og eventuelt få utstedt nytt installasjonsbevis ved skader eller endringer i anlegget. (5) For ikke kontrollpliktig fartøy skal gjenpart av installasjonsbeviset oppbevares av installatør inntil nytt bevis er utstedt eller i 10 år. § 8.Lekkasjeindikatorer, tetthetssikringer, slangetilslutning og avstengningsarmatur (1) Foran forgreningsledninger og nærmest mulig gassbeholderne skal det på et oversiktlig sted på hovedledning være en fast montert lekkasjeindikator eller tetthetssikring. (2) Tilslutningsslangenes lengde skal være minst mulig og ikke over 1,2 m. (3) Gassbeholderne skal tilsluttes omskifteren eller trykkregulatoren med kobberrør med ekspansjonsbøy eller med en slange godkjent for 30 bar. a) Anvendelse av slanger skal være minst mulig med unntak som nevnt for beskyttelseskasse i § 9 og tillates for øvrig bare mellom det faste røropplegg og forbruksapparater med balanseoppheng eller andre arrangementer som nødvendiggjør bevegelse av de tilkoplede apparat. Alle slanger etter trykkregulator skal minimum være godkjent for 6 bar. Slangene skal være festet til slangesokkel med slangeklemmer av rustfritt stål (dobbelt sett klemmer der hvor dette er mulig) eller med påpresset kopling. Slangesokler og slanger skal være tilpasset hverandre. Slangene skal være gassbestandige og være merket med gasstype samt maksimalt trykk, henholdsvis 3 MPa (ca. 30 bar) og 0,6 MPa (ca. 6 bar). b) Hovedventil skal plasseres på lett tilgjengelig sted i den åpne del av fartøyet og foran det første forgreningsrør på hovedledningen. Hovedventilen skal ha tydelig markering av åpen/stengt stilling og være merket med «hovedventil» og at den skal stenges når anlegget ikke brukes. (4) Ved lengre avbrudd av anlegget skal både hovedventil og flaskeventiler stenges. Dersom det er vanskelig å plassere hovedventil på lett tilgjengelig sted i den åpne del av fartøyet, kan den unntaksvis tillates plassert rett innenfor lukket rom som bysse, pantry, kahytt, under forutsetning av at det i disse rom ikke er plassert ovner, kaminer eller andre tennkilder som kan antenne eventuell lekkasjegass, og at rommene tilfredsstiller krav til ventilasjon i henhold til § 10 sjette ledd. (5) I forgreningsrør installeres lett tilgjengelig en avstengningsventil foran hvert forbruksapparat eller foran forbruksapparatets slangetilslutning. Avstengningsventil med slangesokkel skal festes i fartøykonstruksjonen. Dersom avstengningsventilen ikke er i umiddelbar nærhet av forbruksapparatet, skal det merkes på ventilen hvilket apparat den tilhører. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 (5) For ikke kontrollpliktig fartøy skal gjenpart av installasjonsbeviset oppbevares av installatør inntil nytt bevis er utstedt eller i 10 år. Båten er forsåvidt over ti år gammel, og det er en stor boks med papirer - jeg har ikke gått igjennom alt. § 8.Lekkasjeindikatorer, tetthetssikringer, slangetilslutning og avstengningsarmatur (1) Foran forgreningsledninger og nærmest mulig gassbeholderne skal det på et oversiktlig sted på hovedledning være en fast montert lekkasjeindikator eller tetthetssikring. *Check*! (2) Tilslutningsslangenes lengde skal være minst mulig og ikke over 1,2 m. *Check*! (3) Gassbeholderne skal tilsluttes omskifteren eller trykkregulatoren med kobberrør med ekspansjonsbøy eller med en slange godkjent for 30 bar. Not Relevant - regner jeg med - ettersom regulatoren er direkte tilkoblet trykkflaska. a) Anvendelse av slanger skal være minst mulig med unntak som nevnt for beskyttelseskasse i § 9 og tillates for øvrig bare mellom det faste røropplegg og forbruksapparater med balanseoppheng eller andre arrangementer