Jump to content

Hentetråd Viknes 900, Svolvær - Ålesund


captmolo

Recommended Posts

Var litt ruskete nedover fjordene idag, akkurat nå bunkrer vi på vågaholmen. Blir nok sent før vi kommer oss til Sandnessjøen. Skal drenere litt dieselfilter å greier før vi drar.. Reim som trenger å strammes å slikt. Er visst ikke bunkeroil her, men Shell. Står bunkeroil på brygga dog.. Pumpa stopper automatisk på 71 liter....

Link to post
Share on other sites

Så var vi fremme i Sandnessjøen, har to tette racor filter nå :) Holder på å drenere å få rent det ene nå, så får vi se om vi ikke får kjøpt enda ett ekstra enten her eller i Brønnøysund.. Ellers gikk det radig fra Støtt å nedover.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Opplevde også at dieselpumpen stoppet på 71 liter her om dagen, litt nord av Bergen. Fikk beskjed av betjeningen om at det var kredittkortselskapene som hadde satt en sperre på 700 kroner. Ikke noe stort problem for meg som bruker 3 liter på timen, hvis jeg i det hele tatt bruker diesel, men veldig upraktisk for en del andre båteiere her vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Mesteparten gikk i Svolvær, kollegaen min som er med på turen bor der å fylte fryseren sin! Så gikk det også en del i Bodø til en dame som bor der, siste rest gikk til ei tante i Sandnessjøen som kom med middag til oss når vi holdt på med filterskifte sent på kvelden ☺ tok ikke med noe sørover da det hadde skjemt seg, med mindre vi hadde salta no da.. Men hadde nok å styre med syns jeg. Nå kom vi til Brønnøysund, blir litt lunsj her før vi drar til Rørvik å bunkrer. Litt usikker på Folla nå, litt dårlig ver. Verste fall tar vi natta i Rørvik.

Link to post
Share on other sites

Bra fisken kom til god nytte. Den holder seg jo ikke lenge i fersk tilstand.

 

Håper du har fått kontroll på filtre og tanker, skummelt om de skulle tette seg underveis.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mesteparten gikk i Svolvær, kollegaen min som er med på turen bor der å fylte fryseren sin! Så gikk det også en del i Bodø til en dame som bor der, siste rest gikk til ei tante i Sandnessjøen som kom med middag til oss når vi holdt på med filterskifte sent på kvelden ☺ tok ikke med noe sørover da det hadde skjemt seg, med mindre vi hadde salta no da.. Men hadde nok å styre med syns jeg. Nå kom vi til Brønnøysund, blir litt lunsj her før vi drar til Rørvik å bunkrer. Litt usikker på Folla nå, litt dårlig ver. Verste fall tar vi natta i Rørvik.

 

Da går du Flatangerleia. Mye benyttet av fritidsbåter når Folla er ruskete.

Link to post
Share on other sites

49 knops vind fra SW ved Kristinsund området nå. litt roligere i leia. Roligere nordover, men det trekker sansynligvis Nordover, så Folla blir ikke grei om det kommer sterk kuling-storm fra sw

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Jah, så var vi vel fortøyd på Stokkøya, vi kjørte på den ekstra delen forbi Bessaker siden vi var så fornøyd med å være ferdig med Folla. Vi gikk så mye indre som det gikk, men der er jo ett stykke eller to som er ille uansett. Båten oppførte seg eksemplarisk, å vi følte oss ikke utrygg på veien over. Vinden hadde snudd da vi kom ut fra Rørvik, men det var mye tungsjø.

 

Startet dagen tidlig med å dra opp på nothuset i Sandnessjøen å handle diverse som trengs. Behjelpelige folk der, så etter det kunne vi forlate byen med to rene filter installert! Vi tok en pause i Brønnøysund og, der bildet er tatt. Fikk oss lunsj å litt proviant før vi fortsatte. Når vi nærmet oss Rørvik gikk filteret tett igjen å vi duret inn på Marinor, skulle uansett bunkre fuel her. Flott service, fikk god avtale på både fuel å diverse tilbehør, ekstra dieselfilter ble det nå og.

 

Turen fra Bessaker til Stokkøya gikk for det meste i mørket å vi var litt fortvila over ikke å få sett skikkelig på kjærringskrevet. Greit å navigere, har ikke lys i topplanterna av en eller annen grunn.. Må vær dårlig kontakt. Voltmeteret skifter litt mellom 10,5 - 11 - 14 v så der er jo også noe.

 

Men nå er vi bare fornøyd, jeg skal ned i maskinen å skifte filter mens matrosen lager middag!

 

Imorgen håper vi å være hjemme i løpet av dagen!

Link to post
Share on other sites

Tja, det var vel kanskje såpass som 6mtr, men siden vinden hadde snudd var det ikke så utrivelig. Etter at jeg jinxet over til det andre filteret har det ikke samlet seg så mye jeg kan se egentlig så jeg håper det verste skal være ute nå :)

 

Så det var kommentert at vi ikke viste på mais? Er det noen som har sett oss? På tlf viser det at den sender.

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke sett. Så dere ikke i Sandnessjøen heller, men var vel for sent ute. Imidlertid kunne jeg ikke kjenne meg igjen på bildet. Må likevel være at dere lå fortøyd i "byhavna", kanskje nedenfor Nothuset? Den røde sjarken i bakgrunnen kunne jeg imidlertid ikke se. Men sjarker har vel ikke landligge utover formiddagen når været er brukbart.

Link to post
Share on other sites

Du verden, her går det unna!

Og som flere før meg har nevnt; Flott båt :thumbsup:

Når det gjelder dieseltanken din så må vel den snart være av de reneste som fins! Utrolig mye som kan virvle opp og løsne i litt sjø tydeligvis.

 

Har kikket etter deg på Marinetraffic ved flere anledninger, senest akkurat nå. Men ser deg ikke nei..

 

God tur videre!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...