Jump to content

Yanmar 4JH4-E korrosjon mot eksosbend er det noe jeg kan gjøre.


rorkult

Recommended Posts

Når jeg var i båten for tilsyn etter at den har vært på land siden oktober oppdaget jeg at det er blitt noe korrosjon mellom eksosflens og varmeveksler. Er dette normalt eller må jeg gjøre noe for å hindre det i fremtiden?

 

Jeg skal prøve å legge ved noen bilder:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17160/wp_20150214_16_01_25_pro.jpg

 

Jeg oppdaget at det hadde vært en lekkasje derfor har jeg demontert bendet.https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17160/wp_20150214_16_10_45_pro.jpg

 

Etter at jeg børstet ut støv/krystaller.https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17160/wp_20150214_16_15_15_pro.jpg

 

Håper noen kan komme med kommentarer.

På forhånd takk.

Link to post

Takk for tilbakemelding fra dere.

Grunnen til at jeg tok den av var at det hadde begynt å ruste under bendet, og da jeg tok en nærmere titt la jeg merke til at det var en klump av rust og en stripe hvor vannet hadde rent i hjørnet ved flensen. Når jeg nå har fått rengjort bendet ser jeg at der er en del groper i stålet og dette er jo ikke særlig tykt.https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17160/wp_20150215_11_15_49_pro.jpg

 

Er det mulig at det må byttes som en er inne på her?

 

Det ser også ut som det er skjolder på anleggsflaten, det har trolig vært lekkasje mellom pakningen og varmeveksleren.

 

Bør dette ha noe tetningsguffe når jeg monterer bendet igjen?

Link to post

Anbefaler at du bytter slanger også i samme slengen. Slike plastslanger har jeg hatt diverse lekkasjer med. Og svidde plastslanger en enda dårligere.

 

Den gangen disse slangene kom, så var de betraktet som en liten revolusjon. Bland annet ble de montert som eksosslanger. De taklet absolutt alt! Etter hvert som havariene meldte seg, ble bruken redusert. Skal se om jeg har et bilde:

bilde

bilde

 

Røret er vanlig AISI 316L (rustfritt syrefast), men slangen tok knekken på det. Over tid lakk det små drypp, som var så lite at det ikke ga vann under motoren. Og røret satt delvis skjult. Det var baren denne ene enden som ble angrepet. Den andre enden av røret (med samme slange) greide seg bedre. Men i den gode enden var det kanskje ikke slik strålevarme fra motorkroppen.

 

På eksos pleier jeg å bruke varmebestandig pakning, ca. 2 mm tykkelse. I tillegg bruker jeg tetteguffe fra Biltema. Av gode grunner har jeg ikke pinneskruer inn i eksosen, men unbrakoskruer som klines inn med aluminiumpasta (Biltema). Det løsner alltid. Og da kan jeg med manifoldstusser uten pinneskruer ta en flatfil som underlag for smergellerret og stryke monteringsflaten ren og plan. Har aldri lekkasjer, dønn tett. Stikk gjerne en fille inn i eksoshullet slik at du får med deg all skitten og slipemiddel ut.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Har ikke disse bendene et anbefalt skifteintervall? Mener at i hvert fall Volvo har det på en del motorer. Det er et tall på 7- eller 8 år som ligger og 'ringer' inne i hodet mitt. Kan ikke si hvor jeg har det fra.

Det er ikke alderen det kommer an på. Min motor 4JH2UTE har et oppgitt skifteintervall på 1000 timer. Jeg har skiftet i fjor da jeg så rust slik som trådstarter. Det var da kjørt 1300 timer, altså en god del på overtid. Kunne ikke se at det var gåent før det ble demontert. I verste fall kunne jeg risikert å oppleve det som Marida sier:

Der bendet som du har tatt ut ruster. På min ene motor rustet dette slik at det røyk. Kan være vanskelig å se da det er helt på utsiden, men tærer innenfra. Når min tok kvelden fikk jeg saltvann inn på toppen og inn i turbo.

Så et skifteintervall på 1000 timer synes å stemme bra.

Link to post

Ut fra generell korrosjonsteori vil bruksalderen linke til hvor lang tid materialet har vært utsatt for elektrolytt i en slik konsentrasjon at ionene får flyttet på seg. Men for å få noe vettugt ut av det vil gjerne produsenten linke skifteintervallet til noe 'målbart', som et timeantall. Og da setter de timeantallet med meget god margin. Jeg kjenner motorer som har gått 4- til 5000 timer på et slikt bend. Men det er motorer som gjør 5000 timer i løpet av kanskje fem år.

 

Men ellers så er det vettugt hva du fremfører, ikke misforstå meg :-) Hulda går vel rundt 50- til 100 timer i året. Så relatert til meg ville jeg hatt et skifteintervall på minst 15 år. Og motoren blir aldri konservert. Kun som eksempel, jeg har ikke slik motor. Men andre utfordringer... som er like ille.

Link to post

Takk for gode svar!

 

Jeg vil bytte slangene, for jeg har faktisk aldri vært særlig glad i plastslanger, så det er bra at dere også påpeker dette.

 

En ting jeg faktisk lurer på nå er om vannet kan stå for høyt i slangen? ( jeg lurer fremdeles på om disse krystallene skyldes lekk i bendet eller om det er et problem som fremdeles vil være gjeldende etter utskifting av bend)

 

Kan jeg skifte til ett bend som er høyere?

 

Noe sier meg at det finnes alternativ hvis motoren står veldig dypt?

 

Hvor er det best å skaffe deler? Jeg syntes det er litt lite info på nettet, det er litt vanskelig å vite om det finnes alternativer til originalbendet.

 

Jeg vil takke for alle som har tatt seg tid til å hjelpe meg :smiley:

Link to post

wp_20150214_16_01_25_pro.jpg

 

Tok et lite utsnitt av bildet ditt og zoomet litt inn. Jeg Tviler på at den slangen har noe med korrosjon på bendet å gjøre. Jeg har tilsvarende slanger i båten min og er fornøyd med dem. De morkner ikke som gummi gjør, og dersom passformen på nippelen er god og slangeklemme er av god kvalitet lekker de ikke en dråpe. Hvis du ser inni slangen din ser du også at nippelen er like fin, ikke noe korrosjon der. Den ruststripa til høyre i bildet kan selvsagt komme av pipling fra slangen, men det kan lett unngås på følgende måte: Hold slangen i kokende vann til den er myk som lakris, tre den på nippelen, trekk til slangeklemma mens slangen er myk. Blir det ikke tett da har du enten dårlig slangeklemme, feil dimensjon på slange i forhold til nippel, eller for dårlig tiltrekking. Korrosjon mellom flensene og inni bendet blir en annen sak, det synes jeg det er vanskelig å mene noe konkret om ut fra bildene du viser. Det er selvsagt mulig å trykkprøve bendet. Det krever litt tilrigging, men vil gi en indikasjon på om det er noe levetid igjen. Mellom flensen kan du med fordel bruke noe pakningssement i tillegg til pakningen hvis du har tæring. Det beste er selvsagt å bytte bendet, men man ønsker jo i utgangspunktet å bytte deler som har mye levetid igjen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...