som nødvendiggjør bevegelse av de tilkoplede apparat. *Check*! Slanger til komfyr m/ balanseoppheng og til selve gassflaska - begge på omlag halvmeteren. Alle slanger etter trykkregulator skal minimum være godkjent for 6 bar. *Check*! Slangene skal være festet til slangesokkel med slangeklemmer av rustfritt stål (dobbelt sett klemmer der hvor dette er mulig) eller med påpresset kopling. Dobbelt sett ja, det kan jeg evt fikse. Nå ble det sagt i en annen tråd at slangeklemmer ikke var godt nok ihht ISO-standarden, men det gjelder kanskje bare fabrikkproduserte nybåter. Slangesokler og slanger skal være tilpasset hverandre. Slangene skal være gassbestandige og være merket med gasstype samt maksimalt trykk, henholdsvis 3 MPa (ca. 30 bar) og 0,6 MPa (ca. 6 bar). *Check*! b) Hovedventil skal plasseres på lett tilgjengelig sted i den åpne del av fartøyet og foran det første forgreningsrør på hovedledningen. *Check* ... eller ... eh, åpne del? Jeg har i allefall en ventil plassert bak komfyren - men det er kanskje ikke "lett tilgjengelig". Selger presiserte nøye at denne alltid skulle stenges umiddelbart etter at gassen var slukket. Hovedventilen skal ha tydelig markering av åpen/stengt stilling og være merket med «hovedventil» og at den skal stenges når anlegget ikke brukes. Hum. Selger kommenterte at det manglet et klistremerke der, og at dette var viktig ihht forskriftene da jeg så på båten. Da jeg hentet båten hadde han fått dette på plass - men "Stengeventil for gass" er altså ikke bra nok? (4) Ved lengre avbrudd av anlegget skal både hovedventil og flaskeventiler stenges. Ventilen på regulatoren (flaskeventilen?) stenges alltid når jeg forlater båten - denne bør stenges natterstid også, men det hender nok at jeg er litt lat på dét. Jeg vurderer å installere en slik magnetventil - https://www.maritim.no/truma-magnetventil-12v-fjernst-m-panel Dersom det er vanskelig å plassere hovedventil på lett tilgjengelig sted i den åpne del av fartøyet, kan den unntaksvis tillates plassert rett innenfor lukket rom som bysse, pantry, kahytt, under forutsetning av at det i disse rom ikke er plassert ovner, kaminer eller andre tennkilder som kan antenne eventuell lekkasjegass, og at rommene tilfredsstiller krav til ventilasjon i henhold til § 10 sjette ledd. Hum. Kanskje stengeventilen bak komfyren er å betrakte som en hovedventil da? (5) I forgreningsrør installeres lett tilgjengelig en avstengningsventil foran hvert forbruksapparat eller foran forbruksapparatets slangetilslutning. Avstengningsventil med slangesokkel skal festes i fartøykonstruksjonen. "Fartøykonstruksjonen" inkluderer vel fastmonterte møbler og benker? Dersom avstengningsventilen ikke er i umiddelbar nærhet av forbruksapparatet, skal det merkes på ventilen hvilket apparat den tilhører. *Check*! Også har jeg naturligvis gassdetektor/alarm. Men var det ikke også et krav at det skal være avsugningsvifte ved laveste punkt i byssa, med bryter som kan skrus på fra utsiden? For, hva gjør jeg dersom gassalarmen går? Vel, jeg sjekker kjapt at stengeventilen er stengt, løper ut og stenger flaskeventilen ... men så? Uten avtrekksvifte blir jeg jo nødt til å evakuere båten snarere enn svint, l luka bak meg stå åpen, og komme tilbake når gassalarmen slutter å pipe? Selv om gassen er tyngre enn luft, den blir vel ikke værende nederst i båten i all evighet dersom man har litt god lufting? Jeg har utblåsning fra varmeren på laveste punkt, så jeg antar at denne kan bidra med å få gassen sirkulert opp, men jeg vet ikke om jeg ville turt å skru på "ventilasjonsmodus" dersom gassalarmen går. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.